De SF5 is de eerste poging van Huawei op het betreden van de automarkt. Het is een deftige SUV geworden.
Terwijl de geruchten al jaren klinken over een auto van Apple, heeft Huawei hier gewoon een auto voor je staan. Geen virtueel iets, maar een echte auto die bezoekers van de autoshow van Shanghai op dit moment in het echt kunnen bewonderen.
Natuurlijk heeft Huawei dit niet helemaal zelf gedaan. De Huawei SF5 zal verkocht worden onder de bestaande merknaam Seres en is ontwikkeld in samenwerking met Cyrus. Qua formaat en positionering neemt de auto het op tegen een concurrent als de Audi Q5. Een erg populair model in China. De SUV is 4,7 meter lang en heeft een wielbasis van 2,87 meter.
Huawei SF5
Het is een plug-in hybride. Een 1.5-liter viercilinder benzinemotor wordt gecombineerd met twee elektromotoren. Volgens de NEDC-test moet een gecombineerde actieradius van 1.000 kilometer mogelijk zijn. Het systeemvermogen bedraagt 551 pk en 820 Nm koppel. Daarmee is het een rap ding, want de SUV snelt in 4,7 seconden naar 100 km/u.
Het infotainmentsysteem van de Huawei Seres SF5 is ontworpen door de Chinese techgigant. Het systeem heet HiCar en staat tevens in verbinding met je smartphone. Huawei start binnenkort in China met de verkoop van de de plug-in hybride. Prijzen beginnen bij 216.800 RMB. Dat komt omgerekend neer op bijna 28.000 euro.
Jochempie zegt
Flinke subsidie van de Chinese overheid als dat 28000 euro kost! Maar voor die subsidie koopt de CCP wel je ziel.
potver7 zegt
13-in-een-doziijn ontwerp. Niks mis mee, afgezien van een immense dode hoek schuin naar achteren – ik neem aan dat dat in fietsland China ook wel een dingetje is… Maar er is niet dat schreeuwt: HEBBEN! En dat moet dan concurreren tegen de Q5 in een land waar een Duits logo een enorm statussymbool is.
Een actieradius van 1000 kilometer volgens NEDC zegt natuurlijk helemaal niks. Dat kan met een Hummer ook, je moet alleen even een wat grotere tank monteren.
mashell zegt
@potver7: er zijn toch van die dode hoek monitor systemen?
pyrat zegt
550 pk, binnen 5 seconden naar de 100, 1000 km theoretische actieradius in een redelijk grote praktische auto voor €28.000..
Klinkt te mooi om waar te zijn, is het waarschijnlijk ook.
Actieradius zal in praktijk wel halveren, NL prijs zal wel verdubbelen, brouwkwaliteit/afwerking/veiligheid zal ook wel niet op Europees/Japans niveau zijn. En China als big brother..
okdoei zegt
@pyrat: vandaar die prijs.
Je wordt gratis afgeluisterd en geobserveerd.
fanboy zegt
@pyrat: Het is een plugin hybrid he, geen volledig EV. Anders was 1000km erg knap geweest, zelfs als het optimistisch was.
pyrat zegt
@fanboy: weet ik, maar zelfs voor een benzine plug-in hybride met 550 pk zou het indrukwekkend zijn.
erce zegt
Nette auto. En Huawei start niet binnenkort met de verkoop, maar vanaf vandaag, inclusief de mogelijkheid om een proefrit te doen: https://consumer.huawei.com/en/press/news/2021/huawei-starts-to-sell-new-seres-sf5-car-in-its-china-flagship-stores/
ericc zegt
Als de batterij zolang meegaat als bij hun GSM’s dan sta je na 3 jaar stil….
tortuga zegt
@ericc: als je 3jaar al haalt
lekkerlinksrijden zegt
Android Auto en Apple Carplay hebben er een Chinese concurrent bij, kort samengevat
machielvdd zegt
Als dit een Huawei is, rijden er ook al een hoop Apple Cars rond
flyerbunch zegt
NEDC zegt niet zoveel meer.. Mja nu dat het ze niet meer voor de wind gaat in de Telecomsector zal hier veel vanaf hangen. Het lijkt er meer op dat ze zich hebben ingekocht dan dat ze een auto zelf hebben ontwikkeld. Prijs lijkt ok, maar het design lijkt verschillende invloeden te hebben.. De buitenkant Urus, Cayenne en nog iets waar ik niet direct kan opkomen.. aan de binnenkant Polestar?
net10 zegt
Ziet er goed uit, goede techniek, een scherpe prijs, en een groot bereik.
Deze auto heeft alles in zich om een groot succes te worden.
knapzuur zegt
Stuurtje en tablet zijn wel een beste Renault/Dacia-esque.. en dat van een “fabrikant” die toch ervaring heeft met dat soort zaken..
iphonistvongates zegt
Mooi zo….de chinezen hebben de CAD-bestanden gevonden op de Nissan-Infiniti servers. Zie hier de 2021 versie van de FX35 😉
Martijn Valk zegt
Geweldig, een echte Audi killer.
Teerdz zegt
Hoezo is het dan weer een Huawei-auto? Dat is toch hetzelfde dan als een nieuwe Volvo een Google/Android-auto te noemen..?