Christian neemt zijn toekomstig motorpartner in bescherming.
Horner staat niet bepaald bekend om zijn vriendelijkheid en geduld voor zijn motorenleveranciers. Kort na de inceptie van Red Bull Racing werd de Ferrari-klantenmotor via een handigheidje onceremonieel gedegradeerd naar Toro Rosso, omdat Red Bull Racing graag in zee wilde met Renault. Die keuze wierp zijn vruchten af, want niet veel later begon de renstal aan een 4,5 jaar durende zegetocht. Sinds het champagne-rantsoen wat kariger is geworden, is het afkraken van Renault zo’n beetje de favoriete bezigheid van Horner. Naast vunzige dingen doen met Geri Halliwell Horner uiteraard.
Honda mag wat dat betreft haar borst natmaken, maar nu zitten Red Bull en de Japanse fabrikant nog in de wittebroodsweken. Zodoende acht de teambaas zich in de podcast Beyond the Grid genoodzaakt de Japanners in bescherming te nemen voor wat betreft het vertrek van Ricciardo aangaat. In de paddock gingen al snel stemmen op dat DR3’s defectie naar uitgerekend Renault een motie van wantrouwen tegen de Honda-PU inhield, maar Horner wil daar niks van weten. Hij doet daarbij een interessant feitje uit de doeken. Red Bull Racing was volgens Horner namelijk bereid Daniel een eenjarig contract aan te bieden, zodat hij volgend jaar weer vrij zou zijn om eventueel alsnog over te stappen naar bijvoorbeeld Mercedes of Ferrari.
Horner begrijpt de overgang van Ricciardo naar Renault dan ook nog steeds niet. Hij denkt dat de honingdas de move nog weleens zou kunnen bezuren, wat natuurlijk geen verrassing mag heten gezien de verhoudingen tussen hem en de Franse fabrikant. Maar goed, kennelijk was Danny Ric erg bang om te verwelken naast Max. Of moeten we een andere conclusie uit dit verhaal trekken?
tsteg zegt
Ik snap het wel van Ricciardo. Hij is niet meer de jongste op de baan en heeft misschien geen zin in het traject waar red bull volgend seizoen samen met Honda aan begint. En laten we eerlijk zijn Renault is toch echt wel het beste team op het moment na Mercedes, Ferrari en Red Bull. Daarbij komt dat door de eigen motor Renault naar mijn mening betere kaarten heeft dan Red Bull om die rollen volgend jaar om te draaien.
Ook denk ik dat Ricciardo er financieel niet op achteruit gaat en de kans heeft dedicated first driver te worden.
Het blijft natuurlijk Formule 1 en we gaan het allemaal zien in de komende seizoenen.
lekkerlinksrijden zegt
@tsteg: als Renault zijnde hadden ze altijd RedBull moeten verslaan. Als fabrieksteam moet je boven het klantenteam kunnen staan dus 3e na Ferrari en Mercedes. Maar we zullen het zien volgend jaar als de Honda in de RedBull zit
tsteg zegt
@lekkerlinksrijden: ben ik het helemaal mee eens. Denk daarom ook dat het de komende 2 jaar spannend wordt voor Red Bull en Renault.
lekkerlinksrijden zegt
@tsteg: en ook voor McLaren. Zij zeiden altijd dat de Honda PU in hun auto niet goed genoeg was, als die nu volgend jaar RB gaat als een malle zullen ze zich wel een beetje gaan schamen denk ik.
Edge zegt
@lekkerlinksrijden: Die zullen zich nu ook al schamen als een malle. Riepen de afgelopen jaren dat de problemen door Honda kwamen en dat hun chassis zo top was, intussen lijkt het verhaal toch heel anders in elkaar te steken. McLaren heeft een motorblok waarmee plek drie in het constructeurskampioenschap mogelijk is (zie Red Bull), maar staat doodleuk zevende achter teams die minder dan de helft van hun budget hebben.
