![Toyota Prius](https://static.autoblog.nl/images/wp/Toyota%20Prius%20sneeuw.jpg)
Grote paniek onder de treehuggers in Amerika. De favoriete auto van de groene medemens, de Toyota Prius, kan niet tegen een beetje sneeuw. Als je met een Prius in de sneeuw rijdt, verlies je alle aandrijfkracht. Whoops denken de Amerikanen, global warming of niet, sneeuwen zal het vast nog wel een keer. Klinkt als een groot probleem of is er iets anders aan de hand.
Het verhaal; een Prius eigenaar deed zijn beklag:
“When my car is on any kind of slick surface that causes one of the front wheels to slip, ALL power to the drive system is stopped.
This past weekend I was on a snow-covered road with about an 8- to 10-degree grade. Driving at 20 miles per hour, one tire began to slip on the snow and the car came to a stop. The wheels then refused to engage, because one would slip a little, regardless of throttle position,”
De reactie van Toyota:
“Prius has TRAC (traction control) as standard equipment. The purpose of traction control is to helps prevent wheel spin and minimize slippage of the drive wheels by applying brakes and/or reducing engine power.”
Kan iemand aan die gekke Amerikanen uitleggen hoe tractiecontole werkt?
Kan iemand die gekken Amerikaan uitleggen een auto te kopen i.p.v. zo’n hok.
Amerikanen houden toch van grote jeeps waarmee ze overal bij kunnen komen, ik zie arnold schwarzenegger al rijden in dit groene mileufreak autotje.
en hij verdient het! branden moeten die priussen! zowiezo moeten auto’s niet zo belachelijk veel door elektronica bestuurd worden… ik ben nog steeds het meest blij met een échte wagen waarbij je écht contact hebt met de wielen en waarbij je zelf kan kiezen hoeveel die uitstoot.
Dit is zo een zielige auto. Wat mij opvalt dat er vaak aso wordt gereden met die hokken.
Alwood man naar mijn hart ! :D
Ben benieuwd of jullie wagen even goed is als de prius. Dat je hem niet mooi vind is te begrijpen. Smaken verschillen nu eenmaal zoals al zoveel keer is gezegd. Maar de prius is echt niet zielig. Lees eens een test of rijd er maar eens mee.
Ik heb een toyota aygo, deze is zuiniger dan een prius.
Zo zijn er nog veel meer auto’s zuiniger dan de toyota prius.
Het enige wat een prius goed doet voor het milieu is om z’n uitlaatgassen niet los te laten in dichtbevolkte gebieden, verder is het gewoon een normale auto.
Als je een prius aanschaft,geef je niks om auto’s,maar om het milieu wat toch al naar de klote is.
Hoeveel liter per kilometer doet een Prius op een laagje sneeuw? 1 tank op 1 kilometer? Bwahaha!
Een Prius rijdt men überhaupt niet om vooruit te komen, maar om te laten zien dat het misplaatste-schuldgevoel-deel van hun hersens beter ontwikkeld is dan de hersendelen waar smaak en common-sense zitten ;)
Toch jammer dat er deze winter zo weinig sneeuw valt. Hebben die Prius rijders toch effe geluk! Temperatuur stijging komt door de cyclus van de natuur. Elke 350 jaar is er een dal of hoogtepunt. Kan niet wachten op de wijnranken in de polder, palmbomen langs de A6, duiktripjes naar Amsterdam the sunken city, de IJsselmeer-zandvlakte, en Groningen-sur-mer ;)
Rare gasten hoor die amerikanen…neem dan geen prius…achteraf klagen heeft geen zin.
Als je ’n nieuwe renault of opel koopt dan is dat meteen incl. ’n hoop ellende…ga dan niet achteraf nog eens zeuren daarover.
Is best leuk rijden in zo’n prius alleen zou ik ‘m voor prive gebruik niet willen.
Hadden ze een RX400h moeten kopen.
Dan hadden ze én een SUV én hybride.
komme ze nu pas mee, die auto is al een jaar op de markt. he zal dus echt aan die ene amerikaan liggen
maakt niet uit prius is toch lelijk, dus zowieso niet kopen tenzij je een mileufreak bent
Ik haat milieu freaks zijn en stelletje aanstellers en de prius is echt een kut auto en dit hoor je van een toyota liefhebber koop gewoon een leuke yaris ts of een tweede handse supra twin turbo.
