Hot Hatches met extra laadruimte zijn erg handig als vakantieauto!
Het is vakantieauto week. Uiteraard komen de dikke stationwagons, SUV’s, MPV’s en dergelijke voorbij. Zeker als je een groot gezin hebt is een enorm ruime auto heel erg praktisch. Maar heb je wel een enorme SUV nodig met 7 zitplaatsen, 500 pk sterke V8 en 2.500 kilogram? Wellicht niet.
Een gemiddeld gezin van 2,3 kinderen en twee volwassenen kan ook prima uit de voeten met een compacte stationwagon. Een type auto dat je buiten Europa eigenlijk nooit tegenkomt. Voor vandaag zijn we op zoek gegaan naar Hot Hatches met extra laadruimte.
Voor alle duidelijkheid, bij het maken van het lijstje gaan we uit van een stationwagon op basis van een B of C segment auto. Dat hoeft overigens niet per se een hatchback te zien, maar is wel vaak het geval. Vervolgens moet het een aparte uitvoering zijn. Dus niet een PHEV met toevallig veel vermogen en grote wielen.
Pak er een goed glas cola/wijn bij (afhankelijk van de leeftijd), want hier komen de Hot Hatches met extra laadruimte:
Peugeot 206 SW GTI
136 pk
1092 kg
1.136 liter
We beginnen met de meest bescheiden Hot Hatch met extra laadruimte. Toevallig héét de auto ook daadwerkelijk 206 ‘GTI’ ‘SW’. Het is in feite een 206 GTI, maar dan met een grote kofferbak. Nu is de B-segment stationwagon al een bijzonder geval, de extra rappe B-segment stationwagon is al helemaal een zeldzaamheid. Onder de kap trof je dezelfde 2.0 16v motor met 136 pk aan. Het verschil in gewicht viel heel erg mee (een kleine 70 kilogram), maar het gewicht in extra liters helaas ook. Wel was de achterklep enorm groot. Omdat de rappe Peugeot nog geen 1.100 kilogram woog, was het ook nog een leuk gooi en smijt autootje.
Honda Civic Aerodeck VTI (MC)
170 pk
1.210 kg
1.312 liter
Dit is misschien wel een van de meest bijzondere auto’s in dit lijstje van Hot Hatches met extra laadruimte. Honda deed alles in de jaren ’90 net even anders. In dit geval betekende het een stationwagon met een 1.8 VTEC motor die bij 7.600 zijn maximum vermogen van 170 pk leverde. Op papier betekende dat redelijke prestaties, alhoewel een sprinttijd naar de 100 km/u van 8,8 seconden en een top van 215 km/u niet veel voor lijken te stellen. Op asfalt was het een zeer rappe auto. Wat je niet terug ziet in de opgaven is dat de Civic Aerodeck voorzien was van een zeer hoogwaardig onderstel, uiterst precieze besturing, briljante handbak én sperdifferienteel. Tegenwoordig lossen fabrikanten dat op met een turbo, veel te grote banden en ESP.
Ford Focus ST170 (DNW)
173 pk
1.309 kg
1.580 liter
Wat voor de Honda geldt, geldt min of meer ook voor de Focus ST170. In plaats van maximaal vermogen en een hoop kilogrammen, is de Focus ST170 Stationwagon juist heel verfijnd, precies en lichtvoetig. De Duratec viercilinder levert 173 pk, net voldoende om leuk te zijn, met name omdat het atmosferische pk’s zijn. Die blijven gewoon leuker. Bijzonder: de Focus ST170 had een zesbak, terwijl de andere Focussen (inclusief de Focus RS) een vijfbak hadden. De Recaro-sportstoelen maken het interieur af. Serieus ruim ook, overigens. Tegenwoordig voor een habbekrats te vinden, als je ze kan vinden.
