Om met het slechte nieuws te beginnen, de A2 tussen Amsterdam en Utrecht staat niet de lijst. Gelukkig kan op andere plekken het gas er wel op.
Vanaf hedenmiddag is het op wat extra stukjes asfalt op ’s heeren weegen toegestaan 130 km/u te rijden. Op het korte stukje A4 tussen Schiphol en knooppunt De Hoek mag je nu 130 in plaats van 120 km/u, om de wirwar aan verschillende limieten op de A4 iets te vermindereren. Ook op de A20 vanaf Vlaardingen tot aan de N213 en op de A59 tussen verzorginsplaats De Lucht en knooppunt Paalgraven mag je nu het gas wat dieper intrappen. Volgens Rijkswaterstaat zijn er veiligheidsmaatregelen getroffen om al die voortjakkerende automobilisten tegen zichzelf te beschermen, welke dat zijn vertellen ze er niet bij.
We zijn wel benieuwd op welk stuk snelweg de snelheid van jullie wel omhoog mag naar 130 km/u, buiten dat stuk A2 dat overdag nog slaapverwekkender is dan een Nationaal Dictee. De overheid verhoogt regelmatig de maximumsnelheid, dus wat extra input kan geen kwaad. Melanie, lees je mee?
Foto credit: carsandco, autojunk.nl
ArnoldH zegt
Op elke snelweg 130km/h invoeren wat mij betreft, maar dat gaat de overheid niet leuk vinden want dan zijn er veel minder snelheids boetes en dus minder geld
Robbert89 zegt
@arnoldh: Maar wel een hoger brandstofverbruik en dus meer accijns.
mashell zegt
@Robbert89: zou je bijvoorbeeld de maximum snelehied op de snelwegen A1, A50 en A12 die de Veluwe doorkruisen verhogen dan wordt de overheid door milieuorganisaties zo kapot geprocedeerd dat het niet leuk meer is. Het verschil tussen 120 en 130 is klein, dat is ook al die ellende niet waard.
motoragent zegt
@mashell: Precies, daarom gewoon overal terug naar 120km/u. Stuk duidelijker, en zo veel tijd verlies je er toch niet mee.
tombe zegt
@motoragent: en als we zo doorgaan krijgen nog parkeerboetes op de “snel”weg.
OT: met al die matrixborden => 100-180km/h
’s Nachts kan men toch wel kachelen (>10*C, droog & geen verkeer)
stationcar zegt
@mashell:
Da A50 en A12 zijn al gedeeltelijk 130 op de Veluwe… In elk geval tussen 19.00-06.00u.
9000cse zegt
Nu kan het geluk van Nederland niet meer kapot. Gelukkig 2015 allemaal!
lohran zegt
A7 Zaandam – Purmerend, kan makkelijk, zeker buiten de spits. Na Purmerend mag je toch al 130.
gregorius zegt
‘120 naar 130’. Alle normale mensen in NL blij.
‘maar we houden ook 120 op sommige stukjes’. Uhm, ok, want?
En nu x jaar verder, zijn ze in NL nog steeds met die onzin bezig.
10 km per uur meer mensen (of bijna 11 als je van flitsmarges uitgaat). Waar hebben we het nu echt over.
stfu zegt
Ik heb liever dat een hoop 100 km/u wegen naar 120 gaan. Dat 130 interesseert me niet zo. Maar ach, binnenkort met al die veiligheidfeatures op auto’s zoals zelf afstand houden, zelf stoppen en meesturen kunnen we gewoon ’s morgens chillen achter het stuur terwijl je rustig en kalm met 100 km/u naar werk sukkelt. Lekker appen en dutjes doen.
Orichy zegt
@stfu: Maar waarom naar het werk tuffen, als je ook thuis kunt werken, met de huidige technologisch mogelijkheden?
Alle snelwegen naar 120, ook daar waar je nu 80 mag, bij files geven de matrixborden toch lagere snelheden aan, daar is dat systeem voor. En dat millieugeneuzel over het vervoer op de weg, is peanuts bij het vliegverkeer, en de zware industrie, wat zoveel schadelijker is.
ej20g zegt
Helaas blijft de enige snelweg waar ik regelmatig op rij de 120/130 verdeling behouden.
Als we nu toch bezig zijn, waarom niet gelijk de A325 naar 120 of 130 km/h. 100 km/h schiet daar niet echt op…
reistje zegt
Zoals al gezegd die A2 moet echt een verhoging krijgen of het nou naar 120 of 130 is. Het is prachtig stuk snelweg waar dit zeker mogelijk is.
Bovendien denk ik eerder dat het de veiligheid goed dan slecht doet. Nu zit je met zijn alle op de zelfde snelheid, en dat met 5banen resulteert er in dat veel mensen elkaar over het hoofd zien. Bovendien is het al eerder bewezen dat een “te lage maximale snelheid” gevaarlijker kan zijn dan een “normale snelheid”.
Het 120/130 gedoe vind ik wat minder boeiend. Liever 130 zo dat mensen zelf kunnen kiezen of ze 120 of 130 rijden. Maar de werkelijke tijdwinst is minimaal, terwijl het brandstofverbuik stijgt. (Zeker als je een opgefokt downsized turbo blok hebt).
gieltj zegt
Maak mij niet uit, rij op de 120 stukken toch 140 en 120 op de 100 stukken
rolex zegt
@gieltj: mooi toch kun je op een 130 stukje 150 rijden :)
jrk68 zegt
Van mij mag de A13 vanaf het Kleinpolderplein tot Den Haag v.v. naar 130.