@stefan,
Is een Octavia I RS á 180pk ook goed?
Ik heb nl net in het kader van het milieu mijn Polo op gas ingeruild voor zo’n beest. Want ik heb (voor het milieu) liever dat iemand met 50 dkm in een Polo op gas rijdt dan iemand met 12-13 dkm, snap je?
Japan en autos,
Binnen enkele maanden de nummer 1 en 3 in de wereld.
Japan, de rest probeert na 5 jaar ook zo iets als een hybrid te maken en daar wacht ik op.
Doe maar Europa maar vooral Bewijs.
Prius is hip he.
Toch kan ik de kortzichtigheid van sommige van jullie niet steunen, hoe zeer ik ook twijfel aan de prius. Ik ben wel voor schonere auto’s of alternatieven. De prius is wel een beetje de auto die als eerste daar op een grote commerciële schaal wat mee doet.
Ondanks dat er auto’s zijn die zuinigere zijn heeft het de auto wel wat in gang gezet en dat vind ik eigenlijk wel mooi. Natuurlijk als je gewoon nergens op let rij je er ook 1 op 16 mee of zo, maar das altijd nog een stuk zuiniger dan de meeste auto’s.
Ik ben wel een grote voorstander van alles wat snel is en er een beetje goed uitziet. Maar de laatste tijd ben ik een beetje verward en dit met name als ik kijk naar het vermogen wat er tegenwoordig in auto’s wordt gestoken. Het lijkt wel of ik met minder dan 500 pk de oprit niet eens meer af kom. Af en toe slaat het gewoon te ver door voor mijn gevoel, wordt een beetje ridicuul af en toe.
Ik ben opzich ook wel gehecht aan de lucht die ik in adem. Ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel te zeggen dat ik daar meer gehecht aan ben dan aan een of andere dikke race bak.
En dit gezegd hebbende blijven die M, R en SR series me toch mateloos fascineren. Ik wacht wel op de eerste echt snelle auto die gebruik maakt van alternatieve energie, dan komt alles goed.
Ow en voor die Navi Seal, zit er niet gewoon een knopje op het dashboard?
Robin twijfelen over het idee en kijken naar de superkast waarin.
Denk toch niet dat we ons deze luxe nog lang kunnen veroorloven.
Wat is de basis op lange termijn.
Je hopelijk nog te kunnen verplaatsen op een verantwoorde manier.
Ik heb op mijn Leon (225pk) ook TC en ESP, maar kan gewoon volgas wegrijden bij ijs en sneeuw, de computer zorgt ervoor dat ik gewoon heel rustig van mijn plek kom en wegrij.
Toyota, geef het nou toe, jullie TRAC (traction control) is een beetje buggy.
@rene,
ja waarschijnlijk heb je gelijk
Ah, het is weer Prius bashtime, en het was gisteren ook volle maan toch?
Dw wolven huilen….
Tsss… Wordt het niet eens tijd dat men zelf gaat nadenken in plaats van zich altijd maar laat beinvloeden? Ik rij / reed S60 T5 en dat heeft me zo vaak een lekker gevoel gegeven: kijk ik heb meer en kan harder… ja, leuk. Kost ook wat brandstof heee… Op een gegeven ogenblik komt er dan een moment in je leven (niet bij iedereen natuurlijk, duh…) dat je denkt: “wacht nu eens even, what the f*ck”… Iedereen zijn / haar ding hoor, maar *laat* dan ook iedereen zijn of haar ding… Ik ga voor de Prius. Waarom? Eh, 350 Euro bijtelling per maand ipv bijna 600 Euro, enneh… hou wel van nieuwe dingen (yeah, startrek dashboards, het kan me niet futuristisch genoeg :-) ). Jammer: Nieuwe Toyota Camry hybride is hier weer eens niet te krijgen… prefereer die weer ernstig boven de Prius he…
Ne japanner suckt en zeker toyota, aan die auto’s is niks goed en da wordt weer eens bewezen! Koop een fatsoenlijke duitser dan heb je gn last…
@ beire
heb je dat van horen zeggen of heb je uit kopigheid ‘schrik’ nog nooit een japanner gereden omdat je mischien ongelijk zou kunnen krijgen
@ Beire
Je hebt helemaal gelijk, de duitsers (maar ook de britten) kunnen het als geen ander !
