En wel nu!
Na zes opeenvolgende weekenden waarin Max Verstappen fouten heeft gemaakt die, achteraf gezien, vrij eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden, vindt teambaas Christian Horner dat het nu echt tijd wordt dat zijn pupil iets anders gaat doen. De Nederlander heeft veelvuldig aangehouden dat hij niets aan hoeft te passen aan zijn rijstijl, maar nadat hij een mogelijke overwinning in Monaco weggooide door in de derde vrije training te crashen, lijken zijn woorden weinig waarde meer te hebben.
Het falen van Verstappen wordt verder uitvergroot door het feit dat zijn teamgenoot, Daniel Ricciardo, een foutloos weekend kende en er, ondanks technische problemen in de wedstrijd, met de winst vandoor ging. Verstappen kwam niet verder dan een negende positie op het smalle stratencircuit. Horner acht de tijd rijp dat Max iets doet aan zijn aanpak, zo vertelt hij aan de BBC.
“Max has an abundance of talent and has had some harsh lessons this year. I think a modified approach will benefit him. He has a very good teacher in the car next door to him.”
Zoals gebruikelijk is Horner lyrisch over zijn getalenteerde jongeling. Opmerkelijk is de mate waarin Verstappen, volgens Horner, gebrand is op het winnen van wedstrijden. Het wordt vaker gezegd, maar het teveel verlangen naar succes zorgt regelmatig voor resultaten die juist het tegenovergestelde weerspiegelen. Verstappen lijkt dan ook teveel van zijn auto te vragen, waardoor hij onnodige fouten maken, waar zijn teamgenoot op zijn beurt weer van profiteert.
“He’s very aware. We talk weekly. He’ll be in the factory this week. What frustrates him is he’s working harder than ever and it feels like he is just trying a bit too hard at the moment. When you get into a spiral you try harder. He needs to hit the reset button.”
Het is iets dat vaker voorkomt in de autosport, maar vooral binnen de perken van Red Bull komen dergelijke problemen aan het licht. Uiteraard is Kvyat, die tegenwoordig voor Ferrari uitkomt, hiervan het meest klinkende voorbeeld. Laten we hopen dat Verstappen zichzelf onder controle krijgt en uitgroeit tot de grootheid waarvan iedereen verwacht dat hij het is.
willeme zegt
Kom op Horner, niet te veel zorgen. Je haalt een getalenteerde wildebras binnen. Die moet je managen als team-manager. Ze zijn allemaal erg kritisch op Verstappen, maar no way dat ze hem kwijt willen. Op het moment dat Mercedes aanklopt, zegt Red Bull gewoon ‘Nein’. Met Verstappen heb je een coureur waar je de komende jaren nog een kwam omheen kan bouwen. Daar zijn er niet veel van. Ocon, Sainz, LeClerc wellicht. Dus het komt allemaal goed.
Ik vind de scherpe reacties van Horner en Markko ook niet helemaal terecht. Zij moeten die coureurs goed klaar stomen. Een voetbalcoach moet ook zijn team goed smeden en fouten zoveel mogelijk uitsluiten en de medewerkers zo goed mogelijk laten functioneren.
Maar ja. Zo gaat het nu eenmaal. HIJ verliest alleen, WIJ winnen samen.
mashell zegt
@willeme: Max zit al 3 jaar in de F1. Dan moet jonge hond gedrag er toch wel een keer vanaf zijn, dat excuus werkt gewoon niet meer.
pielemuis zegt
@mashell: Jammer dat ze een essentieel deel uit het interview weg hebben gelaten. Horner zegt namelijk ook:
“Max heeft heel snel de sprong naar de Formule 1 gemaakt en maakt zijn ontwikkeling door in een enorm publieke ruimte. De meeste gasten van zijn leeftijd doen dat op een lager niveau, maar hij doet dat onder grote publieke belangstelling.”
sportevo zegt
@pielemuis: mooi om dat aan te halen want zo is het juist. Het is verre van normaal dat iemand van zijn leeftijd de top van de autosport al heeft bereikt en met 3 overwinningen al succesvoller is dan meer dan 50% van de rest van het veld die wel de opstapklasses hebben doorlopen. Dat wordt gewoon vergeten.
mashell zegt
@sportevo: dat wordt juist helemaal niet vergeten, van zo iemand wordt gewoon veel verwacht. Iedereen verwacht dat Max volwaardig mee doet (we weten dat hij het kan) en niet als een beginner meer loopt te klootviolen.
