Under pressure…
Christian Horner heeft wederom een uitspraak gedaan waarvan men extreem blij zal worden in Viry-Châtillon. De geplaagde teambaas is namelijk van mening dat Max en Daniel teveel druk op hun schouders hebben op zaterdagen, doordat hun auto’s in Q3 niet de boost krijgen die de bolides van hun concullega’s bij Mercedes en Ferrari wel krijgen. Hierdoor weten de beide coureurs bij voorbaat al dat ze een vrijwel verloren wedstrijd spelen:
It puts too much pressure on the drivers in Q3, because they’re having to find even more performance because we don’t have the ability to go with our rivals’ engine modes.
Awww. Zij hebben een partymode en wij niet en dat is niet eerlijk! Horner heeft het maar zwaar dezer dagen. Maar tegelijkertijd heeft het broken record natuurlijk wel een punt. Het moet frustrerend zijn om de concurrentie elke zaterdag weer net die paar tienden voor je te zien eindigen, zeker nu Red Bulls race pace er oké uitziet:
Unfortunately the damage done on a Saturday compromises your race on a Sunday. Looking at the pace of the car it looked on a par with what Lewis could do, particularly in the second half of the race. The problem is when you are caught up in traffic you are damaging the car, when you are clean air it’s a lot easier to manage. [Daniel] was coming through the backmarkers and we actually turned the engine down.
Het laatste verklaart ook waarom Ricciardo op het eind van de race niet meer in de buurt kwam van Sebbie en Max. Enfin, de situatie is dus eigenlijk zoals ‘ie al een tijdje was, dus heeft Horner zijn hoop gevestigd op een power-upgrade die Renault doorvoert voor de Grand Prix van Canada. Vandaag was er echter wederom slecht nieuws op dat vlak: de nieuwe lichtere MGU-K unit die oorspronkelijk gepland was voor 2002 is wéér uitgesteld vanwege twijfels over de betrouwbaarheid. Het ding weigert consistent 8.000 tot 10.000 kilometer af te leggen op de testbank. We hebben zo’n vermoeden dat Christian vanavond vast aan de sushi gaat.
mrbasa zegt
Update die gepland stond in 2002, ik moest lachen!
Is inderdaad mega triest!
VeniVidiVici zegt
Red-bull moet zo snel mogelijk Renault een schop geven! Dat gekloot met die Fransen duurt al VEEL te lang!
metalmike zegt
@venividivici: Het enige alternatief is nu Honda, wat op de lange termijn wellicht positief kan uitpakken, maar op de korte termijn niet beter zal zijn dan Ren… ehh Tag Heuer.
stfu zegt
@metalmike: en wanneer was Honda echt succesvol dan?
jaapiyo zegt
@stfu: 87, 88, 89, 90, 91.
tweetyv6 zegt
@stfu: ga in de hoek staan je schamen!
w0o0dy zegt
@metalmike: Honda komt nog dit jaar met extra vermogen en is al goed bezig met de motoren voor volgend jaar. Nu Honda verlost is van McLaren gaat het met sprongen vooruit. Ik denk zelfs dat ze vanaf Canada MÉÉR power hebben dan Renault. Bovendien gaat er met de Renaults toch best veel fout. Zelfs bij hun eigen fabrieksteam.
gasskaas zegt
@w0o0dy: ze hebben 925pk voorspeld, netzoveel als de renault nu heeft
peterpann3nkoek zegt
@venividivici: ik woon toevallig in frankrijk, en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ALLES lang duurt bij de fransen, niet alleen deze motor
fmgarcia zegt
@peterpann3nkoek: Dan krijg je in Spanje al helemaal het ‘vakantie gevoel’.
harrie zegt
Niet te vroeg oordelen, eind seizoen 2020 heeft Renault het lek wel boven denk ik.
justsomebody zegt
@harrie: klopt in 2030 wordt het dan gedicht.
porsche928 zegt
Dat ding zal wel staken.