@ cayenne
britten ???? de enigste betrouwbare britse wagen was een rover uit de jaren 80, want dat was eigenlijk een honda.
En laten we het over auto’s hebben, geen luxesledes eh. Geef elk fabrikant een 10 miljoen en hij zal daar een pracht ding neerzetten.
En dan de ridicule vergelijking want met duiste wagens bedoel je bmw mercedes gelijkstellen aan een toyota. Wel volgens mij weten betaal je voor een kaal aangeklede bmw nog altijd 5000 tot 10000 euro meer dan een rijkelijk uitgeruste toyota met alle opties standaard. Dus mischien een klein beetje perspectief beire ?
@ Ashton
Britten bouwen hele mooie wagens, ik rijd een range rover en we hebben nog een oude rover 827si uit 1995 gehad (vorig jaar verkocht). Beide hele betrouwbare auto’s.
@ jasper
heb ik gezegd dat het lelijke wagens waren ??
de oude rover 872si is een honda legend met een rover badge op
een range rover is nu bepaald geen goedkope wagen, plaats er een toyota land rover naast en die zal er niet voor onder doen.
natuurlijk bedoelde ik toyota land cruiser
@ Ashton
Je hebt niet gezegd dat het lelijke wagens waren, maar je hebt wel gezegd dat het onbetrouwbare wagens zijn. Nou dat zijn het dus niet, trouwrens ik heb een land cruiser 100 gehad ong 3 jaar geleden, en die is even duur als een range rover, maar je merkt wel verschil tussen kwaliteit en luxe en prestaties.
ja, het zal wel. toevallig heb je ook een land cruiser gehad.
een land cruiser begint bij 89.000 euro de basic range rover begint met 111.000 euro dus mischien net als beire, een klein beetje perspectief ?
In afrika rijden ze met een land cruiser en niet met een range rover, niet omdat ze die die range rover niet kunnen betalen hoor. Maar wel omdat ze weten welke wagen hun na 20 jaar nog altijd door de broese en woestijn trekt.
@ Jasper
hele mooie wagens, range rovers… ze zitten redelijk in elkaar en zijn vooral mooi afgewerkt. maar range rovers hebben hele lompe en grove constructie fouten en zijn niet écht betrouwbaar. de constructie fouten begin je te merken als de wagen de rond de 15 jaar oud is. er is echter zo veel materiaal gebruikt bij range rovers dat ze over de roest en gaten en rot ontzettend veel meer materiaal hebben zitten waardoor het niet opvalt.
de auto rijd over het algemeen dan ook nog prima maar als zo’n wagen niet goed onder handen genomen wordt rot die compleet weg. ik heb het dan over de Range Rover classic.
de huidige onder bmw ontworpen wagen zit grotendeels goed in elkaar alleen hebben de vroege modellen nog wel fouten in de elektronica zitten… is altijd een zwak punt geweest maar komt pas bij écht terreinrijden naar boven.
ontopic: ik vind een slecht punt van grote merken tegenwoordig ook dat ze vaak wel willen bezuinigen op de verkeerde dingen. vooral toyota en de fransen zijn daar erg goed in. verder laat de afwerking vaak veel te wensen over…
de elektronica is grappig maar moet vooral niet in de weg gaan zitten naar mijn mening. daarom koop ik liever een oude wagen voor niet te veel geld en pleeg wat duur onderhoud dan dat ik nieuw koop.
@Benny1 tnx man! ;) zolang het maar niet te intiem wordt :P
@ Ashton
Ja, inderdaad toevallig heb ik ook een land cruiser gehad ja, en je kan het geloven of niet. 3 jaar geleden heb ik voor mijn land cruiser 100 105.000 euro betaald, voor mijn range rover heb ik in 2005 115.000 euro betaald, de toyota was even goed uitgerust als mijn range rover maar ik had het idee dat er meer plastic in zat, in mijn range rover heb ik een masief houten dashboard, in de toyota was dat van plastic.
