Downsizen heeft zo zijn voordelen, ook als je een Hot hatch met chippotentie zoekt!
Soms denk je dat je in de maling genomen wordt. Dat gevoel hadden we heel even toen we een mailtje kregen van Ruben. Hij is namelijk op zoek naar het volgende: een praktische hot hatch met chippotentie. Nu hebben wij een Ruben op de redactie (@rubenpriest) die toevallig een hot hatch met chippotentie op de oprit heeft staan.
Maar toen we keken naar het formulier dat hij had ingevuld, bleken er meerdere Rubens te zijn op deze wereld. Ruben rijdt op dit moment in een Ford Focus uit 2013. Hij had hiervoor een Golf VI GTI en eigenlijk vond hij dat wel heel erg fijn. Die auto was namelijk uitgerust met een DSG-automaat. Vroeger was een automaat de keuze voor mensen die pertinent niet wilden schakelen. Tegenwoordig zijn automaten al een tijdje sneller én zuiniger dan een handbak.
De rest van de wensen en eisen voor een hot hatch met chippotentie voor Ruben kun je in onderstaande tabel bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Ford focus ST3 2013, Golf GTI mk6 2012, fiat Grande Punto 1.4T |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 23000/max 25000 |
Jaarkilometrage: | 12500 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Automaat |
Gezinssamenstelling: | Vriendin (binnen aantal jaren kinderen) |
Voorkeursmerken / modellen: | BMW |
No-go merken / modellen: | Moet wel een paar kratten bier in de kofferbak passen. |
Volkswagen Golf GTI Clubsport
€ 24.950
2016
70.000 km
In principe is Volkswagen het meest logische merk om naar te kijken als je zoekt naar een hot hatch met chippotentie. Er zijn namelijk een heleboel Golfs die voldoen aan de gestelde eisen. Natuurlijk zijn er haters in de commentsecties die het saai vinden, maar dat is wel vaker het geval met goede producten. De Golf GTI biedt namelijk een zeldzaam goede balans tussen een sportieve hatchback met serieuze prestaties én dat van een fijne, luxe en comfortabele auto. Is het de heetste hatchback?
Nee. Is het zo’n auto die net als een BMW M3 of Porsche 911 op alle vlakken heel erg goed scoort? Ja. Ga sowieso voor het Performance model, die heeft namelijk een (uitstekend functionerend) sperdifferentieel. We vonden ook een Clubsport uitvoering. Deze heeft standaard de sterkere motor, automaat en sper. De fijnste allrounder is de post-facelift Golf GTI Performance. Deze heeft het fraaiste interieur, fijnste infotainment en aangenaam verbruik. Met chip scoort die altijd nog 300 pk.
Mercedes-Benz A45 AMG (W176)
€ 24.950
2014
160.000 km
Aanvankelijk wilden we de Mercedes-Benz A250 aanraden. Maar die heeft 211 pk en kan met veel pijn en moeite naar 240 pk worden getild. Ook is dat niet echt een bijzonder sportieve en lekker comfortabele hatchback, terwijl de prijzen flink zijn. De A45 AMG valt binnen het budget, maar dan wel met flink wat kilometers. Bijzonder is de 2.0 motor die 360 pk levert.
Dat is gewoon af-fabriek, petje af. Je kunt een rappe A-Klasse nog tunen, maar nodig is het in elk geval niet. Standaard heb je ook altijd vierwielaandrijving en een automaat. Qua luxe zit je meestal wel goed. Nadeel is dat het apparaat rammend ordinair is. De legende wil dat je standaard een panterprint legging mee krijgt voor je eega. De prestaties zijn indrukwekkend, dat dan weer wel.
Audi S3 Sportback (8V)
24.990
100.000 km
2014
Alles van de Golf, maar dan in een luxer pakket. Het is overigens te makkelijk om te zeggen dat het een luxe Golf is. Daarvoor zijn er wel een paar grote verschillen met de VW en de Audi. Een groot voordeel is de 2.0 TFSI-motor die je in dit geval kunt kietelen naar zo’n 400 pk. De S3 heeft vierwielaandrijving middels een haldex-koppeling, maar níet het sperdifferentieel op de vooras. Ook zijn S3’s over het algemeen iets luxer uitgerust, maar dat is zeker geen garantie. 18” gegoten wielen, stoffen bekleding en dergelijke komen gewoon voor.
Als je wilt kun je kiezen uit een fraaiere S3 Limousine, alhoewel die aanzienlijk minder praktisch is. Ook een driedeurs is mogelijk. Let op, de S3 is er ook met handbak geweest. De S3 met S Tronic is aanzienlijk sneller en zuiniger op papier. Op asfalt is de handbak leuker, maar de S Tronic doet zijn werk (zeker na updates) uitstekend. Check hier het dossier van de Audi S3 van Ruben, Ruben!
