Er komen 1 miljoen huizen bij, speciaal voor autohaters. Door autohaters.
We hebben te maken met allerlei crises op dit moment. Chiptekort, dikke kinderen, te weinig leuke GTI’tjes op de markt, het verdwijnen van het Chin-Ind-Spec-Rest, overlast van auto’s en natuurlijk de huizenmarkt.
Minister de Jonge is niet alleen specialist op het gebied van hippe schoenen, vaccinatiegraden, corona, privacy, mailcontacten en SMS’jes, maar ook op het gebied van huizen weet de Zeeuw kennelijk erg veel.
1 miljoen huizen
Je kan zeggen van Hugo wat je wil, maar hij gaat een uitdaging niet uit de weg. Hij is namelijk nu de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Dat betekent dat hij dus het huizentekort aan kan gaan pakken.
Wat heeft dat met auto’s te maken? Nou, best veel. Het is namelijk de bedoeling dat er een heleboel huizen op korte termijn bij komen. Dat gaat lukken, want er komen een miljoen huizen bij. Uiteraard is er enorme anaconda onder het gras. Er is namelijk geen plaats voor jouw auto. Dat meldt De Telegraaf, de krant van wakker Nederland.
Volgens de populaire publicatie is de auto namelijk ’taboe’ in de nieuwe plannen van De Jonge. In de komende 10 jaar moeten er 1 miljoen huizen bijkomen. Al deze huizen passen in het plan voor ‘Nationaal Toekomstbeeld Fiets’. Dat is iets dat kennelijk bestaat.
Geen ruimte voor auto’s
Er zal namelijk geen fysieke ruimte zijn voor garages of parkeerplaatsen bij deze woningen. In plaats daarvan zijn er fietspaden. Dat is een stuk milieuvriendelijker, natuurlijk. Dat niet alleen, het neemt ook minder ruimte in, aldus het Ministerie van Infrastructuur. Ook niet onbelangrijk, het maakt de woonwijken een stuk veiliger.
Op deze wijze kan de overheid ons nog meer ontmoedigen om een auto aan te schaffen. Men wil namelijk dat de auto de ‘laatste oplossing’ is voor de forenzen. We gaan er dus vanuit dat de infrastructuur voor het openbaar vervoer perfect voor elkaar is. We voorzien dan ook absoluut geen issues met de bouw van deze miljoen woningen voor auto-lozen.
_Eend_ zegt
Dat is leuk als je een auto of bus van de zaak hebt, of een auto nodig hebt om op je werk te komen. Maar voor die groep mensen heeft de VNG vast wel een oplossing. Een VNG Taxi die 24×7 binnen 30 minuten voor de deur staat. Of een bewaakte parkeergarage aan de rand van de wijk.
Maargoed, we moeten eerst nog maar eens zien of ze die 100.000 woningen per jaar gaan halen.
harrie zegt
Makkelijk.
Eerst boeren uitkopen voor een schijntje want stikstof. Daarna is er toch opeens ””’voortschijdend inzicht””’ over het stikstof beleid. Normen worden versoepeld, de Natura 2000 postzegeltjes indeling wordt herzien en het RIVM draait nog wat aan de knoppen van hun heilige model.
Vervolgens wijziging van het bestemmingsplan van de onteigende agrarische grond, de vierkante meter prijs gaat x 30 en wordt verkocht aan projectontwikkelaars.
Nog vragen?
jeroenm83 zegt
Gelukkig, er is nog iemand die er zo over denkt. Ik houd niet van complotdenken, maar deze wordt wel erg doorzichtig zo…..
