De A4 en A5 heeft Audi hebben een upgrade in vermogen gekregen en er is nieuws over quattro te melden.
Meer pk’s is altijd beter. Deze wijze Autoblog filosofie moet toch inmiddels boven je WC hangen. Wat dat betreft is het goed nieuws dat Audi bekendmaakt dat de A4 en A5 meer power krijgen. Het gaat hier om de 2.0 TFSI-motoren die zijn voorzien van een upgrade.
Audi A4 & A5 40 TFSI ook met quattro
De 40 TFSI-modellen van van 190 pk naar 204 pk. De 45 TFSI-modellen met quattro waren eerst goed voor 245 pk en leveren nu 265 pk. Optioneel kun je op de 40 TFSI vanaf nu ook quattro krijgen. Uiteraard tegen meerbetaling.
Met de toevoeging van quattro heb je voor het eerst een Audi A4 en A5 met vierwielaandrijving onder de 50 mille. De A4 Limousine 40 TFSI quattro Pro Line is er vanaf 48.220 euro. Als Avant moet je 50.250 eurie dokken en de A5 Sportback in deze uitvoering kost minimaal 54.820 euro.
Wat doet de concurrentie?
Een goed moment om eens over de schutting te kijken. Wat doen BMW en Mercedes-Benz eigenlijk op dit vlak? BMW heeft de 320i xDrive als goedkoopste sedan met vierwielaandrijving. Kosten: 52.135 euro. Mercedes vraagt 49.244 euro voor de C200 4MATIC.
Daarmee is de Audi A4 40 TFSI quattro de voordeligste én met 204 pk de krachtigste sedan met vierwielaandrijving. Zowel de BMW als de Mercedes blijven steken op een systeemvermogen van 184 pk.
pjotr zegt
Ze kunnen beter iets aan het uiterlijk van de A4 doen. Wat een saai hok.
breakingpoint zegt
Hoe bedoel je, sinds de Audi 80 hebben ze al telkens nieuwe koplichten geïntroduceerd bij ieder nieuw model!
fabian159 zegt
Ik rij sinds kort met het 2020 model in S line trim. Ik krijg toch veel bekijks voor een saai hok.
dolledries zegt
@fabian159: heerlijke auto! Geniet ervan !
fabian159 zegt
dankjewel
20klepper zegt
lekker laten lullen, prachtige auto man!
mauwerd zegt
Erg mooie auto!
mistermini zegt
@fabian159: Dat is waarschijnlijk om goed te kijken of het een nieuw model is of het vorige…
fabian159 zegt
Ik vind het best duidelijk anders ten opzichte van de pre facelift, maar Audi’s lijken inderdaad goed op elkaar. Ik was laatst naar exact dezelfde audi als de mijne aan het kijken tijdens het rijden en ik dacht dat die A6 best goed op de a4 leek. Bleek exact dezelfde A4 als de mijne.
saxoke zegt
@fabian159: dus eigenlijk zeg je dat je je eigen model niet herkent als je er 1 tegen komt. Sterk bezig.
erikabarth zegt
@fabian159 je hebt ook een pracht auto! laat de azijnzeikers maar praten.
Het is pure afgunst.
monsieurleloure zegt
@ erikabarth ,
Word het je allemaal weer even teveel?!
Als ze mijn merk afzeiken zeik ik gezellig mee, het is namelijk de meest waardeloze auto die ik heb gehad.
Was gisteren in staat om hem in de fik te steken, maar het is hem vandaag allemaal vergeven
Ot92 zegt
@monsieurleloure Je Fiat in de fik gestoken? Goed bezig.
monsieurleloure zegt
@ Ot92
Ik ben inmiddels al weer 3 automerken verder….
karhengst zegt
Er is best wel wat moois van te maken, zeg ik als niet-Audi fan. Het wordt echter al wel snel prijzig natuurlijk maar dat is bij de concurrentie niet anders. Geniet er van! Nog een lekker kleurtje en fraaie velgen gekozen ook?
fabian159 zegt
Ik ging eerst voor een alfa giulia maar vanwege een nieuw lease beleid moest het uit de VAG stal komen. Ik neem altijd een zwarte auto (vind ik toch altijd het meeste stijl hebben) en de 18 inch optionele velgen gekozen. 19 inch rijdt aanzienlijk minder comfortabel, zeker in combinatie met een sportonderstel. En kost natuurlijk behoorlijk wat budget bij audi. Ik ben wel aangenaam verrast door Audi, rijdt fijner en voelt kwalitatiever dan de voorgaande C-klasse, BMW 4GC.
saxoke zegt
@fabian159: hier geef ik je helemaal gelijk in. Een van product rijd beter, degelijke dan een BMW product.
karhengst zegt
Mercedes kraakt, BMW’s vorige generatie ziet er afhankelijk van de samenstelling soms behoorlijk niet-premium uit. Kan je overwegingen goed begrijpen!
Maar wel jammer van de Giulia hoor. Al staat dat wel erg ver van Audi af qua beleving lijkt me.
Roberto zegt
@karhengst: guillia is in alles beter. Beide gereden. Audi gebruikt meer plastic dan alfa. En het sturen kan geen een Duitser aan tippen. En het infotainment is up to date. En betrouwbaarder is een feit
b088y zegt
@fabian159: 150/190 of 245 pk?
Ik heb de 150pk versie, bij100 km/h rijd je slechts 1500 tpm. 270 bij slechts 1350 touren.