Peugeot 207 RC SW
175 pk
1.328 kg
1.258 liter
De Peugeot 207 RC was er alleen als driedeurs of deze RC, of als CC zonder de sportieve hardware. Anders kwam je uit op deze hot hatch met extra laadruimte. De 207 RC SW kun je zien als de opvolger van de GTI, maar het karakter was compleet anders. De 207 RC was voorzien van een potige 1.6 THP (die niet bekend staat als onderhoudsvrij), maar de auto wel hielp aan gunstige prestaties. De RC uitvoering was zeer compleet en lekker dik: grote bumpers, enorme velgen en een heuse dakspoiler. Het resultaat was een bijzonder autootje. Een van de fijnste B-segment auto’s om langere afstanden mee te rijden. Wellicht ook omdat het gewicht meer bij een C-segment auto hoort.
Skoda Fabia vRS Combi (5J)
180 pk
1.213 kg
1.460 liter
De Skoda Fabia Combi en Seat Ibiza ST waren twee kleine B-segment stationwagons van de Volkswagen Groep. Je zou dus aannemen dat ze identiek waren, technisch gezien. Dat was niet het geval. De Skoda stond op een platform dat een generatie ouder was. Desalniettemin bleef de lol bij Seat beperkt tot een 150 pk sterke 1.4 TSI en kreeg de Skoda een heuse RS-versie. In technisch opzicht betekende dat: een 1.4 TSI met turbo én supercharger, gekoppeld aan een DSG-automaat. Dat leverde niet de meest betrouwbare aandrijflijn op en ook het verbruik (waar het allemaal om te doen was) kon desastreus uitpakken als je het vermogen aansprak. Dan was het overigens een uiterst rap autootje met een flinke kofferbakruimte.
Fiat Marea Weekend Turbo (185)
185 pk
1.360 kg
1.560 liter
Voor sommige auto’s in dit lijstje van Hot Hatches met extra laadruimte moeten we net eventjes wat verder graven in de bovenkamer, zoals bij deze Italiaan. De Marea was de sedan-uitvoering van de Bravo/Brava. De Marea Weekend de stationwagon-versie. In Brazilië is deze auto geleverd met de motor uit de Fiat Coupé Turbo, zij het met minder vermogen: 185 pk. Dan nog is het nog altijd een briljante vijfcilinder turbo in een onopvallend jasje. Zelfs in Brazilië zijn ze lastig te vinden. In Nederland kregen we overigens wel vijfcilinder diesels waaronder een 2.4 JTD uit de Alfa 166. Dat dan weer wel. De Marea Weekend Turbo ging in 7,9 tellen naar de 100 km/u en kon een topsnelheid halen van 223 km/u.
Volkswagen Golf Variant 2.9 VR6 Syncro
190 pk
1.340 kg
1.300 liter
In de categorie: “oh, ja: die had je ook nog!” Valt de Golf Variant VR6 Syncro. De Golf III was in eerste instantie een heel volwassen C-segment hatchback en dus ook stationwagon. Deze ‘snelle’ uitvoering was voornamelijk bedoeld om lekker luxe, rap en onopvallend te zijn. Waar men in Nederland wegreed met 1.4 CL’s of een 1.9 TDI, zag je in Zwitserland nog weleens deze: een Golf stationwagon met 2.9 liter grote VR6 twaalfklepper, goed voor 190 pk en 245 Nm. Deze krachten werden via een vijfbak verdeeld over de voor- en achteras. In Nederland zijn ze overigens wel verkocht.
Opel Astra OPC Stationwagon (G)
200 pk
1.340 kg
1.500 liter
Opel heeft gek genoeg nooit een harde vuist kunnen maken met de Astra OPC. Niet de allemansvriend als de Golf GTI, niet zo heftig als de Focus RS. Helaas wordt de auto veel te vaak daardoor overgeslagen door mensen die een rappe hatchback zoeken. Opel had net als de eerste generatie meer OPC ‘Wagons moeten maken. De Astra B Stationwagon heeft standaard de ‘dikke’ motor, een 200 pk sterke 2.0 Turbo. In vergelijking met de Focus is de Astra een stuk dikker en aanzienlijk rapper, terwijl de Ford het meer van zijn onderstel moest hebben. De Astra OPC Stationwagon is nog geen twee jaar geleverd, dus de kans dat je er eentje kunt vinden is erg klein. Ideale auto voor de budgetgebonden huisvader met haast.
