Volgens ons onderzoeksteam is hij namelijk helemaal niet zo nieuw, die Nissan Z Proto.
Het zal je vast wel eens opgevallen zijn: gloednieuw volgens de fabrikant betekent niet altijd dat alles helemaal opnieuw is ontworpen. Kijk maar naar de Golf 8, een nieuwe snuit en nieuwe achterlichten kunnen nog maar net verhullen dat een ruime meerderheid van de onderdelen gewoon van de Golf 7 gebruikt kon worden.
Nissan speelt vals
Maar geef VW eens ongelijk. Het zal menigeen aan hun derrière corroderen hoe nieuw een Golf is. Bij Nissans grote onthulling van vandaag verwacht je toch iets anders. De 370Z gaat namelijk ein-de-lijk afgelost worden door een nieuweling die voorlopig nog Z Proto heet. Dan verwacht je iets denderend nieuws, ze hebben immers elf jaar(!) de tijd gehad om die 370Z van een opvolger te voorzien. Dan verwacht je iets compleet nieuws en op het oppervlak is dat ook zo. Maar na nadere inspectie valt het toch vies tegen. Ja, de aandrijving op de achterwielen met de motor voorin is gelijk. Maar het gaat verder dan dat. Veel verder.
Arendsoog
Deze nadere inspectie is afkomstig van Autoblog detail-deskundige en expert op het gebied van, nou ja, een hoop: Willem, beter bekend als @willeme. Hij nam de Z en zijn voorganger eens ter vergelijking onder de loep. Overigens puur als observatie, niet om een keiharde analyse te maken. Ook Willem is maar een mens. Goed, dit is het resultaat van elf jaar inspanningen vanuit Nissan: zet je schrap.
Afmetingen en exterieur
Inspecteer deze beide plaatjes eens goed. Dat eenzelfde onderstel wordt gebruikt, dat snap je wel. Maar ook de wielbasis is identiek. Nissan zegt dat de Z Proto iets langer is, maar dat komt door de verlengde punt in de voorbumper. De deuren, daklijn, en algehele proporties zijn identiek aan de 370Z. Ook de daklijn en voorruit/A-stijlen lijken niet veranderd te zijn.
Verder bewijs daarvan wordt geleverd aan de achterzijde. De breedte is sowieso hetzelfde, communiceerde Nissan. De wielkasten van de Z Proto lijken minder uitgeklopt, maar dat komt door het lijnenspel: het is allemaal wat vloeiender in elkaar overgezet. Aan de achterzijde valt op dat de tankdop op dezelfde plek zit, ondanks een poging dat anders te laten lijken. De ronde bips van de 370Z is immers anders dan de hoekige retro-kont van de Z Proto. Kortom: ook dat zit allemaal precies op dezelfde plek. Er zitten zelfs sterke overeenkomsten in de plaatsing van de diffuser en uitlaten.
Interieur
Maar goed, gelukkig zit er in de Z Proto een flitsend en gloednieuw interieur. Toch?
Ja, het scherm is nieuw. En de tellerbak, nu een scherm, is nieuw. En vooruit, dat stuur komt ook niet uit de oude Z. En daar houdt het op. Focus je maar eens op een gedeelte van het interieur van de Z Proto, en maak de vergelijking met de 370Z.
De luchtroosters bijvoorbeeld: die in het midden zijn anders, maar komen ongeveer vanaf dezelfde plek. De knopjes om de airco mee te regelen, bijna krek eender. Versnellingspook: andere pookknop, verder hetzelfde. Middenconsole met links een fysieke handrem (sowieso bijzonder!) en rechts één bekerhouder, hetzelfde. De vage ovaalvormige roostertjes aan weerszijden van het dashboard zijn hetzelfde en de ronde luchtroosters en deurgrepen, helemaal hetzelfde. Ook de drie tellertjes bovenop het dashboard is een sterk staaltje recycling.
The list goes on
Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar dat is eigenlijk schrikbarend. Elon Musk was een starter op de automarkt in 2009, en heeft tegen 2020 een waar imperium aan auto’s. Je kan zo veel bereiken in elf jaar. Alles wat Nissan heeft bereikt met de Z Proto lijkt een paar nieuwe panelen op een 370Z schroeven. En dat vervolgens niet geweldig heeft verhuld. Nogmaals, Nissan doet dat niet als enige, maar wij krijgen toch een beetje het gevoel dat het meer had kunnen zijn. En dan zou je nog als argument kunnen gebruiken dat alle aandacht ging naar de motor (VR30DDTT), en die compleet nieuw is, maar ook dat is niet het geval. Deze ligt al jaren in de stallen van Nissan/Infiniti en kon zo in de Z gelepeld worden.