@ Ashton
Wat rijd jij eigenlijk? je staat verbaasd wat ik rijd en gereden heb
@ beire
“Ne japanner suckt en zeker toyota, aan die auto’s is niks goed en da wordt weer eens bewezen! Koop een fatsoenlijke duitser dan heb je gn last…”
Jij bent gewoon niet goed wijs…met je niks goed…met toyota gaat ’t de laatste 6 jaren zelfs perfect.
Het ene record na ’t andere verbreken ze…verkopen gaat ’t uitstekend mee…lexus begint op gang te komen nu…en zie de uitslagen van diverse test maar eens.
Autoweek tevredenheidstroffee…J.D. Power enz.
Je hoeft je d’r niet voor te schamen dat ’t duidelijk bewezen is dat die duitsers nog ’n lange weg te gaan hebben om maar minstens in de buurt van ’n japanner te komen ;)
On topic: Waarom zou de Toyo niet wegrijden als er 1 wiel slipt? De power gaat dan toch naar het andere wiel dat niet slipt? Bij een beetje sneeuw dankzij tractie controle tot een full-stop komen vind ik een sterk en merkwaardig verhaal. Het lijkt erop dat Toyo een foutje gemaakt heeft in de tractie controle software.
Japanse auto’s zijn gewoon erg betrouwbaar, val je echt geen bult aan. Prijs / kwaliteit ligt op een hoger niveau dan menig Duitser denk ik.
Ergens (en ja ook ik vind dat ze mooie auto’s bouwen hoor) nailen de Duitse vrienden je altijd. Basis uitvoering is ook echt basis, terwijl ik toch altijd denk dat dat velgje of die 3 elektromotoren toch niet zo heel veel meer kosten, climat control voor 2500 euro ofzo op een audi… Wil je dus een Duitser met beetje uitrusting komen er zo duizenden euro’s bij. How lame is that?? Dat zal je bij lexus niet zien.
@ jasper wel omdat je het zo lief vraagt
wel proficiat met je range rover dan, lijkt me wel eerder iets voor de gooise vrouwen maar ja dat zal ook over smaak gaan. Een massief houten dashbord ??? we zullen het maar op inleg houden zeker, tja als die land cruiser 10.000 euro meer had gekost had er mischien ook echt hout ingeweest niet ?
ik heb hier staan een toyota corrola van het jaar 1992 en een alfa romeo 164 uit 1993 en geloof het of niet even plastiekerig, de toyota ‘van de grootouders geweest’ heeft mij nog nooit in de kou laten staan en de alfa romeo al 2 keer maar dat vergeef ik hem al te graag.
Dit lijkt me een heel vreemd verhaal. De Prius is er al langer, en dan zou er nu voor het eerst iemand in de sneeuw mee rijden?! Vrijwel onmogelijk. En uit dit verhaal kan ik halen dat Toyota toch echt een fout heeft gemaakt, maar mss is dat alleen bij deze auto per ongeluk, want als niemand anders dit heeft gehad….
Werkelijk weer een kansloos figuur die man.
De Prius daarintegen is weldegelijk een zeer goede auto, geniaale techniek en gedurft van Toyota om deze techniek toen al toe te passen in een productiemodel.
Nu komen er steeds meer auto’s van de Toyota (Lexus) fabriek met deze techniek.
Ik vind het een werkelijk geniale auto!!
’t Is inderdaad geen goeie reclame, maar goeie ‘industriele’ software maken is echt vreselijk moeilijk en je krijgt er echt nooit alles uitgetest (geloof me, ik zit in die business). Deze hiccup zal waarschijnlijk de boeken ingaan als een anecdote die ik op menig cursus en conferentie ga tegenkomen.
Toch haalt-ie het niet bij wat Saab ooit geflikt heeft. Die hadden een nieuw vliegtuig gebouwd, maar dat alleen op het noordelijk halfrond getest. Vliegt er iemand met dat ding over de evenaar, kon-ie alleen nog maar op z’n kop vliegen…
Wat ik maar zeggen wil: je kunt niet aan alles denken, hoe knullig het gevolg ook is.