Ben hierover wel verrast, de 150 pk voldoet prima voor mij althans.
rubend zegt
@b088y: 270 bij 1350tpm is zeker niet verkeerd ;)
Ot92 zegt
@b088y Ergens onderaan noemde hij 40 tdi, dat is de 2.0tdi met 190pk.
fabian159 zegt
De 190pk wel wat gekieteld naar 220pk inmiddels. En ze rijden idd heel laag in toeren.
karhengst zegt
In de regel kan je een auto daarom in de sportstand zetten, dan duikt een diesel in de regel niet onder de 1750 toeren zodat je direct in je optimale gebied zit qua koppel. Of is dat er inmiddels ook al uitgehaald omwille van milieu?
mp014 zegt
@fabian159: prachtig! Hopelijk een touring? In grijs met zwart alcantara en dikke 20” eronder? ????
dijan zegt
Op je naam afgaan jij hebt een LADA?
monsieurleloure zegt
@ dijan,
Wat is er mis met een Lada?
krikke240z zegt
@pjotr: Denk even de badge weg en kijk nog eens.
pjotr zegt
Dan zie ik een in de basis saai ontwerp, opgeleukt met een grote grille en gestileerde koplampen en achterlichten. Daartussen is weinig spannends te bekennen. Ze kunnen het wel bij Audi (A5), maar de A4 is te saai naar mijn smaak.
Hubert zegt
Voor het eerst?
Je kon destijds een A4 quattro al krijgen voor iets meer dan 29000 euro.
Dus graag iets specifieker zijn.
Dutchdriftking zegt
Netjes hoor. Sinds de S4 een diesel is (met helaas afschuwelijke software in de automaat) en een RS4 wel heel duur is, is een 245pk sterke A4 avant quattro dus de Audi A4 welke je moet hebben. Vast een heel fijne auto, maar natuurlijk wel jammer dat een 5 in lijn of V6 + quattro A4 eigenlijk niet meer te vinden is.
Roberto zegt
-edit: probeer het eens op een nette wijze te verwoorden.-
Yzord zegt
Totdat je de optieslijst aanraakt. Dan zitten we ineens op 80k.
enrico1972 zegt
Maar wat is de reden dat de upgrade ervoor zorgt dat je wel meer PK’s krijgt, maar dat de top wordt begrensd op 210km/u? De 190PK versie heeft een top van 238kmu. Het is niet dat je dagelijks, wekelijks of maandelijks dat rijdt, maar het is wel fijn dat het kan…
p3r0x zegt
@enrico1972: komt door de eco bandjes. Daarmee wel iets zuiniger en dus minder BPM.
Yzord zegt
@enrico1972: minder bpm en voor dat geld kan je een upgrade laten uitvoeren zodat hij alsnog 250 kan ?
saxoke zegt
@enrico1972: dagelijks mss niet, maar wekelijks en maandelijks zeker wel
monsieurleloure zegt
Hmmm,, meer vermogen en goedkoper dan de directe concurrentie. Iets in mij zegt dat de A4 verkooptechnisch niet lekker loopt…
Zonde.
vaakbenjetebang zegt
Nederland is misschien geen goede graadmeter, maar dat gevoel heb ik ook. Een A4 van de meest recente generatie (ook pre-facelift) zie ik echt minder vaak rondrijden dan de laatste 3-serie, die er nog maar korter is – om over C-klasses maar niet te spreken. Ook over de grenzen in het zuiden en het oosten zie ik er verdacht weinig.
fabian159 zegt
klopt, je ziet ze weinig. Bovenop de vaste fleet korting kreeg ik op mijn lease a4 nog eens bijna EUR 6000 korting. Oa TDI boost premie en dergelijke. Dus ex BTW koste hij de leasing slechts 29K (S line 40 TDI incl. enkele opties)
Dus ik denk dat je gelijk hebt en dat de verkoop van de nieuwe A4 echt bagger loopt.
karhengst zegt
Audi heeft naar mijn weten lange tijd last gehad van het niet kunnen of mogen leveren van een flink aantal motoriseringen. De meest recente A4 is bovendien nooit echt warm onthaald omdat het qua design weinig aansprekend was.
Ik kan me verder ook niet aan de indruk onttrekken dat ten tijde van de pre-facelift vooral de C-Klasse veel momentum weg nam en dat op het moment vooral de nieuwe 3-Serie alle kopers naar zich toe heeft getrokken. En dat zeg ik vanuit het perspectief van hun thuismarkt.
Roberto zegt
-edit: probeer eens een puntje, hoofdletter of komma te gebruiken. Het hoeft echt niet perfect ;-) –
mennok zegt
@roberto1801: roberto1801 heeft er blijkbaar wat moeite mee.
Ot92 zegt
Leuk, ik zou wel voor de a5 gaan als ik tussen de 2 moest kiezen, puur vanwege de looks.
De a4 vind ik niks aan vanwege beenruimte achterin, dezelfde reden waarom ik nooit een 3 serie of een c-klasse zou aanschaffen. Ik zou eerder voor een Passat of een Superb gaan.
barry355gtb zegt
De beenruimte achterin boeit niets, ik zit altijd voorin achter het stuurtje en dan 95% zonder achterpassagiers. Ik rij dus een goede fijne achterwiel aangedreven Duitse premiumauto.
karhengst zegt
Precies. En als je sowieso al achterwielaandrijving hebt is AWD ook geen noodzaak voor een fijn rijgedrag bij flink vermogen. Maar dat mocht men van het persbericht waarschijnlijk niet melden.