Het is wel lekker makkelijk en goedkoop zo. En voor degene zonder Willem-esque arendsogen is het een compleet nieuw ding, want het was wel een mooie verrassing zo op de vroege ochtend. Hoe dan ook slaat de auto ons helaas over. Wij kunnen dus sowieso niet genieten van oude wijn in grotendeels oude zakken.
Meer lezen? Zo gierig zijn autofabrikanten, deel één en deel twee.
KiraLight zegt
Dat komt dus mooi uit voor de bodykit bouwers.
Ik zie al ombouwsetjes voor me van oude naar nieuwe Z’s.
gregorius zegt
Nissan Busted!
Maar goed, het zijn precies de dingen die geupdate moesten worden. Moderner blok, ander exterieur en wat modernere tellers. Prima toch? Neem aan dat ze er in de US ook niet de hoofdprijs voor gaan vragen.
mopar70 zegt
Maakt niet uit. Ik Willem
okdoei zegt
Beeetje oneerlijk om Nissan hierop af te rekenen. En voelt voor mij als spijkers op laag water zoeken. Het design is compleet anders dan de 370z.
Ik vind in dat geval VAG erger. Die hebben ooit in het verleden een grote voorraad calqueerpapier gekocht en vernieuwen hun design miniem. Audi? Volkswagen? Porsche? Ik zie het verschil niet goed tussen een 2010 en 2020 model…
sanderp zegt
@okdoei: Dan wandel je de Specsavers binnen
smex zegt
@okdoei: als je dat verschil niet ziet moet je misschien toch eens afvragen of je niet bij de meute mensen hoort die een elke rode sportauto als een Ferrari classificeert.
okdoei zegt
@smex: aha ik heb volgens mij wat VAG op hun tere teentjes getrapt.
Ik gebruik natuurlijk gepaste overdrijving.
Feit is dat er een heel artikel gewijd wordt om de uiterlijke overeenkomsten, die per ongeluk gezien werden, bloot te leggen.
Bij VAG producten (en ook andere merken) moet je, bij wijze van spreken, een artikel schrijven om de uiterlijke verschillen bloot te leggen.
VAG denkt, terecht: “never change a winning concept.” Het is mijn smaak niet maar vooruit.
Nissan doet hetzelfde dus schijnbaar, alhoewel met een flink veranderd design en na goed zoeken (een titel van een alinea heet ‘arendsoog’), maar dit is opeens ‘schrikbarend’.
Waarom?
rubend zegt
@okdoei: in dit artikel word de Golf 8 zelfs aangehaald. Er word ook hier dus wel degelijk over VAG gesproken.
okdoei zegt
@rubend: klopt. Maar dat beantwoord niet de vraag waarom het voor Nissan ineens ‘schrikbarend’ is dat ze het doen.
Loek zegt
@okdoei: op zich waar wat je zegt, maar eigenlijk was de 370Z al ietwat verouderd toen die uitkwam, elf jaar geleden. Bij VAG komt er om de 4-5 jaar iets nieuws en daarna iets wat toch wel grondig vernieuwd is. Dit is bijna krek eender en nogmaals: dat in elf jaar tijd. Wat je had kunnen bereiken in die tijd…
Silverarrow zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ikwileenm3 zegt
Als ze de rij eigenschappen en gebruikt gemak van het interieur beide verbeterd hebben is dit juist geweldig nieuws.
Of had iedereen liever 4 wiel aandrijving, 2 liter inhoud en lane departure warning gehad?
goodolddays zegt
Mooi ding man!
Dutchdriftking zegt
Kan Nissan dan niet gewoon de 400pk motor in de oude leveren? Die vind ik stiekem namelijk veel mooier…..
ty5500 zegt
Er valt gewoon veel te weinig verdienen op dergelijke auto’s. En nissan gaat dan ook nog eens moeilijke tijden tegemoet. Ik ben al blij dat ze dan zo besparen en ons (of de rest van de wereld) toch nog een echte sportwagen gunnen met achterwielaandrijving, voldoende vermogen en een handbak in plaats van gewoon geen opvolger te voorzien zoals er zovelen doen. Enige jammere is dat deze opvolger hierdoor waarschijnlijk ook amper lichter wordt.