Subaru Impreza Plus GT Turbo (GF)
218 pk
1.235 kg
1.285 liter
De jaren ’90 waren nog leuk voor de petrolhead. Benzine was niet schreeuwend duur, bijtelling moest nog uitgevonden worden, rekeningrijden was nog ver weg en leuke auto’s waren betaalbaar. Ook als de auto’s voorzien waren van wat oudere techniek, zoals de Mustang bijvoorbeeld. De vlotte Impreza GT Turbo was zelfs een cultheld. Ja, het interieur was wat goedkoop en echt een mooie auto was het niet. Maar het was wel een enorm leuk pakket: een viercilinder boxermotor met kenmerkende roffel, een lekker dikke turbo, close-ratio vijfbak en een enorme vleugel. Mocht je niet van spoilers houden en juist een praktische auto waarderen, de Impreza was je vriend: want die had alleen een dakspoiler. De Impreza Plus GT Turbo was zeer rap: 0-100 km/u in 6,6 seconden en een top van 230 km/u is anno 2020 nog steeds vlot voor een B-segment auto.
Renault Mégane Estate 220 GT-Line
220 pk
1.363 kg
1.600 liter
Eigenlijk slaan we de warme stationswagons over, het gaat immers om Hot Hatches met extra laadruimte. Anders wordt het lijstje veel en veel te lang. Maar we maken uiteraard een uitzondering voor deze Renault Mégane. Ja, we weten het: het is geen Megáne R.S. Aan de andere kant, de 2.0 Turbo is een terug getunede R.S. motor en in de GT-Line specificatie heeft Renault Sport zich daadwerkelijk bemoeit met de afstelling. Het is dus een soort RS-light, met 220 pk en 340 Nm heb je sowieso niet veel te klagen, dat was meer Golf GTI niveau in die periode. Dankzij een topsnelheid van 240 km/u is het ook een van de snelste Renault stationwagons. Het leuke is dat iedereen denkt dat je een van de duizenden spaardieseltjes voor weinig op de kop hebt getikt.
Volvo V50 T5 R-Design
230 pk
1.381 kg
1.307 liter
Volvo heeft altijd een beetje ‘tussen de klassen door’ geopereerd. Allemaal tussenmodellen die zich niet helemaal lekker 100% laten vergelijken. Strikt genomen is de Volvo V50 gewoon een C-segment stationwagon. De auto staat op het platform van de Focus (en C30) en is beschikbaar met dezelfde motoren past ook qua afmetingen in het C-segment. Dankzij slimme marketing, prijsstellingen en luxe kon men de auto als D-segment alternatief aanbieden. Heel erg handig. De V50 T5 is een soort Focus ST wagon, maar dan wat chiquer. Ga overigens voor de meest ‘pure’ versie, de voorwielaangedreven V50 T5 met handbak. Die is sneller op de sprint (0,7 seconden) én heeft een 15 km/u hogere topsnelheid.
Skoda Octavia vRS Combi 245 (5E)
245 pk
1.367 kg
1.760 liter
Hier is goed te zien hoe krom het af en toe is met ‘klasses’. Waar de V50 concurreerde met diverse D-segmenters, was de Octavia juist een echte C-segment auto. Maar als je kijk naar de afmetingen, zie je dat de Octavia veel groter is als het gaat om wielbasis, lengte, breedte en bagageruimte. Enfin, de Octavia is een lekkere kiloknaller in de categorie Hot Hatches met extra laadruimte. De ‘245’ heeft de aandrijflijn van de Golf GTI Performance, dus met 245 pk, 350 Nm en een sperdiff. Gelukkig leverde Skoda de Octavia vRS de auto in enkele felle kleuren, om het geheel een beetje sjeu te geven. De gifgroene Octavia van nu was de roodgele Volvo van weleer, zeg maar.
Subaru Impreza Sport Wagon STi Type-I (GH-GGB)
280 pk
1.440 kg
1.266 liter
De Subaru Impreza in ‘plus’ uitvoering was er in de jaren ’90 als ‘GT Turbo’. Dat was de uitvoering die men in Japan WRX noemde. Die naam werd bij ons gebruikt vanaf 2000 met de het nieuwe model. De sedan kon je als WRX en WRX STI krijgen, de Plus alleen als WRX. Behalve het eerste jaar. Dat model heette gek genoeg niet WRX STI, maar gewoon STI. Begrijpt u het nog? Nee, wij ook niet. Het was een speciaal door STI gebouwd model in zeer beperkte oplage. Waar wij Europeanen het moesten doen met 265 pk, had deze Impreza STI minimaal 280 pk. Ook de zesbak en Brembo’s van de WRX STI waren aanwezig.
