Iets met dat ‘ie een toekomstige kampioen is..
Er zal gisteren niemand opgeluchter zijn geweest dan Max’ kant van de Red Bull garage. De equipe uit Oostenrijk zag de ene na de andere Renault motor exploderen en begon langzaamaan te vrezen voor hun jongste telg in de Formule 1. Niets van dat alles bleek uiteindelijk nodig te zijn, maar Max deed nu niet per se zijn best om diezelfde indruk ook bij zijn team te wekken.
Gedurende de race brak Verstappen ronderecord na ronderecord, waarna ze het achter de pitmuur nodig vonden hem meermaals te vertellen om in te houden. In eerste instantie onder het mom van banden sparen, maar later vroegen ze hem expliciet de tijden van Valtteri Bottas te matchen.
Het zal voor Verstappen een vreemde ervaring geweest moeten zijn om in de Formule 1 in de overduidelijk snelste auto van het veld te zitten. Het gat naar zijn tegenstanders was op een gegeven moment zo groot dat hij zich begon te irriteren aan het gebrek aan gevechten. Verstappen, die geroemd wordt om zijn inhaalkunsten, richtte daarom zijn focus maar op het behalen van de snelste rondetijd. Hierover onthulde Horner nog dat er voor Max een eventuele bonus stond te wachten, mocht hij het presteren ook die binnen te slepen.
Hoewel het misschien niet zijn meest spectaculaire of hard bevochten overwinning is geweest, mag Max ontzettend blij zijn met zijn weekend. De mate waarin hij de wedstrijd van start tot finish controleerde spreekt van de acties van een ware kampioen. In die zin is het misschien juist wel zijn meest spectaculaire overwinning, omdat hij dit weekend aan de wereld heeft kunnen tonen wat er gebeurt als hem een winnende auto wordt gegeven.
Rick-dos zegt
Wel jammer dat Vettel in het begin zo liep te K-U-theeën. Had de strijd tussen Hamilton, Vettel en Verstappen wel willen zien. En waar Verstappen t.o.v. die twee staat.
sracert zegt
@rick-dos: Die strijd hebben we gezien hoor in de 1ste ronde!.
Rick-dos zegt
@sracert: Nee, dat was ge- K.U.thee van die Deutscher. ;)
sracert zegt
@rick-dos: JA!.
viezefreddyw zegt
@rick-dos: Zeker jammer ja. Met Verstappen, Hamilton en Vettel had je drie potentiële winnaars. Jammer dat twee daarvan na 3 bochten al klaar waren. Verstappen had de race ook kunnen winnen met die twee gasten erbij, maar het had het wel spannend gemaakt. Dat was het nu niet.
Gulli zegt
@viezefreddyw: ik vraag me wel af of Hamilton alleen last had van de vuile lucht of dat er meer aan de hand was met zijn auto. Hij had een (voor hem) matige kwalificatie en het heeft bijna 30(!!!) rondjes geduurd voordat hij van zijn laatste plek af kwam.
Ik weet niet hoe het in een gevecht tussen de drie was uitgekomen, denk stiekem dat Vettel dan wel aan het langste eind had getrokken en dan Max als tweede.
viezefreddyw zegt
@gulli: Die kans is zeer aannemelijk ja. We zullen het alleen nooit weten…
HZW zegt
@viezefreddyw: Misschien had Max niet eens de Finish gehaald als Vettel en Hamilton niet weg waren gevallen.
Dan had Max waarschijnlijk alles uit de auto moeten halen en misschien ook met een kapotte motor uitgevallen.
Maar dat zullen we nooit weten.
mikespek zegt
@gulli: er is een foto van Hamilton zijn diffuser en daar bleek dat hij meer schade had dan alleen een lekke achterband, hierdoor was het balans uit zijn auto weg
itiswhatitis zegt
@mikespek: en ik denk ook dat de vloer van zijn auto de nodige schade heeft gehad.
Rick-dos zegt
@viezefreddyw: Nee, precies. Ik heb ook het gevoel dat ie ‘m had kunnen winnen ook al zouden die twee nog rondrijden. Misschien dat het door een pit stop in het water zou vallen.
Maar hij sowieso al sinds Singapore dominant bezig. Daar kwalificeerde hij zich als tweede en had goede kans om daar een mooi resultaat te halen, Maleisië won hij op dominante wijze, Japan werd hij tweede maar legde het vuur aan de schenen van Hamilton, Amerika rijdt hij van achter naar de derde plek (penalty be damned!) en nu weer op dominante wijze winnen. Als hij dit vol kan houden zie ik ‘m volgend jaar kampioen worden.
viezefreddyw zegt
@rick-dos: Klopt ja, hij is in een absolute topvorm. De laatste 2 races kunnen weer heel erg leuk voor hem worden als hij dit vast weet te houden en dat de auto zich goed weet te houden. In Brazilië is voor hem de overwinning gewoon weer mogelijk. Zeker als we kijken naar zijn magistrale optreden daarzo in 2016…
Nu maar hopen dat Red Bull in de winter zijn werk gaat doen zodat hun auto van begin af aan competitief is.
