De omgekeerde wereld.
We kennen het fenomeen dat Nederlanders in de grensstreek massaal naar België en Duitsland vluchten om de accijns te ontwijken. Amper vier jaar geleden berichtten we nog dat tankstations nabij de grens hard getroffen werden door de prijsverschillen en dat velen van hen daardoor de deuren zouden moeten sluiten. Maar het kan verkeren.
Door een stijging van de accijns op diesel in België, zijn de rollen inmiddels omgedraaid. Tenminste, voor wat betreft satansap aangaat. De adviesprijs voor een liter diesel in België is inmiddels 1,33 Euro, terwijl deze in Nederland ligt op 1,26 Euro. Belgische tankstations voelen dat in de portemonnee geldbeugel, aldus de Belgische federatie van brandstoffenhandelaren (Brafco).
Volgens Johan Mattart van Brafco zijn de ontwikkelingen funest voor Belgische pomphouders alsmede de Belgische schatkist, hoewel er volgens hem nog geen sprake is van massaal tanktoerisme van België naar Nederland (en andere aangrenzende landen). Wat niet is, kan echter nog komen. Later dit jaar plant de Belgische overheid nog een verhoging van de dieselaccijns met 3,5 cent per liter. Goed nieuws dus voor de spaarzame Nederlandse pomphouders nabij de Belgische grens die het juk van onze eigen overheid al die tijd getrotseerd hebben.
Kvgorp zegt
Dit is toch al lang zo? Ik woon in het grens gebied. Mijn ouders zelfs over de grens. Kan me herinneren dat ik al zeker 1-1,5 jaar geen diesel meer getankt heb in België als ik daar was.
En ja ik probeer wel een beetje uit te kienen waar het het goedkoopst is natuurlijk.
Dizono zegt
Valt me nu pas op dat de 207 de vuldop links heeft, de 208 blijkt dit ook te hebben, terwijl deze op de 308 en mijn 406 rechts zit. Dat is volgens mij ook de normale kant voor auto’s van het Europese vaste land. Zie ook dat de uitlaat van een 207 aan de rechterkant zit. Deelt de auto techniek met een Japans wagentje, nee toch?
OT: tja, in België gaat het met diesel rap dezelfde kant op als in Duitsland. Hoewel een ruime meerderheid van het wagenpark op diesel loopt, lijken de grote steden van plan diesels in de ban te doen. Prijzen van tweedehands dieselwagens staan zeer onder druk.
joejojo2012 zegt
@dizono: Gut, nu je het zegt. Was me helemaal niet opgevallen. Ik staarde me blind op dat achterlicht (ivm het ontbreken van ‘koplampen’ op deze foto)
gta3200 zegt
@joejojo2012: wellicht handig: http://www.tipsautoverkopen.nl/welke-kant-zit-je-benzineklepje/
dennisn52b30 zegt
@joejojo2012: me likey underboobs
pier zegt
@dizono: bij de 206 zit ie ook rechts maar bij de DS3 weer links (en die heeft de uitlaat ook rechts). Vroeger waren het idd de Jappen, geen idee waarom ze dat zo hebben gedaan.
LaLancia zegt
@dizono:
Heb dat ook nooit begrepen, maar dat zal wel aan het platform liggen waarop de auto staat. De Citroen C2, C3 (Picasso), C4 Cactus hebben het ook. Bij Fiat zie je het ook. Allemaal hebben ze de klep rechts, behalve de 500X.
autodrop zegt
@Dizono: mijn 208 heeft inderdaad de tankklep links. Maar door je opmerking vraag ik me nu af op basis van wat dit besloten word?
Dizono zegt
@autodrop: doorgaans hangt dit af van de rijrichting in het land van fabricage. Daarom hebben auto’s van het Europese vasteland de dop meestal rechts, omdat de pompen doorgaans aan die kant vam de weg staan. Omdat de troitoirs ook langs de weg liggen, zitten de uitlaten juist vaak links. Bij Britse en Japanse auto’s is dit juist andersom. Soms zie je uitzonderingen, zoals de eerste Volvo S40/V40. Die zijn in dit geval te verklaren doordat de auto zijn basis deelt met de Japanse Mitsubitshi Carisma. Maar bij de Peugeot 207 en 208 is dit dus niet het geval. Opzich geen ramp, de pompen staan immers al lang niet meer in enkelvoud rechts aan de weg.
autodrop zegt
@dizono: dank voor de opheldering!
sabrerator zegt
@dizono:
Bij mijn Jaguar zit de tankdop ook rechts.
Links lijkt me ontzettend onhandig omdat je bij de pomp ook ruimte nodig hebt om uit te stappen. Bij veel tankstations kunnen maar nét twee auto’s naast elkaar staan en als je dan ook nog uit moet stappen aan de kant van de pomp wordt het wel erg lastig.
hehe zegt
@sabrerator: uhh, of je je deur open krijgt bij een benzinepomp is toch onafhankelijk van aan welke kant de vuldop zit?
Lijkt mij juist handig om hem aan de andere kant te hebben van de meeste anderen, omdat iedereen graag gaat staan aan de pomp aan de kant van de vulopening.
Ik zie velen daar zelfs extra lang voor in de rij gaan staan, terwijl met een beetje strak parkeren van de auto ik de vulslang ook wel om de auto heen kan trekken en links kan parkeren.
Gulli zegt
@sabrerator: ik heb mijn dop rechts, ik parkeer hem ook altijd met de linkerkant compleet tegen de pomp aan ?
Alle logica het raam uit!
