Slecht nieuws vanuit kamp Red Bull.
Het was een hard gelag voor Red Bull na de regenachtige kwalificatie in Monza. Met de tweede respectievelijk derde plaats voor Max en Daniel presteerde het team boven verwachting goed op de hogesnelheidsbaan, maar zowel Max als Daniel verloren flink wat plaatsen op de grid als straf voor het gebruiken van hun vijfde motoren van het jaar. Red Bull had ingeschat dat het toch geen kans zou maken op een bijzonder resultaat in Italië en wilde haar kansen voor de komende race in Singapore maximaliseren. Dit weekend worden de rode stieren kansen toegedicht om een gooi te doen naar de bovenste trede van het podium in de welvarende stadsstaat.
Met de kennis van nu vraag je je af wat er mogelijk was geweest zonder de gridstraffen. Ricciardo en Verstappen legde in de race meer snelheid aan de dag dan beide Ferrari-coureurs, hoewel onze held helaas in aanraking kwam met Felipe Massa en daardoor een respectabel resultaat door zijn vingers zag glippen. Enfin, even door de zure appel heenbijten en doorgaan, zou je wellicht denken (en hopen).
Maar helaas! Teambaas Horner geeft aan kwaliteitspublicaie de geblokte vlag te kennen dat hij dit jaar zéker nog meer gridstraffen verwacht te krijgen voor zijn coureurs.
We are for sure going to incur a further penalty. I hope we have the choice strategically where we take that penalty, but it is not likely we will get to the end of the year without incurring another penalty.
Maar wacht, er was toch een trucje dat je in het geval van een gridstraf meteen tig motoren kon verwisselen waardoor je het rest van het jaar vooruit kon? Dat klopt, die wás er inderdaad. Maar dat was natuurlijk niet naar de geest van het reglement, want in dat geval hadden de motorenbouwers door de startpositie in één race op te offeren alsnog de facto een ongelimiteerd aantal motoren kunnen gebruiken. De FIA heeft deze loophole voor dit jaar dan ook gesloten. Nu is het zo dat als je meerdere motoren verwisselt tijdens een weekend, je alleen de laatste daarvan ook in toekomstige evenementen mag gebruiken zonder een extra straf te krijgen.
Balen dus voor MV33 en DR3. Maar ook voor de andere teams, inclusief de toppers, is de verwachting dat er waarschijnlijk nog gridstraffen gaan volgen. Waarschijnlijk krijgen we dus nog een paar interessante grids in de laatste races van het jaar en kan het moment waarop je ‘de straf pakt’ heel belangrijk worden. Als je bijvoorbeeld van tevoren weet dat Mercedes en Ferrari een strafje pakken…
kilum zegt
Dit wist ik eigenlijk al wel. Op basis van de titel dacht ik dat het voor de volgende race zou zijn. En dan zou ik wel ff flink balen. Maar dat ze nog wel wat gridstraffen gaan pakken over de rest van het seizoen verspreid is eigenlijk geen nieuws.
dawwg zegt
De Max Verstappen regel was ook binnen een jaar weer afgeschaft; deze regel is net zo scheef, als je met panne uitvalt, krijg je (vaak) nog aanvullende gridstraf ook (bij wisselen onderdelen); terwijl als je ‘m in de pit parkeert niet … WTF ?
bassx zegt
@dawwg: Hoezo een jaar later weer afgeschaft? De regel is niet nieuw en heeft in 2005 pas een serieuze vorm aangenomen. Het zal daarom eerder weer bijgeschaafd moeten worden en niet zozeer afgeschaft. Het is zo scheef gegroeid omdat de krachtbron nu uit 6 cruciale componenten bestaat (ICE, Turbo, MGU-K, MGU-H, ES en EC) en je krijgt een grid penalty op elk component dat je te vaak vervangt.
Als je dat vergelijkt met 2005, toen bestond de krachtbron maar uit 1 componenten (ICE) en hoefde het maar twee weekenden vol te houden. Het resultaat was dat de grid penalties niet meer dan 10 plekken waren. Toch kan het even zuur zijn want vraag maar aan Kimi hoe het voelde in 2005. Hij kreeg twee raceweekenden achter elkaar een 10 plekken grid penalty en Alonso zijn kon daarmee zijn voorsprong in het kampioenschap vergroten.
mashell zegt
@dawwg: de straf is voor het wisselen van onderdelen. Dus ook als je de wagen in pits stil zet. En de straf is er met een goede reden, om te verhinderen dat rijke teams telkens maar nieuwe onderdelen inzetten en zo een compettie voordeel hebben tov kleinere teams. Je kunt pech hebben, daarom zijn een aantal onderdelen wissels ook gewoon toegestaan.
Dutchdriftking zegt
Als hij zondag de finish haalt hebben we in ieder geval waar voor ons geld…
VeniVidiVici zegt
Lekker boeiend… Seizoen 2017 is toch al naar de klote!
mashell zegt
@venividivici: hoezo? Ricciardo staat 4e in het kampioenschap terwijl zijn wagen de 5e of 6e snelste is. Hij doet het dus beter dan verwacht. Dat we ons in Nederland focussen op de andere (2e?) rijder van Red Bull neemt niet weg dat Ricciardo het eigenlijk gewoon erg goed doet.
VeniVidiVici zegt
@mashell: Die doet het aardig en heeft het geluk aan zijn zijde, maar ik ben te chauvinistisch om me daar op te focussen ;-)