Niet bepaald het eerste dat je zou verwachten van een tuner die zich uitleeft op een power-Avant.
De derde generatie Audi RS6 (C7) kreeg van de tovenaars bij Quattro GmbH een twinturbo 4 liter V8 mee met 560 pk en 700 Nm. Het verbruik ligt even boven de 10 liter per 100 km, but who cares? Nou, de Duitse tuner HPerformance kennelijk.
Vol trots melden ze dat ze dankzij een gewichtsreductie van 100 kg (de RS6 weegt trouwens nog steeds zo veel als een olietanker) het gemiddelde verbruik onder de 10 liter hebben gekregen. Eureka! En tegelijkertijd, wat de n, Hperformance?!
Gelukkig hebben ze in Baden-Würtemberg niet helemaal een klap van de molen gekregen, want ze gooien er ook nog een smakelijk performancekitje in, waardoor de specs op 700 pk en 860 Nm uitkomen. Zo kennen we ze weer. Bovendien worden we lekker gemaakt met een in ontwikkeling zijnde hogere stage, met gemodificeerde downpipes, en nog eentje daarboven met dikkere turbochargers. Audi RS6 goes GT-R?
Uit de Avant-bips steekt een HPERFORMANCE 70 mm dubbelpijps uitlaatsysteem met twee bedienbare kleppen. Herrie gegarandeerd dus, mocht je knalrode lak nog niet genoeg opvallen in de Meriva-binnenspiegels.
cargeeksnl zegt
Nice, gewichtsreductie kan alleen maar ten goede komen voor een auto
berlinetta zegt
Ik heb meer respect voor dit soort tuning dan alleen maar een powerupgrade. Er zouden meer van dit soort tuners moeten zijn!
mout zegt
Op foto 5 zie je de uitlaat-in-de-uitlaat.
Dat snap ik bij een auto uit de tuning-scene, maar waarom zou je dat toch willen op een RS6?
berlinetta zegt
@mout: Zie je wel vaker bij dit soort auto’s. De uitlaten die je meestal ziet, zijn sieruitlaten.
lohran zegt
@berlinetta: Zie je juist niet zo vaak in deze klasse. Dan zit het eindstuk meestal netjes gelast. Bij de V60 PIH en de Civic (driehoekuitlaatjes) valt het ook altijd zo op.
circlestorm69 zegt
@mout: heel veel auto’s hebben van die sierstukken. Kijk maar eens bij de V60 D6 Hybrid die je iedere dag wel een paar keer tegenkomt.
fejjie zegt
@mout: Heel veel wagens hebben dit hoor, zelfs lambos en dergelijke
escort77 zegt
@fejjie: heel veel auto’s zijn grijs, maar toch wil je geen grijze lambo…
Daarom: eens met mout
fejjie zegt
@escort77: ik ben het ook gedeeltelijk met hem eens. Bij deze rs6 valt het wel heel erg op.
En btw, ik zou het niet erg vinden om in een grijze lambo rond te rijden.
endofline zegt
Waw 100 kg. Indrukwekkend. Hopelijk hebben ze het gedaan zonder comfortfuncties uit de wagen te slopen. Een power avant moet nog altijd praktisch zijn. Kwestie van heel snel naar de wintersport te kunnen gaan.
Dit is idd wat tuners moeten doen. Het maakt de wagen op alle vlakken beter.
jonee zegt
Ik vind de gewichtsbesparing van 100 Kg indrukwekkender dan de power upgrade.
Maar ik vraag me wel af waar ze dat overgewicht bespaard hebben?
AudiQuatro zegt
nette specs, maar is er ook bekend hoe ze 100kg hebben bespaard? Btw, ben ik de enige die deze wielen en donkere koplampen overdone vind? Gewoon de heldere koplampen en aluminium kleurige wielen, chromen sierlijsten rond de ramen, knapt hij een stuk van op!
timhuiderjw zegt
@AudiQuatro: je bent gek man. Zwarte daklijsten etc maken em alleen maar dikker. In nardo is ie helemaal volmaakt
AudiQuatro zegt
@timhuiderjw: nee, te veel zwart en lompe wielen maakt de auto fout. Met chromen lijsten en knappe wielen wordt deze elegant en stijlvol. (voor zover dat kan met een grote A1)
imba zegt
Je haalt je er makkelijk nog zo’n 150 kg vanaf als je voor wat meer spartaans zou willen gaan.
schellekens006 zegt
100 kg weg… Achterbank bij het oud vuil gezet?