En dan zijn wij dat natuurlijk ook.
Hij had niet de makkelijkste start van het seizoen, Ons Max. Werd de Nederlandse Formule 1-coureur vorig jaar voornamelijk geplaagd door onbetrouwbaarheid van zijn auto, dit jaar waren het onbesuisde en persoonlijke fouten. Bijna elke race was het wel weer raak. Belangrijk omslagpunt was Monaco. Daniel Ricciardo pakte pole én winst, terwijl Verstappen dankzij een stomme fout achteraan moest starten. Toen begon niet alleen de inhaalrace in Monte Carlo, maar ook van Verstappens seizoen. Max belande in de twaalf races na Monaco maar liefst 7 keer op het podium.
Iemand die daar erg van onder de indruk is, is teambaas Christian Horner. Aan het Britse Motorsport laat hij het volgende weten:
Ik denk dat hij sinds Montreal een aantal briljante races heeft gereden. Hij had een bijzonder lastige start dit jaar. Hij liet zijn hoofd niet zakken. De druk heeft niets met hem gedaan. Sterker nog, het heeft hem sterker gemaakt. Hij heeft ondertussen al best veel ervaring in de Formule 1. Daar maakt hij handig gebruik van. Hij begint nu een hele complete coureur te worden. Het is aan ons om te zorgen dat hij het materiaal heeft waar hij elk weekend goed mee uit de voeten kan.
Over dat materiaal gesproken, de RB14 is op dit moment overduidelijk de op twee na beste auto van het veld. Red Bull is duidelijk sneller dan teams als Renault, Force India en Haas, maar komen nét te kort ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Met name het vermogensverschil is te groot. Maar Horner heeft goede hoop voor aanstaande race:
We hopen dat de hoogte van Mexico ons in de kaart zal spelen. Ferrari en Mercedes zullen niet in staat om de ‘high power modes’ toe te passen. Dat hielp ons vorig jaar ook.
En niet zo’n klein beetje ook. Lewis Hamilton werd wereldkampioen tijdens in Mexico, maar Max Verstappen won toen die race. Laten we hopen dat de geschiedenis zich zal herhalen. Horner doet dat immers ook:
We hopen dat het dit jaar hetzelfde zal verlopen als vorig jaar. Realistisch gezien is het onze laatste kans om een race te winnen dit jaar.
Waarvan akte.
mashell zegt
Is dat vermogensverschil nou echt nog zo hoog of is dat gejammer uit de oude doos? Als Max op oude bandjes Lewis achter zich kan houden dan lijkt het me dat inmiddels wel voldoende motorvermogen tot zijn beschikking heeft.
nelson90 zegt
@mashell: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-hoeveel-pk-de-f1-motoren-echt-produceren-114530
mashell zegt
@nelson90: dat artikel is natuurlijk een tikkie speculatief. Ik heb gezien de bijna wonderbaarlijke presaties van Verstappen de laatste races het idee dat zijn auto helemaal niet meer overduidelijk de twee na beste is, maar eerder tussen Mercedes en Ferrari in zit. Het totaal plaatje klopt bij RBR nu gewoon, de wagen is snel, de motor is sterk en betrouwbaar en Max weet het maximale er uit te halen.
cloverleaf zegt
@mashell: als je naar quali’s en top snelheid kijkt zijn de Ferrari’s echt nog wel sneller hoor. Alleen zijn VER en RIC gewoon beter dan VET en RAI
Edge zegt
@cloverleaf: Vooral VER dan, RIC mag tegenwoordig blij zijn als die de eindstreep haalt met al die pech die hij heeft.
cloverleaf zegt
@Edge: daar hebben we t maar niet over ;). Enkel top en Quali…
Het schijnt trouwens dat hij volgend jaar per rondje betaald wordt
acizane80 zegt
@Edge: in het begin van dit seizoen was het juist het tegenovergestelde. Dus ik zou het hem niet te veel kwalijk nemen. Het is geen slechte piloot, beter mag altijd.