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI Veloce TCT (940)
€ 23.450
2016
45.000 km
Tsja, in principe voldoet deze aan de wensen en eisen voor een hot hatch met chipotentie. Laten we beginnen met de voordelen. Het is een fraai hatchback om te zien. Met name die achterzijde mag er zijn. Nog een voordeel: het motortje is goed bij de les. Ook zit het met de uitrusting wel snor bij de meeste uitvoeringen. Maar wat is dan de olifant in de kamer? Ondanks de ‘Veloce’-badge is dit natuurlijk de oude Giulietta Quadrifoglio.
Sinds 2011 is dat model nauwelijks veranderd. Natuurlijk zijn er wel wat kleine wijzigingen, maar wij zouden aanraden een keurig exemplaar voor 15.000 euro te zoeken als je een snelle Giulietta zoekt. Om te tunen is er wel wat mogelijk, maar Alfa-tuners zijn duidelijk minder dik gezaaid dan Volkswagen tuners. Wel heb je met Savali en Squadra niet heel erg veel extra adressen nodig, toch?
BMW M135iA (F20)
€ 24.950
2014
95.000 km
Als we de S3 van Ruben behandelen, kan de M135i van Martijn én Wouter niet ontbreken. Ook dit is een Hot Hatchback met chippotentie. Wel moet je even opletten dat je de M135i met 326 pk hebt, niet de 320 pk-versie. Die 6 pk is niet het verschil, maar de EWG (elektrische wastegate) wél. De motor is het absolute hoogtepunt van de auto. Je kunt de BMW M135i met xDrive krijgen, maar het is maar de vraag of je dat moet willen. De auto wordt er erg zwaar van. De automaat is een pareltje, maar niet direct een heel sportieve transmissie. Er is ook een XHP-modificatie mogelijk, overigens.
De handbak is stiekem veel leuker. Wel is het een auto die schreeuwt om een paar modificaties om écht lekker te sturen. Denk aan andere dempers, veren (schroefset!), anti-rollbar en het liefst een sper. Oh ja, houd er rekening mee dat de M135i serieus zuipt, terwijl die viercilinders juist eventueel iets zuiniger kunnen zijn. Tip: een 125i met M Sport-pakket is een prima alternatief als je een zescilinder overkill vindt. Die zijn vrij eenvoudig naar 270-280 pk te tillen.
Volvo V40 T5 R-Design
€ 22.900
2015
80.000 km
Het hoeft niet altijd sportief te zijn. De Volvo V40 bewijst dat. Ondanks dat de auto in basis afstamt van de Focus (het is een doorontwikkeling van dat platform), is het geen scherp sturende hatchback. Wel is het een heel erg fijne auto om mee onderweg te zijn. De T5-motor is in de vroege uitvoeringen nog een échte Volvo motor, de 2.5 vijfcilinder turbo met 254 pk. Deze klinkt bijzonder lekker. De automaat die eraan gekoppeld is, is niet denderend. Zeker niet als je een wat sportievere rijstijl hebt.
Die automaat zorgt er tevens voor dat de tunings-mogelijkheden redelijk beperkt zijn. Latere versies hebben de 2.0 viercilinder die overigens ook prima te chippen is. Ook hier even rekening houden met wat de automaat aankan. Het is een chique auto met een keurig voorkomen. Je hoeft ‘m trouwens niet eens als R-Design te kopen, hij is er ook in luxere uitvoeringen.
Seat León Cupra 280 (5F)
€ 25.750
2015
50.000 km
Ja, we hebben gekeken naar andere merken van andere concerns. Alleen is het helaas een feit dat de Honda Civic Type-R, Renault Mégane R.S., Hyundai i30N, Ford Focus ST en dergelijke alleen met handbak zijn geleverd. Althans, de modellen die in het budget vallen. De Seat León Cupra is de budget-uitvoering van de Golf GTI. Het leuke is dat je wel de motor uit de S3 hebt. De León Cupra kent een Impreza-esque fanbase. Je ziet relatief weinig visuele opsmuk, maar als het gaat om technische tuning zoals aanpassingen aan motor en onderstel, dat de mogelijkheden eindeloos zijn.
Nog een voordeel van de Seat Leon is de scherpe prijsstelling. Voor 25 mille heb je een relatief jonge León Cupra 280 mét automaat, vijf deuren en de gave sportkuipen. Het interieur is niet zo fraai als dat van een Golf of S3, maar het is functioneel en gewoon keurig. Om te rijden is het de leukste van de 3. Het lage gewicht en het puike onderstel maken het een bijzonder leuke auto. En ook bij deze motor is met gemak 400 pk mogelijk met een paar eenvoudige aanpassingen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Stefje zegt
Zelf de Clubsport en 7.5GTI PP gehad. De Clubsport was fijner voor het circuit en door de Golf R motor onwijs goed te chippen. 500€ verder en je zit op 370pk zonder verdere gekkigheid. De 6 bak van de Clubsport is wel killing voor snelwegkm’s. Bij 130 mag je blij zijn als je 1 op 10 haalt, daar was de 7.5 met de DSG7 de betere bak. 160 rijden en toch netjes 1 op 12 doen op lange stukken.