Rick-dos zegt
@viezefreddyw: Ik voorzie dat die laatste twee races voor ons Nederlanders weer leuk gaat worden mits z’n motor het houdt natuurlijk.
Moeten het trouwens ook niet vanzelfsprekend gaan vinden dat hij wint. Wordt zo saai dan… ;)
viezefreddyw zegt
@rick-dos: Dat moeten we zeker niet vanzelfsprekend gaan vinden. Voor we het weten heeft hij straks weer vier keer op rij een DNF.
phaeton zegt
@viezefreddyw: Ach joh, dan komen weer geruchten over een vertrek naar Mercedes/Ferrari, staat Autoblog een half jaar vol. Heb je tenminste wat te lezen…
basvspr zegt
@viezefreddyw: liever de komende 2 races een DNF (als t dan toch moet) dan de eerste 2 van 2018
HZW zegt
@rick-dos: Dan zie ik hem ook de twee laatste races nog winnen.
Stefje zegt
@rick-dos: Je mag je best afvragen of het niet een strategie was om Ham’s achterband lek te snijden zodat hij onbedreigd de overwinning kon pakken. Dat hij dan zijn eigen neus stuk rijdt op zowel Max’ en Ham’s banden welke vervolgens respectievelijk de race en het kampioenschap winnen is dan niets meer dan karma.
Overigens denk ik dat dit een vaker terugkomend beeld zal zijn, aangezien er voor volgend jaar niet heel veel nieuwe regels komen en Red Bull inmiddels de beste papieren lijkt te hebben gedurende een race. Nu nog die overboost tijdens een kwalificatie…
Rick-dos zegt
@stefje: Ik kan mij niet voorstellen dat Vettel zo’n grote pannenkoek is. Het zal mij dus ook niet verbazen als die tegen Hamilton een opzettelijk was. Als hij dat niet had gedaan dan waren z’n kansen helemaal verkeken.
Naar aanleiding van deze kwalificatie vraag ik mij af of een overboost knopje überhaupt nog nodig is, of dat Renault het al heeft en dat dat het “nieuwe” is aan de motor.
Erik zegt
@Stefje: zeer zeker was het opzet van Vettel. De logica is dat Vettel zijn voorvleugel al stuk gereden had op Verstappen zijn auto. En omdat deze toch al stuk was heeft hij Hamilton zijn band maar open gesneden zodat Hamilton samen met Vettel naar de pits moest. Dat was nog de enige kans voor Vettel om kampioen te worden.
piquet1986 zegt
@Rick-dos: denk niet dat hamilton een vuist had kunnen maken, gezien het verschil in de qualy, Vettel idem dito. Denk dat als ze de eerste bocht alledrie overleefd hadden Verstappen alsnog gewonnen had.
elemento zegt
Heeft hij eindelijk niets tegen…..dan begint het gezeur van… ik verveelde mij…
dawwg zegt
@elemento: Nou, Max was niet alleen. De enige spanning in de race was of de motor van Renault het wel volhield. De inhaalrace van Vettel was niet heel erg vermakelijk (op een tweetal acties na allemaal op de DRS er langs op het rechte stuk) en Hamilton reed 28 rondjes achter Sainz; een unieke ervaring; maar spannend was anders …
elemento zegt
Ben wel Max fan. Nu hopen dat hij volgend jaar goed.rijdt zonder pech en voor de titel gaat
martijnh zegt
MaxBlog much?
viezefreddyw zegt
@martijnh: Voor klachten en/of opmerkingen kunt u zich richten tot [email protected]. Hier in de comment gebeurt het al vaak zat.
notsobig zegt
@martijnh: Stel je eens voor dat wij als Nederlanders fan zijn van een succelvolle sportman. Moeten wij altijd kritisch en negatief zijn?
Gulli zegt
@martijnh: Sinds het aanprutsen van zowel Giedo (ik weet het) en Christian (met alle respect), en zelfs nog Jos (ja ik zeg het) is het potdorie toch wel eens fijn dat we eindelijk weer een racetalent hebben dat in de F1 op het hoogste treetje kan komen te staan. Van Luyendijck moesten we het ook niet hebben want die vertrok naar de VS :) Mag er dan bovengemiddeld veel aandacht voor zijn?
Ik weet zeker dat als niet Max maar Stoffel dit soort resultaten boekte hij ineens ‘onze buur’ zou zijn en het Stoffelblog was geworden. Ik vind het prima!