henk_he zegt
@mashell: wist je dat de mens pas op 25 jarige leeftijd mentaal volwassen is? Tot die tijd doe je dus soms domme dingen, waar je later erge spijt van hebt. Dat noemen we leren. Als je ouder wordt, ga je risicomijdend gedrag vertonen, omdat je al vaak genoeg je neus hebt gestoten. Max’ gedrag klopt helemaal met zijn leeftijd, het zijn de ouderen die hier niet mee om kunnen gaan, niet andersom.
willeme zegt
@mashell: jawel. Juist. Verstappen heeft ook hele mooie dingen laten zien. Bij Toro Rosso maakte hij weinig foutjes. Eerste seizoen Red Bull deed ie het heel behoorlijk. Tweede seizoen liet de auto hem vaker in de steek dan hij het team nu.
mashell zegt
@willeme: precies. Verstappen is iemand die een hele snelle leercurve heeft. Het klassieke “aan de auto wennen” was bij hem naar 2 trainingen in zijn eerste race voor Red Bull al voorbij. Daarom zijn de foutjes die hij nu af en toe maakt ook zo vreemd. Die zijn met zijn talent en trackrecord gewoon niet logisch. Misschien voelt hij nu druk om te presteren (de auto kan ook het excuus niet meer zijn) en kan hij die druk (nog) niet aan?
turbo623 zegt
@mashell: het zal prestatiedruk zijn, auto is nu goed en hij wil te graag en gaat overcompenseren. Ik denk wel dat hij z’n lesje nu eindelijk geleerd heeft, gaat niet meer gebeuren dit seizoen.
Orichy zegt
@mashell: Wat jij niet logisch vindt, is dat juist wel. Want na al die vlekkeloze jaren, moet een periode komen, waarin je ‘fouten’ maakt, omdat je nog beter moet worden en omdat je zonder diepe dalen, geen mooiere overwinningen behaald.
Max werkt hard en harder dan ooit, terwijl hij misschien op 90-95% beter is, dan op de 105% waar hij nu op draait en daar heeft Horner misschien wel een punt, het is geen kritiek, het is de vaderlijke liefde, waarmee hij het bedoelt. Max wil graag altijd gaan, maar het materiaal waarmee hij dat moet doen, is nog niet snel genoeg, lees ik eigenlijk uit de tekst van het interview.
Daarom kan Max beter op 90-95% van zijn vermogen gaan rijden en daarmee gas terugnemen en minder ‘fouten’ maken, wat wil zeggen meer punten binnen halen voor het team.
De auto wil nu eenmaal niet zo snel als Max kan, het is de motor en de verdere ontwikkelingen aan de auto, die nog moeten komen, om hem verder te brengen.
Max loopt te ver vooruit en het is de balans vinden kracht en macht en die ligt nu lager dan verwacht en wil. Misschien toch niet zo slim geweest, om vorig jaar al bijgetekend te hebben.
Maar als zij Max opzij zetten, mocht het zover komen, wat ik niet geloof, dan maakt Red Bull Racing de blunder van hun bestaan. Want Max zal terugkomen en hen een enorme draai om de oren geven.
Daarbij moet Red Bull Racing nog harder gaan werken, om Max wel zijn geliefde auto te geven, waarmee hij op elk circuit helemaal uit de voeten kan. Want van je coureur vragen, om maar op 90-95% van zijn kunnen te rijden, is niet echt een stimulans en een fijne weergave van de feiten.
En dat feit is, dat Ricciardo op de toppen van zijn kunnen dus is en dat Max nog wel een procentje of 20 erbij kan doen, dat zegt echt heel veel, mijn inziens.
viezefreddyw zegt
Beetje als met een WiFi-modem met een pennetje in het reset-gaatje prikken.
Dus Max, even voorover bukken voor baasje Horner.
wif1 zegt
@viezefreddyw: Horner prikt em er liever even bij Riciardo in als ik zo zijn verliefde blik in de ogen zag toen hij Riciardo zondag bijna doodknuffelde..
rhellema zegt
@viezefreddyw: wat ben je toch een viezefreddyw…bah!!???
cartype zegt
@viezefreddyw: Dat is niet correct. Het resetknopje zit vrij diep in het oor en je kunt het met een wattenstaafje bereiken. https://speld.nl/2018/05/29/man-stopt-wattenstaafje-te-diep-oor-en-zet-zichzelf-per-ongeluk-terug-naar-de-fabrieksinstellingen/
rufctr01 zegt
Hamilton en Vettel hebben vroeger ook van dit soort acties gehad.
