Wij: “klopt!”.
De Red Bull Racing-supremo maakt handig gebruik van het feit dat de commerciële rechten van de Formule 1 zijn overgegaan op Liberty Media. Mogelijk gaat deze Amerikaanse toko het showgehalte in de koningsklasse van de autosport weer wat opkrikken en dat mag ook wel. Niet dat er niks te zien valt, maar het geluid is gewoon niet goed. En daar mag best eens wat aan gebeuren.
Horner gooit de knuppel lekker in het hoenderhok door te stellen dat de atmosferische, snerpende, rokende, sissende, schuddende V10 van weleer best terug mag komen. Puntje is alleen dat het motorenreglement tot 2020 vastligt. Tot die tijd hoef je dus geen ingrijpende veranderingen te verwachten op het gebied van motoren en zitten “we” vast aan de 1,6-liter turbo.
Wat na dat jaar te gebeuren staat weten we niet, maar de baas van Max “Shake ‘n’ Bake” Verstappen heeft een duidelijk idee. De Formule 1 hoeft zich wat hem betreft niet bezig te houden met milieu. Bovendien is de techniek tegenwoordig dusdanig complex, dat alleen de échte F1-crack je nog uit kan leggen hoe zo’n ding in godsnaam werkt. Aan Liberty Media dus de schone taak om daar korte metten mee te maken, tenzij de Yanks andere plannen hebben.
Nog een fraai argument van Horner: F1-auto’s zien er vanaf komend seizoen weer bruut uit en de snelheden gaan omhoog. Het enige overgebleven verbeterpuntje? Inderdaad, het geluid. Het lijkt alleen niet zo waarschijnlijk dat Honda en Mercedes staan te springen om een terugkeer naar NA-motoren. Voor Horner geen probleem. Het is immers niet de taak van de Formule 1 om het teams naar de zin te maken.
Aan de andere kant is het natuurlijk niet heel toevallig dat uitgerekend Red Bull voor de atmosferische motor pleit. Sinds de intrede van de turbo heeft Mercedes immers zo’n beetje alles gewonnen wat er te winnen valt. Welke renstal vlak daarvoor behoorlijk machtig was? Juist ja! (via: ESPN)
Foto: in 1997 reed Benetton met motoren van Renault, net als Red Bull nu
lekbak zegt
Niet mee eens. Liever een kunstmatige oplossing voor meer geluid dan technisch een stap terug. De F1 heeft altijd gedraaid om de nieuwste technieken. Als je nu terug gaat naar atmosferische motoren is het een enorme stap terug.
kevin82 zegt
@lekbak: gaat toch om sensatie.. als het om milieu gaat kan je beter stoppen met doelloos rondjes rijden.. en met ik weet niet hoeveel vliegtuigen het circus verplaatsen
super zegt
@kevin82:
ja, laten ze met stoomtractoren gaan racen, dat geluid, die emotie, die beleving, daar gaat het toch om.
lekbak zegt
@kevin82: De nieuwste technieken ontwikkelen en testen is wel degelijk zeer belangrijk voor de autofabrikanten. Sensatie is slechts het middel om naamsbekendheid te krijgen maar dat is zeker niet het doel. Winnen zelfs niet, dat is het middel voor financiële gewin en voor imago. Want uiteindelijk draait het voor de fabrikanten allemaal om meer auto’s te verkopen.
itiswhatitis zegt
@lekbak: zonder naamsbekendheid geen sponsoren, zonder sponsoren geen geld, geen geld is geen F1…. dusssss
lekbak zegt
@itiswhatitis: dusssss. Dat maakt sensatie een middel, geen doel.
pixeltrooper zegt
@lekbak: 1 doel: dikke stacks verdienen
racerx zegt
@lekbak: ik moet nog zien wat er gebeurt als turbomotoren in personenwagens door de mand vallen met een realiteitsgetrouwe verbruikstest. De enige die wat mij betreft zijn huiswerk doet is Mazda.
suheyl zegt
@lekbak: helemaal mee eens. Laten we eerst de auto’s van aankomend seizoen afwachten. Er gaan ronderecords sneuvelen. Dus het gaat alleen maar harder, behalve het geluid dan.
goodolddays zegt
@lekbak: slaat nergens op, atmosferische motoren zijn het hart van autosport, de veel te dure klote motor die er nu in ligt zal ook niet gebruikt worden in straat auto’s en volledig elektrisch zie ik niet gebeuren. Dus hoezo geen atmosferische motor? Jij bent zeker zo iemand die vindt dat andere geen plezier mogen omdat jij het er niet mee eens bent. Ga lekker voetbal kijken als je niet naar atmosferische motoren wil kijken…
lekbak zegt
@goodolddays: kom jij van Mars ofzo? Hier op aarde hebben we een stukje wereld genaamd Europa. In dat Europa zijn bijna alle auto’s voorzien van een turbo. Ook is in dat Europa efficiëntie zeer belangrijk. En laten deze F1 motoren nu net een nieuwigheidje hebben op efficiëntie gebied wat zeer waarschijnlijk over een paar jaar in personenwagens terug komt. Daarbij kunnen turbo motoren gewoon herrie maken, maar dan moet dat gemaakt zijn. Niks mis mee, herrie is herrie.