Triest maar waar. En dan straks ook nog al die bakfiets-meetings met quinoa-based brandnetelthee. Wel je eigen kartonnen mok meenemen!
mashell zegt
Natura 2000 gebieden kunnen niet herzien worden (EU afspraak) en dat willen is ook volkomen absurd (we hebben die gebieden nodig voor ontspanning, dat is wat de pandemie ons geleerd heeft). Er komt ook geen voortschrijdend inzicht in stikstofnormen, omdat die wederom door de EU zijn vastgelegd. En die boeren uitkopen gaan ook nog niet eens duur worden omdat die grond veel geld waard is, we hebben grond nodig voor zonneparken, windmolens en woningbouw. De slimme boer staat nu niet op de snelweg te “protesteren”, de slimme boer praat nu met een bedrijfsmakelaar.
harrie zegt
Dat worden Biro files op het fietspad.
karhengst zegt
Dat gaat gezellig worden in de aanliggende wijken als de buurt er naast z’n auto er neerzet, om vervolgens de vouwfiets uit de kofferbak te halen voor de laatste kilometer.
mashell zegt
En dan dachten ze nog dat Hugo op Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening weinig schade zou kunnen aanrichten… 1 miljoen woningen waar niemand wil wonen… Maak die man burgemeester van Dronten of zo.
lecomte zegt
Hugo heeft zeker nog nooit van ondergrondse parkeergarages gehoord.
pomoek zegt
Ik ben zelf opgegroeid in een huis aan een autoloos pleintje. Dat was nooit een probleem. Ik snap dat iedereen gezellig de auto voor de deur wil hebben staan. Maar een stukje lopen is echt wel te doen.
En kap nou eens met kinderen naar school brengen met de auto. Laat ze lekker lopen. Beter voor iedereen.
berlinetta zegt
Oh dat laatste ben ik grondig met je eens. Er liggen hier twee basisscholen om de hoek. 4 keer per dag is het een grote chaos van papa’s en mama’s die hun auto overal parkeren waar dat niet mag. Ik zou liever zien dat ze 200 meter verderop een afzetzone maken waar de kinderen moeten uitstappen en het laatste stukje zelf lopen.
mashell zegt
200m verderop??? Dan moeten die kinderen nog altijd de halve afstand van huis naar school lopen…
vincentbaan zegt
Ik ben het redelijk met je eens. Kinderen kunnen zeker lopen of fietsen. Gaan ze heus niet stuk van. Autovrij pleintje is heerlijk, kunnen diezelfde kinderen weer lekker veilig spelen. Een hele autovrije wijk lijkt me dan weer onhandig. Want die mensen hebben heus wel een auto, en die moeten ze alsnog ergens kwijt.
Who_carez zegt
Helemaal mee eens. Wij wonenen net in Nederland en mijn dochter gaat in België naar school. Mijn vrouw fietst elke dag 15km enkel met de bakfiets om haar naar school te doen terwijl de supermarkt recht tegenover de school vol staat met auto’s van ouders die 2 straten tot de school moeten wandelen. Echt waanzin hoe lui de mensen geworden zijn. Het gaat zelf zo ver dat er ouders 45 minuten op voorhand komen zodat ze hun auto van voor op de parking kunnen zetten en dan rustig in de auto blijven zitten wachten… Alsnog ben ik geen fan van Hugo De Jonge!
berlinetta zegt
Ik denk dat we er sowieso eens goed over moeten gaan nadenken hoe we NL willen inrichten. We merken steeds meer dat we tegen onze grenzen aanlopen en dat er geen oneindige mogelijkheden zijn in ons kleine landje. Er wonen hier echt ontzettend veel mensen op een klein oppervlak. En dan wordt de helft van dat oppervlak ook nog bezet door boze boeren ;)
ghost zegt
Alleen in de randstad ja. Zodra ik Almere Buiten voorbij ben, zie ik zeëen aan ruimte waar geen mens woont..maar wij willen zo graag op elkaar lip wonen, naast de deur van het kantoor (terwijl we tijdens Covid wel bewezen hebben bijna allemaal thuis te kunnen werken), en alles op loopafstand..spreiding is wel de sleutel in dit verhaal.
berlinetta zegt
Dat zal er ook mee te maken hebben, omdat die grond een andere bestemming heeft dan wonen. Er is geen één vierkante meter meer vrij in NL. Alles ligt vast in bestemmingsplannen.
karhengst zegt
En dat willen we graag zo houden. Stel je toch eens voor dat je uitzicht wegvalt, dan zouden zowaar de kinderen van jou en je buren een betaalbare woning kunnen vinden. Moet je allemaal niet willen, ze brengen maar wat geduld op totdat de erfenis er is. Wel graag hard werken om dat punt zo ver mogelijk uit te stellen hè.