En laten we eerlijk zijn: vorig jaar toen het niet al te best ging omdat de auto vaak kapot ging heeft Max zijn hoofd ook niet laten hangen.
Max heeft het goed gedaan afgelopen weekend, niet voor de 8e plaats willen gaan, even een pas op de plaats en voor de punten gaan.
kobus1967 zegt
@rufctr01: zoals toen Hamilton een zekere wereldtitel weggooide.
chrisvis zegt
@kobus1967: dat was dan ook in zijn debuutjaar 2007, toen hij door een paar persoonlijke fouten (bv China, pitingang) maar vooral door de interne strijd met Alonso de wereldtitel met 1 puntje verloor aan Raikkonen met dank aan Ron Dennis. Het jaar erop had Lewis al wel geleerd van zijn foutjes en pakte hij prompt de wereldtitel. Als er na 3 seizoenen de scherpe kantjes niet af zijn dan begin ik toch meer en meer te twijfelen(ongeacht het talent dat bij Max in overvloed aanwezig is)
dawwg zegt
@chrisvis: Dat heeft meer met de auto te maken; de RB is eigenlijk net te langzaam om serieus mee te doen op de meeste circuits; dan moet je dus meer op de limiet rijden dan een HAM of VER om mee te doen en dat gaat dus ook vaker fout. Zeker als je Max heet en alleen geïnteresseerd bent in #1 (en terecht gezien zijn leeftijd en wetende dat je toch geen WC kan worden met die auto)…
sjoerdjuh zegt
En daarom zeg ik al jaren, Ricciardo wordt als eerste van die twee kampioen, mits hij een goede auto heeft. Max is razendsnel, maar gewoon geen totale rijder. Hij heeft nog heel wat te leren. Ik hoop dat hij die kans krijgt en niet er uitgesmeten wordt voor die tijd.
Ik zou me goed kunnen voorstellen dat Redbull liever een andere coureur kiest, die die groeicurve wel doorzet.
robin78 zegt
@sjoerdjuh: Ik denk dat Ricciardo kampioen zou worden in de beste auto. Maar in een redbull is hij te afwachtend. Als zijn collega de foutjes niet had gemaakt had hij 20 punten achter gestaan. Dus… Verstappen is met zijn talent (als hij een beetje volwassener wordt) eerder in staat om met een mindere auto mee te doen met het kampioenschap.
pomoek zegt
Even ter geruststelling, Dit zei Horner ook: “Max arrived in F1 very quickly and he is doing his learning in a very public arena. Most guys will have gone through this in the lower formulae and he is having to deal with it in a very public arena and I am sure he will emerge on the other side.”
Ik las ook ergens dat Marko, na de crash in Baku, zei dat Verstappen onmogelijke rondetijden reed toen Ricciardo in de pits stond waardoor Verstappen daarna voor hem kon pitten.
Ik denk dat het deze mannen alles aan gelegen is om ervoor te zorgen dat Verstappen minder foutjes maakt. Ook zij vinden hem een talent.
lowlow zegt
Horner heeft gewoon gelijk. Een typische Nederlander: te zelfingenomen. Plus tienergedrag.
redbee5 zegt
“Verstappen lijkt dan ook teveel van zijn auto te vragen, waardoor hij onnodige fouten maken, waar zijn teamgenoot op zijn beurt weer van profiteert” Ik kan dit gedeelte niet terug vinden in de quote. Wel een erg fraaie interpretatie autoblog.
Rick-dos zegt
Horner heeft gelijk tegelijkertijd moet het allemaal ook niet overtrokken worden.
Voor mij zijn er eigenlijk maar drie momenten waarvan ik echt denk “hoe kun je zo dom zijn?”
Dat was China, Bakoe en Monaco. Alles wat daarvoor of na is gekomen vind ik persoonlijk niet noemenswaardig en zijn gewoon race incidenten. Het vervelende is dat je al die zaken niet op zichzelf kunt bekijken. Had hij die drie domme fouten niet gemaakt dan denk ik niet dat de storm van kritiek zo groot zou zijn.