karhengst zegt
Men had het ook als BMW op kunnen lossen. Chapeau voor Nissan dus.
karaya zegt
Nissan kiest voor de Porsche methode.
banderas zegt
@karaya: behalve dat een Porsche dus wel nieuw is. Motor, bak, technologie etc. Hier niet. Zelfs delen van het dash zijn identiek.
ty5500 zegt
Ik dacht dat de 370z dan ook weer op basis van de 350z was (een platform van rond 2000)
SvenskaAeroplanAB zegt
Ik vind het een schande! Hoop niet dat ze ermee wegkomen! De markt accepteert nooit zo’n sterk gelijkende doorontwikkeling, wil écht wat compleet nieuws en anders! Kijk bijvoorbeeld maar naar de best verkochte sportwagen, de 911…
O plaat zegt
De best verkopende sportwagen is al een 5 tal jaar de Ford Mustang. Sinds ze de s550 in Europa importeren verkoopt die beter dan de Porsche, zelfs in Duitsland.
raceface zegt
Welkom in de moderne auto wereld, dit gebeurd bij letterlijk alle merken.. is dit zo’n verassing bij jullie op de redactie?
banderas zegt
@raceface: de basis van de 370Z is de 350Z, dus nu weer een geupdate versie van een 2003 auto. Sorry maar ik vind dit niet vergelijkbaar met andere merken.
sr20det zegt
@banderas: ach de huidige Range Rover Evoque stamt ook af van een Mondeo uit 2006 ofzo
iphonistvongates zegt
Helaas de Nissan Z Proto is dus niet langer SPECIALER!? ?
moveyourmind zegt
Dat ze de basis van het oude model gebruikt hebben maakt het ontwerp des te knapper. Want het lijkt gewoon een compleet nieuw model te zijn, waarbij ze de karakteristieke daklijn van het origineel als ontwerpdetail hebben terug laten komen.
Edge zegt
Toen ik de Z Proto vanochtend voor het eerst zag bekroop mij ook direct het gevoel dat het eerder een verbouwde 370Z is dan een gloednieuwe auto, en nu ik die foto’s van de 370Z er zo naast zie staan wordt dat vermoeden enkel bevestigd.
Maar ja, in hoeverre mag je Nissan hierop afrekenen? De Z Proto of 400Z of hoe dat ding straks ook gaat heten is best wel een nichemodel en er is ook geen sprake van een gedeeld model zoals Toyota en BMW dat met de Z4 en Supra hebben gedaan. Ik kan mij goed voorstellen dat het dan verdomd lastig is om een businesscase voor een volledig nieuw model rond te krijgen. En zeg nou zelf: zo erg is dit toch niet? Diverse fabrikanten doen dit al langer, van betaalbare wagens als de Opel Corsa en VW Golf tot droomauto’s als de Ferrari 458/488/F8 en Bugatti Veyron/Chiron/Divo. Dan mag Nissan dat toch ook wel doen.
kobus1967 zegt
Hij komt toch niet naar ons land dus boeie.
vaakbenjetebang zegt
Eigenlijk zie ik dit alleen maar las iets positiefs. Een 370Z is lekker rechttoe rechtaan. Geen rijdende iPad met tig menu’s en instelmogelijkheden, maar domweg een motor, een handbak, aandrijving waar die thuishoort en voldoende vermogen om er lol mee te hebben. Dat is de charme van zo’n ding. If it ain’t broke, don’t fix it… En dus een motor er in die weer eventjes mee kan, wat noodzakelijke updates voor emissie en veiligheid, ander huidje eromheen en gaan. Hulde!
sleepyj zegt
Ik snap dit echt niet. De 260Z was ook geen enorm verschil t.o.v. de 240Z. De 370Z was ook geen enorm verschil t.o.v. de 350Z. Wat is het punt dat precies wordt gemaakt? Moet het radicaal anders? Ik heb nog nooit zo’n soortgelijk artikel gezien hier van de 911 namelijk. Want die designers hebben de makkelijkste baan ooit. Retro is hip, en deze proto Z hint echt op een mooie manier naar de oer 240Z. Ik ben in ieder geval positief verrast.
boomhauwer zegt
Doet me helemaal niets dit artikel. Ik ben al lang blij dat er eens iets rustig van ontwerp op de baan komt. Ook de aandrijving op de juiste wielen en een normale motor. Geen 1000pk uit een opgevoerde 2 liter met elektromotoren maar gewoon een V6. Wat een verademing in het auto landschap.
musclecar85 zegt
Bij Porsche vinden we dit prachtig..
transaxleman zegt
Mooi toch, dit is gewoon wat je wil toch? dikke V6 op de achterwielen en een handbak. Ziet er ook nog eens geinig uit. Boeiend dat ie niet allemaal gare touchscreens heeft die toch verjaren.
banderas zegt
Het viel me ook op en dan vind ik het eigenlijk wel jammer. Hoe lekker zo’n 370Z ook rijdt. Een lichtere koets oid was leuker geweest.