Wil je budget gaan, neem dan de Cupra. Zelfde Golf R motor en goed te doen, alleen iets plastieker interieur.
Vriend van me had de M135. Die viel in de praktijk qua verbruik ook heel erg mee. Zeker vergeleken met de Clubsport. Ook een onwijs prettige auto!
saxoke zegt
@stefje: ik heb ze beiden vergeleken toen ik op zoektocht was, dat plastiekerige van de Cupra valt best goed mee. Het is zeker niet zo erg als veel mensen altijd roepen.
willeme zegt
@saxoke:
Bij de vorige generatie (2005-2012 ongeveer) was het echt heel erg. Met name pre-facelift. Bij de derde generatie is het gewoon acceptabel voor een hatchback van 30 mille.
saxoke zegt
@willeme: die Leon uit die jaren (het 2e model Leon) was 1 brok plastic van binnen. Bij de MQB Leon (de 5F) is het gewoon allemaal mooi op orde. De achterste deurpanelen zijn bvb harder dan de voorste, maar dat is bij de Golf en zelfs de A3 ook zo.
willeme zegt
@saxoke: persoonlijk vind ik het wel leuk dat je de keuze hebt.
De Seat Leon Cupra R geeft je de hardware van de R (minus AWD) met de prijs van een Golf GTI. Ja, je ziet waar de lagere prijs vandaan komt, maar je hebt wel de leuke motor plus het diff en strak onderstel. En zoals jullie al stellen, er is een hoop aftermarket voor te krijgen om er nog meer uit te halen.
larini zegt
Mocht je kiezen voor de Juul dan zou ik voor het chippen Savali lekker links laten liggen. In de Flevopolder zit nog een bedrijf dat wel raad weet met het vergroten van het vermogen van Giulietta’s.
pjotr zegt
@larini: hs corse
kennone zegt
@pjotr: H&S idd!
Carlo zegt
@pjotr: juist
broekhoest zegt
Poeh, lastige keuze zeg! Van dit rijtje toch maar de Cupra of de Bimmert. De Cupra vanwege het S3 blok, de BMW vanwege de R6 i.c.m. die uitmuntende ZF automaat.
Johanneke zegt
Grappig, iets wat ik absoluut niet zou willen hebben in zo’n auto is een automaat. Veel te leuk om zelf te roeren en te rev matchen. En ik zou er geen nemen met FWD. Dat is toch een beperking als je gaat tunen. Met 4WD of RWD kan je gewoon makkelijker de pk’s op het asfalt krijgen, en met RWD is er nog wat te driften ook, mochten je banden toch vervangen moeten worden.
saxoke zegt
@Johanneke: er zijn veel dingen die leuker zijn dan een stoplicht sprintje. Zelf heb ik voorwielaandrijving en 388pk. Vanaf een km/u of 70-80 gaat het perfect. Dus op tussenacceleraties heb je er echt wel iets aan. Daarbij is het gewicht weer lager en dus ben je dan met een fwd sneller.
kennone zegt
Voor Alfa H&S Corse het enige juiste adres
werf76 zegt
Titel: Hot hatch met chippotentie
Tussentijds in de tekst: de 2.0 TFSI-motor die je in dit geval kunt kietelen naar zo’n 400 pk
En dan: bij deze motor is met gemak 400 pk mogelijk met een paar eenvoudige aanpassingen
Eehhm, het ging toch over een chip kuurtje?
RiKe zegt
De Leon Cupra zonder twijfel! Wel 1 kleine maar, je kan beter de station hebben omdat die leverbaar is met 4WD, en dan zit je binnen 5 seconden op de 100et een stage 1 tune. In de hatchback versie heb ik gereden met een stage 1 tune en bij 80 kneep de TC nog steeds de power voor wielspin.
saxoke zegt
@rike: stage1 is rond de 4sec naar de 100 met een Leon Cupra met 4drive
elemento zegt
Ik zou zeker bimmert gaan
veloce zegt
De “oude” Giulietta QV die je voor 15K scoort is een totaal andere auto dan de latere QV/Veloce net TCT. Daar ligt zelfs een totaal andere motor in met andere eigenschappen. De oude 1750 (met 235pk) is een gietijzeren blok die geen toeren draait maar echt een koppelmonster is. De latere (met 241pk) is een alu blok dat juist heel erg graag toeren draait. Ontzettend fijne motor trouwens, ook aardig snel. Jammer leen dat die zijne aluminium motor (zelfde als de 4C overigens) niet net handbak geleverd is.
Homer55 zegt
De BMW natuurlijk. En dan gewoon alles naar de achterwielen.
marcomanta zegt
Volvo of Alfa, geen VW, genoeg ellende mee gehad.
Ot92 zegt
@marcomanta Als je een VAG product koopt, dan moet je de juiste kopen. Anders kun je ellende verwachten. De laatste generatie TSI motoren zijn nu wel degelijk.
redbeams zegt
@Ot92: Iedere nieuwe generatie vag tsi wordt dat gezegd…het tegendeel is waar.
