Herhaling: houd de monocoque van je Ferrari LaFerrari te allen tijde heel, anders mag je gewoon meer dan een miljoen aftikken om hem te repareren.
Een Ferrari kopen en bezitten is sowieso al geen goedkope hobby, maar af en toe zorgt Ferrari ervoor dat je wel heel diepe zakken moet hebben voor één van hun modellen. Modellen als de LaFerrari bijvoorbeeld. Toegegeven, je koopt voor de miljoenen die de in 2013 geïntroduceerde hybride hypercar kost ook een soort plekje in de Ferrari Hall of Fame. Die je al had aangezien je al een flinke Ferrari-collectie moest hebben om überhaupt een LaFerrari te mogen kopen.
Onderdelen
Je mag vinden van Ferrari en hun gang van zaken wat je wil, maar als je een garage vol met steigerende paarden hebt maak je wel deel uit van de elite van Maranello. Daar hoort dito service bij. Als jij een schuivertje maakt met je LaFerrari, is Ferrari echt de minste niet om hem tot in de puntjes verzorgd weer op orde te krijgen. Nadeel: de bedragen die je dan aan Ferrari verschuldigd bent zijn passend bij de hyper-exclusieve status van de auto.
Monocoque vervangen
Zo staat er op Threads, de nieuwe rivaal van X (voorheen Twitter) van Meta (voorheen Facebook, makkelijk hè) een post die een kostenplaatje lijkt te geven voor een nieuwe monocoque. Toegegeven, dat is een substantieel deel van de auto en een deel wat gewoon goed moet herbouwd worden na een eventuele beschadiging. Praat dat goed dat je er even 1.076.489 dollar (999.197 euro) voor mag aftikken?
Nieuw beschikbaar
Goed, die ‘elite-service’ van de LaFerrari wordt wel goedgepraat door het feit dat Ferrari dit nog zonder gezeur aanbiedt. De Ferrari LaFerrari is bijna 11 jaar oud en je mag er dus nog voor betalen alsof ‘ie gloednieuw is. Dat past wel bij de kilometerstanden die veel mensen waarschijnlijk op hun Laffe Arie hebben weten te klokken. (via @16vpete op Threads)
Richmond zegt
Facebook is nog steeds Facebook, alleen het moederbedrijf heet Meta. Net als Google onder Alphabet valt.
rwdftw zegt
Beter duur als niet te koop. Als je een beetje de Youtubes volgt dan hebben zowel Freddy Hernandez (Tavarish) als Matt Armstrong een McLaren met een beschadigde monocoque. In beide gevallen zei McLaren “nee”,
Ferrari snapt dat het aanbieden van een reparatie ook geld oplevert en zolang die kosten onder de waarde blijven (je bent nu een miljoen of 5 kwijt voor een 2e handsje), dan is het allemaal prima toch?
Donstil zegt
McLaren zei nee tegen het repareren van de beschadigde monocoque, niet nee tegen het vervangen.
rikus zegt
Als de monocoque van je LaFerrari dusdanig beschadigd is dat het vervangen moet worden, dan heb je ook wel een grote boem gehad. Dat miljoentje was je sowieso wel kwijt.
e38ossie zegt
Ook een oude dure auto is nu nog steeds duur in onderhoud. Ik heb zelf een BMW 735i van 1999. Dat is gewoon duur rijden. Onderdelen zijn gewoon van een dure auto. Wil je dat niet moet je niet zo’n auto gaan rijden.
ponnie zegt
Dat zal komen omdat Ferrari gewoon een nieuwe bouwt en het chassisnummer van de afgeschreven auto daar op plaatst.
Voor die miljoen krijg je dus in principe een compleet nieuwe auto.