Nieuw hoofdstuk in de 130-soap: bij flitscontroles worden door de politie wettelijk verplichte marges gehanteerd, alleen zijn deze marges naar de zin van de politiek wat te groot. Bij een Vmax van 130 km/u zou er namelijk pas bij een gemeten snelheid van 139 km/u een bekeuring op uw mat vallen, en dus moeten de marges naar beneden worden bijgesteld.
Naast een groot deel van de Tweede Kamer is ook Verkeersminister Melanie Schultz-van Haegen deze mening toegedaan. Dit werd eigenlijk gisteren al bekend, toen de NOS een conceptbrief aan de Tweede Kamer in handen kreeg, maar vandaag werd het ook uitgesproken door Schultz zelf, die toch al aanwezig was om door te geven dat onze fossielen voortaan nog wat later gekeurd worden.
Op zich valt er vanuit het oogpunt van de wetgever wat voor te zeggen, want gezien de gebruikelijke tellerafwijking moet je nu op een 130-stuk toch wel 145 op de klok hebben staan wil je op de foto komen. Aan de andere kant is het ook wel een beetje kilometerneukerij, als ik zo vrij mag zijn. Als we nou eerst eens de fileproblematiek oplossen dan kunnen we daarna misschien eens over dit soort details praten. Bovendien is het voor het overgrote deel van het land volstrekt niet relevant, want die mogen toch nog lang niet 130 rijden, en zullen in sommige gevallen zelfs nooit boven de 80 komen. En juist dit soort stukken zullen extra lijden als de meetmarges verkleind worden.
Enfin, de minister heeft het voor het zeggen, en zij wil dus een lagere marge. Deze kan bijvoorbeeld tot stand komen door nieuwe, betere apparatuur te gebruiken, waardoor je de toleranties kan terugschroeven. Ik vraag me alleen af hoe onnauwkeurig de huidige apparatuur is. Volgens mij zijn we technologisch ondertussen al lang zo ver dat snelheidsmetingen behoorlijk accuraat zijn, alleen is de marge gewoon nodig om je wettelijk in te dekken.
Schultz gaat in ieder geval de komende tijd in overleg met betrokken partijen om een en ander uit te zoeken. Tijd die ze naar mijn mening beter kan besteden. Een toename van het aantal verkeersdoden lijkt me niet zo waarschijnlijk, en als deze er al komt zal dit eerder te wijten zijn aan een stel Oostblokkers dat weer eens besluit een snelwegwandeling te maken dan aan een automobilist die marginaal harder rijdt dan voorheen.
Voorlopig wordt u in ieder geval volgens de huidige marges bekeurd, dus als de cruise control op de Afsluitdijk op 140 wordt gezet is er nog niets aan het handje. En laten we eerlijk zijn, veel van ons calculeren deze marges al in bij het rijden toch? Ondergetekende in ieder geval wel. (via nu.nl)
zdev zegt
Eén tip: de Flitsmeister app. Dan kun je tussen de controles door prima wat harder doorrijden.
Northwestern zegt
Meetmarge moet gewoon 10% zijn.
Rick-dos zegt
Zijn die marges er niet juist gekomen door jurisprudentie op dit onderwerp?
Ik ben benieuwd als deze verlaging er door komt, en dit voor een rechter komt, of dit dan wel stand houdt.
Benjamin1 zegt
is goed, als de kmteller dan ook niet meer afwijkt, en alle ijkingen gedaan worden.
BestwelMichel zegt
@Benjamin1: je kan ijken wat je wilt maar als bevoorbeeld je band slijt of hij is net wat minder hard of juist harder opgepompt kan het zo al weer wat afwijken
Megakix zegt
@BestwelMichel: gps snelheid is toch redelijk nauwkeurig, als de cruise-control aanstaat ? Nou dan !
Citrofiel zegt
@Megakix: Dus iedereen moet een gps aanschaffen?
PortRo zegt
@Megakix: GPS snelheid is alleen nauwkeurig als het signaal wordt ontvangen van minimaal 4 satellieten. Dus wel eerst even de signaalsterkte checken voor je de snelheid gelooft
Joerek zegt
@BestwelMichel: Het doet er toch niet toe wat je eigen km-teller aangeeft of wat de GPS aangeeft. Het gaat er gewoon om wat je écht rijdt. Als je zelf de apparatuur (kmteller of gps) niet hebt dan is dat de probleem van de rijder en is natuurlijk geen enkele reden voor de wettelijke correctie. Die is er om ruimschoots de meetafwijking te kunnen opvangen en zodoende nooit/zelden een bekeuring te hoog uit te schrijven.
highperformance zegt
vrouw met macht maken rare sprongen…..
Megakix zegt
@highperformance: …meestal zijn het dan ook van die afgebeulde paarden die meer vierkant van vorm zijn dan vrouwelijk…zoals onze Melanie eveneens…
wesleybaaten zegt
grootste onzinartikel wat ik in lange tijd gelezen heb. als je 130 rijdt heb je bij 139 al lang een bekeuring. bij een snelheid onder de honderd rekenen ze een correctie van 3 km/h en bij een snelheid boven de honderd rekenen ze een correctie van 3 procent, dus dat zou uitkomen op een correctie van 4.
anuspraeternaturalis zegt
@wesleybaaten: Met die 139km/h zal men vast de snelheid op je meter bedoelen.
