Bij de BMW M8 Cabrio crash op de N309 is helaas een dode te betreuren.
Een vreselijk eenzijdig verkeersongeval, gisteren aan het begin van de avond op de N309 Eperweg tussen ’t Harde en Epe. De bestuurder van een grijze BMW M8 Competition Cabrio verloor tijdens een hevige regenbui de macht over het stuur van de auto. De BMW raakte van de weg, botste tegen een stel bomen en kwam op de kop tot stilstand.
In de auto zaten twee inzittenden. De bijrijder is door het ongeval om het leven gekomen. De bestuurder is met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Hulpdiensten werden rond 18:15 gealarmeerd en kwamen in grote getale naar het incident. Onder andere een traumahelikopter kwam ter plaatse. Vanwege beknelling werd de brandweer opgeroepen om noodbevrijdingen uit te voeren.
BMW M8 Cabrio crash
De BMW M8 Competition Cabrio in kwestie raakte ernstig beschadigd bij het ongeval. Van de auto is niet veel meer over. Het is één van de krachtigste auto’s binnen het M-gamma. Met 625 pk en 750 Nm koppel uit een 4.4-liter biturbo V8.
Dankzij M xDrive snelt de Cabrio in 3,3 seconden naar de honderd onder ideale omstandigheden. Zeker niet tijdens de omstandigheden van gisteravond. De topsnelheid ligt op 305 km/u in combinatie met het M Drivers Package.
De politie heeft uitgebreid sporenonderzoek verricht. Daarbij werd voor een deel van de avond de weg afgesloten voor het verkeer. Een bergingsbedrijf heeft de BMW M8 Competition Cabrio opgetakeld en meegenomen. Onderzoek moet uitwijzen hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.
Fotocredit: News United
MrSkyline zegt
Het klinkt misschien hard, maar dit is in mijn ogen een “eigen schuld dikke bult”. Aannames zijn makkelijk om te maken, maar dit krijg je niet voor elkaar als je netjes 80 rijd. Triest voor de bijrijder.
hotze zegt
Zeker niet als je hard rijdt met stevige regen. Zie ook het fatale ongeluk in Duitsland met de Porsches enige tijd terug. Zaterdag nog op de A3 gereden, geen scherpe bocht te bekennen daar. Ja misschien als je 160+ rijdt met regen dat je bij een lichte kromming eraf vliegt.
turbotoll zegt
Die Porsches verloren de controle omdat er letterlijk een rivier van water over de rijbaan stroomde. Water van de andere rijbaan die door de middenberm in die kuil voor de bocht overstak. In foto’s van het ongeval ook duidelijk te zien. Naar aanleiding van dit ongeval gaat NRW de wegsituatie daar aanpassen. Maar dit soort dingen kun je in Duitsland overal tegenkomen. Vandaar dat de snelheid er meestal goed uit gaat bij zware regenval.
slickrick zegt
Interessant dat alleen de Porsches hier last van hadden …..alle andere auto’s reden gewoon probleemloos door die rivier die je benoemd
Johanneke zegt
Kan wel eens komen doordat andere auto’s niet zwaar op de achterkant zijn en normale banden hebben, ipv semi-slicks.
Wicos zegt
Me dunkt dat die Porsches dan maar niet toegelaten moeten worden op de straat. En dan al helemaal niet met die banden.
grandmasterb zegt
Tip: Bij 911’s zit de motor op de verkeerde plek en moet je altijd een mud aardappelen in de voorkant leggen, anders vliegen ze vaak van de weg af.
dutchneon zegt
@MrSkyline Dat valt nog vies tegen, met 80 zijwaarts tegen een boom is echt een serieuze klapper welke reeds dodelijk is gebleken voor heel erg veel bijrijders.
Ik heb er zelf 2 gezien en allebei VOA bewezen niet harder als 85 te hebben gereden. De auto is dan inderdaad weinig meer van over.
MrSkyline zegt
Kijkend naar andere foto’s is de adviessnelheid voor dat stuk zelfs 50km/h. Als je kijkt naar de gemiddelde crashtest dan is schade als dit praktisch onmogelijk bij 80kmh. De auto zit zo ver in elkaar daar is bij een nieuwe auto als dit heel veel voor nodig, hij is niet zijwaards maar achterwaards tegen de boom gereden. Ook zit er weinig profiel op de achterbanden wat zou verklaren waarom hij weinig grip had in de regen.
alcantara zegt
Het is ook zinloos om een M8 te kopen en dan netjes overal de max snelheid te rijden. Laat staan als het een ‘Competition’ uitvoering betreft, zo’n auto koop je omdat je de competitie aan wilt gaan en altijd de snelste wilt zijn.
‘Eigen schuld’ vind ik inderdaad een beetje hard, dan moeten ze dit soort snelle competitie wagens gewoon verbieden.
MrSkyline zegt
Je kan ook gewoon zo nu en dan een track day doen of langs gaan op de nurburgring en je verder aan de snelheid houden. Ik kan een hele taart kopen en in een keer opeten, doe ik ook niet want ik weet dat ik er niet van opknap.
