Nieuwe cijfers laten een verrassende ontwikkeling zien op de automarkt, die er misschien op wijst dat vrouwen stiekem meer van autorijden houden.
Hou je van autorijden dan moet je een handbak hebben. Dat is de spreuk waar veel autoliefhebbers aan vastklampen. Spelen met de koppeling, roeien tussen de versnellingen, dat gevoel van een perfecte shift… Gevoelens waar de meeste autoliefhebbers fan van zullen zijn.
Toch laten nieuwe cijfers van RDC zien dat het slecht gesteld is met die handbak. Slechts vier op de tien nieuwe auto’s wordt geleverd met zo’n pook. Tien jaar geleden was dat nog acht op de tien. ‘Het gaat wel erg hard’, concludeerde RDC-productmanager Jan Jaap Koops bij de BNR Nationale Autoshow. Dit heeft voor een groot deel te maken met de opkomst van elektrische auto’s; deze hebben immers geen voorwaartse versnellingen en komen dus altijd zonder handgeschakelde versnellingsbak. Met uitzondering van een oude Škoda dan.
Koops deelt bij BNR veel meer weetjes uit de autocijfers, zoals hoeveel vrouwen voor een handbak kiezen. Zes uit tien vrouwen die vorig jaar een nieuwe auto kocht, nam er eentje met een handbak. Jazeker, je leest het goed, vrouwen kiezen vaker voor een handbak dan mannen. Houden vrouwen dan ook stiekem meer van autorijden, of is er iets anders aan de hand?
De RDC-productmanager denkt dat laatste. Vrouwen zijn namelijk ‘oververtegenwoordigd’ in het A- en B-segment. En in die segmenten is de handbak populairder dan de automaat. Met andere woorden, vrouwen kiezen vaker voor een handbak omdat ze dat eigenlijk wel moeten.
Een ander verschil tussen mannen en vrouwen heeft te maken met de kleur van een auto. Net als bij mannen zijn grijs, zwart en wit (in die volgorde) de populairste kleuren. Maar als je verder kijkt dan dat, zie je dat vrouwen volgens Koops vaker voor lastigere, zachte kleuren gaan. Hij geeft het voorbeeld van een crèmekleurige auto. Zo’n auto staat gemiddeld genomen 55 dagen op de parkeerplaats te wachten voordat een vrouw deze heeft gekocht. Is de dealer een seksist die per se aan een man wil verkopen, dan moet hij gemiddeld 93 dagen wachten. Kleurverschil blijft dus een man-vrouw-ding, zegt Koops.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Niels van Roij noemt zijn eigen ontwerp ‘geen klassieke schoonheid’. En Meindert rijdt in de nieuwe Volkswagen Arteon Shooting Brake.
Foto: Passend Kenteken van @Jeppie, via Autojunk.nl.
vacano zegt
Mijn vrouw is gek op autorijden en doet dat zeer goed, zelfs met een handbak wat hier niet zo gauw voorkomt.
Rijden in de file, aanschuiven, de stad is wel prettiger en relaxer met een automaat.
MrHyde zegt
@hayte
‘Jazeker, je leest het goed, vrouwen kiezen vaker voor een handbak dan voor mannen.’
Ik wist niet dat zo’n groot percentage vrouw lesbisch is tegenwoordig. Door die lock down krijg ik echt niks meer mee van wat er in de wereld veranderd de laatste weken.
Ot92 zegt
“Koops deelt bij BNR veel meer weetjes uit de autocijfers, zoals hoeveel vrouwen voor een handbak kiezen. Zes uit tien vrouwen die vorig jaar een nieuwe auto kocht, nam er eentje met een handbak. Jazeker, je leest het goed, vrouwen kiezen vaker voor een handbak dan voor mannen. Houden vrouwen dan ook stiekem meer van autorijden, of is er iets anders aan de hand?”
Komt dat niet doordat ze doorgaans een kleinere auto aanschaffen, waar een automaat niet in leverbaar is?
hayte zegt
Grinnik, goed opgemerkt, is inmiddels aangepast.
Steefje zegt
Ook de hetro vrouwen gaan voor schakel. Mijn vriend heeft een automaat, en ik een schakel. Al die elektrische rotzooi, moet gewoon kunnen sleutelen zonder dat alles een fout melding geeft. Bij een golf gte mag je verdorie niet eens zelf de koelvloeistof van de elektronische motor bijvullen.
spence zegt
Slaap met den aap en ge krijgt zijn luizen. Vrouwtje lief kan best genieten van wat extra vermogen, maar toch rijdt ze doorsnee vrij braaf.