Ook wat Honda betreft zullen ze zich wel achter de oren krabben denk ik. We zijn net voorbij het midden van de kalender, en Toro Rosso heeft 28 punten. McLaren had er vorig jaar in een heel seizoen 30. Die Japanners hebben zonder de druk vanuit McLaren enorme stappen gemaakt, en als je de mensen daar hoort zit er nog veel meer moois in de pijplijn.
lekkerlinksrijden zegt
@Edge: het kan dus zomaar een mooi huwelijk worden tussen RB en Honda.
stuko zegt
@lekkerlinksrijden: spijkers en koppen!
jack_abarth zegt
@lekkerlinksrijden:
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Naast de motor draait het ook nog om ophanging, chassis, aërodynamica, strategie en vast nog 100 andere zaken
lekkerlinksrijden zegt
@jack_abarth: dat is ook wat ik bedoel. McLaren zei altijd dat het chassis en alles van McLaren zelf top was, en de PU van Honda niet goed genoeg. Dus als de Honda in de RB het enorm goed doet zegt dat wel iets over McLaren
woudloper zegt
@tsteg: er zijn 30 miljoen redenen naar het schijnt :)
kevin82 zegt
@woudloper: precies dat inderdaad! It’s all about the money ;)
VeniVidiVici zegt
@tsteg: Dedicated first driver? Dat waag ik nog te betwijfelen met Hulkenberg als teamgenoot. Nico is namelijk geen Bottas achtig wingman type!
tsteg zegt
@venividivici: Zou het ook jammer vinden als zoiets vanaf seizoen 1 zou gebeuren. Eerst maar laten zien wat je kan, want moet je eerlijk zeggen dat ik Nico ook succes gun.
wif1 zegt
De gehele podcast van Horner is het beluisteren wel waard, duurt ongeveer een uur en er komen interessante zaken voorbij die zich achter de schermen hebben afgespeeld bij verschillende incidenten.
ks86 zegt
Ik ben wel benieuwd hoe Ric zich tegenover de Hülk staande weer te houden… Sainz verbleekt namelijk naast hem.
hadsjikidee zegt
Denk dat renault meer bood dan mclaren, en ricciardo gewoon 1e rijder wil zijn binnen het team. Hij gaat als ik het goed heb gelezen ook gewoon 70 miljoen binnenharken over de duur van zijn nieuwe contract. Dat zal ook wel helpen.
Edge zegt
@hadsjikidee: Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat dat in Australische dollars is. Omgerekend naar onze eigen euro is dat ongeveer 45 miljoen. Absoluut geen kattenpis, maar toch een stuk minder dan die 70 miljoen die overal werd aangenomen als Amerikaanse dollars of euro.
rob5nismo zegt
Nu kan Renault zich volledig focussen op de ontwikkeling van auto en motor zonder al te veel belang van klanten in de gaten te houden.dus een betere koeling en goed passend bodywork enz
harrie zegt
@rob5nismo:
Renault luisterde al 2 jaar niet meer naar Red Bull volgens Abi.
rob5nismo zegt
@harrie: naar het geklaag niet meer in elk geval.maar daar kan ik ze opzich wel gelijk in geven want toen ze alles wonnen werd Renault ook niet genoemd
Rick-dos zegt
De Renault en Honda motoren ontlopen elkaar niet veel.
Zal mij niets verbazen als zijn trots en eer hem in de weg hebben gezeten om een logische keus te maken.
Verstappen is gewoon de betere rijder in dat team, en daarbij heeft hij er wel een heel theatraal stuk van gemaakt om zijn besluit te nemen.
evdw zegt
Ricciardo, hij was maar een clown, in ’t geel en in ’t rood….
FieRo zegt
Mijn enige conclusie is dat ik niet wist dat Horny het met een Spicy doet..
tttijn zegt
Riciardo vertrekt dus om de HONDA motor.
CL65 zegt
Ik vind het echt niet kunnen hoe Red Bull met Renault is omgegaan, ja tuurlijk we zijn allemaal Max fan en willen in ieder geval geen uitval van hem. Maar ik had direct als Renault zijnde de levering van krachtbronnen gestopt als je klant (die alle succes aan jou te danken heeft) je zwaar door de slijk haalt in het openbaar. Binnenshuis snap ik dat je dat met je vuisten op tafel kenbaar maakt, maar zo in de media… Ik denk dan ook dat RB een fout maakt door te switchen naar Honda.