Loek zegt
@alcantara: nee, het is andersom. Alvorens je een M8 of andere sportwagen aankoopt moet je je ervan bewust zijn dat je het potentieel boven de 130 km/u van zo’n auto in Nederland niet mag gebruiken. Je kunt je dus afvragen hoe zinvol het is, tenzij je wel eens naar Duitsland knalt.
En dan kan je zeggen ‘nou wat leven we dan in een k-land’ maar over het algemeen is 80 op een weg als deze (ik rijd er minstens 2 keer per week over) hard zat. En 100 op de snelweg is ook hard zat, want bij alles wat je harder probeert te rijden ben je alleen maar aan het remmen en dan weer optrekken. Helemaal met de huidige benzineprijzen rijd je echt relaxter op 100 km/u.
adbrotjeknor zegt
Waar komt die behoefte vandaan om iemand te beschuldigen die net zwaargewond is geraakt en een bijrijder (vriend?) heeft moeten verliezen? Uit het onderzoek moet nog blijken of iemand verantwoordelijk is voor dit ongeval. Misschien ander verkeer? Overstekend dier? Nu geldt dat er iemand is omgekomen. Dat is erg genoeg.
MrSkyline zegt
Het is allemaal heel verdrietig en sneu nu er iemand dood is, maar toch wordt ik dagelijks om de oren gereden door mensen die zich het risico voor zichzelf en anderen niet kunnen realiseren. Of hij te hard reed of niet gaan we waarschijnlijk nooit achterkomen aangezien iedereen dit ongeluk morgen weer is vergeten, gezien de omstandigheden en de 50km/h adviessnelheid aldaar is het aannemelijk dat er te hard is gereden voor de situatie. Het gaat niet om de behoefte iemand te beschuldigen, het gaat er om dat men bij dit soort situaties heel politiek correct wil zijn, vooral geen aannames wil doen en onverantwoordelijk rijgedrag wil maskeren. Noem het beestje bij de naam, dan leert er misschien iemand eens iets van.
MarcoM zegt
Beetje flauw en misplaatst deze opmerking. Eerst de resultaten afwachten, misschien reden ze netjes en stak er een hert ofzo over en moesten ze uitwijken.
wimof zegt
Net zoals die wolkenkrabber-klimmer, op een dag val je er van af, en die is gekomen.
kniesoor zegt
Ah, een M8 cabrio dus. Dat was op basis van de foto’s, die gisteren op diverse nieuwswebsites vertoond werden, niet direct zichtbaar wegens minder scherp dan de kopfoto boven deze draad. Benieuwd wat het verhaal achter dit ongeval is.
Richmond zegt
ik zat al te kijken en ik kan het er niet uit halen, behalve dat het een BMW is. Maar zeker een 8 serie cabrio of M8 of M8 competition.
rollingstoned zegt
“Met 625 pk en 750 Nm koppel uit een 4.4-liter biturbo V8.”
Op zich best vreemd dat je – zonder enige aanvullende rijtraining – gewoon in een auto met zoveel vermogen mag stappen, terwijl je bij motoren wél 3 verschillende categorieën qua rijbewijs hebt. Want het gaat best vaak fout met dit soort wagens, op Autoblog komen dit soort crashes dan ook regelmatig voorbij.
hotze zegt
Je kunt een training volgen, maar vaak is stoerdoenerij de bitch. Zie de optochten waarbij een weg wordt opgedraaid, even gas wordt gegeven voor de jonge filmertjes langs de weg en een lantaarnpaal het eindstation is.
rollingstoned zegt
Dat klopt, maar aanvullende rijvaardigheidstrainingen zijn natuurlijk wel geheel vrijblijvend. Ik heb een jaar of 30 geleden na het behalen van mijn rijbewijs gelijk een slipcursus gedaan, en vervolgens ook mijn rally-licentie* gehaald. Niet omdat ik aspiraties had om de nieuwe Walter Röhrl te worden ofzo, maar gewoon als hobbyist. Daar leer je pas echt een beetje wat wagenbeheersing is, en dat is echt wel andere koek dan een beetje voorstorten, een hellingproefje of achteruit parkeren ;-)
*Saillant detail, die rallywagens hadden nog niet eens de helft van het vermogen dat tegenwoordig heel gewoon is en daar had je al een hele kluif aan…
p993 zegt
Wow, zo cool!
ghost zegt
Zeg dat even tegen al die mensen die van een goedkope 3de hands naar een Tesla model 3 performance gaan als bedrijfswagen. Van 50 naar 500pk…ik zie die idioten dagelijks grappen uithalen..
rollingstoned zegt
Daar gaat het net zo goed voor op idd. Punt was ook niet de V8/ICE (dat is toevallig het geval bij deze BMW), maar het hoge vermogen en koppel.