En wat betreft mooi/lelijk:
gezien de beperkingen van doelgroep (jonge gezinnen?) en technologie die erin moest vind ik dat ze het niet onaardig hebben gedaan.
de prius stelt geen hol voor qua milieuvriendelijkheid als je de hele levenscyclus van productie tot sloop bekijkt. de accus moeten geproduceert… en weer afgebroken worden, dat is vele malen schadelijker dan dat beetje co2 dat ie uitstoot.
marketing is het.
in plaats van zo te piepen op auto’s moeten ze de energievoorziening en de zware industrie maar eens van milieuvriendelijker alternatieven voorzien, dat heeft een hoop meer zin dan 250 kilo accu’s in je auto flikkeren.
De stoffen in de accus worden hergebruikt, dus niet zozeer een probleem.
Er wordt erg veel gebashed hier idd. Ik kan wel gaan zeggen dat het onterecht is, ik heb er vaak meegereden zowel als bestuurder en als passagier. Het is een zeer comfortabele ruime reiswagen.
Lelijk is ie misschien wel, maar dan is 60% van het wagenpark dat ook. Is de golf mooi? De 307 met super grote plastic grille? etc. etc. Maar het is een Toyota en die knabbelt al jaren aan de status van de Duitse merken-fans; nu toyota op nummer 1 komt doet dat nog eens extra pijn.. zo zie ik dat.
De Prius zelf dan:
De CVT versnelling is super, altijd lage toeren bij constant rijden of dat nu op 50, 80 of 150 is.
De airco bevochtigd de lucht ook als dat nodig is, sensoren meten dit en zo wordt de lucht niet te droog.
De binnenruimte achterin is fantastisch. De auto is zeer stil.
Natuurlijk zijn er zuinige alternatieven.. maar niet in dit formaat, dan moet je idd een Aygo hebben. Maar veel mensen willen toch een ruime wagen en zuiningheid.. dat is het nieuws van deze wagen…
Ik kan nog vele dingen hierover vertellen, maar dat doe ik niet.. dat heeft toch geen zin.. het oordeel in het forum hier is er toch al over geveld; ook al hebben ze er nog nooit ingezeten of mee gereden……
Beste lezer,
Jammer dat er zoveel niet inhoudelijk wordt gereageerd. Feit blijft dat je als Prius rijder gigantisch veel aandacht krijgt. Staat deze daarom in de vrouwen top 3… Volgende feit. mensen verguisen wat ze niet begrijpen omdat ze er bang voor zijn. Gelijk het hele punt van kritiek uitgelegd.
Prius en sneeuw. Geen probleem zolang: je je sneeuwkettingen gebruikt, of de sneeuw vers is.
Ijs is haast niet te nemen ook al rijdt je met winterbanden…
zo’n airco heb ik zelfs in me 17 jaar oude volvo (vocht uit de lucht halen of juist erin stoppen afhankelijk van de luchtkwaliteit) zoiets heet climate control en zit zowiezo op iedere fatsoenlijke auto.
binnenruimte heb ik ernstige vraagtekens bij als er voorin iemand zit van een flinke 2m, verbruik is écht niet zo goed. 1:15 is ook prima te halen met een moderne volvo. heb je meer ruimte veel beter uiterlijk en tenminste een beetje kracht als je bij de stoplichten weg wil komen. laagtoerige motoren verbruiken allemaal nauwelijks bij constant toerental.
ik heb liever aandacht van klassieker(of volvo) liefhebbers dan van hypocriete prius aanhangers. en ik ben vooral bang voor alle electronica die in auto’s wordt gestopt… ik hou erg veel van autorijden en wat voor snufjes ze ook bedenken, het blijft het meest puur in een auto zonder. ik heb laatst erg fijn in een S60 gereden maar als ik daarna in me 740 stap ben ik heel blij dat alles zo direct aanvoelt (geen ingewikkelde brandstofberekeningen tussen gaspedaal en injectie)
gelukkig zijn de duitse (bmw/mercedes) auto’s en volvo nog niet heel ver heen, maar ik moet er niet aan denken om over 10 jaar in een elektrisch bestuurde en aangedreven auto te moeten rijden. dan rijd ik in ieder geval niet meer voor me plezier.
Climate control doet autom temperatuur niet de vochtigheid, tot nu toe werd de lucht alleen maar ontvochtigd.