205zonderdak zegt
Ik vind het een erg gaaf ontwerp. Wil hem wel ruilen met mijn mx-5 nb fl!
mustang750supersnake zegt
@205zonderdak: ik weet niet hoe flexibel je in die mx-5 stapt maar bereid je maar voor….op de zaak komen er geregeld een paar en iedere keer als jeje daarin moet wurmen…pfffff
jasbelle zegt
Voor Nissan is dit eigenlijk een gouden zet. Als ze hem hierdoor onder de Mustang kunnen prijzen in de VS gaan ze hier heel veel van verkopen.
Michiel1 zegt
Wow dit artikel is wel echt een dieptepunt… Het klopt allemaal dat het erg veel lijkt, maar bij hoeveel merken is dat niet…. Heeft zelfs Mercedes laatst niet hetzelfde gedaan met de standaard voor alle auto’s? De basis van een vorige generatie S klasse gebruikt??
karhengst zegt
Ja met als excuus dat men geen nieuw soort airco-gas wilde gebruiken.
willeme zegt
@michiel1: hoezo een dieptepunt? het is best opmerkelijk dat je na 10 jaar met een nieuw model komt die in basis gelijk is. Helemaal als je bedenkt dat de 370Z eigenlijk een doorontwikkelde 350Z is (platform is identiek). Dus een chassis uit 2002, interieur ui 2009 en dat wordt dan in 2010 als nieuw verkocht. Dat is best bijzonder.
De S-klasse generaties delen ook dezelfde bodemplaat. Daarbij veranderde Mercedes aanzienlijk meer dan Nissan. Ook een verschil: het S-klasse platform was aanzienlijk minder oud :-D.
deSjonnies zegt
Charmant ontwerp met een mooie link naar de oer-Z, de 240 serie.
Laten we blij zijn dat Nissan nog auto’s als deze durft te bouwen.
coldzero zegt
Alhoewel ik het hergebruiken nog niet zo erg vind, is de voorkant wel op een Astonesqe manier lelijk geworden. Tevens hoop ik dat ze wel iets gedaan hebben aan het gewicht want de 350 en 370 waren ook niet de meest lichte cabrio’s en coupés.
jensoffbutton zegt
Ik snap het allemaal wel. Maar waarom zou Nissan investeren in een “alles nieuw” verhaal?
Die R&D kost kan je gewoon nooit afschrijven. En al de R&D energie zal nu ook moeten gaan naar de elektrificatie. Ze konden dit model ook gewoon geschrapt hebben.
Enkel jammer van die neus, te cartoonesk voor mij. En hap uit de neus ziet er te rechthoekig uit en vloekt met de andere lijnen, het lijkt wel met een decoupeerzaag eruit gezaagd te zijn. Achterkant is oké.
Petrovski zegt
Wel een geslaagde facelift. Interieur zou wat minimalistiser mogen en wat meer klasse.
haio zegt
Zelfs de achteruitkijkspiegel zit op dezelfde plek. In het midden!
Mark zegt
Wat een ‘bijzonder’ artikel. Ik lees niet genoeg blogs van de auteur voor een oordeel, maar gemiddeld gezien in Nederland is het meeste Autonieuws uit Azië minder gewaardeerd. Lees: zoek de negatieve kanten op en belicht vooral dat.
Persoonlijk vind ik deze Z behoorlijk geslaagd, op de neus na. Daar kan nog wat aan verbeterd worden, verder klopt alles aan die auto. Goeie lijnen, moderne tech, mooi motortje, en een handbak!
En dat er wat zaken herbruikt worden (de motor bijvoorbeeld)? Wellicht is dat nou net waarom die Japanse autos bekend staan als betrouwbaarder dan hun europese concurrenten. Als het goed is, en het werkt en het past goed bij de auto… Lekker doen.
Ik zou, als redactie, de vlaggen uithangen als er weer echt een leuke auto gepresenteerd wordt, maar blijkbaar ziet deze redactie dat anders.