Maarten123 zegt
Ik heb weinig met Tesla’s, maar ik zie zelden een Tesla rijder zich misdragen.
wimof zegt
Ik nodig je uit aan de rotonde vlak bij me, (in België bestaat helaas het Nederlandse voorsorteringssysteem (nog) niet) en blijft de voorrang van rechts regel behouden.
tatog zegt
Dat is inderdaad best vreemd. Ik denk dat voor bepaalde categorieën de verkeersveiligheid echt ten goede komt. Ik kan met mijn 20 jaar schadevrij rijervaring ook niet zomaar een 450 pk+ auto de baas zijn. Ik doe het al jaren met Max. 150 pk… Volgens de wet mag het wel…
welkom101 zegt
Het is verboden om het potentieel van zo’n auto te benutten. Een cursus veilig veel te hard rijden staat nergens op.
rollingstoned zegt
Op de autobahn mag dat gewoon hoor, en verder is er nog zoiets als wagenbeheersing, zelfs als je maar 80km/u in de regen, ijzel of sneeuw rijdt met 500pk+ onder je motorkap…
welkom101 zegt
Het is verboden om het potentieel van zo’n auto te benutten. Een cursus veilig veel te hard rijden staat nergens op.
620henk zegt
Met een motor precies zo. Waarom daar wel 3 rijbewijzen? Beetje krom niet?
a_buis zegt
Toch een aparte berichtgeving dit. Iemand komt om het leven en toch krijg ik het gevoel dat ik een promotie stukje lees met hoe snel naar de 100, topspeed etc. Inderdaad het vermoeden dat de bestuurder te veel op de rechtervoet geleund heeft dan wel de dikke sloffen in combinatie met water op de weg (waar zagen we dat laatst eerder met drie Porsches!) niet goed ingeschat heeft. Triest einde in ieder geval.
Joris24 zegt
Heel erg, als er bij zo’n ongeluk zulke slachtoffers vallen. Ik denk dat een groot probleem van deze auto’s ook de schijnveiligheid die ze bieden is. Doordat ze extreem comfortabel zijn en voorzien zijn van heel veel veiligheidssystemen, besef je niet meer hoe hard sommige onderdelen (zoals banden) moeten werken. Want uiteindelijk zal hier de band de beperkende factor zijn geweest. En het kan best dat deze bestuurder gewoon 80 of 90 gereden heeft. En veel mensen denken dat dikke banden veel grip is, maar juist bij regen en ijzel is het dan gewoon minder grip.
Als ik in mijn oldtimer 170 rijd dan vind ik het langzaam wel leuk geweest, want je hoort de wind, motor, voelt en beleeft dat de hele machine hard werkt. Met mijn gloednieuwe leasert reed ik bij 130 standaard 170 op de teller als de weg leeg was, want je had veel minder besef van snelheid. Een auto als deze BMW zal je laten voelen alsof alles veilig en prima is, ook als je al op het randje balanceert. En dan is het in één klap gedaan als je even gaat aquaplannen oid.
slickrick zegt
Je kan je snelheid ook aanpassen naar 50 of 60 kmh in dit geval, in extreem weer rij je niet de Max toegestane snelheid
adbrotjeknor zegt
Eens, zonder de wijsvinger te wijzen zou het artikel ook de stelling kunnen hebben dat: “rijden met zo’n beest van een auto niet zonder risico’s is. In een aanvullende rijopleiding leer je waar de grenzen liggen, vooral met nat wegdek”.
rollingstoned zegt
Precies. Heel stoer die miljoenmiljard PK’s en dito koppel, maar er ook daadwerkelijk goed mee om kunnen gaan is toch echt een heel ander verhaal.
Jaaaag zegt
Zeker. Zonder elektronica op nat asfalt is mijn Z3 met 230pk best tricky, 675 pk lijkt me onder alle omstandigheden spannend.
jippie zegt
Frans Timmermans: weer een klimaat dode. Als het noodweer niet zo ontzettend los was gegaan dan was dit ongeval ook niet gebeurd.
rockefellar zegt
Heel misplaatst om nu een grap te maken over de een zijn dood is de ander (Jetcars) zijn brood. Hele vervelende crash die je niet op je geweten wilt hebben als bestuurder.
Roskampies zegt
Gezien de schade aan de achterkant lijkt me dit harder dan 80kmh te zijn geweest. Beste crash dit. RIP voor de bijrijder wat naar dit. Gelukkig eenzijdig had veel ernstiger kunnen zijn als tegenligger erbij betrokken zou zijn. Brrr
Darahan zegt
Volgens AD ging het om een trouwauto en een bruidegom de dag voor de bruiloft. Gisteravond was het al listig in met 80-100 met mijn E36 318ti, dit zal wel een stukje harder zijn gegaan. Sterkte voor de nabestaanden.
bmwfe zegt
Bruidegom verongelukt dag voor huwelijk in ’t Harde: ‘Verschrikkelijk voor deze familie’
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5399451/bruidegom-verongelukt-dag-voor-huwelijk-verschrikkelijk-voor-deze
Triest genoeg.
kniesoor zegt
Er zat ten tijde van de crash dus kennelijk een 20-jarige achter het stuur. De vraag is of – als dit een huuroto betreft – de huurvoorwaarden iets over een minimum leeftijd van de bestuurder zeggen. In dat geval wordt de tragedie mogelijk nog groter dan-ie al is.
Hart69 zegt
Oh daar had ik nog niet eens aan gedacht, dat kan nog wel eens een groter tragedie worden inderdaad.
Maar erg triest allemaal.