Alles voor de Unie.
Vanaf volgende week vrijdag zet de Europese Unie wederom een stap naar het verenigen van de 27 EU-landen. Op 12 oktober wordt het namelijk verplicht voor tankstations om de benamingen van de brandstoffen te veranderen. In een poging het voor de inwoners van de Europese Unie eenvoudiger te maken om te herkennen welke brandstof ze moeten tanken (…), beslist de EU dat zowel de benamingen als de labels aangepast moeten worden.
In theorie wordt het inderdaad gemakkelijker om uit te vinden welke brandstof je moet tanken, maar aanvankelijk zal het vooral verwarrend zijn. Om uit te leggen waarom, beginnen we met de nieuwe benamingen van benzine. Euro95 wordt E5. Zij die bekend zijn met deze benamingen zullen zich er niet over verbazen dat dit te maken heeft met de hoeveelheid biobrandstof die in benzine is verwerkt. E5 heeft 5 procent biobrandstof, E10 heeft 10 procent biobrandstof. Althans, dat zal pas het geval zijn in 2020. Wie twijfelt, kan bij de pomp terugvallen op het cirkelvormige logo.
Let op: bij benzinevoertuigen moet zowel de E-waarde als het zogenoemde octaangetal (95 of 98) overeenkomen met de aanduiding op de pomp. Euro 98 wordt dus E5 98.
Diesel komt eveneens terug in een aantal varianten. Het meest zullen we B7, B10 en XTL gaan zien. Dit zijn, in volgorde, diesel met 7 procent biobrandstof, 10 procent biobrandstof en synthetische diesel. In plaats van een rond logo krijgt diesel een vierkant.
Tenslotte zijn daar nog de overige brandstoffen. Daarmee zal weinig gebeuren, qua benaming. De Europese Unie heeft wel besloten dat het logo geen cirkel of vierkant wordt, maar dat het logo een ruitvorm krijgt. Onder andere waterstof, LPG en LNG worden tot deze categorie gerekend.
UPDATE: er stond foutief dat Euro95 voortaan E10 zou worden, maar dat is niet waar. De tekst is aangepast.
Beeld: Audi R8 V10 Plus tankt, via @wolfssjrd. Met dank aan @406_v6 voor de tip!
Papageno zegt
Gouden handel voor de bedrijfjes die brandstoftankjes mogen leegzuigen en/of motorblokken reviseren. Ik vind het niet duidelijker.
NLBUURMAN zegt
@papageno: je zou bijna 2 verschillende kleuren gaan gebruiken om ’t duidelijker te maken, oow wacht…
coffeecup zegt
@NLBUURMAN: gelukkig zijn er nog andere nieuwssites, want het enige doel van dit artikel is om sensatiebewust te schrijven. Maar helaas staat de boodschap er daardoor wel totaal verkeerd in.
De namen veranderen niet, het gaat om een aanvullende informatiesticker. Zie bv https://www.nu.nl/auto/5494313/brandstoffen-pomp-krijgen-extra-eu-informatiesticker-.html
Voor betrouwbaar autogerelateerd nieuws begint Autoblog helaas steeds onbetrouwbaarder te worden. Zodra leuke zinnetjes bedenken en sensatie neerpennen belangrijker is dan de info, gaat het m.i. de verkeerde kant op.
drsjeroen zegt
@coffeecup: behalve dat op nu.nl staat dat Euro 95 en Euro 98 allebei E5 gaan heten… hoop toch dat ik makkelijk mijn 98 ga vinden. En hoe gaat octaan 100 dan heten?
autoblogger zegt
@drsjeroen: we hebben een update gedaan bij het artikel. Zowel Euro95 als Euro98 worden E5, maar er komt een extra waarde voor het octaangetal (95 of 98) bij de aanduiding op de pomp.
donvincenzo zegt
@papageno: Ik vind het wel duidelijker. Er zijn nu hele volksstammen die in een volledige existentiële crisis raken als ze in Duitsland moeten tanken. Oh help, oh god, wat moet ik nu? Moet ik E10? Of Super? Waar is in godevredesnaam de Euro 95?!
s73phan zegt
@donvincenzo: “Wilders! Redt onz de leven matti broerr! Haal onz uid het EU!!!” ?
karhengst zegt
@donvincenzo: Daar staat toch nog altijd gewoon “RON95” bij?
peug206 zegt
@karhengst: yep. Of gewoon 95, 98, 100, 102 en 104… is maar net waar je tankt.
mashell zegt
@karhengst: die paniek figuren worden alleen maar onrustiger van een verwijzing naar Ron 95 Brandsteder.
Dutchdriftking zegt
@donvincenzo: ik ben juist blij in Duitsland. Lekker 102 tanken!
dirkv zegt
@dutchdriftking:
Ik heb dat nog nooit getankt. Rijd dat echt beter?
desjonnies zegt
@dirkv:
Ja.
