Als het aan Horner ligt, moet Red Bull nu scoren om wereldkampioen te worden.
Het Formule 1-seizoen is nog nauwelijks op gang gekomen en we zijn alles al aan het invullen. Verstappen wereldkampioen, Pérez sterker dan ooit (maar niet sterk genoeg), Mercedes GP kwakkelt en de Scuderia Ferrari blundert. En de grote verrassing is Alonso.
Alles is dus in kannen kruiken, zou je zeggen. Maar volgens Christian Horner van Red Bull is dat geenszins het geval. Dat laat hij weten aan Autosport. Volgens de teambaas moeten ze bij Red Bull haast maken en zoveel mogelijk oogsten nu het kan.
Horner: Red Bull moet profiteren nu het nog kan
Ten eerste stipt hij aan dat we pas twee races onderweg zijn. We hebben nog niet eens alle soorten circuits gereden, dus is het ook nog maar de vraag hoeveel de voorsprong is op andere banen (alhoewel de voortekenen erg gunstig zijn uiteraard).
Het is nog zo vroeg in het seizoen. Ik bedoel, het is een racekalender van 23 races. We hebben er nu nog maar twee gedaan in Bahrein en Jeddah. De banen verschillen nogal van elkaar. Over een week zitten we in Australië. Het zal een beetje op en neer gaan. De regelgeving met de budgetcap is nog erg jong. Het is nog maar het tweede jaar. Dus ik verwacht nog dat alles heel erg dicht bij elkaar komt. We moeten dus nu profiteren van de snelheid van de auto.
Christian Horner, de eeuwige pessimist.
Gaan ze het écht lastig krijgen?
Dan is het natuurlijk de vraag: heeft de man van Ginger Spice hier een punt? We gaan nu voor het eerst mee maken wat een extra straf gaat doen. De consensus is toch wel dat dit gat erg lastig te dichten is voor de andere teams.
Wellicht dat Red Bull in de eerste tien races maximaal gaat scoren en het dan ‘a la Mercedes’ een beetje laat vieren. Zodat je kan zeggen: “Zie je wel dat het heel erg spannend werd aan het einde?”
Sterker nog, Red Bull moet dat wel doen. Als blijkt dat je met een boete en windtunnelstraf alsnog fluitend kampioen kan worden, schept dat wel een gevaarlijk precedent.
Dan is het woord nu aan u, waard lezer! Wat denkt u? Komen andere teams nog in de buurt? Of is Red Bull over 21 races gewoon kampioen? Laat het weten in de comments!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Saudi-Arabië 2023!
Richmond zegt
Ik denk dat we er dit jaar niet zoveel van merken. Het zal meer invloed hebben op de auto van volgend jaar. En ik denk dat het qua precedent wel zal meevallen. Er is niet aangetoond dat de overschrijding tot een concreet voordeel heeft geleid en ook niet dat men moedwillig het budget overschreden heeft. Zijn gevaarlijke waters om in te navigeren als je het trucje van red bull zou proberen na te apen.
lekkerlinksrijden zegt
Heeft de Fia nu al gebeld met Horner om een paar uitspraken te doen?
Dutchdriftking zegt
Het concept van 2022 werkte erg goed, en daar zijn ze op verder gegaan. Ze zijn het team dat de nieuwe regels onder de budget cap het beste implementeerde. En hierdoor zie je nu meteen waarom een budgetcap niet werkt. Als die er niet was geweest hadden Mercedes, Ferrari en Alpine minstens nog twee concepten voor 2022 ontwikkeld en waren ze met de beste voor dit seizoen verder gegaan. Een voorsprong inlopen is lastiger met beperkt budget dan een voorsprong verder uitbouwen.
ericc zegt
RB staat waar Merc enkele jaren geleden stond. Dominant op alle circuits. Ik volg de WEC. Veel fabrikanten met eigen teams en de afgelopen race in Sebring was best geslaagd. Ferrari doet daar beter dan in de F1.
brammetjedeb zegt
Knettergek word je ervan. Ze gaan het wel merken, ze gaan het niet merken, ze gaan alles winnen, ze moeten zich zorgen maken, ze zijn pas twee races onderweg, nog nooit zo’n snelle auto gezien, perez gaat voor de titel, blablablablablablabla…. Horner zal toch nooit zeggen ‘we hebben het goed voor elkaar’. Altijd sandbaggen, erger voordoen dan het is, etc, etc. Laat het maar weer snel een race weekend zijn, het lijkt af en toe erger dan RTL Boulevard…
pomoek zegt
Dit zal wel voorlopig het spel zijn. Alle teams gaan nu proberen uit te zoeken waarom RB zo snel is, proberen dat te kopiëren en als dat niet lukt proberen het te verbieden. RB gaat blijven zeggen dat het allemaal zo makkelijk niet gaat, en dat ze waarschijnlijk nog wel problemen gaan krijgen.
Dat de costcap wel werkt is te zien aan het feit dat voor het eerst sinds jaren er een ander team de op een na snelste auto heeft weten te bouwen dan Ferrari, RB of MB.
sportevo zegt
En de familie Verstappen gaat het oké vinden om bijvoorbeeld 10 races de overwinningen te pakken en dan de teugels maar een beetje te laten vieren ‘om het spannend te houden’? Lijkt mij niet.
flyerbunch zegt
RB zal het pas lastig krijgen verderop in het seizoen met het doorontwikkelwn van de auto want de RB19 was al bijna klaar toen men de straf kreeg in oktober vorig jaar. Dus het zal zich gaan wreken in de 2e helft van 2023 en bij de auto van 2024. Ze zullen heel erg efficiënt moeten zijn willen ze dit kunnen volhouden.