Ja, dat was sarcasme en niet persoonlijk :)
berlinetta zegt
Daarom vind ik wat minder veeteelt alleen al hierom een hele goeie. We hoeven niet de hele wereld te voeden terwijl we de ruimte echt keihard nodig hebben.
bikevscar zegt
Ruimte voor al het asiel ellende zeker!
Vervolgens nog drukker qua infra structuur en veel meer drukte op straat..
Nederland is te vol en er worden teveel regeltjes verzonnen om de middenklasse uit te wringen om de kosten van kabinet Rutte te kunnen betalen waar ze voor gefaald hebben.. je merkt dat Europa bepaalde richting opwilt qua uitstoot en andere fabels, maar dit is puur om het volk in een baan te leiden hoe zij het wilen hebben..dit heeft puur met macht te maken.
Voorderest maak ik er nu een mooie weekend van.
Fabian zegt
Zolang het openbaar vervoer goed is en de benodigde winkels op loopafstand zijn, is er eigenlijk geen probleem.
Ik kan wat dat betreft het YouTube kanaal “Not Just Bikes” aanraden. Daar komt dit onderwerp heel veel voor. En als goedmakertje is de infrastructuur voor auto’s etc beter in Nederland dan in Amerika/Canada wat die in onderstaande link uitlegd.
https://youtu.be/d8RRE2rDw4k
ghost zegt
Huizen zonder parkeerplek of garage of oprit was sowieso al de trend met nieuwbouw. Laatste jaren zie je dit alleen maar, enkele uitzondering (met vaak hogere prijsklasses) daargelaten. Iedereen maar dwingen met het OV te gaan, de fiets te pakken, vaak terwijl dat echt geen optie is.
Maar goed, de generaties na mij lijken toch nergens om te geven, alleen om de nieuwste iPhones, duurste sneakers en fancy plekken taggen op insta.
Tijd om te emigreren?
Robert zegt
Kijk, weer zo’n beslissing die vanuit het ivoren torentje wordt genomen i.p.v. vanuit de maatschappelijke behoefte 😣
Allemaal heel leuk bedacht weer, maar wonen in de nabijheid van je werk is een utopie, zeker als je jong bent en om de één à twee jaar wisselt van werkgever omdat je nergens geen vaste aanstelling kunt krijgen.
RobTWo zegt
En dan: twee Babboe’s per huishouden, want boodschappen en kinderen. Maar waar parkeer je die? Want geen garage en geen parkeerplaats.
mc96 zegt
Ze dachten op Woningbouw kan ie minder kwaad dan op Volksgezondheid….. Not. in welke wereld leeft die man..
GijsSpierings zegt
Dit zegt genoeg denk ik. https://www.weforum.org/people/hugo-de-jonge
ger964 zegt
Een kansloos voornemen van Hugo. Dat betekent ongeveer 130.000 huizen per jaar tot 2030. In 2021 zijn er iets meer dan 70.000 gebouwd.
Meenemend dat de overdrachtsbelasting is verhoogd voor professionele partijen die willen verbouwen, er een zelfbewoonplicht tot een bepaald bedrag is in veel gemeentes, de toenemende stroom statushouders onderdak moet krijgen, handjes schaars zijn, bouwmaterialen peperduur en de ambtenaren de vergunningsaanvragen die verwerkt krijgen.
wessel94 zegt
Exact, doe zelf projectontwikkeling van woningen maar met de huidige eisen en regels vanuit de overheid mag hij blij zijn als we dan de helft hebben gerealiseerd.
tortuga zegt
Lijkt wel de oude tijd toen de auto nog niet uitgevonden was. Gaan ze dan ook minimale elektronica voorzien en veel milieuvriendelijke bouw producten? Ahja als je dan toch milieu vriendelijk wilt zijn?
