Behalen ze één dubbelzege afgelopen weekend, trekt Red Bull Racing teambaas Christian Horner meteen weer een grote broek aan.
Christian Horner heeft aangegeven dat hij voor wintertests in Spanje is in plaats van in Bahrein. Dit staat haaks op de wensen van Mercedes, dat wel graag in Bahrein wil gaan testen.
Dit jaar staan er nog tests op de planning met de Pirelli-band voor 2017. Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari nemen het meerendeel van het testwerk voor hun rekening. Niet dat ze daar rouwig om zullen zijn, want elk beetje data helpt natuurlijk in de F1. Op 12 en 13 oktober test Mercedes nog in Europa, waarna de volgende tests van Ferrari en Red Bull in Abu Dhabi zullen plaatsvinden. Na de race in Abu Dhabi komt er dan nog een driedaagse test voor alle teams met het nieuwe rubber op het Yas Marina-circuit.
Horner zegt nu echter dat hij graag ziet dat het testschema zich in 2017 beperkt tot Europa. Hij vindt het onzin om naar Bahrein uit te wijken voor mooi weer terwijl het in Spanje waarschijnlijk ook mooi weer is, terwijl alle teams verlegen zitten om geld. Verder van huis testen zou aanzienlijk duurder zijn voor de teams dan testen in Spanje. Horner voegt toe dat als Mercedes dan toch per se in Bahrein wil testen ze misschien maar de rekening voor iedereen moeten oppakken.
“Zestig procent van de teams zit verlegen om geld, maar testen in Bahrein kost juist significant meer geld. Misschien wil Mercedes voor iedereen de rekeningen betalen.”
Dit lijkt een klein plaagstootje te zijn richting Mercedes, maar het zou ons niks verbazen als er ook een strategische reden achter zit. Red Bull Racing gaat traditioneel goed in Spanje en wie weet denken ze bij Red Bull dat data vergaren op deze baan ze meer helpt dan in Bahrein?
trustmeiamanengineer zegt
Lijkt me ook gewoon logisch. Paar trucks volgooien en even naar Spanje rijden is een stuk makkelijker en vooral goedkoper dan de hele bende weer in vliegtuigen laden.
svdv zegt
De gedachte vind ik goed, maar als het is om Mercedes te irriteren dan vind ik het gewoon kinderachtig
peug206 zegt
Misschien moet Mercedes maar de hele Red Bull auto betalen? En de coureurs?
kilum zegt
Hij heeft wel een punt. Silverstone zou natuurlijk het goedkoopst zijn. Maar daar regent het hoogstwaarschijnlijk. Dat wordt dan wel een beetje lastig droog weer banden testen. Spanje lijkt me dan de ideale oplossing.
Edge zegt
De wens om in Bahrein te testen komt niet alleen van Mercedes, maar ook vanuit Pirelli. Die willen daar graag met de 2017-wagens en banden om te zien hoe de banden zich bij hogere baantemperaturen houden. Februari in Spanje kan best zonnig zijn, maar de temperaturen die je in Bahrein haalt haal je daar niet.
Ik neem aan dat ze bij Red Bull ook wel begrijpen dat het voor de veiligheid en prestaties van de Pirelli banden noodzakelijk is dat ze onder verschillende omstandigheden getest worden, waaronder bij hogere temperaturen. Niet zeuren, inpakken en naar Barhein vliegen dus. Als hij het echt zo zielig vindt dat de kleinere teams weinig geld hebben, moeten Red Bull, Ferrari, Mercedes en eventueel Renault (nu die weer fabriekssteun hebben) de knip maar trekken en de transportkosten naar Bahrein vergoeden.
ko4n zegt
@Edge: vergeet McLaren Honda niet. Ondanks de matige prestaties de laatste 2 seizoenen hebben die ook een gigantisch budget
Gulli zegt
@Edge: Ferrari, Mercedes en RBR zijn de enigen die testen voor Pirelli. Na de tests wordt de data vrijgegeven voor alle andere teams
Edge zegt
@gulli: Ja en nee. De tests waar alleen Ferrari, Mercedes en RBR aan meedoen zijn die wat al geweest zijn en de aankomende test van Mercedes in Europa en die RBR en Ferrari in Abu Dhabi. Het probleem van die tests is dat hoewel de data belangrijk voor Pirelli is, deze toch onvolledig is. Men rijdt tijdens die tests immers met oudere auto’s die hier en daar een extra vleugeltje of flap hebben voor extra downforce. Daarmee benader je de druk op de banden wel enigszins, maar omdat het slechts licht gemodificeerde auto’s zijn komen ze bij lange na niet bij de bochtensnelheden die van de 2017-bolides verwacht wordt en krijgen de banden dus ook niet de stress te verwerken die ze onder een 2017-auto wel krijgen te verwerken.
Horner en ik (in mijn reactie) verwijzen naar de reguliere pre-season tests die aankomende februari plaatsvinden. Dat is voor de teams en Pirelli de eerste mogelijkheid om de écht bruikbare data te vergaren, want eerder mogen de nieuwe auto’s de baan niet op. Pirelli wil één van die pre-season tests in het Midden-Oosten afwerken, om te kijken hoe de auto’s en banden zich houden bij warmere temperaturen. Men kan dan nog eventueel last-minute aanpassingen maken voor de GP van Australië. Je wilt immers niet dat je in Australië dankzij de veel hogere baantemperatuur voor verrassingen komt te staan.
Wat mij betreft een volstrekt logisch verzoek van Pirelli, maar ik snap ook wel dat de kleinere teams niet zitten te wachten op de extra kosten die dat met zich meebrengt. Ze hebben waarschijnlijk allemaal wel gerekend op de running costs van een test in Barcelona, maar een test in Bahrein brengt ook extra vervoerskosten met zich mee. De grotere teams mogen best een duit in het zakje doen om de kleinere teams van en naar Barhein te krijgen.
Dutchdriftking zegt
Dat RB het goed doet in Spanje weet inmiddels heel Nederland!