Wij kennen de Volkswagen Bora alleen als een Golf IV sedan uit de vroege jaren ’00, maar wij hebben eentje uit 2019 voor je. Hoe dan?
Wij Nederlanders zijn altijd nuchtere familiemensen geweest en daar past het meest nuchtere ideaalbeeld qua gezinsauto bij: een stationwagon. Sedans zijn hier juist aan het uitsterven en dat geldt voor meer West-Europese markten. Dat terwijl het vroeger niks anders dan normaal was om van zo’n beetje elk model een sedan te hebben.
Volkswagen Jetta
Je had bijvoorbeeld de Volkswagen Golf en de sedanversie daarvan heette vanaf de Golf I al Jetta. Leuk feitje: Volkswagen heeft bij elke generatie het front van de sedan-Golf ietsje herzien ten opzichte van de Golf. De namen waren wel een beetje een zooitje. Voor de eerste en tweede gebruikte Volkswagen de naam Jetta, en voor de vijfde en zesde generatie ook. De derde generatie heette bij ons Vento en de vierde generatie Bora. In andere markten is consequent voor elke Golf sedan de naam Jetta gebruikt.
Bora
Jetta is uiteindelijk de populairste naam gebleken en ook de naam waaronder in bijvoorbeeld de VS de Jetta nog steeds wordt verkocht, ook al stopte de Jetta-bloedlijn bij ons na de zesde generatie. Vento is plaatselijk nog gebruikt voor Jetta-derivaten. De naam Bora moeten we het vandaag even over hebben. Wij hebben die naam dus alleen gezien als vierde generatie ‘Jetta’. Met de transitie van Golf IV naar Golf V werd de Bora na een paar jaar trouwe dienst opgevolgd door de Jetta V. De Bora leefde echter door met een flinke facelift in Zuid-Amerika en China, waar verwarrend genoeg zelfs nog de naam Bora HS is gebruikt voor een hatchback-versie. Gewoon een Golf, dus.
De Chinese tak van Volkswagen bleef de Bora nog in hun gamma houden en voorzag hem zelfs van drie opvolgers. Volkswagen heeft in China een hele rits aan C-segment sedans: de ietwat sportieve Lamando, de ietwat luxueuze Lavida en de middenmoter Jetta, die sinds 2019 als Jetta VA3 verkocht wordt onder een zelfstandig merk. Daaronder was nog ruimte voor een wat goedkopere sedan en dat werd de Bora.
Gloednieuwe Volkswagen Bora
Kortom: je kon dus gewoon in 2019 een Volkswagen Bora nieuw kopen, alleen dan in China. Waarom we dat even willen laten zien is omdat je in 2023 dit model Bora gewoon kan kopen in Nederland! Als ‘dwaalgast’ heeft iemand deze Bora naar Nederland gehaald, meestal is dat een kwestie van meenemen als verhuisgoed.
De liefhebber van obscure auto’s in Nederland heeft nu waarschijnlijk een hoop vragen, die we allemaal gaan proberen te beantwoorden. Qua techniek is de nieuwe Volkswagen Bora niet zo veel spannends. Hij gebaseerd op het MQB-platform, dus onderhuis is het gewoon een Golf.
e-Bora
Datzelfde geldt voor de aandrijflijn. Helaas is er niet zo veel specifiek opgegeven over de nieuwe Volkswagen Bora, behalve dat dit de e-Bora is. Elektrisch, dus. Met een actieradius van 200 kilometer en een vermogen van 100 kW (136 pk) lijken de cijfers wel heel erg op die van de e-Golf. Veel gecompliceerder dan dat zal het niet zijn. Da’s een voordeel, want daarmee is de auto qua rijden en onderhoud hetzelfde als een e-Golf. Je moet alleen geen deukjes rijden, want plaatwerk moet wel uit China komen.
Interieur
Ook het interieur is niet veel spannender dan een Golf VII-interieur, met natuurlijk de vermogensmeter in plaats van een toerenteller. Het centrale scherm is in het Engels ingesteld, al denkt de auto wel dat Bunschoten-Spakenburg in het centrum van Shanghai ligt. Het lijkt een ‘middelmatig’ uitgevoerde auto te zijn met alles wat je nodig hebt én een schuifdak, maar veel meer niet. En hij is wit, een kleurtje is altijd mooi.
Kopen
Wil jij deze exoot rijden terwijl je de wereld kan wijsmaken dat je gewoon een Volkswagen Bora rijdt, dan is dit jouw kans. Met 45.446 kilometer op de klok en een net geen vijf jaar oud bouwjaar koop je best een prima EV voor de wat kortere stukjes. Een e-Golf van hetzelfde bouwjaar met vergelijkbare kilometers is ietsje goedkoper, maar kom op, dit is toch leuk. Kopen kan op Marktplaats voor 23.900 euro.
rulefollower zegt
De enige die het opvalt, is misschien een werknemer van een VW-dealer.
p3r0x zegt
En zero support van VW Nederland voor de dealers wanneer je een storing hebt. Kan best een lastige zijn.
Robert zegt
Terwijl je, als je er mee naar een Duitse dealer rijdt, met een mengeling van verwondering en nieuwsgierigheid welkom geheten wordt en de monteurs daar allemaal rondom je auto zult zien samenscholen.
martinus.tussengas zegt
Ik geloof echt dat, dat zo is. PON is echt verschrikkelijk.
Robert zegt
Ik heb het meegemaakt, gezien en gehoord. Zowel uit eigen ervaring, als bij mijn ouders, als ook bij collega’s. Breek me de bek niet open over de arrogantie van een VW dealer.
Johanneke zegt
24k voor een wagen met maar 200km range en 136pk. Dat is belachelijk veel geld. Ben zelf aan het gluren naar een Nissan Leaf 62kwh als 2e auto. Die heeft 380km range oid en 220pk. Zijn ook ongeveer 22k.
JelmerS zegt
RDW geeft een catalogusprijs van €16.940 op. Dat betekent blijkbaar 2 dingen:
1. Dit ding komt in aanmerking voor SEPP subsidie
2. De vraagprijs van dit ding overstijgt de catalogusprijs
Kevinkevin zegt
3. Is door de catalogusprijs de droom van elke zakelijke rijder. Maar waar dit het addertje?
bobje zegt
Vind het wel een heel onrustig geheel aan de voorkant met al die lijnen. Verder geen idee wat je er hiermee moet en kunt.
SpiderIV zegt
Van A naar B rijden als die 2 plaatsen niet te ver uit elkaar liggen
sollie1984 zegt
Jammer dat de Jetta/Bora niet in de EU is uitgebracht. Verder is het zonde dat de auto het interieur heeft meegekregen van de Golf MK7. Ziet er zo gedateerd uit.