Ford Focus ST Wagon
280 pk
1.368 kg
1.653 liter
Ook in 2020 kun je nog heel dikke auto’s kopen. Wat te denken van de Focus ST Stationwagon. Je moet wel even opletten dat je niet per ongeluk een ST-Line besteld, die lijkt er ook nog eens veel op. In technisch opzicht krijg je die fantastische 2.3 viercilinder rouwdouwer, die we ook kennen uit de Mustang en vorige Focus RS. In dit geval heb je 280 pk en 420 Nm tot je beschikking. Meer dan voldoende om in 5,8 tellen naar de 100 km/u te sprinten en 250 te halen. Er zijn weinig betere deals voor 50 mille op dit moment.
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT MR Wagon
280 pk*
1.500 kg
1.079 liter
Tsja, het is weliswaar niet echt een GTI met laadbak, maar toch is het officieel een C-segment stationwagon. En een heel potente. De Lancer Evo Wagon is maar heel even geleverd, alleen op de basis van de Lancer Evolution IX. Waar je bij de sedan keuze hebt uit heel veel verschillende smaakjes, kon je de Wagon alleen krijgen als ‘GT’, al dan niet met een een extra ‘MR’ erbij. Dus wel een luxe aankleding van de GSR, maar niet de hardware zoals de Active Yaw Control. Wel krijg je de epische 4G63-motor met 280 pk, alhoewel je daar met gemak meer van kunt maken. Sterker nog, stiekem schijnt het blok al zo’n 310 pk te leveren. Nog leuker is dat niemand doorheeft dat het een absoluut monster is. Let op als je er eentje gaat importeren dat het geen automaat is: die heeft minder vermogen, geen MIVEC en een versnelling minder.
Seat Leon Cupra ST (5F)
300 pk
1.350 kg
1.460 liter
Dit is misschien wel de ultieme auto voor de petrolhead papa met een enorme voorwaartse drang. De Seat Leon ST Cupra is zo’n auto waarbij men alleen rekening heeft gehouden met de enthousiaste chauffeur. Dus qua aankleding is het vrij basic, maar op zich acceptabel. Net als bij Subaru’s betaal je hier voor de hardware. De 2.0 TSI motor is niet het GTI of Octavia RS blok, maar de EA888 uit de Audi S3. In dit geval goed voor 265 tot 300 pk, afhankelijk van het bouwjaar en uitvoering. Ga niet voor de variant met vierwielaandrijving, die is langzamer op de Nordschleife vanwege het hogere gewicht en meer transmissieverliezen. Over Nordschleife gesproken, het een van de snelste stationwagons aldaar. Onlangs was de 612 pk sterke E63 AMG nipt sneller, met dank aan het lange rechte stuk aan het einde. Dit is een van de weinige auto’s in 2020 waarmee je nog ALLES kunt doen.
MINI Clubman Cooper S JCW (F54)
306 pk
1.455 kg
1.250 liter
Een poster van deze auto hangt nu boven het bed van onze hoofdredacteur @michaelras. Sterker nog, op het dekbed staat óók deze MINI afgebeeld. Het is een beetje een vreemde eend in de bijt. De Clubman is een maatje groter dan de gewone MINI, niet alleen in de lengte, maar ook in de breedte. Zie de MINI Clubman Cooper S JC4 ALL4 als een soort M135i Touring met een retro MINI-sausje erover. Ondanks de schattige ronde vormen, heeft de auto wel eventjes 306 pk onder de kap. 306! In een MINI! Dankzij de standaard aanwezige vierwielaandrijving en effectieve automaat knal je in 4,9 seconden naar de 100 km/u.