milieumeneertje zegt
@mashell: een zelfde auto, namelijk die van Ricciardo, laat zien dat de renault PU nog wel wat tekort komt op het gebied van betrouwbaarheid.
gjvp zegt
@mashell: de ferrari en merc zijn nog steeds superieur wat betreft topsnelheid en vermogen. Betreft zeker een pk of 70 verschil.
w0o0dy zegt
@mashell: je moet in het hele verhaal meenemen dat de snelheid in de kwalificatie enorm verschilt van de snelheid in de race. Dat heeft te maken met de brandstof limiet per race (105kg) en maximale verbruik per ronde (100kg/uur). Daarnaast is de auto van RedBull de beste auto voor het bandenmanagement waardoor over de hele race genomen een coureur die dat bandenmanagement goed aanpakt (Max dus) er een tempo mee kan rijden dat heel competitief is. Maar is de auto dan snel of benut de coureur het potentieel van de auto tot de laatste procenten? Ik ben er van overtuigd dat er bijna niemand op de grid staat die over de hele race zo snel is met de RedBull als Max. Zelfs een Lewis, Kimi, Vettel of Alonso zouden daar een zware kluif aan hebben.
tvr1974 zegt
@mashell: Volgens mij reedt MAX in USA met oude spec dus 710pk. Tov de Ferrari en Mercedes 780/790 pk. Max heeft echter het voordeel van het betere chassis op bochtige circuits.. Daar pakt hij de winsten mee.. op de langere rechte stukken lopen de Ferrari’s en Mercedessen gewoon weg. Iedereen weet dit.. Zou je namelijk een Mercedes dan wel Ferrari in de Red-bull leggen dan maken de andere teams geen kans meer en dat is ook waarom ze niet willen leveren aan Red-bull. Sterker dan had Ricciardo nu al tenminste 1 wk titel en Max ook gehad.. Met Honda hebben ze daar volgend jaar misschien al een kans op.. Want dan zouden ze op “gelijkwaardig niveau” kunnen komen… Echter Renault zegt volgend jaar met een hele nieuwe motor te komen die ook (veel) meer vermogen moet leveren…Die hebben echter het chassis niet … ook al gokken ze er op dat samen met Ricciardo te verbeteren… gaat leuk seizoen worden volgend jaar!
Stefje zegt
@mashell: Zit absoluut niet tussen die twee in. Max heeft geluk gehad dat Ric de finish niet haalde, Seb zichzelf weer weggetikt had en Hamilton blisters op zijn banden kreeg. Hij reed een goede race, maar Hamilton ging natuurlijk never nooit niet all-in om die 2e plek te bemachtigen. Races genoeg nog om WK te worden.
Overigens haakt RB altijd pas aan het einde van het seizoen in de laatste jaren. Dat is te laat. Ze moeten vanaf het begin mee kunnen doen om de knikkers. Ik zag liever Max naar Ferrari gaan ipv LeClerc. Met een rijder als Seb naast je kun je jezelf prima naar het kampioenschap loodsen dan. Zal hij niet willen en op papier ben je 2e rijder, maar waar er 2 strijden om een bot (HAM en VET) gaat een derde er mee vandoor…
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: Lewis probeerde het even t orn Max een klein foutje maakte maar drong ook niet heel erg aan. Voor Lewis is 1 ding belangrijk, het WK winnen. 1 race later is ook goed voor hem. Als hij Max echt had MOETEN inhalen was het een andere race geweest. Vettel reed achter hem en dat was voldoende voor hem
henk_he zegt
@mashell: na Lewis’ laatste pitstop was hij op een hardere compound ruim een seconde sneller per ronde dan Max, dus ja, het vermogensverschil is er nog steeds. Max was echter veel beter in het managen van zijn banden, wat hem de tweede plaats opleverde.