Ooit mocht je tussen Zestienhoven en Den Haag 120, dus ik zie niet in waarom 130 daar een probleem zou zijn.
parker zegt
@jrk68: omdat daar zieligerds naast wonen, dat trekt linkschmensen aan die zichzelf cool en beter voelen als ze ‘op de bres’ springen voor den weerlozen..
sydney zegt
En over 17 dagen mag je er weer 100, om 2 maanden daarna de 120 weer in te voeren.
clarkson zegt
130 neemt wel mijn behoefte om harder te rijden weg.
fijnkonijn zegt
@clarkson: Really?
De meeste mensen gaan echter gewoon 140 rijden (want 10 te snel voelt beter).
sydney zegt
@fijnkonijn: Behalve in Zwisterland.Daar heb ik me vaak rond Zürich toch niet lekker gevoeld hoor.
fijnkonijn zegt
@sydney: Op de autobahnen rond Zürich staan praktisch geen camera’s. Als je de Gubrist-tunnel uitkomt staat aan de oost-kant een vaste installatie (gigantische kast, als je die niet ziet ben je toch niet te redden) en op de Westring staat een mobiele flitser die steeds tussen de zelfde plekken wisselt. De locals weten dat precies en blazen lekker door ;-)
In de stad Zürich zelf echter, wemelt het van de camera’s. Ze zijn helemaal doorgeslagen daar…
Ik rijd vaak 130 a 140 maar weet waar die vaste units staan. Mobiele flitsers worden zelden ingezet. Word je echter op de foto gezet, dan valt het tot 140 nog mee (op een 120 stuk). Daarna echter wordt het heel snel heel duur…
Dit konijn heeft een keer 750 Franken aan z’n broek gehad omdat hij 70 reed in een 50 zone (dat twee weken daarvoor, voor een verbouwing, nog een 70’er zone was :-(
sydney zegt
@fijnkonijn: Ik had het eigenlijk over het Meer zelf en de weg richting Rapperswill en Watwill vanaf Zürich.Wat ik eigenlijk altijd binnendoor deed/doe.Beetje auto’s kijken tussen het flitserspotten blijft toch leuk.
JRmiura zegt
Heb laatst een lekkere dikke prent gehad op de a2 tussen amsterdam-utrecht. Was 22:30 en ik reed 125 dus zou toch mogen, of niet?
sydney zegt
Om aan het verkeer mee te willen nemen op welke vorm dan ook moet je tegenwoordig alle regionale verschillen in de max snelheid kunnen weten,de regionale regels in parkeren, de verschillen in het bevoegd zijn in een stadskern met je auto,met of zonder snorfiets op de rijbaan.(o.a. alleen in de J.P. heyestraat al jaren verplicht)blauwe streep bij parkeren,OV chipkaart die wel geldt voor trein A maar niet voor trein B, behalve als trein X genomineerd gaat met bus Y, BZO’s die op straat worden gesmeten op bekeuringen uit te delen aan die iets te lang staat te wachten op z’n medepassagier,hier in Amsterdam fuiken al over the place, waar ik lui van allerlei pluimage tegenkom, behalve mensen die met een schijnbaar hele koude nek op een scooter.Het is nog niet te laat; Ik wordt advocaat!
Dit was mijn pleidooi, en daar moet U het mee doen.
Daniel073 zegt
@jrmiura: het stuk bij Abcoude/Vinkeveen is ook ‘s-nachts maar 100km/u
sjeemsbond zegt
@JRmiura: Nee. Anders had je ook geen prent gehad.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Ik word gestoord van al die wisselende snelheden op Nederlandse snelwegen. Het is nog gevaarlijk ook omdat niet iedereen doorheeft wat de limiet is en veel langzamer rijdt op de linkerbaan waar vervolgens harder rijdende mensen geïrriteerd door worden en zich daar weer naar gaan gedragen.
Waar ik me ook vaak over verbaas is dat er meerdere stukken zijn waar je 100 km per uur mag en vlak voor het punt waar twee wegen samenvoegen de snelheid ineens 120 of 130 km per uur bedraagt. Langzamer verkeer wordt dan niet alleen geconfronteerd met de uitdaging om tussen het ongeduldige Nederlandse verkeer de rechter baan te bereiken maar ook met onnodig grote snelheidsverschillen. Waarom die snelheid niet ná het samenkomen van meerdere rijbanen verhogen? Is veel veiliger lijkt mij.
Hupke zegt
Alle belgen lezen nu, 143 is best een acceptable snelheid op de snelweg.
begbers zegt
Laat ik nou toevallig 95% van m’n snelweg ritjes van Amsterdam richting Utrecht rijden… -_-
jansuh87 zegt
Kijk nu de rest nog. Alles moet sneller tegenwoordig dus de max snelheid hoort gewoon evenredig mee te stijgen.
Shaw zegt
Hoe meer snelwegen naar 130 hoe beter. Ik zeg: alle 100 wegen naar 120, en alle 120 wegen naar permanent 130. Misschien een enkele uitzondering daargelaten, maar het kan 99% best. Ik vind 130 echt een vooruitgang, je merkt gewoon dat er net wat lekkerder wordt doorgereden op de linker rijstrook. 150-160 is niet buitengewoon meer, langzaam en sneller verkeer rijdt meer gescheiden, wat de doorstroming ten goede komt. Welke wegen naar 130? In elk geval bij mij in de buurt de spitsstrook op de A50 Arnhem-Apeldoorn uitbouwen tot normale rijstrook en permanent 130. Ook de A77 Boxmeer-Duitse grens moet hoognodig naar 130.