Volkswagen Golf R360 Variant
360 pk
1.474 kg
1.620 liter
Er is een Golf GTI, maar daar is geen variant van. Dus is de Golf ‘R den Hot Hatch met extra laadruimte. Ondanks de overeenkomsten tussen de Lancer en de Golf, kun je ze niet vergelijken. Als het aankomt op pure hardware is de Lancer exotischer. De Golf is echter een perfect allround pakket. Overigens was het ook mogelijk om de Golf te voorzien van wat extra vermogen. In dit geval gaat om een uitvoering die specifiek voor de Zwitserse markt is gebouwd. De Golf R360S variant is een Golf R, maar dan met een beetje meer. De topsnelheid is 265 km/u en de standaardsprint naar 100 km/u duurt 4,7 seconden.
Mercedes-Benz CLA 45 AMG 4Matic Shooting Brake (X117)
360 pk
1.505 kg
1.354 liter
De derde generatie Mercedes-Benz A-Klasse was een schot in de roos. Eindelijk was er een vlotte hatchback van Das Haus. Met de A45 was de auto ook koning van de Hyperhatchbacks. Van de Klasse kwam geen station, maar wel een CLA ‘Coupe’ (wat een sedan is) en een CLA ‘Shooting Brake’ (wat in feite een stationwagon) is. De 2.0 viercilinder is goed voor 360 pk, waarmee je meer dan goed uit de voeten kunt komen, dankzij de standaard 4Matic vierwielaandrijving. Dit apparaat knal in 4.7 seconden naar de 100 km/u. De CLA45 AMG Shooting Brake is niet bijzonder ruim, maar wel aanzienlijk fraaier dan de vierdeurs.
Mercedes-AMG CL45S 4Matic Shooting Brake (X118)
421 pk
1.605 kg
1.370 liter
Het is niet helemaal een Hot Hatch met extra laadruimte, want de CLA 45S is niet echt een ‘GTI’ meer. De topper in het rijtje is nog een CLA45 AMG. Van de eerste CLA45 AMG kwam er een versie met 381 pk. Met de tweede generatie CLA Shooting Brake (nog steeds technisch gezien een stationwagon) is er keuze uit drie snelle AMG’s: de A35 (306 pk), A45 (387 pk) en deze A45S (412 pk). Strikt genomen is het een C-segment auto, maar wel een heel dure: 95 mille voordat je begonnen bent met noodzakelijke opties aan te vinken. Slik. Maar je hebt wel de snelste compacte stationwagon ooit gebouwd.
De Autoblog Vakantieauto 2020 Week wordt mede mogelijk gemaakt door Car Shades
Car Shades: Pasvorm zonwering voor meer dan 800 verschillende automodellen.
rw1994 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mopar70 zegt
Dit zijn toch gewoon (compacte) stationwagons?
frank2b zegt
Geinig lijstje.
De Lanceer uiteraard. Als er eentje te vinden is, dan….. ;)
kennone zegt
@frank2b: in Duitsland al 3 op Autoscout
Robert zegt
@kennone: hoor je het jezelf zeggen: “al” drie. In Duitsland. Da’s net één stapje boven die welbekende naald in de hooiberg.
Ik vind die Subaru trouwens echt meer een hatchback dan een wagon. En nog lelijk ook. Maar wat zál die auto een potje lekker sturen, zeg.
brammetjedeb zegt
@RRRobert: ik heb die subaru station altijd een mooie wagen gevonden. Enkel de sportieve versies, maar dat geldt ook voor de hatchbacks…
flutterby zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
frank2b zegt
Voor mij is trouwens de ideale vakantieauto uiteraard een zijdezacht zoevende hobbels wegstrijkende sedan, achterwielaandrijving, herenclubfauteuils, goede audio, iets adaptiefs en flink meezeulvermogen ….
Maar dat geheel terzijde.
vondick zegt
Past de hond niet in. En dat was de hele reden om met de auto op vakantie te gaan, zodat die ook mee kon.
flutterby zegt
Die Megane en Octavia zijn toch wel mijn favorieten. De V50 T5 is leuk, maar klein. De Focus MK2 ST is flink ruimer, of was die niet in station? Dan maar de hatchback. In het oranje uiteraard.
grasvreter zegt
Die 1e peugeot had echt niet op het lijstje gehoeven hoor. 136 pk heeft mijn 1998 Mitsubishi Galant Wagon ook, die hoort hier ook niet thuis.
rve007 zegt
@grasvreter: maar die weegt wel stevig meer dan 1100 kg.
