Aldus dus een van de topmannen van Huawei, dat zich vol overgave op de autoindustrie gaat storten.
Huawei timmerde aardig aan de weg als smartphonefabrikant (om het eufemistisch uit te drukken), maar dat wordt ze nu nogal lastig gemaakt door de Amerikanen. Het Chinese bedrijf moet zichzelf daarom opnieuw uit gaan vinden. Er waren eerder al geruchten dat ze nu hun pijlen gaan richten op de autoindustrie. Daarover weten we nu meer.
Een aantal weken geleden deed het verhaal de ronde dat Huawei zelf elektrische auto’s op de markt zou brengen. Een woordvoerder sprak dit echter tegen en zei dat ze alleen onderdelen willen leveren aan autofabrikanten.
Het is nu in ieder geval duidelijk dat Huawei serieus gaat inzetten op de autoindustrie. Vandaag wordt namelijk bekend dat ze dit jaar $1 miljard gaan steken in het ontwikkelen van technologie voor autonome en elektrische auto’s. Na Apple wil Huawei nu dus Tesla het leven zuur gaan maken.
Wat tot op heden nog onduidelijk was: komen er ook daadwerkelijk Huawei auto’s? Ja en nee. Huawei gaat niet zelf auto’s bouwen, maar er komen wel degelijk auto’s met een Huawei-logo. Het plan is dat Huawei een submerk wordt voor zelfrijdende auto’s. Daarvoor gaat het merk in zee met een aantal grote jongens uit de Chinese autoindustrie: BAIC, Chang’an en GAC.
Huawei zou al aardig ver zijn met autonoom rijden. Of misschien moeten we zeggen: Huawei kan al aardig ver komen. Dat is in ieder geval wat Eric Xu, een van de topmannen, beweert.
Ik weet niet of we aan het opscheppen zijn, maar mijn team zegt dat ze auto’s meer dan 1.000 km zelfstandig kunnen laten rijden zonder menselijk ingrijpen. Dat is veel beter dan Tesla.
Eric Xu, is de bescheidenheid zelve
Huawei is weliswaar al enkele jaren bezig met autonome technologie á la Tesla, maar dit is toch wel een boude claim van de heer Xu. Zoals wel vaker is hier het aloude credo van toepassing: eerst zien, dan geloven.
Via: Bloomberg
petroldrinker zegt
Wij van wc eend….
maarteno zegt
nou inderdaad, want toen bleek het toch op een afgesloten test-circuit etc etc…en surprise surprise…ja dat kan een hypermilende Tesla S Plaid ook gemakkelijk…
SimonMc zegt
Huawei van wc-eend.
brammetjedeb zegt
@SimonMc: 😂
Charles Taycan 4S zegt
Als ik zo een auto heb als hier op de foto afgebeeld wil ik gewoon Zelf rijden! Niet dat er voor mij gereden wordt, dan pak ik wel een taxi of de trein😜
sr20det zegt
@Charles Taycan 4S: joe
Dutchdriftking zegt
Meer dan 1.000km? Dat doet Tesla ieder kwartier….. Geen Fansla hier, maar dit is wel heel kansloos.
frank2b zegt
Wauw! Een Tesla kan nu al Mach4 halen! Man, dát is pas innovatie!
ericc zegt
Eerst zien dan geloven…
cls350sb zegt
Huawei (lees Chinese overheid) moet op een of andere manier toch kunnen spioneren he.. gelukkig hangt hun Huawei vol met camera’s om 1000km continu ‘legaal’ te filmen.
mashell zegt
@cls350sb: ach Google, Facebook en Tesla zijn ook niks meer dan frontends voor de NSA…
Dieseltor zegt
Ik weet niet of ik aan het opscheppen ben, maar ik kan wel echt heel goed aan knuppels zuigen. Veel beter dan wat Kim Holland kan. Ik kan binnen een kwartier zeker duizend knuppels klaar laten komen.
z3cabby zegt
@dieseltor: Het is erg met je gesteld als er dit soort vergelijkingen in je opkomen. Wat een achterlijk commentaar op een autoforum.
raym zegt
Alles is beter als tesla. Rij model x voor me werk. Wat een hok is dat zeg en zo slechte afwerking. En als je iets hebt binnen garantie periode proberen ze er alles aan te doen om er onder uit te komen. Midden scherm ging bij mijn auto na 3 weken kapot. Kreeg van allerlei smoesjes dat het mijn schuld was. Oorzaak bleek dus gewoon draad reuk in connector. Voor mijn geen tesla meer.
hooesi zegt
@raym: ik haat het ook als mijn draadjes vreemd ruiken😉…sorry, vond het een te leuke typo om te laten liggen!
shalomleon zegt
@raym: scheelt dat ie dan niet van jou is toch.
raym zegt
@shalomleon: nee dat klopt wel. Maar heb helaas geen keuze. We mogen alleen nog maar tesla rijden als auto van de zaak. En om daarom andere baan te zoeken gaat ook wat ver.
mercedesfan zegt
Zeker bevat die zelfrijsoftware geheime programma’s om zo nodig Chinese dissidenten omver te rijden. Men moet Communistische geheime diensten niet onderschatten!
Pascal zegt
Aan alle fabrikanten die hoog van de toren blazen: Zet eerst maar eens iets op de weg en dan kijken we wel hoe goed dat echt is. Overigens hoef ik zelf geen product van een Chinees merk wat al regelmatig verkeerd in het nieuws is geweest qua privacy.
RAW zegt
Gezien de boycot die de smartphones nekt zul je in deze auto waarschijnlijk ook geen Android Auto of Apple CarPlay kunnen krijgen. En aangezien Apple ook al bezig is met auto’s zal daar ook weer concurrentie ontstaan, echter wel op een heel ander speelveld waar ook de Koreanen al stevig meedoen. Lijkt wel een herhaling van zetten.