Maar goed, het is wat het is. Enige wat je nu kan hopen is dat hij niet weer de fouten gaat maken zoals in die drie races. Vervelende alleen is dat alles wat vanaf nu maar ook een klein beetje verkeerd gaat bij hem meteen onder een vergrootglas ligt omdat hij z’n krediet al verspeeld heeft in de eerste 6 races.
Hij moet inderdaad de reset knop indrukken, z’n kop koel houden en gewoon z’n buitengewone kwaliteiten waarvan we weten dat die heeft tentoonspreiden.
pomoek zegt
Nog een dingetje naar aanleiding van het interview met oom Christian en de eerste rijder opmerking van Hamilton: Het is waar dat RB mee moet doen in de strijd om de constructeurstitel en dat ze in die strijd al 65 punten zijn kwijtgeraakt. Maar Ricciardo is geen titelkandidaat, was geen titelkandidaat en gaat dat in 2018 ook nooit worden (net als Verstappen, Bottas en Raikkonen dat niet zijn). Het verhaal dat hij dus 1e rijder is is onzin, en dat weet Hamilton ook.
giulio zegt
De grote bek is nu wel wat minder.
Nr1 ding wat hij geleerd heeft.
Ga zo door zou ik zeggen.
Joost zegt
Is het hele Monaco-debacle hiermee dan eindelijk helemaal uitgekauwd?
Mooi.
Kunnen we door naar Canada: ‘rechte stukken, te weinig vermogen en ook een tricky bocht erin.’
Hebben we de hoofdpunten voor Canada ook meteen duidelijk ;)
notsobig zegt
@iJoost: Zo kan je elke sport wel oninteressant praten om te volgen…
Joost zegt
@notsobig: enigszins sarcastisch was het wel bedoeld…
drdrift zegt
F1 is commercie, MV is marketing technisch de meest interessante coureur in decenia, geef m 5 jaar en MV is niet alleen commercieel top maar ook F1 champ met benefits. Wedden?
jiltjes zegt
Je komt alleen verder om fouten te maken, daarvan te leren en ze niet weer te maken. Gun Max zijn fouten, hij heeft er recht op. Enkel dan kan hij toewerken naar een WK.
mashell zegt
@jiltjes: heeft hij daar “recht op”? Max draait al 3 jaar mee in de F1. Hij is gewoon geen junior meer. Misschien is hij in zijn hoofd nog een onbesuisde twintiger maar hij is F1 coureur, dat is gewoon zijn beroep. Inmiddels is hij zo ervaren dat het team constant presteren van hem mag verwachten, hij is gewoon geen beginner meer. Als hij beginnersfouten blijft maken (de afgelopen race eigenlijk alleen in die mislukte training) wordt hij nooit kampioen, sterker nog dan is hij zelfs niet meer interessant voor Red Bull.
drdrift zegt
@mashell: marktaandeel van RB is weer stijgende in Europa sinds MV ervoor rijdt, nieuwe afzetmarkten worden aangeboord, verkoop merchandise is nog nooit zo groot geweest, trust me MV is zeer lucratief voor RB. En nog ff en dan is ie ook zeer lucratief voor RB F1.
jiltjes zegt
@mashell: ik heb mij altijd verbaasd over zijn eerste twee nagenoeg foutloze jaren. Logisch dat dit nu gebeurd. En Ja, hij heeft hier zeker recht op!
mashell zegt
@jiltjes: ik was niet over zijn twee nagenoeg foutloze jaren verbaasd. Max is helemaal gekweekt om F1 coureur te worden (moeder coureur, vader coureur, en altijd op de karts). Hij kan het ook gewoon (nou ja, stratencircuits zullen wel nooit zijn specialiteit worden), die domme foutjes hoeven eigenlijk niet.
Ik denk dat Max nu het volgende niveau bereikt heeft, van rookie waarvan iedereen denkt “we kijken wel wat hij kan” is hij nu een ervaren coureur waarvan we weten wat hij kan, en dus wordt er wat van hem ook wat verwacht. Hij lijkt onder druk toch minder te kunnen presteren. Dat is niet vreemd, veel topsporters en zelfs de godganse selectie van het Nederlands elftal lijden daar aan. Maar dat is met coaching mogelijk wel te verhelpen. Wij kunnen ook onze bijdrage leveren, misschien wat minder vaak door de oranje bril kijken, door het woord wereldkampioen pas in relatie met Max te gebruiken als het echt zo ver is. En als het nooit zo ver komt, ook geen man over boord. Max is nu al met afstand Nederlands beste F1 coureur aller tijden!