berlinetta zegt
Ik las overigens in een ander artikel dat het niet zozeer gaat om parkeren, maar om een gebrek aan wegen en snelwegen. Als we nu ergens anders zouden bouwen, zou er ook infrastructuur moeten zijn voor die mensen. Dat wordt steeds moeilijker. Niet het gebrek aan parkeerruimte. Dat valt nog wel op te lossen met parkeergarages o.i.d.
rwdftw zegt
We moeten beseffen dat het niet allemaal meer kan. Stel dat ieder huishouden 1 auto heeft. De standaard plek is 2.40×4.50 meter, wat 10.8m2 per vak is. 1 miljoen auto’s is daarmee een slorige 11 miljoen m2 aan parkeerruimte. Het bebouwde deel van Tiel past daar in. Laat staan dat je iedereen 250m2 woonoppervlak geeft met een tuin, een garage en een oprit.
Wil je dit allemaal dan zal je de lucht in moeten. Dus hoge flats. Daar moet een compleet plan omheen met voorzieningen en de doelgroep moet niet auto afhankelijk zijn.
wessel94 zegt
Parkeren kan ook grootschalig ondergronds, probleem opgelost.
ericc zegt
Die politicus denkt hetzelfde als die Arabische prins. Die wil in de woestijn 2 rijen van appartementsgebouwen zetten van 120km lang. Ja, je leest het goed: 120km. Een project van 900 miljard euro. (Saudi Arabië) Dit stond afgelopen week op HLN.be
mashell zegt
Die prins is vast bij Prora geweest (https://nl.wikipedia.org/wiki/Prora) en dacht, dat kan ik beter. Indrukwekkend dat Prora en aan een heel mooie baai.
lekkerlinksrijden zegt
Hugo is een duimzuiger, 100k woningen ieder jaar kan gewoon niet. Niet genoeg materiaal en personeel, slaap lekker Hugo
Jantje_555 zegt
als je dan een EV van de zaak krijgt…ga je avondje voor de bank dan maar omruilen voor een avondje aan de laadpaal
AudiRS zegt
Ja leuk he… in het westen wonen in je nieuwe tussenwoning met een maximaal hypotheek en minituintje vol tegels. Succes met parkeren en opladen zonder oprit en frustreren.
Kom naar de provincie lekker 200m2 op 2500m2 vrijstaand voor 400k. En oprit voor 8 autos. En ja 5 a 10 minuutjes van voorzieningen en een uurtje van Amsterdam.
Ach. Sturen is leuk.
rogers zegt
Pffeuw wat ben ik blij dat ik al een huis heb waarbij 3 auto’s naast elkaar op de oprit passen…
bernoulli zegt
Gemeenten gaan dit toch niet doen, de grootste steden uitgezonderd.
Hugo is een dwaas.
Dutchdriftking zegt
Geen eigen auto, en de boodschappen kunnen niet bezorgd worden. Weten we zeker dat dit niet het ministerie van kortzichtigheid is? Manmanman wat een kansloos idee.
monsieurleloure zegt
Hugo kan beter even een jaar lang van die witte rommel afblijven. (-;
Misschien dat hij dan weer een beetje bij zijn positieven komt.
herve11f zegt
Wanneer is een land vol?
rogerzz zegt
Autorijden wordt weer voor de elite dus, de bakker/vakkenvuller/schooljuf/bloemist met modaal of wat dan ook inkomen mag geen auto, de huisarts, advocaat, piloot, CEO/CFO moet wel een auto maar hoeft niet in die wijken te wonen. Ik weet niet of dat de insteek was maar zo voelt het wel. Hier in de wijk werd rekening gehouden met 1,1 auto per huishouden en dat was flink te weinig en was 1,5 auto een betere richtlijn, ik woon in een relatief representatieve (nieuwere 2015) wijk met veel stellen met 2 banen die verrassend genoeg niet op fietsafstand zijn.
Je zult maar mantelzorger zijn voor je ouders die 25km verderop wonen van gehucht naar gehucht, zwanger zijn en in de auto moeten springen, nachtwerk hebben, naar het tuincentrum willen voor een kerstboom.. succes met alle hippe deelauto’s die je voor veel te veel geld een kleine ragbak geven die 15 minuten van je huis staat met 40km range in de accu/tank.