206 gti was best veel fun!
vaakbenjetebang zegt
Even een vraag over die Skoda Octavia 245, omdat ik nou eenmaal niet zo thuis ben in het woud aan moderne VAG-mobielen. Heeft die dan een echt sperdifferentieel of slechts zo’n knullig XDS-‘remsper’?
willeme zegt
@vaakbenjetebang: nee, de standaard Octavia wel, maar de 245 heeft het ‘VAQ’-sper. Een effectief ‘echt’ mechanisch sperdifferienteel.
vaakbenjetebang zegt
Ja, dan heb je er nog wel iets aan. ‘Vroeger’ wist ik dit soort dingen gewoon van iedere auto, maar ik merk dat mijn desinteresse in modern copy-paste eenheidsblik zijn sporen begint na te laten…
johnhert zegt
Mercedes maakt het wel bont met het veranderen van de modelnamen btw…
lefty00 zegt
Ik snap niks meer van die mercedes type aanduidingen. Is t nou een c klasse station? is t een a klasse station? Iets er tussen?
phaeton zegt
@lefty00: Dit is toch niet nieuw? Een CLS is meer een S, Een CLA is meer een A. Een GLC is meer een C, een GLS is meer een S.
janboel zegt
@lefty00: 1 letter in de type aanduiding bij Mercedes duidt de basis variant en klasse aan. Bij de A-klasse is dat een hatchback of sedan. Bestaat het type aanduiding uit 3 letters dan geven de eerste 2 de carrosserie variant aan. Dus CLA is een A-klasse coupe, GLA is een A-klasse SUV. Dit geldt ook voor de C-klasse (bijv. GLC), E-klasse en S-klasse. Het is best verwarrend want bijv. het basismodel bij de E-klasse kan een sedan, station, coupe of cabrio zijn. Deze hebben gewoon het type aanduiding E achterop. Terwijl de eerst volgende variant erop de GLE is.
matter zegt
@lefty00: en het helpt niet dat er een typo in de tekst staat: “CL45S”.
vincentmiata zegt
Ik heb de V50 T5 handgeschakeld maar dan incl AWD. Ik zou dus totaal niet willen ruilen voor de FWD versie. Hij is mischien wel een stuk zwaarder. 1458kg, maar in de bocht voel je gewoon duidelijk dat die achter aan het mee duwen is. Oke het is mischien geen RWD en stuurt een heel stuk anders dan mijn MX-5, maar toch stuurt dit heel lekker. Heb m onlangs laten chippen en door de AWD dus met weg rijden altijd voldoende grip
Gizzi zegt
De Megane is niet de GT-line, maar juist de GT (zonder line). De line is juist degene met de looks maar zonder het RS onderstel.
Hij is trouwens eerst geleverd met een 180pk blok en later pas met een 220pk blok. Met chiptuning is hij makkelijk naar de 300pk te tillen.
rve007 zegt
Die Marea was eigenlijk best een
leuke auto. Redelijk tijdloze en sportieve lijn. Maar wat heb ik een ellende met die 2,4 diesel gehad.
Die 5 cylinder paste er eigenlijk gewoon niet in. Daardoor moest je altijd de hale motor demonteren voor onderhoud of heerstellingen. De garage zag me liever gaan dan komen met dat ding. Kwalitatief ook ellende maar hij reed wel erg fijn.
phdg zegt
@rve007: ik vind het ook een onderschatte wagen. Ik heb zelf van mijn 5 cil. benzine een zo’n 5 cil. Turbo gemaakt en nadien nog enkele jaren mee gereden ?. Maar zoals je zegt een nachtmerrie om aan te werken en spijtig genoeg moest dat nog al eens gebeuren…
snowgasm zegt
Ik ben geen fan van stations maar kan de 2.3 l in de Focus ST zeker aanraden. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar wat een fijn blok zeg. Nu ik de mountune m330 er op heb zitten is het een totaal ander beest!
randy zegt
Ik rij zelf de 206sw gti. Ten op zicht van de gewone 3 deurs 206 gti voelt deze auto een stuk lomer aan. De 3 deurs is een flink stuk feller. Dat ligt niet alleen aan de 70kg extra gewicht.