Ot92 zegt
@redbeams Nee hoor. De TSI motoren vanaf het Golf 7 (MQB) platform zijn wel degelijk. Daarvoor was het een ellende, vooral de ketting motoren. Een maat van me heeft er behoorlijk wat in onderhoud. Tot nu toe niks geks gezien. Nog een voorbeeld: mijn neefje heeft een Golf 7 1.2 TSI, die verbruikt nog geen druppel olie. Verder is het alleen reguliere onderhoud en (98/E5) tanken.
redbeams zegt
@Ot92: Zoals ik zeg het tegendeel is waar en ik loop al een tijdje mee in de automotive wereld.
Flutterbi zegt
Is het echt zo ellende? Of hoor je het vaker omdat er veel (veruit het meeste) van worden verkocht? Ik heb 9 jaar in TSI modellen gereden (Polo, Golf, Leon) en nooit iets gehad. Nu rijd ik elektrisch (Tesla) en al veelvuldig gezeik gehad binnen 1.5 jaar.
marcomanta zegt
@Flutterbi: VW transporter uit 2013 met de CFCA motor……..
marcomanta zegt
@Flutterbi: TDI BiTurbo probleem: hoog olieverbruik
Volkswagen heeft met de Transporter een ruime, mooie en sportieve auto voor zakelijke en persoonlijke doeleinden in het assortiment. Helaas is ook dit model niet zonder gebreken. Dus ook de 2.0 TDI Biturbo (180 pk, motorcode CFCA). Deze motor kan de eigenaar met hoge kosten opzadelen. Deze TDI dieselmotor vertoont vanaf ca. 100.000 km namelijk vaak een verhoogd olieverbruik. En sommige Transporter-eigenaren worden helaas al veel eerder met dit lot geconfronteerd.
marcomanta zegt
@Ot92: leuk zeggen, maar als je een nieuwe auto koopt, dan vertellen ze niet dat je toevallig het verkeerde type hebt gekocht, ik zal je de rest van het verhaal besparen.
Ot92 zegt
@marcomanta Met een nieuwe auto die net uit is gekomen, waarvan de motor ook nieuw is kan je helaas niet eerst onderzoek doen voordat je over gaat tot aankoop. Daarom ben ik ook altijd een voorstander van de oude bekendere motoren waar enkel op emissie gebied verandering aan is gekomen. De nieuwere 2.0 BiTDI motoren in de Transporter lijkt tot zover wel een degelijke motor.
neymar zegt
10000% M135i
Ot92 zegt
De 2.0 TSI EA888 (Gen 3) is de beste motor voor tuning uit die lijst. Oftewel, Golf 7 GTI Clubsport/TCR, Golf 7R, Audi S3 en Leon Cupra. Met stage 1 gaan ze al naar circa 370pk. Met een downpipe en luchtfilter upgrade(s) circa 400pk.
De Golf 8 GTI CS doet ook zo’n 370pk met enkel een stage 1 behandeling. Een Golf 8R met een stage 1 ben ik nog niet tegengekomen.
civicfk3 zegt
@Ot92: had de pre-facelift nu zowel directe als poort injectie? Of was dat alleen de golf r?
leeno zegt
@civicfk3: de gen 3 heeft in europa multiport maar in de usa niet
leeno zegt
@Ot92: Ik heb een cupra ST 280 die nu met alleen software naar 384pk en mijn snelste dragy op de 100-200 is 9.75s wat ronduit belachelijk snel is voor een simpele hatchback. Om het even in perspectief te plaatsen dat is sneller als een bmw M2 competition en een nieuwe audi RS4. van alle hatchbacks is er geen beter chippotentieel dan de ea888.
Ot92 zegt
@leeno Toevallig ook bij JD geweest? Een bekende van mij heeft dezelfde auto, echter geen ST, maar wel met vergelijkbaar vermogen. Die deed het in 9,5 seconden. Het is inderdaad absurb dat een 2 liter motor(tje) van tegenwoordig met een lichte behandeling in de buurt komt van een dikke twinturbo V8 komt
leeno zegt
@Ot92: Nee ik ben bij vagtechniek geweest, ik ga daar ook in onderhoud en ik ben daar zeer tevreden. JD is ook een topper maar een stuk verder rijden voor mij.