snel70 zegt
nou ja, dat heb ik nou ook als ik achter iemand rijdt op zaterdag. Maar op zondag knal ik gewoon iedereen voorbij op de A2…
vonklausenburg zegt
Het probleem met Renault is volgens mij als volgt:
Renault weer zelf weer als constructeur meedoen in de top en het Mercedes en Ferrari moeilijk maken, een topteam faciliteren is handig omdat het zo veel data kan krijgen over de gevechten voorin het veld. Tegelijkertijd lijkt mij dat ze geen genoegen nemen met een kampioenschap (hetzij zelf, hetzij door een klantenteam) wetende dat er een nieuw motorenreglement aan gaat komen. Mijn gevoel zegt dat Renault nu dus lekker aan het sparen is om straks een enorm budget te hebben voor de ontwikkeling van de nieuwe motoren. Ergo: ze doen nu net genoeg om mee te kunnen komen zodat ze veel data en kilometers kunnen pakken. Dat gezegd hebbende is het geraaskal vanuit het RBR kamp nogal prematuur. Natuurlijk wil je als topteam kampioen worden, maar soms is het beter mee te werken en je dienstbaar te stellen naar de ontwikkeling (zie het McLaren-Honda debacle) opdat je in de toekomst kunt domineren. Daarmee ontken ik niet de enorme frustratie die het met zich mee brengt in een team als RBR.
Hoe de vlag er nu bij hangt denk ik dat een wisseling naar Honda aannemelijk is. Ze kunnen dan werken met een leverancier dat zelf geen constructeur is en dus ook geen concurrent is. Dat zet de deur open om vanaf 0 samen te werken aan een product. Maar ook daar kleeft het risico dat je de plank mis gaat slaan en nog een tijd in de achterhoede van de top gaat zitten. Uiteindelijk is het natuurlijk een mechanische sport en kunnen zaken door een nieuw reglement dusdanig veranderen dat de topteams ineens minder top zijn.
dsdh zegt
@vonklausenburg: goed verhaal, lekker kort ook !
vonklausenburg zegt
@dsdh: Chapeau, met je quasi-populaire opmerking waarmee je pijnlijk duidelijk maakt dat het probleem van deze eeuw niet een eventuele kernoorlog is maar het gebrek aan een adequate concentratie en dito inspanningsboog.
dsdh zegt
@vonklausenburg: probeer je jezelf nou echt in de kijker te schrijven of heb je serieus dit probleem ? http://www.dumpert.nl/mediabase/6796743/8bc983ad
vonklausenburg zegt
@dsdh: Dat je dumpert aanhaalt is afdoende bewijs.
dsdh zegt
@vonklausenburg: verdurie
Nemus zegt
@vonklausenburg: Dat is basically wat Mclaren dacht te doen met Honda: nieiw reglement, grote motorenbouwer die enorm succesvol is geweest in het verleden en nu terug wil komen. Probleem is dat het niet gewerkt heeft.
Waarom dat niet werkte is nog altijd een mysterie, maar ik was persoonlijk wel van mening dat ze bij Mclaren hadden moeten volhouden. Dan hadden ze nu niet meteen succes gehad, maar misschien volgend jaar wel.
Het probleem zal zijn dat indien RBR voor Honda kiest ze onvermijdelijk en terugval van krijgen, en daardoor misschien zelfs hun rijders kwijtraken. Dat kan ook een belangrijke factor zijn.
Overigens denk ik wel dat ze het gaan doen.
w0o0dy zegt
Aardig gerucht: als je de ijden corrigeert voor temperatuur en bandencompound dan zette Kubica deze week betere tijden meer dan Sirotkin en Stroll. Niet zomaar een gerucht… Maar komend van mensen met data-analyses om het verhaal te onderbouwen… Oops. Als Williams nou de ballen heeft om Kubica in een GP de rol van een van die reguliere rijders te geven en dan in in andere GP de andere rijder vervangen.. ik zou dat wel terecht vinden… Druk op die broekjes. Of je gaat t beter doen of volgend jaar krijgt Kubica zijn stoeltje!
cloverleaf zegt
@w0o0dy: gezopen? ;)
bassx zegt
@w0o0dy: Blijft lastig vergelijken. Dingen als wind en windrichting zijn bepalend. Ook wordt de testdagen na een GP weekend gehouden, de baan is veel sneller dan tijdens vrije training, en racepace ligt sws lager.