Onehp zegt
@randy intressant. Waaraan nog dan? Andere afstelling van xxx? Overbrenging?
saxoke zegt
@Onehp: zou kunnen, bij mijn weten is de SW ook een seconde trager naar de 100.
Dutchdriftking zegt
Fijn lijstje weer, sommige kon ik zelf ook zeker bedenken, andere was ik allang vergeten. En natuurlijk slingeren we Marktplaats weer aan. Om er achter te komen dat ze simpelweg niet te koop staan, of dat het afgeragde zooi is. Of natuurlijk een heleboel geld voor een oude auto met een hoop kilometers. Maar een snelle Leon (of het nu een Cupra is, of een FR TDI) is altijd een goed plan.
saxoke zegt
@dutchdriftking: en de prijs valt nog goed mee vind ik (als Belg zijnde). K heb in Duitsland gezocht en voor een kleine 25k€ heb je een relatief jonge met weinig km.
Onehp zegt
@willeme heel leuk artikel. Wel zou ik, voor een vakantieauto/familieauto, het laadvolume achter de achterbank aangeven ipv met neergeklapte. Die is veel relevanter voor zulks gebruik.
https://photos.smugmug.com/photos/i-DztN8BC/0/88b6fe36/XL/i-DztN8BC-XL.jpg
Zo is de Leon ST Cupra met 587l een litertje groter dan een 2020 RS6, en de mn manuele fwd is dan de volle 800kg lichter dan die. Op een manier zijn zo de hot hatch estates een beetje zoals de Lotus/Alpines van de sportwagens, maar dan in de wereld van de snelle estates…
Weinigen die dat zo zien, dan kost het ook niet zoveel…. Maar als je op de vakantiebestemming een leuk kronkelig weggetje vind terwijl je alleen bent in de auto, wordt alvast ik erg blij….
lekbak zegt
@Onehp: ook dat zegt niet alles. Je wilt in mijn ogen vooral de liters achter de achterbank en onder de ramen weten. Ik weet niet hoe ze officieel liters meten, maar ik weet wel dat dat helemaal niet alles zegt over wat je er in kwijt kunt. Zo is mijn huidige auto veel ruimer dan de vorige (achter de achterbank), maar officieel heb ik net wat minder liters.
Onehp zegt
@lekbak
VDA achter de achterbank wordt gemeten onder het dekzijl/de ramen. Bijkomende bergruimtes tellen soms ook mee, wat soms handig is en soms juist niet…. Verder zijn de laadopening en ook de vorm belangrijk.
Hoe dan ook, deze eenvoudige fabrieksopgave is al veel relevanter dan met neergeklapt bank, de meeste kopen geen lichte vracht, wil je nog harder vergelijken heb je gans andere middelen nodig.
Geheel terzijde, een FK8 Civic Type R hatch heeft een laadbak die groter is dan menig hier genoemde estates… (maar vrouwlief vind hem aartslelijk)….
lekbak zegt
@Onehp: komisch dat het toch onder de ramen gemeten word. Ik heb er een vreselijke hekel aan dat ik de binnenspiegel niet kan gebruiken bij personenauto’s dus de baggage mag bij mij niet te hoog liggen. Maar dat bewijst voor mij des te meer dat die opgegeven liters helemaal niet zoveel zegt. Gewoon kijken met je eigen ogen blijft het best als je een ruime kofferbak wilt.
Onehp zegt
Ja. De meeste mensen maken hun oordeel van buiten en kunnen slecht schatten, en denken doorgaans dat een SUV veel beter is. Goede vriend had een JEEP gehuurd voor een autovakantie met ons, het verschil in ruimte was schrijnend en dan bedoel ik dus niet in het voordeel van de SUV… En ik weet dat de meesten de consoorten van Golf Variant, Leon ST, Focus Tunier etc onderschatten…
willeme zegt
@onehp: Het is nog een heel karwei om de juiste gegevens te vinden. Van de banken neergeklapt is het meest tot de verbeelding sprekend én het beste te vinden. Vandaar.
lekbak zegt
Met zo’n a-klasse valt toch niet leuk meer te sturen? 1600kg is gewoon veel te zwaar voor een sportieve auto. Natuurlijk, op vakantie heeft gewicht niet de hoogste prioriteit, maar die overige 50 weken per jaar wel. Elke rotonde en elke afslag weer heb je last van dat gewicht.