Ot92 zegt
@leeno Aha. @saxoke is er ook geweest met zijn Leon Cupra. Alleen die van hem deed 100-200 in zo’n 10,3 seconden met vergelijkbaar vermogen. Blijkbaar doet ie dan iets verkeerd, of die van jouw weegt net minder en/of heeft (lichtere) (wielen/)banden met meer grip. 🤔
saxoke zegt
@Ot92: bij mij was het koud op de dag van de test ank, bij @leeno was het veel warmer. T vreemde is, tot 190 zijn we op enkele tienden na, evensnel, vanaf 190 gaat Leeno de zijne er nog sneller vandoor. Enige verschillen zijn dat Leeno een racingline elbow heeft en ik een panoramadak(gewicht). Verder werkelijk helemaal hetzelfde. Afgelopen week hebben we ze naast elkaar gezet gehad, dan zag je echt op echt hoge snelheid dat hij sneller was.
leeno zegt
@Ot92: klopt saxoke is mijne maat. We hebben langs elkaar gestaan en tot 180kmh is het ongeveer hetzelfde en vanaf dan sla ik een kloofje. Het enigste verschil tussen hem en mij is dat ik een groter turbo elbow heb. 🤔
saxoke zegt
@leeno: kloofje? Kloof bedoel je 😜 net even onze dragy’s vergeleken, tot 180 scheelt het 0.2s. tot 190 0.4s tot 200 0.7s
Ot92 zegt
@leeno @saxoke Die Racingline elbow doet veel hoor, onderschat het niet. Op dat punt bottleneckt ie namelijk een beetje. De bottleneck krijg je daarmee eruit. Hebben jullie de intake mods al uitgevoerd? GTE klepje links op het inlaattraject, rechts het afgesloten stukje opengemaakt en de snowgrill onder het luchtfilter eruit gehaald?
saxoke zegt
@Ot92: Jip, hebben we beiden gedaan. Wat bedoel je met GTE klepje? Inlaat is opengemaakt, snowfilter weg, en pipercross luchtfilter.
redbeams zegt
@Ot92: Je vergeet…die dikke v8 twinturbo ligt in veel zwaardere auto’s ook.
Ot92 zegt
@redbeams Klopt, maar het feit dat je ze bijhoud met een auto die momenteel zo’n 20 a 25k kost, waar alleen een softwarematige aanpassing aan is gedaan is gewoon lachwekkend. Je zou je haast gaan schamen dat je zoveel geld hebt neergeteld voor een dikke V8 TT.
technopatat zegt
Als je je schaamt omdat je met een stock v8 verliest van een gechipte 4-cilinder in een Golf heb je de verkeerde auto gekocht… Een gechipte V8tt zal in de juiste handen het toch niet moeten afleggen van een gechipte 4-cilinder!
Maar Ik rij dat eigenlijk niet omdat ik dan de snelste/grootste jan ben. Ik rij dat voor de beleving. Een Golf GTI/r is wel leuk en heeel snel. Maar de beleving van een v8 auto is niet te vergelijken :). Zowel de motor als de auto op zich is meestal volledig anders qua gevoel/uitrusting/materialen etc etc… Veel meer auto, met helaas veel meer kosten ook maar goed, gierig een v8 rijden gaat niet lukken denk ik :D. Laat die Golf dus het stoplicht sprintje maar winnen, heeft die z’n pleziertje. Ik heb andere pleziertjes genoeg xD
saxoke zegt
@technopatat: laatst een eigenaar van een 996 Turbo toch even een slecht gevoel gegeven. Ik weet heel zeker dat je je eventjes slecht voelt als een “simpele stationcar” tot ver boven 200 achter je blijft hangen (niet vanaf stalinstand vertrokken, want dat red ik niet vanwege fwd). Een V8 of Porsche Turbo is idd mss wel een heel andere auto, maar je koopt dat ding ook voor de snelheid….
kennone zegt
@technopatat: qua rijbeleving vond ik mijn Lancer Evo III en 500 Abarth juist een leukere auto dan bijv. De snellere Range Rover SVR van ons thuis.
technopatat zegt
@saxoke: als je daar een slecht gevoel aan over houdt heb je dat gekocht om iets te compenseren :). Als ik dat meemaak heb ik gewoon x-aantal seconden dik plezier met een andere auto liefhebber en krijg je van mij een duimpje als onze wegen scheiden :). Als dan die andere het plezier heeft gehad van te denken dat hij ‘wint’ dan is dat goed voor hem. Alls ik het geld heb kies ik toch altijd voor die Turbo over de Golf :D! Xat sneller is maakt voor mij niet uit ;)
@kennone dat is een volledig ander soort rijplezier! En een volledig ander type auto dan wat ik bedoelde :D. Maar mijn punt blijft hetzelfde! De range kan je inkruipen en comfortabel mee naar zuid frankrijk rijden, kan je gemakkelijk als daily gebruiken en toch is het geen heel traag ding. Als je de range koopt om racekes tegen een golf te winnen ben je wel heeeeelemaal verkeerd bezig toch :D? Andere auto, ander doel maar voor zijn doel wel 10x leuker dan die golf :-)…
saxoke zegt
@technopatat: een 911 is idd een heel andere auto dan een GTI-achtige. Maar toch. 3x zo duur, en trager als een gechipt 3e rangsproduct (volgens sommigen). De eerste keer dat ik een tussensprintje won, was tegen een Masserati Quattroporte van n jaartje of 10 oud, 430pk, ik was nog ongechipt (290pk). Hij reed me aan hoge snelheid voorbij waarna ik hem ff ging volgen nadat we van snelweg wisselden. Toen trok hij volgas op (aan z’n geluid te horen), ik kon m gewoon inhalen, we reden toen net geen 200. Toen liet k m’n snelheid zakken tot 150 en bleef hij ver van me weg. K ben zeker dat hij het niet zo leuk vind als ik. Als compleet pakket is de GTI-achtige dan voor gezinsvervoer wel weer de betere. En ja hoor, een 911 zou ik ook altijd boven m’n Cupra kiezen, maar niet als enige vervoersmiddel in m’n gezin. Daarvoor is m’n stationwagentje gewoon beter geschikt.