En ik ben blij dat jij weet hoe ik in elkaar zit. Ik ben ook blij dat ik van voetbal houdt, dat wist ik zelf nog niet namelijk.
super zegt
@goodolddays:
Ja, waarom plakken ze eigenlijk geen vuvuzelas op de uitlaat?
super zegt
@goodolddays:
Het vermogen van een motor wordt beperkt door de hoeveelheid lucht die je er doorheen kan jagen, brandstof kun je altijd genoeg toevoegen. Een turbo (of compressor) is niks anders dan een middel om meer lucht door de motor te krijgen zonder daarvoor extra cylinders toe te hoeven voegen. Het is dus gewoon technologische vooruitgang. Dat je het geluid niet mooi vindt doet daar niks aan af, een motor is geen muziekinstrument.
FlighTom zegt
@super: ik ben het overal mee eens, behalve je slotzin!
roeldriesvink zegt
@lekbak: moeten de F1 teams speakers gaan ontwikkelen dan?
lekbak zegt
@roeldriesvink: dat kan. Ze zouden ook een goed klinkende uitlaat kunnen verzinnen. Er is altijd wel iets te verzinnen.
kevin82 zegt
Ook met de vorige V8 zou ik al blij zijn. Aantal jaren bij city racing voorbij zien knallen (meter afstand) alsof de wereld vergaat echt niet te vergelijken met huidige superstofzuigers ;)
dunhozzie zegt
@kevin82: v12 Ferrari net achter eau rouge. De V8 en V10 zijn behoorlijk gaaf, maar niet meer dan dat tov dat geweld.
gerjan zegt
Zijn nog wel meer verbeter punten. Punt 1 weg met de openvleugel. Vast lassen dat ding. Inhalen doe je maar door later te remmen of route nemen. Geen on eerlijke strijd op de rechte stukken. Punt 2. Weer tanken. Punt 3 extra banden leverancier. Punt 4. Weg met alle communicatie naar de rijders. Rijder mag alleen nog door geven wanneer hij binnen komt. En dan word er ook niks versteld aan de auto.
suheyl zegt
@gerjan: tanken bevordert het inhalen op de baan niet… In de periodes van het tanken, is er het minst ingehaald op de baan… Denk niet dat we daar op zitten wachten
bassx zegt
@suheyl: niet juist. Kijk naar 1983, 1994 en 2011. Geen verschil met voorgaande jaren. Er wordt niet meer of minder ingehaald met of zonder tanken. Verschil is dat met tanken tussen de auto’s meer snelheidsverschil is en DRS is een lapmiddel om dit probleem te ondervangen. Zelfs in 2004, het meest dominante jaar ooit in F1 denk ik, hadden we toch nog 6 rijders die pole pakte dat seizoen. Hoeveel verschillende rijders hadden pole dit seizoen? Een opstelling aan de start die we net zo zien finishen is toch saai om naar te kijken.
gerjan zegt
@suheyl: hier verschillen de meningen over maar je hebt wel meer sensatie. Slang die blijft hangen een vuurtje. Lege tank.
ralkil12 zegt
@gerjan: plakken carbon is moeilijk lassen
gerjan zegt
@ralkil12: zolang de vleugel maar dicht blijft. Open vleugel moeten ze meteen weg doen
evian zegt
@ralkil12: Carbon van thermoplastisch composiet kun je wel lassen ;)
lekkerlinksrijden zegt
@gerjan: en alle hulpmiddelen weg behalve stuurbekrachtiging. Geen knoppen op het stuur. Afstellen voor de race en daar moet je het mee doen
560pk zegt
@gerjan: eens! eens! eens!
ponnie zegt
Als ze gewoon in de reglementen opnemen dat de uitlaatspruitstukken equal length moeten zijn en minimaal van een bepaalde lengte is het hele geluidsprobleem uit de wereld.
vtechlover zegt
Stop nou maar met dat gezeik.., F1 heeft nou de 1.6 blokjes en daar moeten we het mee doen.
misterdrogba zegt
Ja en nog zoveel andere dingen ook, maar hey! Laat die nieuwe seizoen maar beginnen eerst, kunnen we zien of de snellere wagens op papier daadwerkelijk sneller zijn.
nopetrolnofun zegt
Gebeurde dit maar in de echte wereld. Die turbomotoren eruit en de N/A motoren weer terug!