Ik bemerk echter dat vooral jonge vrouwen behoorlijk agressiever rijden. Leeftijd tussen 20 en 35 jaar.
JanJansen zegt
6 op de 10 vrouwen kiest geen man?
Statistiek is zeg maar helemaal zijn ding.
pier zegt
Zo’n gerobotiseerde handbak als automaat in a-segmenters is ook niet fijn, dan kies je sneller voor een handbak. Scheelt ook in aanschaf op zo’n gebakje.
knapzuur zegt
Ik denk dat die 1500 tot 2500 euro extra kosten zwaarder wegen dan het eventuele gemak of ongemak van een gerobotiseerde handbak. Dat is voor een koop auto van 15000 nog al een procentuele aanslag.
Bij duurdere auto’s is een automaat zuiniger en dus goedkoper in aanschaf na belastingen, even duur of zelfs duurder in aanschaf maar goedkoper in lease.
mashell zegt
@knapzuur: of bij duurdere autos is een handbak vaak niet eens meer leverbaar.
cloverleaf zegt
Nu vrouwen tegenwoordig ook fulltime moeten werken zullen ze het roeren in de soep wel missen…
Steefje zegt
Haha we kunnen alles tegenwoordig. Roeren on de soep,schakelen en sleutelen.
vonklausenburg zegt
Mijn vrouw zei laatst: “Bij autorijden hoort zelf schakelen.” Ze weigert dan ook de automaat te pakken.
Ik snap dat niet. Maar ik ben dan ook maar een man.
Steefje zegt
Schakelen sommige vrouwen vinden het nu eenmaal leuk om bij het stoplicht op het juiste moment te vertrekken waardoor ze zelfs een automaat voor zijn. Ik heb de keuze uit schakel en automaat, maar rij liever me hand geschakelde golfje.
martingtv zegt
Het wordt steeds lastiger om een leuke auto te vinden met handbak. Of een model heeft geen versie met handbak of alleen de basis versie met de kleinste motor.
Ik was in de markt voor nieuwe auto. Wou het liefst een alfa Romeo benzine met handbak hebben, maar die is er tegenwoordig niet meer nieuw te krijgen. Dus maar uit geweken naar Mazda.
faithnomore zegt
Reden lijkt me eenvoudig. Lekker ouderwets. Vrouwen rijden nog vaak met de “2de auto” van het gezin. Minder luxueus dus en daardoor minder vaak met automaat. Vergeet ook niet dat cheapo merken (zoals de Fransen) bij mijn weten nog steeds met compleet achterhaalde automaten verkocht worden.
Andere reden die ik toch in eigen omgeving opmerk: vrouwen zijn minder “geek” en willen ook vaak geen verandering. Als ze dus handbak gewoon zijn, willen ze geen automaat.
Heeft dus allemaal weinig met sportief rijden te maken..
Dacht ook ooit gelezen te hebben dat sufs/cross-overs vooral door vrouwen gekocht worden – denk dat je je dan weinig moet wijsmaken over handbak.
Voor mezelf werd automaat pas een optie toen die ook effectief lagere uitstoot en betere performance hadden. Denk dat dat bij merken als Renault nog steeds niet is.
saxoke zegt
Mijn vrouw heeft eigenlijk altijd de snelle/leuke versies van haar auto model gehad/bereden. Begonnen met een Corsa B Turbo diesel, daarna een Saxo VTS, een 206GTi en nu een Leon Cupra…. Zij weet wat leuk is.
cossiekiller zegt
Mijn vrouw heeft ook een handbak.
Ik ben recentelijk aan de automaat gegaan.
Ze heeft er één keer mee gereden en vindt dat die automaat voor oude en/of luie mensen is.
Dutchdriftking zegt
Tja, geef het vijf jaar. Dan is in de lagere segmenten ook voldoende elektrisch (tweedehands) beschikbaar. Vrouwen slaan de stap benzine/diesel met automaat over en gaan meteen voor elektrisch. Wat kleuren betreft, mijn vrouw en ik zijn allebei een beetje raar. Kleine/sportieve auto’s het liefst in het geel! Als het groter/luxer is dan in een chique kleur.