technopatat zegt
@saxoke hoja als je een Quattroporte kan doorduwen kan je toch nooit ongelukkig achterblijven denk ik dan xD! Ik heb nu al geregeld getrokken tegen vanalles, al af en toe verloren en soms ook al ‘moreel’ verloren dat een goedkopere auto meekon. Maakte mij echt niet uit, het was een tof momentje met een mede autoliefhebber en ik blijf gelukkig met wat ik heb gekocht :).
En wederom: een totaal andere auto met een ander doel (en met een antieke basis). Als je een QuattroPorte koopt voor racekes te winnen ben je weer verkeerd aan het shoppen. Als je het dan jammer vind dat je een raceke verliest ben je gewoonweg dom geweest bij aankoop :p!
Een Quattroporte is een heerlijk snelle auto met een machtig v8 geluid, maar ook comfortabel, luxueuzer uitgevoerd, etc etc. Een echte cruiser ipv een kannonnetje… Al zijn er helaas ook idioten genoeg die dat soort auto wel koopt om te racen/op te vallen. Ik hoop oprecht dat die zich dan wel slecht voelen als ze verliezen want die verpesten het voor de andere liefhebbers :D!
En als ik je verhaal dan lees herken ik mezelf eerlijk gezegd wel in de andere rijder :). Ik ga ook 1x mee doortrekken, maar ga daarna niet meer volgen. Winnen of niet maakt helemaal niet uit. Heel zelden hebben de andere bestuurders verstand van vlot rijden met 2 en ik heb helaas al een paar keer een schrikmoment gehad. Dan leer je wel van weg te blijven :D!
En als ik dan eventjes schaamteloos mag veralgemenen uit persoonlijke ervaring: Hot Hatch rijders al het minst van al. Zelden kom ik een Hot Hatch rijder tegen die matuur kan meerijden :). Geen belediging bedoelt naar iemand, een Hot Hatch dient tenslotte ook om het kind in jezelf naar boven te halen :D! Moest het het niet doen doet het zijn job niet goed :p!
En voor alle duidelijkheid: ik wil golf’s of cupra’s ook zeker geen derderangs product noemen hé! Als totaal pakket is het heerlijke bang-for-buck! Maar ik persoonlijk wil net als veel kopers van mijn soort auto’s meer. Niet persé meer snelheid maar meer auto (al is dat ook lastig uit te leggen :p!). En dat biedt een heerlijke bang-for-buck auto dan niet :p.
saxoke zegt
@technopatat: laatst met iemand een discussie gehad die beweerde dat een Golf een veel beter product is als een Leon of Octavia, terwijl het enkel in wat afwerkingsdetails zit (en de prijs). Vandaar de melding van 3e rangsproduct, t is zeker niet naar iemand persoonlijk bedoeld, maar velen bekijken seat wel nog steeds zo. Wat je zegt over snel rijden met 2 klopt helemaal, vroeger in tragere auto’s viel dat allemaal wel mee, maar tegenwoordig gaat het op korte tijd enorm snel dat k er soms ook wel van schrik. Daarom doe ik het ook niet op altijd en overal. Een Quattroporte koop je idd niet om een race’je mee te winnen, maar met 430pk koop je het ook niet om aan een slakkengangetje te rijden en wil je toch ook zo nu en dan eens effe lekker spelen, anders was de diesel versie ook goed geweest, als het puur om de luxe zou gaan.
redbeams zegt
@Ot92: Je vergelijkt een gechipte 4 cilinder turbo met een niet gechipte 8 cilinder turbo…zullen we voor het gemak die 8 cilinder dan ook even chippen…lachwekkend wat er overblijft van de 4 cilinder dan.
saxoke zegt
@redbeams: t is toch lachwekkend wat tegenwoordig met een 4 cilinder mogelijk is? Zelfs ongechipt zijn ze in veel gevallen sneller dan “dikke V8’s”
redbeams zegt
@saxoke: Dat komt puur door het gewicht…de auto’s waar die opgefokte 4 cilinders in liggen wegen een stuk minder.Daarom zeg ik ook als je de 8 cilinder net zo aanpakt heb je ook een pak meer vermogen en koppel.
ddimi zegt
AMG en hem meer ingetogen maken, minder visueel schreeuwerig.