coupe20vturbo zegt
@anuspraeternaturalis: nee, dan bedoelt men echte km’s, zonder de gemiddelde tellerafwijking van 10%
Citrofiel zegt
@wesleybaaten: Ze bekeuren vanaf 4 km/h te hard en dan heb je nog een correctie van 5 km/h. Zelfs het OM zegt het. Ik denk dat het toch geen onzinartikel is. Ik snap trouwens niet hoe ze aan die 5 km/h correctie komen, als ik het bereken is het toch echt 4 km/h…
coupe20vturbo zegt
Mijn Polo heeft met winterbanden geen teller afwijking, snelheid op de gps en op de teller zijn zo goed als gelijk. Laat Melanie die marge maar verkleinen, zolang ik het tijdig weet (daar zorgt Autoblog wel voor)
E320cdi zegt
Al die ophef over 130… Wat een kut land is dit toch ook. Het is zo klein dus het maakt voor het milieu allemaal al geen fuck uit. Het enige wat zij wil is meer geld natuurlijk, dat is het enige doel van dit soort ideeën. Laat ze eerst er voor zorgen dat je weer kan rijden in Madurodam, en ga daarna pas kijken of iemand 5 km/h te hard rijdt, of doe dat gewoon helemaal niet. Binnen de bebouwde kom prima, maar op de snelweg… Daar steken geen kids over hoor, en op de afsluitdijk al helemaal niet mevrouw.
klavertjevijf zegt
Lekker dan. Eerst zelf de snelheid (op een paar stukjes) verhogen, en dat dan als excuus gebruiken om de correcties te verkleinen voor álle metingen.
Waardoor je dus nóg sneller onzinboetes krijgt, en je paar km boven de 80 nog net wat hoger/duurder uitvalt.
You money-drabbing wh…
klavertjevijf zegt
@klavertjevijf: drabbing =grabbing
michelmk4 zegt
achja, puur om de kassa te spekken
ze verzinnen toch alleen maar dingen om de kassa te kunnen spekken,
en niet voor veiligheid of milieu redenen.
Tommy2 zegt
Weer iets om tegenaan te schoppen, nu is het vast ook pas bij 129 km/h dat je een bekeuring krijgt. Heb ik nog nooit iemand over gehoord. 10 omhoog is 10 omhoog, klaar toch?
Citrofiel zegt
@Tommy2: Nee, nu is het bij 128 km/h. Wat een drama hè. ;)
mhl6 zegt
@Citrofiel:
Nee, het is 127 :)
Citrofiel zegt
@mhl6: Het OM zelf zegt dat je wordt bekeurd vanaf 128 km/h. Kan ik weinig aan veranderen.
130peeka zegt
@schultz: Wat dacht je van een baantje in de porno?
Domme trut die je bent. Dit is tenminste een beter stiekem plannetje van je, dan die bejaarden & jongens & meisjes in autotjes te proppen.
nielsvanderweiden zegt
Het scenario van 1988 herhaalt zich gewoon. Toen kon de maximumsnelheid alleen van 100 naar 120 met als belofte dat er veel meer en strenger op snelheid gecontroleerd zou worden. Anno 2011 zijn veel van die 120-trajecten alweer teruggebracht naar 100, maar de flitscontroles zijn er nog steeds. Nu wil de politiek een lagere marge als ruil voor die paar 130-trajecten die nota bene nog deel uitmaken van een proef. Ik geef je nu al op een briefje dat aan het eind van het liedje die 130 gewoon weer wordt teruggedraaid. Die ruimere marges van nu krijg je echter nooit meer terug…
bazz zegt
Wat een tijd- en geldverspilling. Waarom niet gewoon 120 aanhouden en die marge op 10% zetten? Ben je meteen van gezeur af van ‘ik reed maar 4km te hard’.
RobinS zegt
Zo ontzettend smerig en laag is dit. Ik krijg gemiddeld 1,5 x per jaar een bekeuring voor te hard rijden. Doorgaans op momenten dat je b.v. net een vrachtwagen gaat inhalen en iets meer gas geeft zodat je geen hinder veroorzaakt en met de stroom meegaat. Als de overheid echt zo nodig het aantal verkeersslachtoffers wil verlagen dan heb je langs de snelwegen vrijwel niets te zoeken. Zet daar dan meer VROS teams in die randdebielen van de weg halen. Met die (mobiele) flitskasten moet je godverdergodver binnen de bebouwde kom zijn. Daar worden kinderen kapot gereden zoals een jongetje hier bij mij in de straat. TRUT. Ik bouw nog liever een zelf een begrenzer in dan nog meer geld te brengen naar de financieel verkwistende, wat alles zoekraakt, privacy schendende, overheid. KAPPEN MET DIE ONZIN. Van in plaats weer 1 miljoen weg te flikkeren op aanbestedingskalender.nl voor een haalbaarheids onderzoek. Kan ik je nu al vertellen NEE dat kan niet want dan moet de EU de kilometerafwijking ook aanpassen van alle nieuwe auto’s en alle auto’s voor 2010 negeren? Waarom denk je dat VROS auto’s ieder jaar geeikt moeten worden. Omdat ze niet afwijken? Hou op met die onzin en steek geld voor onderzoek in VROS teams die doen goed werk omdat die niet alleen kijken naar e.. *FLITS* maar naar structureel gedrag over een bepaald traject. Verstop je niet achter flitscontroles langs snelwegen dit noem ik schijnveiligheid maar ga eens binnen de bebouwde kom staan.
tarquesh zegt
Al dat gedebatteer over 130, Ik rij soms wel 150 zonder dat er een bekeuring op de mat valt. Die komen bij mij op de mat voor 4 kilometer te snel op 80 kilometer wegen.