Erik zegt
@mashell: Max heeft Lewis achter zich gehouden omdat de Mercedes:
– teveel downforce had;
– de ondervloer beschadigd was door rotzooi op de baan;
– de afstelling niet juist was;
– de banden te hard waren;
– de linkerkant zwaarder was dan de rechterkant:
– Hamilton voor de punten ging (+3 t.o.v. Vettel) en niet voor het WK;
– de tweede plek geen WK opleverde omdat Vettel Bottas passeerde;
– op het laatste moment andere velgen gemonteerd heeft wegens een mogelijk protest van Ferrari;
– dat bij beide auto’s op zondagochtend de waterpomp nog is vervangen.
Ik geloof dat ik hiermee alles wat http://www.auto-motor-und-sport.de en http://www.racefans.net benoemd heeft heb opgesomd.
pa045 zegt
@erik2907: sow. Dat die nog de finish gehaald heeft..
Stond gelukkig in de Duitse pers. Je weet wel. Die van wc-eend.
Erik zegt
@pa045: Google maar eens op Michael Schmidt van http://www.auto-motor-und-sport.de, afgekort als AMS. Aan deze website kunnen de meesten nog een puntje zuigen, zeer zeker de analyses de week na elke race. En waarom duurt dat een hele week? Omdat ze eerst alle informatie grondig beoordelen ipv hoog van de toren te blazen.
Maar ja, mensen die “wc-eend” kennen zitten meestal in het kleinste kamertje te staren naar de fles en zijn wereld vreemd.
pa045 zegt
@erik2907: ik ben een mens die al wat langer op de aardkloot rondloopt en ken AMS al van voor de websites. Ja, las ze vaak op het kleine kamertje.
Maar de race is nog geen week geleden en zoveel pech als Hamilton volgens jou, sorry, AMS, hier heeft gehad, doet je echt vragen hoe die de finish heeft kunnen halen op p3 met een extra pitstop.
Maar goed. Jouw wereld is een stuk groter. In ieder geval net zo groot als de website..
antoonniels zegt
Laatste kans om jongste polesitter te worden? Vorig jaar zat hij i.i.g. akelig dicht bij.
niex zegt
Goh weer een “oh wat is die max toch geweldig” artikel…
autodidact zegt
@niex: Volgende keer een stukje over Stoffel Vandoorne. Speciaal voor jou.
awesome zegt
@autodidact: dat gaat ongeveer zo:
Stoffel. Slechte auto. Te langzaam. Doei.
autodidact zegt
@awesome: Dank. Dan kunnen we het nu weer over Max hebben.
willeme zegt
@niex: Het spijt mij verschrikkelijk. Als we een kritisch artikel plaatsen is het ook niet goed ;-).
niex zegt
@willeme: heb ik ooit op een kritisch artikel over max kritiek gehad dan?
pa045 zegt
@niex: is die toch ook!
niex zegt
@pa045: dat is ie zeker, maar door al die veren in zijn reet ga je het wat minder goed zien.
niex zegt
@pa045: dat is hij zeker maar er elke dag een artikel over schrijven is too much. ik hoef ook niet elke dag te horen hoe geweldig ik ben, al is het zo ?
niex zegt
@pa045: hij is zeker heel goed maar je kan overdrijven
ikkeook zegt
@niex: Nee, dit artikel gaat over Horner die zich lovend over Max uilaat.
niex zegt
@ikkeook: en volgende x is het weer een ander, feit is dat het overkill is, de s2000 is een geweldige auto maar zelfs daar hoef ik niet elke dag over te lezen.
beetec zegt
Max is geweldig ja :P
Lekker blijven posten.
Quali vorig jaar:
1. Vettel 1:16.488
2. Max 1:16.574
Ik voel de eerste pole aankomen!
rickyleek zegt
Valt me op dat Max zijn bandenmangement misschien wel als beste van het veld op orde heeft. Prachtig om te zien dat hij zo behoedzaam met zijn zachte rubber kan omgaan…