Dutchdriftking zegt
Een Golf R variant?
saxoke zegt
Als de auto chippotentie moet hebben? Leon Cupra, Golf GTI TCR, Golf R, Audi S3. De gewone GTI is te chippen met stage 1 richting het vermogen van een R. Dus dan stopt het zonder verdere grote aanpassingen rond de 300pk. Met een Cupra/R/S3 ga je voordelig richting dik 380pk. Al de rest is wel te chippen, maar zal trager zijn met hetzelfde vermogen .
ouwedibbes83 zegt
@saxoke: volgens mij heb je helemaal gelijk als t om chip potentie gaat. Zelf zou ik bij een sportive auto meer waarde hechten aan achterwielaandrijving en het geluid van een 6 cilinder, graag in combinatie met een handbak, maar de aanvrager vroeg om wat anders; Bang for buck!
saxoke zegt
@ouwedibbes83: achterwielaandrijving brengt in mijn ogen in het dagelijkse verkeer niets bij. Een goeie automaat (zoals bvb een DSG of een zf 8bak) is gewoonweg veel fijner als een handbak, en, in de manuele modus ook met de hand te bedienen. Ik zou niet weten waarom ik nog een handbak zou willen. Tja, die 6 cilinder, als het dan puur om sound gaat, zou ik voor de 5 cilinder van de RS3 kiezen. Maar Het nadeel van een 5 en 6 cilinder is het gewicht tov een 4 cilinder. In mijn ogen blijft een Cupra de beste keuze als all round hot hatch.
vaakbenjetebang zegt
@saxoke: Horses for courses, zoals de Engelsen dat zeggen. Zelf vind ik RWD altijd bijdragen aan het rijplezier omdat de besturing nou eenmaal prettiger is en een handbak vind ik altijd fijner omdat het domweg voldoeing geeft om er eentje te bedienen. En dan mogen de gechipte, verkeerdwielaangedreven hot hatches met automaat me om de oren vliegen, het zal me jeuken – ik zie dat als een soort EV’s. Snel? Ja. Sneller dan mijn auto’s? Vaak wel. Voor mij interessant? Totaal niet.
saxoke zegt
@vaakbenjetebang: zo heeft ieder zijn voorkeur. Ik kan idd wel begrijpen dat rwd zowiezo leuker kan zijn, maar ik ben ook van mening dat m’n vrouw er zonder probleem mee moet kunnen rijden, 400pk op enkel de achterwielen is daar niet zo slim voor. En voor mij eigenlijk ook niet vermoed ik. Gelukkig dat smeken en kleuren verschillen 😜
vaakbenjetebang zegt
@saxoke: Absoluut, je moet er niet aan denken dat iedereen hetzelfde zou willen. Dat zou nog eens saai zijn!
saxoke zegt
@vaakbenjetebang: allemaal een Kia Picanto 😜. Eigenlijk ben k wel blij dat er zoveel keuze is in snellere en hothatches. Eigenlijk kan iedereen zijn ding wel vinden. Voor mezelf heb ik enkele eisen opgelegd toen ik 2jr geleden een andere auto zocht. Met die eisen was voor mij de Cupra de beste keuze. Nu bijna 2jr verder ben ik er nog steeds enorm tevreden van.
kniesoor zegt
Zo’n Cupra lijkt me wel wat, vind ‘t een mooi model. En met een opvoer-range tussen de 280 en 400 pk is er altijd wel een passende setup te vinden.
Paul58 zegt
BMW of Giulietta
BRT zegt
Misschien eens kijken naar een 330e? Geen hatch, maar wel vrij makkelijk snel te maken.
Ot92 zegt
@brt 330e ook een leuke inderdaad. Met een stage 1 tuning doen ze circa 360pk. Daarmee gaan ze in zo’n 10,5 seconden van 100 naar 200.
saxoke zegt
@Ot92: voor die 100-200 moet wel de batterij opgeladen zijn denk ik, anders is die batterij ook enkel maar een ballast
leeno zegt
@Ot92: bron autotopnl: bmw 330e 354pk doet 100-200 in 12.2s. 10.5 en 12.2 is toch een vrij groot verschil in de realiteit.
Ot92 zegt
@saxoke @leeno Idd de batterijen moeten goed vol zijn wil je ermee een optimale 100-200 scoren. Vooral bij de 330e. Uit bronnen heb ik vernomen dat ie volledig elektrisch ‘maar’ 20 kilometer vooruit komt. Bij de GTE’s van VW is dat toch echt een stuk beter. Die doen na 5 jaar nog steeds circa 40km.