Je mag er van alles over vinden, maar iemand hypocriet noemen is niet zo netjes…. laat iedereen in zijn of haar waarde ook al zou het niet jouw keuze zijn. Andersom doe ik dat ook als je zegt dat je niet in een elektronisch geregelde auto wilt rijden.. is wat mij betreft helemaal prima :-)
@ Coyote
ok je hebt gelijk… niet erg genuanceerd of netjes van mijn kant. ik bedoel eigenlijk dat ik mensen die in een prius rijden ten goede van het milieu, hypocriet vind. alle argumenten die een beter milieu gebruiken om de prius goed te praten zijn heel makkelijk te weerleggen door argumenten die het milieu wel écht verbeteren.
het enige wat ik wel grappig vind aan de prius zijn de computernerds die hem overclocken :P hoewel dat natuurlijk leuker is met een Skyline R34.
ondanks dat mensen natuurlijk vrije keus en mening moeten hebben over auto’s voel ik iedere keer dat ik een prius zie een licht gevoel van misselijkheid opkomen.
Is al goed Alwood.
We krijgen denk ik allemaal wel eens een misselijk gevoel bij bepaalde auto’s en niet kunnen begrijpen waarom iemand in zoiets rijdt, maar gelukkig rijden we niet allemaal in hetzelfde bakkie zoals vroeger de mensen in de DDR moesten doen, dat zou wel heel erg saai zijn.
Gelukkig zijn er fraaie auto’s en minder fraaie.. slechte merken en goede ;-)
LOL! :P lang leve de afwisseling! ;) als je naar diesels kijkt zijn er trouwens zuiniger alternatieven ;)
Maar niet schoner (NOx en roet)… en vergeleken met een Avensis Diesel is het omslagpunt van een Prius ca. 75000 km/jr en dus ook niet economischer, tenzij je dus extreem veel rijdt.
In Nederland is rijden met een Diesel sowieso niet zo gunstig. Bij een normale auto ligt dat toch al wel op een km of 20000, de meeste rijders halen ook dit niet.
Voor de duidelijkheid: Prius dus per jaar economischer tot ca. 75000 km/jr vergeleken met Avensis-Diesel…
Ik het een een beetje krom geschreven zag ik.
Prachtige auto. Beste waar ik ooit mee gereden heb. Toptechnologie niet goedkoop maar topkwaliteit. Heel rustgevend. Heerlijk in de sneeuw met goede sneeuwbanden eronder (altijd verstandig in winterse omstandigheden) http://winterprius.blogspot.com/2005_12_01_winterprius_archive.html
Als je er een tijdje mee rijdt lijken alle auto’s plotseling hopeloos verouderd. De car of tomorrow today and tomorrow. By the way the CO2 uitstoot ligt 25 % benden de nieuwste norm die de EU voorschrijft voor 2012. I am a very happy Toyota driver de Prius is voor mij veel toffer om mee te rijden als mijn vorige Lexus IS200
Ik wil nog eventjes reageren op Alwood met zijn VOLVO van 17 jaar oud. Ik zou die nog eventjes houden want in de recentste tevredenheidsonderzoeken staat VOLVO zo een beetje tussen de middenmoot.
http://www.auto-zine.be/enquete_resultaat.html
En raad is wie er op nummer 1 staat ?
Een Prius is een goede auto, oké een beetje vreemd dat wel.
Wat de slimmeriken hier minder goed begrijpen, is het volgende.
De prijs die wij betalen voor brandstof is een vraag en aanbod kwestie.
als er minder vraag is naar olie producten zakt is prijs of blijft stabiel.
Omdat de Prius toch best zuinig is, voor een automaat die haast 1300kg weegt
ben ik zelf best gelukkig met de 51/2 liter per 100 km waarmee de wagen genoegen neemt.
De rust en stilte zijn een aangename ervaring, een mortor die niet staat te draaien voor
een stoplicht, is wel wat anders dan een ronkende diesel naast je.
Het begrip onbekend maakt onbemind is zeker van toepassing op deze wagen,
welke rijdt als een kleine limousine en zijn tijd ver vooruit is in vergelijking met andere auto’s.
Wat je ook van de Prius mag denken; het is een pionier van formaat.