Jeyo zegt
@Dizono: heb een 208 en was mij ook opgevallen, veel handiger ook trouwens!
meneer zegt
je tijd is wel heel weinig waard als je speciaal om gaat rijden om 7 cent per liter te besparen
Robert zegt
@meneer: ik ken mensen die voor een verschil van 5 euro op een hele tank vanuit Arnhem dik twintig km heen en weer rijden. En dan ook nog een jerrykannetje voor de motorfiets mee naar huis nemen. Gaat echt helemaal nergens meer over…
Erik zegt
@RRRobert: met 1:20 is dat toch maar 1 liter verbruik minus de centeliters voor de afstand die je in NL sowieso naar de pomp moet rijden. Levert dus nog altijd voordeel op. En qua afschrijving maakt het ook niet zoveel uit, of ik nu inruil met 90.000 km of 90.500 km, de dealer probeert je toch zo weinig mogelijk te geven.
Typisch Hollands gedrag, maar ja, wie het kleine niet eert ……
robert110 zegt
@meneer: Met een Toyota Land Cruiser bij gemiddeld gebruik scheelt dat toch zo’n €134 op jaar basis, dat is toch al bijna de prijs van een fatsoenlijke band voor die zelfde Land Cruiser. Als je je dan ook nog bedenkt dat een Land Cruiser zonder problemen over de 4 ton kan gaan kan het een besparing opleveren van €33.000. Daar kan je in België toch bijna een nieuwe Land Cruiser van kopen.
Als je dan toch in de buurt bent waarom zou je niet beginnen met sparen voor je nieuwe Land Cruiser?
meneer zegt
@robert110: als je 5% brandstofkosten besparen belangrijk vindt moet je geen landcruiser gaan rijden
toyotaprius zegt
Ik tank maar helemaal niet meer, scheelt weer geld.
cpp1 zegt
Die rokjes kunnen best nog wat korter…
kle500 zegt
@cpp1: ik stoorde me meer aan de rare uitsnede van de foto..
autodrop zegt
Ik zou lekker naar Luxemburg gaan om te tanken. Hoe heet dat ene dorpje met 10 tankstations ook alweer?
toyotaprius zegt
@autodrop: Luxemburg?
autodrop zegt
@toyotaprius: Haha nee. Je hebt er ergens zo’n grensdorpje bestaande uit een stuk snelweg en 100 tankstations.
Dizono zegt
@autodrop: geen 1000?
autodrop zegt
@dizono: Nou zo ongeveer! @Toyotaptius, Martelange, zo heet het!
autodrop zegt
@autodrop: @toyotaprius.
toyotaprius zegt
@autodrop: bedankt! Nu ben ik benieuwd, eens langs rijden.. nu kreeg ik van mijn collega uit de omgeving van Aalst ook de tip dat er in die hoek een Delhaize zit waar je voor een appel en een ei huismerk gin kon kopen, wat verbazingwekkend goed te drinken was.. tel uit je winst!
moveyourmind zegt
Lekker goeienkoop die diesel bij u in Holland, goeiekopen prut zijt het …
Heb vandenochtend voor den eersten keer in Holland diesel getankt en subiet toen ik huiswaarts ging begon den moteur te hotsen ende te botsen en enen groten blauwen walm uit den uitlaat…
Met den Belgische benzine diej ik al joaren tank heb ik echt nog nooit nie zukken misère gehad…
koekwaus zegt
@moveyourmind: is je uitlaat niet gewoon losgerammeld door het geweldige wegdek daar?
moveyourmind zegt
@koekwaus: Die hobbelwegen doen we bewust hè…
Das tegen den sleurkotten.
jochempie zegt
@moveyourmind: werkt het?
toyotaprius zegt
@moveyourmind: Bart, ben jij dat? Maar je rijdt toch niet met een diesel?! Je Canta rijdt toch op benzine? En waarom tanken in Hulst als je in Aalst woont?
loserboi932 zegt
Ik tank uit principe over de grens. Al was het daar 0,1 ct goedkoper. Die dieven in den haag pakken al genoeg.
Dizono zegt
@loserboi932: nee, in België wordt belastinggeld verstandig besteed… ?
autodrop zegt
@loserboi932: good for you! Grote jongen. Dan ook geen uitkering aanvragen he, of klagen over het wegdek.
lebeaunl zegt
@loserboi932: ik stel voor dat je migreert.
e28forever zegt
@loserboi932:
Je nickname zegt genoeg.
Gelukkig heb je zelfkennis …
steelfighter zegt
heeft belgische diesel geen amdere kleur?
ri_ck zegt
Als je op de grens woont of je komt er langs dan snap ik het wel, maar komaan.. voor 3,5 ga je toch niet naar NL rijden? Dat is toch totaal zinloos.
crusader zegt
Woon door de week in Den Haag, vorige week nog getankt aan 1,159 terwijl het in Belgie ruim 1,30 stond ad pomp…toch een verschilleke van 10 euro op een tank van 70 liter.
tocae zegt
Ik woon zo goed als op de grens, ik ga meestal daar tanken waar het het duurste is… want daar staat geen file van auto’s met een gele plaat omdat ze een euro in 2 kunnen bijten.
Geen idee hoe het nu is, ben er niet al te vaak, maar heb het dikwijls gezien dat Nederlands de baan blokkeren aan de pomp in Belgie!
Thibaut zegt
Prijzen binnen Europa opvolgen is niet zo moeilijk: http://ec.europa.eu/energy/maps/maps_weekly_oil_bulletin/latest_Oil_Prices_DIE.pdf
917 Porsche + Audi zegt
de diesel is nu even duur dan benzine hier in Belgie en das nog lang niet het einde van de torenhoge accijnzen nu spreken de politiekers ook nog eens van een kilometerheffing een BENDE DIEVEN dat zijn alle politiekers