Excuses. Ik heb het volgens mij door elkaar gehaald met de 330e G30 (stage 1: 420pk) of verward met de cijfers van een andere auto. Het is inderdaad iets in de 12 seconden.
saxoke zegt
@Ot92: 12 sec is nog steeds heel snel eh. 20km volledig elektrisch. 😂🤣 Het lijkt een karikatuur van een hybride
scoobyej20 zegt
Ik houd het wel bij mijn Type R met 310 pk. Redelijk makkelijk naar de
400pk te krijgen en precies zoals je een hot hatch wil, met heerlijke handbak.
ouwedibbes83 zegt
@scoobyej20: idd, maar dat wil de aanvrager juist niet. Raar maar waar.
kennone zegt
Focus RS??
vaakbenjetebang zegt
@kennone: met automaat?
vaakbenjetebang zegt
Ja, dit moest ook echt gemodereerd worden natuurlijk. Jeetje.
kennone zegt
@vaakbenjetebang: klopt, kak
Richmond zegt
De lci 1 serie niet beschikbaar? Veel mooier
jarnobakker zegt
Ik zou voor de BMW gaan. Ik ken iemand met zo’n auto . het geluid alleen al. Die golf klinkt nergens naar. Ik heb zelf een Smax met de 2.0 ecoboost en Powershift. Ik snap wel waarom ze de Focus ST handgeschakeld hebben gemaakt. Het rijd heerlijk met die powershift , maar dat blok levert na tuning zoveel koppel dat de bak het niet aankan. De mijne was getuned naar 300 pk toen ik hem kocht. Bleek na amper 4 maand dat hij de bak aan het opvreten was inwendig. Na een dure revisie en een downtune rijd hij heerlijk. En niemand verwacht dat een 7 zitter zo snel kan zijn😎
Ot92 zegt
@saxoke Aan de linkerzijde, waar het lucht normaal binnen komt, zit er aan de motorzijde een gat precies achter het aanzuigpunt. Als je deze met zo’n GTE klepje blokkeert, dan gaat er nog meer lucht richting de luchtfilter. Ik heb er een kleine test mee gedaan. In de logs zag ik dat de IAT (intake air temp) 20 tot 30% lager was met het klepje erop.
Het GTE klepje kost 18 euro bij de dealer. Onderdeel nummer: 5Q0 129 849 KT
saxoke zegt
@Ot92: thanks. Ik ga dat eens bekijken. Ik heb dat (nog) niet gedaan. Wat wel gebeurd is, is de andere kant open gehaald, zodat er lucht rechtstreeks de filter ingaat. Waarom zit dat klepje er standaard bij een Cupra niet 🤔
Ot92 zegt
@saxoke Geen idee. Ik denk dat het te maken heeft met emissies en/of geluid. Door de rechterzijde open te maken heb je nu al een soort van een open luchtfilter effect gecreëerd. Zelfs met mijn 2.0 TDI hoor je het heel duidelijk met een klein beetje te revven (tot 1500 rpm ofzo).
saxoke zegt
@Ot92: volgens mij maakt het qua geluid weinig verschil. De pipercross filter vervangt gewoon het originele filter in de originele behuizing.
Ot92 zegt
@saxoke In mijn geval wel. We hebben ze naast elkaar gezet. Die van mij met originele luchtfilter maar de boel wel gemodificeerd. Daarnaast dezelfde auto, weliswaar met een iets grotere turbo fabrieksaf, ook met een originele luchtfilter, maar niks gemodificeerd. Bij die van mij hoor je duidelijk veel meer aanzuiggeluid.
saxoke zegt
@Ot92: k kan momenteel niet meteen een vergelijking maken. Mss hadden @leeno en ik dat even moeten proberen voor ik de aanpassing deed. Ik vermoed dat het minimaal zal zijn.
Ot92 zegt
@saxoke @leeno Gisteren naar JD geweest met een bekende van me. We hadden een Arteon 2.0 TSI 280pk 4Motion mee. Hier is een Wagner IC opgezet. Verder is de intake al gemodificeerd + GTE klepje, Racingline inlet en een compleet Milltek uitlaat met een 200 cells sport cat. Deze deed 411pk met E5/98 op de dyno. 10% bio ethanol eraan toegevoegd en toen deed ie 428pk.
Deze 1712kg wegende (+ bestuurder en 1 passagier = 1900kg) zware Arteon met 245 brede 20” eronder deed 100-200km/h in 10,7 seconden. Zonder passagier zou dit laag in de 10 seconden kunnen worden. Niet gek voor zo’n grote auto als je het mij vraagt. Het is vergelijkbaar met een Bmw 340i X-Drive die stage 1 is getuned naar circa 420pk.
saxoke zegt
@Ot92: je vergelijkt de arteon met de 3reeks, maar qua formaat is het eerder een 5 reeks. De prestaties die je net noemt zijn sneller dan de F10 550i met v8. (Bron
saxoke zegt
@Ot92: vervolg … Bron https://fastestlaps.com/models/bmw-550i-f10 . Dit is gewoon ongelooflijk snel voor een 4 cilinder. Het blijft een leuk blokje, die ea888
saxoke zegt
@Ot92: https://www.facebook.com/367621829951105/posts/4690155107697734/ toevallig deze? 😜
Ot92 zegt
@saxoke Had op je gereageerd via een pm, heb je die ontvangen? Het lijkt wel alsof mijn pm’s niet arriveren. 🤔