De Red Bull Racing teambaas heeft veel positieve dingen gezien bij de laatste race in Canada.
Een groot probleem van de auto tot op heden was dat aanpassingen die het team deed in de windtunnel zich niet goed vertaalden naar extra snelheid op de circuits. Max en Daniel gaven eerder al aan dat dit issue sinds de grote update in Barcelona al flink verbeterd is en Horner bevestigt dat nu.
“We’ve understood some of the correlation issues. We’ve learned which tools to trust and in which area. That’s given a clear direction and in the last races in particular, every race, we’ve made progress.”
De race in Canada was naar eigen zeggen dan ook bemoedigend voor de Brit, ondanks het feit dat Max uitviel met een kapotte motor vanaf plaats twee. Daniel Ricciardo sleepte zijn derde derde plaats van het seizoen binnen. Hij werd daarbij wel enigszins geholpen door de problemen van Max en de Ferrari’s. Desalniettemin had Horner het idee dat zijn team ook op eigen kracht dichtbij Ferrari en Mercedes had kunnen zitten, zo geeft hij te kennen aan Autosport.
“We’ve definitely closed the gap. In Canada, we were racing a Mercedes with Max. It was interesting Ferrari’s race pace didn’t look anything particularly special.”
Voorafgaand aan de race werd juist gespeculeerd dat Red Bull totaal geen kans zou maken in Montreal gezien het gebrek aan power ten opzichte van de twee grote concurrenten. Een opsteker voor de renstal, gezien het feit dat ook de komende twee races verreden zullen worden op circuits waar pk’s van levensbelang zijn (Azerbeidjan en Oostenrijk).
Tenslotte licht Horner nog een tipje van de sluier op over wat (wie) de oorzaak is van de ommezwaai:
“Adrian is heavily involved in the direction and development but he wasn’t not involved over the winter. He’s stepped things up since Barcelona test this year.”
Deze uitspraak is enigszins in tegenspraak met eerdere uitlatingen van Horner dat Newey de RB13 veel aandacht gegeven heeft vanaf het begin vanwege de regelwijzigingen. Hij wilde destijds waarschijnlijk de rest van de designers in bescherming nemen. Maar nu geeft hij dus toe dat ze toch even zwaar hebben moeten leunen op het meesterbrein om de RB13 op het juiste spoor te zetten.
fmgarcia zegt
Ja het scheelde maar 30 seconde!!
pomoek zegt
zorgelijk voor Red Bul dat e zo afhankelijk zijn van één ontwerper. Aan de andere kant is dit iets wat je wel vaker ziet bij F1 teams.
dutchiehd zegt
@pomoek: ik vind het vooral raar dat, gezien het feit Newey heel populair is en ieder team hem af wil kopen bij RBR, dat Newey in de winter niks met de F1 auto van doen had. Newey is juist heel de kracht van die auto’s.
aambei zegt
@dutchiehd: hij was bezig met die Aston Martin
dutchiehd zegt
@aambei: ik weet het, maar waarom ze de keuze maakte om Newey op een straat auto te zetten, wat ten koste gaat van het F1 project, ik snap het niet.
viezefreddyw zegt
En nog steeds was het gat naar de twee Mercedessen erg groot in Montreal. Het is inderdaad dat Verstappen en de Ferrari’s pech hadden, anders was het voor Ricciardo ook anders afgelopen. Dit weekend in Baku zal het juist erg zwaar gaan worden. Ik gok een afstand van tegen de seconde per ronde.
Erik zegt
Hoe groot was het gat tussen Hamilton en Ricciardo na de finish in Canada? 35.297 sec waarbij Hamilton op cruise modus reed!
jelmer03 zegt
@erik2907: als RB de mercs of ferrari moet verslaan zouden het de finnen moeten zijn
mashell zegt
Als Ricciardo of Verstappen de volgende race winnen en Vettel en Hamilton ze niet kunnen inhalen dan geloof ik Horner. Maar eigenlijk denk ik dat dit statement vooral gedaan is om even een zeurende sponsor koest te laten zijn.
berlinetta zegt
Ze zijn nog steeds het derde team en ik verwacht dat dat ook nog wel zo zal blijven dit seizoen.
bassx zegt
35 seconden was het verschil. Na ronde tien toen Max uitviel heeft Hamilton gewoon samen met Bottas 1:16s gereden de gehele wedstrijd. Vettel was ver terug gevallen na het verwisselen van z’n neus en Raikkonen die terugzakte in het veld zorgde voor geen enkele druk. Toch toen Vettel nog een extra setje ging halen wilde Hamilton toch nog even, op banden die 35 ronden oud waren, een 1:14 eruit persen om de snelste raceronde zeker te stellen om vervolgens daarna weer lekker 1:16s rijden. Het was voor Mercedes duidelijk een “walk in the park” en strategisch gezien zou Hamilton makkelijk met een extra pitstop 1:14s kunnen rijden om uiteindelijk met ruim 50+ seconden voor Ricciardo te finishen. Maar waarom risico nemen als het niet nodig is, dit weet Horner ook wel.
duckmefaddy zegt
“he wasn’t not involved over the winter”
Wasnt not… Dubbel negatief. Dus hij was wel involved?
mashell zegt
@duckmefaddy: Horner lijkt me niet het type om een amerikaanse spraakverwarring te gaan gebruiken door een dubbele ontkenning te gebruiken waar een enkele op z’n plaats zou zijn. “I ain’t got no problem”. Maar feitelijk zegt hij dus: Newey was er in de winter wel bij betrokken maar gaat er nu met volle kracht tegenaan.
VeniVidiVici zegt
Ja gooi er nou maar gewoon een betrouwbare snellere krachtbron in dan rij je ze voorbij i.p.v. het gat verkleinen!
rufctr01 zegt
Na de 10e ronde werd het verschil voor Max alleen maar groter ;-)
timoangelo zegt
Mercedes zit ook niet stil guy’s. Laten we nog maar even afwachten.
ericd zegt
F.ck Horner, weet wel dat iedere keer als Max er weer uitligt, ik meteen stop met F1 kijken.
Silverarrow zegt
To finish first… Maar mooi dat ze 10 rondjes hetzelfde tempo kunnen rijden.
boksbeugel zegt
Wel leuk dat er gezegd wordt dat het om de extra peekaa’s gaat terwijl newey zich bezig houdt met de vormgeving van de auto