Overigens:
Nog een jaar of twintig-dertig en dan is dit onderwerp geen issue meer.
Je hoeft geen milieufreak te zijn om dit aan te zien komen.
Onze kleinkinderen kunnen dan rondkarren zonder asmatische klachten op te wekken.
Vol verbazing kijken we dan terug naar onze huidige vervuiling.
Dat heb ik nu al als ik achter een Oldtimer rij.
Zo’n lekker ouderwets luchtje!
;-)
Ik rijd nu bmw 530i benzine V6 3 liter sedan, mijn vrouw een 523i Touring. Beide het voorlaatste model.
Die krengen komen geen meter vooruit in de sneeuw. Zwieberen en zwaaien. Prachtige nieuwe winterbanden maar het blijft afzien. Vorige winter gleed mijn sedan van de oprit achteruit zo de straat op. Kon pas terugrijden de stalling in nadat ik met een emmer heet water de sneeuw had weggespoeld. Ik kon de straat niet uitkomen wegens 4 cm sneeuw! Moest ik mijn assistent bellen om mij op te halen in zijn Ford Focus terwijl er twee BMW’s op mijn oprit stonden.
We willen als eerste de 523i Touring inruilen voor een prius. We wachten hoe het bevalt en dan beslissen we wat we gaan doen met de 530i.
Wat de prijs betreft: twee nieuwe BMW’s in onze klasse is vijf Priussen full option.
Ik moet wel zeggen dat ik de gezelligheid zal missen. Ik sta nu gewoonlijk bij elk benzinestation een praatje te maken met de cassiere. Ik rijd nu gemiddeld 11 L/100km oftewel om en nabij 1 op 9.
Hans
Pas een Prius besteld, na proefritten in Golf, en Ford Focus.
De Prius rijdt super vergeleken met die traditionele karren.
De europese en amerikaanse autoindustrie leunen al 40 jaar achterover met steeds
weer hetzelfde: turbo, meer pk’s, nog meer turbo, nieuwe modelletje, andere vorm van lampies, etc etc, maar technisch niets nieuws.
De ‘lelijke’ vorm van de Prius is het resultaat van windtunnel metingen, en is helemaal
niet bedoeld als weer een nieuw leuk modelletje.
Maak maar eens een proefrit in een Prius en lees maar eens hoe die werkt, het is een
technisch hoogstandje en het begin van een nieuwe technologie.
Auto’s zullen minder pk’s krijgen en veel meer op zuinigheid gericht gebouwd worden.
Het geraas met veel pk’s gaat zowiezo ophouden, binnen nu en zo’n 10 jaar gaan branstoffen extreem duur worden, leer maar alvast wat zuiniger rijden.
Voor veel mensen zal de auto onbetaalbaar worden.
Effe over een Prius,
ten eerste moet de overheid alle automobielen gelijk behandelen. Dus 25% bijtelling voor alle auto’s. En BPM moet verdwijnen (of gelijk zijn) of je nou op gas, diesel, benzine of electra rijdt.
Dan zullen we nog eens kijken of het interessant is om een Prius te rijden.
Met oneerlijke concurrentie de strijd winnen. Hmmm typisch iets voor de overheid.
“Oneerlijke concurrentie?” En wat dan te zeggen van de taks op benzine, die meer dan dubbel zo hoog is als die op diesel? Leg die gelijk, en je ziet geen diesels meer rijden, want dan kost het 20-30 cent meer aan de pomp, en ben je je zuinigheidsvoordeel meteen kwijt. Dan worden er pas priussen verkocht.
Bob heeft gewoon geen zin om een kapitaal uit te geven aan een nieuwe auto die ondanks zijn zuinigheid financieel niet rendabel is als je de afschrijvings kosten er bij optelt. Daarnaast is alles behalve AWD / 4WD waar ik woon zinloos 9 maanden per jaar.
Al geef je een aap een gouden ring (of een lange windtunnel test) .. de Prius is en blijft een lelijk ding.
Het is nu 2011
Ik heb een 2de hands Prius uit 2007 gekocht, voor een betaalbaar bedrag.
Wat was die auto zijn tijd ver vooruit!
Ook nu nog koop je 4 jaar oude, zeer moderne techniek.
Aanbevolen!