Die Honda, die ik overigens helemaal niet kende, lijkt mij eigenlijk de leukste. Atmosferisch, jaren ‘90 scherpte en Honda betrouwbaarheid. Maar dan nog zou een “hete” auto niet mijn voorkeur hebben voor een vakantie. Een ruime comfortabele en vooral stille slee des te meer.
Onehp zegt
@lekbak Tja, sommigen hebben de luxe van een aparte vakantieauto, of stemmen hun autokeuze daar helemaal op af, punt hier is dat deze leuke autos ook dienst kunnen doen op vakantie zonder daarom ‘optimaal’ te zijn daarvoor…
lekbak zegt
@Onehp: ik heb die luxe ook niet hoor. Zelfs niet voor een sportieve auto.
Maar mijn verbazing gaat vooral over het gewicht van sommige van deze sportieve auto’s. Dat valt in mijn ogen niet goed te praten. Het word echt tijd dat fabrikanten eens gaan focussen op gewicht ipv vermogen en getalletjes. Plezier is een gevoel, minder gewicht is goed voor plezier. Een getalletje in de folder heeft helemaal niks met gevoel te maken.
Onehp zegt
@lekbak Helemaal mee eens. Juist de Cupra ST gekozen omdat ie niet meer weegt dan een GT4 en nu met gelijkaardig vermogen… Meer kan ook maar draagt niks extra bij imho. En ja de A6 Avant koffer bekeken, leek me niet méér praktisch (breder maar ondiep).
Overingens ref stille vakantieauto. Onze ST is helemaal stil als een gewone auto nu qua uitlaat, bevalt veel beter voor lange familieritten dan de brulpijpen die vele eronder zetten (die Remus die ik had was te luid en dat was een ‘stille’). Ook het fake ‘soundaktor’ afgezet, stoorde mij. Bij doordouwen hoor ik een leuke, echte, motorgrom, dat is genoeg…
Onehp zegt
@willeme de MINI met 306pk is overingens 1550-1600kg, niet zo mini meer…
willeme zegt
@onehp: alle gewichten zijn lege kentekengewichten. Wederom omdat dat het beste te vergelijken is. Anders kom je uit op allerlei verschillende gewichten waar je verder niet zoveel mee kan in het totale plaatje.
Onehp zegt
@willeme
1550kg is din norm van wat ik vond (zou =kentekengewicht moeten zijn), werkelijk makkelijk tot 1600kg nog steeds zonder eu chauffeur van 75kg…
Zwaar toch?
metalfalcon zegt
Zo’n Focus ST170 Wagon is ook echt niet te vinden. Heb er voor mezelf ook even naar gezocht maar niet gevonden. Dus dan maar de grote broer gekocht, Mondeo ST220 Wagon uit de laatste serie.
saxoke zegt
Zelf even een tijdje een 206 SW GTi gehad. Leuk ding, voelde snel aan maar was het niet. Een beetje diesel in een nieuwere D segmenter is sneller dan die GTi, maar wat was ie wel fijn om te sturen. Enkele keren een trackday mee gedaan, echt fun was dat. Intussen overgegaan op 1 auto ipv 2 ten huize SaXoKe, en dat is nu een Leon ST Cupra290. Voor mij is het zowat de perfecte auto: genoeg laadruimte om met t gezin op vakantie te kunnen, genoeg comfort om hier de Belgische wegen mee te bedwingen en als je m op de staart stampt issie verrekkes snel. Voorlopig blijft deze nog een tijdje….
tjorque zegt
De kilo knaller light, staat hier op de oprit onder de vorm van de 150pk Octavia.
Redelijk tevreden van.
Maar als de vRS van de zoon van de buurman er weer naast staat… dan vloek ik telkens in mezelf “waarom hadden ze die vRS toch niet op stock?”
Ik durf niet goed owv de wetgeving hier maar het kriebelt af en toe om de Octavia te chippen tot 180pk.