racerx zegt
@nopetrolnofun: zie ik nog wel gebeuren als er een waarheidsgetrouwe verbruikstest komt. Turbomotoren zijn in de praktijk helemaal niet zuiniger vind ik. De enige die z’n huiswerk op dat moment goed gedaan heeft, is Mazda.
nopetrolnofun zegt
@racerx: precies! Maar ik doelde meer op het geluid. Of een auto zuinig is zal mij aan m’n reet roesten..
racerx zegt
@nopetrolnofun: Mij ook, maar geluid is voor fabrikanten geen reden om de focus van motorontwikkeling te verleggen naar afmosferisch. Verbruikscijfers wel.
rufctr01 zegt
Doe mijnde oude motoren maar.
viezefreddyw zegt
Zeuren om atmosferische V8/10/12 motoren is weggegooide moeite.
Net als de 1000 euro van Rutte. Die krijgen we ook niet.
misterdrogba zegt
@viezefreddyw: vertel dat maar aan @john4545 :) Hij blijft het tevergeefs proberen..
john4545 zegt
@misterdrogba: Wedden dat NA motoren zeker in F1 terug gaan komen? 2021 is mijn gok.
misterdrogba zegt
@john4545:
geloof me, ik zou ook niets liever willen dan NA motoren in de F1. Maar terugkeren zie ik ze niet doen.. We mogen blij zijn als ze niet nog meer downsizen tegen 2021.
john4545 zegt
@misterdrogba: Dat gebeurt alleen als Mercedes en Honda hun poot stijf houden. Maar Brawn is slim, en F1 is al zeker 10 jaar ingehaald door straattechniek. Om fans te houden, en nieuwe te kweken zal er echt weer een WOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA effect gecreëerd moeten worden. Links en rechts houden circuits simpelweg op met het houden van F1 races omdat niemand meer komt. Downsize is echt het einde.
Het gekke is dat BMW en Audi etc dat zelf niet zien. Als ze doorgaan met deze trend van Downsize, van dezelfde type neus, dezelfde gadgets, komt er een moment dat het niemand meer kan schelen ome en ”premium” auto te kopen, vol met technologie van reuzen als Apple, die veel betere dingen kunnen maken dan Audi en BMW tesamen kunnen bedenken. Ze zullen terug naar de basics moeten gaan, terug naar autorijden, en niet gezinsbakken produceren om van a naar b te gaan.
misterdrogba zegt
@john4545:
Laten we hopen dat jij het bij het rechte eind hebt.. Ik begin jouw manier van denken wel te appreciëren.
metalmike zegt
@viezefreddyw: Ik wacht nog steeds op mijn kwartje van Kok.
dunhozzie zegt
@viezefreddyw: als je er niet tegenin gaat, ga je nooit iets bereiken. Ik geef he gelijk dat het weinig kans heeft, maar niets doen maakt 0 kans.
mashell zegt
Dat gezeur over het geluid. Voor het geluid ga je naar Rock am Ring, voor de formule 1 race ehh ga niet meer naar de Nurburgring. Formule 1 is een TV sport. Hoe indrukwekkend het geluid vroeger van de V10 en V8 vroeger ook was, op TV leek het nergens naar. In die zin is er helemaal niets veranderd. Het is voor de legitimiteit van de formule 1 van belang dat de motoren een overenkomst hebben met die van straatmotoren. Iets wat de huidige motorgeneratie prima doet.
lekbak zegt
@mashell: kijk eens aan, we kunnen het wel eens zijn! ;-)
baasbas zegt
@mashell: eens. Ik vind zelfs dat ze all the way hadden moeten gaan en viercilinders hadden moeten hebben.
jochempie zegt
Christian verveelt zich tijdens de luierdienst?
janmetdelangeachternaam zegt
Tja, aan de ene kant wel jammer van het geluid en de sensatie aan de andere kant is de innovatie wel erg gunstig. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe soort turbo waar Mercedes alle races door wint
Rohrl-fan zegt
En waarom geen V10 hybrids? Dan ga je pas pk’s zien!
Trouwens, Horner is pas terug vader geworden las ik vanmorgen.
matje140 zegt
Hoezeer we het misschien ook willen, dit gaat nooit gebeuren. De reden dat we de V6’jes hebben, is dat de kosten te hoog waren. In 2004 tijdens de glorietijden van de V10 deden de teams ongeveer 1 Grand Prix weekend met een motor. Het klopt dat de V6 per stuk veel duurder zijn dan de V10, maar als je kijkt wat het kost om elk raceweekend een nieuwe V10 te hebben, is het gewoon niet haalbaar. Zeker de kleinere teams kunnen dat geld helemaal niet opbrengen!
bassx zegt
@matje140: Maar het doel om kosten te drukken lukte niet. Top teams geven nog altijd absurde bedragen uit en alle pogingen om kosten te drukken zijn op z’n allerminst geslaagd.
