Red Bull-baas Christian Horner spreekt over de gebeurtenissen op Monza vorig weekend.
Afgelopen weekend was er spanning en sensatie op Monza. Dan bedoelen we eigenlijk niet de race. Het was wel duidelijk toch, dat Ricciardo de winst zou pakken en Norris, Perez en Bottas ergens in de top vier zouden eindigen. Nee, vooral de strijd tussen Hamilton en Verstappen is wat ons goed bij is gebleven.
Want ze zijn aan elkaar gewaagd, de twee kansmakers op de titel dit jaar. Zo aan elkaar gewaagd dat Max bovenop Lewis eindigde. Goed, die beelden hebben we allemaal gezien, maar over de nasleep zijn de laatste woorden nog niet gezegd.
Christian Horner spreekt
Christian Horner blikt terug op het weekend in een column op de website van Red Bull. Het was een stom ongeluk en de teambaas van Red Bull kan in ieder geval melden dat hij blij is met de halo die ervoor heeft gezorgd dat Lewis niet direct de vloer van Verstappen kopte. “Ik denk dat zelfs de mensen die het ergst over de halo twijfelden nu wel hun mening bijschaven”. Dat even wat betreft de lieve woordjes.
Zelfde straf
Want Christian Horner gelooft dat niet volledig de juiste beslissing is genomen. Max Verstappen moet nu namelijk in Sotsji verplicht een penalty van drie plekken op de grid incasseren, omdat hij als schuldige werd aangewezen. Dat vindt hij niet juist. “Er was niet één partij die meer schuld heeft dan de andere”. Verder voegt hij nog toe dat een gepaste straf voor Hamilton “een beter statement zou zijn van de FIA”.
Competitief
Wel is Christian Horner blij met hoe aan elkaar gewaagd Red Bull en Mercedes zijn dit jaar. Hij vindt het fijn dat Red Bull weer serieus meevecht voor de top en dat Max ‘in topvorm’ is sinds de zomerstop. Ook worden er nog wat veren uitgedeeld aan McLaren, die volgens Horner erg hun best hebben gedaan in Italië.
Gelijke straffen dus, als het aan Horner ligt. Verder lijkt de teambaas geen wrok te koesteren, trouwens.
henkp1 zegt
Nee. Max maakte een fout, hij had Lewis voor moeten laten gaan, aangezien die een halve wagenlengte voor lag in de bocht.
bmwfe zegt
@henkp1: als je de video heel goed bekijkt, dan zie je dat Hamilton Verstappen direct na het uitkomen van de pits naar links duwt en dat hij tussen de eerste en tweede bocht echt geen halve lengte voorligt. In deze situatie is geen 100% schuldige aan te wijzen. Beiden dezelfde straf. Ook staat de straf niet in verhouding met die die Hamilton in Silverstone heeft gekregen. Hier wordt duidelijk met 2 maten gemeten.
cloverleaf zegt
Niet altijd eens met Christian, maar in deze opvatting en de keuze voor Rooie Spijs kan ik mij wel vinden.
brammetjedeb zegt
Ok, waar ik eerst onze Max als (meest) schuldige aanwees, ben ik na het zien van de analyses (palmer, driver61 en nog één) toch wel van mening dat Hamilton ruimte liet en toen ineens afkneep. Dan moet je, net als Max een paar rondes eerder, de boel gelijk afknijpen óf zoals bij de alfa en de Ferrari (Gio en ik meen leclerc) elkaar laten leven en ruimte laten.. het zijn acties van Hamilton die hij niet hoort te maken met zo’n staat van dienst en daardoor zichzelf min of meer tekort doet.
Ik zou voor geen straffen gaan en afsluiten als race incident. Daarbij is altijd wel iemand ‘schuldiger’ dan de ander, maar om daar gelijk een straf aan te hangen…
Verder hoop ik ook dat Stewart en Hill die analyses ook een keer bekijken, lijkt erg dat ze door een Britse bril kijken…
banderas zegt
@brammetjedeb: ach, Verstappen beukt gewoon iemand tegen zn wielen, alleen gaat dat meestal wel goed.
brammetjedeb zegt
@banderas: voorbeelden?
Richmond zegt
@brammetjedeb: Hamilton heeft max in de val gelokt. Die wist dat max dit zou doen, is niet netjes maar dat is ook tactiek. Eens dat het een race incident is en voor de kijker is het mooi. Maar anderzijds leert hopelijk Verstappen om iets meer geduld te hebben en strategisch te denken door deze straf.
brammetjedeb zegt
@benja01: hij had in deze niet veel keus. Degene die als eerste de bocht uit gekomen was, had de meeste punten gepakt.. eigenlijk maximale score voor Max, enkel die gridstraf. Wellicht ingecalculeerd…
RobTWo zegt
Dat kan helemaal niet, want de FIA geeft Mercedes geen straf.
Richmond zegt
Ze moeten gaan denken aan het grote plaatje IPV alleen maar Hamilton te verslaan in directe duels. Want beide geven niks toe. En dat heeft al 2x geleid tot een dnf
harrie zegt
2 punten uitlopen op Monza past toch prima in het grote plaatje?
rob5nismo zegt
Driver 61 op you tube heeft een hele mooie analyse van het incident ook al is hij engels hij kijkt toch onpartijdig
brammetjedeb zegt
@rob5nismo: ja, en joylon palmer ook. Plus nog een prachtige computeranimatie gezien, dat was de mooiste van allen. Maar daar ben ik altijd wat sceptisch over, animaties.
brent zegt
straffen bedenken is moeilijker dan het lijkt denk ik. ik ben ook van mening dat het een beetje krom is dat als je straf minder zwaar is als je door kan rijden. je heb voordeel van een lagere straf en je kan (voorbeeld silverstone uiteraard) nog een goed resultaat boeken, terwijl als je niet door kan rijden, je dus ‘2 keer gestraft word’. ook al snap ik het ook als je het als een kamikaze actie kan zien en het dan niet uitmaakt of je uitvalt of niet. maarja, dan denk ik dat de straffen voor zo’n ‘onduidelijk’ (de net meer schuldig dan de ander) accident overdacht moeten worden