matje140 zegt
@bassx: je hebt gelijk dat de topteams nog steeds bizar veel geld uitgeven, maar de kleine teams redden het op deze manier tenminste. In de tijd van de V10, toen alles financieel nog gezond was in de wereld, redden de kleine teams het al niet, laat staan als de V10 nu geïntroduceerd wordt.
goodolddays zegt
Sowieso die Halo cancelen…
Dutchdriftking zegt
V10 hybride met turbo’s. Wel een beetje blijven expirimenteren met techniek he. Straks wil hij nog motoren met lange slag…..
basjaski zegt
Het is best simpel:
1) die voorvleugels? Geen elementen er meer op. Kijk naar Mercedes’. meer dan 30(!!!) elementen! Vindt je het gek dat autos elkaar niet meer kunnen volgen (en daarom niet inhalen). Maak ze A) kleiner en B) geen elementen meer, een een gurney flap die ze kunnen verstellen voor andere downforce levels (in de pit uiteraard)
2) weg met die uber techno motoren…de kosten zijn gigantisch, het is gewoon niet leuk voor de mensen bij het circuit vs V8/V10/V12, op televisie al helemaal niet. Je gaat naar F1 voor een spektakel, dus wat volume mag wel.
heb wel wat meer maar geen zin om een was lijst te maken.
str8six zegt
Jeej ik ben F1 crack!
Author zegt
@str8six: Mooi zo! We zien je gastbijdrage wel tegemoet, lekker uitgebreid svp :)
Edge zegt
Bernie heeft de sport veel goeds gebracht, maar was de laatste jaren toch ook wel een limiterende factor. Hij blijft iets teveel hangen in het verleden. Dingen als social media en streaming interesseren hem niet echt, jonge fans boeien hem niet omdat zij “toch geen Rolex kunnen kopen”. En ondertussen dalen de bezoekersaantallen en kijkcijfers van de F1 vrijwel overal, hebben de kleine teams het zwaar en wordt het voor veel circuits ook onbetaalbaar om de F1 te blijven organiseren.
Dat er iets moet veranderen is dus wel duidelijk. In dat opzicht ben ik ook wel blij met het vertrek van Bernie. Toch heb ik wel mijn twijfels bij de beslissing om Ecclestone volledig uit zijn macht te ontheffen. Ik ben ervan overtuigd dat hij met zijn kennis en ervaring een waardevolle mentor voor de epische besnorde Chase Carey zou kunnen zijn. Als Liberty zijnde had ik Ecclestone dan ook nog een jaartje of twee erbij gehouden.
Edge zegt
@edge: Verdomme, die had onder het Bernie-artikel gemoeten. Komt ervan als je twee artikelen tegelijk open hebt staan…
renejansie zegt
Als we volgens Horner dan toch naar de jaren 90 terug moeten. Ga dan echt terug. https://youtu.be/5SoZiTxdQyw
Ruim 5 minuten genieten.
john4545 zegt
Het is onvermijdelijk. F1 racen en autos in general hebben 40% fun factor het geluid. Dat is nu weg. AL die Ikea-vaders ten spijt, zullen downsize turbomotoren het einde van alle autos betekenen. We moeten de oorlog verklaren aan de eu, en aan BMW hoofdkwartier, en ze dwingen, desnoods met een zweep, om weer NA-motoren te maken.
Je zal zien dat op het moment dat F1 kiest voor NA, dat Mercedes en Honda stoppen. Goed, prima, opzouten, oprotten WEGWEZEN!!! F1 heeft NIETS met straatautos te maken. De gemiddelde VW Up heeft meer en betere electronica dan de huidige met alle regels geknepen F1.
Waarom weet ik dat NA terug komt?
1. De volgende baas van F1 wordt Ross Brawn, en die wil NA terug.
2. Alle sponsors verdwijnen uit f1 omdat van de +/- 350 miljoen fans er misschien 2 miljoen die hard oranjegekken uit een heel klein landje in noord-europa overblijven.
3. We gaan al die CO2-maffiozen terug naar hun eigen land sturen. Ga lekker op Ameland zitten groen zijn. Groen is de grootste hoax ooit verzonnen, en voor hedendaagse autofabrikanten puur reden om nog meer geld te vragen voor hun oerlelijke gezinsbakhokken. We consumeren de hele planeet kappot, nou laten we dat op zn minst met een grote grijns doen. Uiteindelijk komt er betere technologie om die co2 en al die andere gassen te neutraliseren en zijn de ijsberen ook weer blij.
Maar echt: rot op met die achterlijke kloteturbos in F1. Het is echt, echt veschrikkelijk.
mrrallycross zegt
Wat betreft het geluid ben ik het eens maar stop eens met dat gejank
pinut187 zegt
Misschien in 2021 dan.. Heel misschien. Verwacht van niet..