Veel beter
Impreza Sti’s kunnen niet zonder
Mijn 1970 Renaultje spint als een poes op 102 FireZone.
En de MiTo Veloce wordt er grimmiger van.
De Fiat 131 Abarth hoef je nix anders te geven.
Dit is het beste chemisch afval wat er bestaat, benzines zijn het al een jaar of 20 niet meer.
techniekmeneer zegt
@dirkv: Afhankelijk wat voor een auto je hebt.
Dutchdriftking zegt
@dirkv: ja. Mijn vr6 moet sowieso minimaal 98 hebben, ik heb wel eens in nood 95 getankt, dan loopt ze écht beroerd. Op 102 pakt de vr6 sneller op en trekt langer door. Echt top spul.
87sandyd zegt
@dirkv: Ik heb eens mijn Fiesta ST met 102 getankt. Mijn tank was echt zo goed als leeg en heb het toen 2x getankt.
Serieus, het leek wel alsof de auto 30pk extra had. Dat ding ging echt af als een raket…
rufctr01 zegt
@Papageno: als ze gelijk de benzineprijzen gelijk gaan trekken…
fouadski zegt
@rufctr01: de lonen ook dan maar?
lekbak zegt
@fouadski: De accijns op brandstof zou wel leuk zijn om gelijk te trekken.
Erik zegt
@Papageno: laten we wel wezen, deze stickers komen ERBIJ bij de huidige benamingen om het voor de inwoners van de EU die veel reizen door Europa makkelijker te maken om de juiste brandstof te vinden. Er is GEEN sprake van VERVANGING!
smokin zegt
@papageno: Nou diesel wordt vanaf nu aangeduid met de B van Benzine. Ik snap niet hoe je daar de mist mee in kan gaan..
Teerdz zegt
En dat kan dus geen kwaad voor de motor voor oudere auto’s, of zullen ze daar ook nog aandacht aan gaan besteden?
Jochempie zegt
@teerdz: Ze geven niet om oude auto’s. Leen maar geld voor een nieuwe, is goed voor de economie, slaaf.
techniekmeneer zegt
@teerdz: De brandstof zelf veranderd niet, alleen de naam.
Teerdz zegt
@techniekmeneer: Zit er al ethanol in dan in Nederland?
O.T.: Vanaf welk bouwjaar zou ongeveer eigenlijk gekeken moeten worden worden dan of dit voor problemen kan zorgen?
henk_he zegt
@teerdz: ja, alle benzines in Nederland bevatten al een deel bio-ethanol. Je kunt niet vanaf een bepaald bouwjaar bepalen of je auto geschikt is, dat kun je wel opzoeken: http://www.e10check.nl/
henk_he zegt
@henk_he: blijkbaar mag je geen linkjes dumpen… Google naar e10check
mrbasa zegt
Handig ook om het diesel logo te beginnen met de letter B van benzine.
dees zegt
@mrbasa: Meestal staat er heel groot BENZINE of DIESEL boven.
e36thuglife zegt
@dees: ja vriend wel als je nooit over de grens komt want op sommige plaatsen heet het ook Gazole of Gasolio of Gasolina… En dat is niet hetzelfde hihi haha pruttel pruttel hallo ANWB?!
generaalalfa zegt
@mrbasa:
Straks is er toch geen “benzine” meer.. Dan staat dat logo dus op de pomp en op je klepje..
Erik zegt
@mrbasa:
De B van Biodiesel en bij BenzinE de laatste letter (E) van de naam.
#netzoonzinnigalshetbedenkselvandeeu
Dutchdriftking zegt
@mrbasa: idd het domste wat je kan doen….
koen0373 zegt
Hopeloos, die EU. Te weinig belangrijks te doen, dus maar weer een onzin project opstarten.
2wheeler zegt
@koen0373: ze hebben heel veel belangrijke dingen te doen, ze doen het alleen niet
koen0373 zegt
@2wheeler: Precies wat ik bedoel. Tsjonge jonge. Zullen we Europa aan een paar ondernemers verkopen. Dan zou het snel afgelopen zijn met die onzin.
mashell zegt
@koen0373: de VS is aan een ondernemer verkocht, lijkt geen onverdeeld succes. In Nederland hebben in de LPF tijd een ondernemer in de regering gehad, charmante man die Heinsbroek maar ook de meest incompetente minister ooit. Ondernemers moet gewoon ondernemen, niet besturen, dat is niet hun talent.
NLBUURMAN zegt
“Laten we voor de duidelijkheid de namen veranderen, maar dan wel zo dat de beginletter van Benzine op het plaatje van Diesel staat!”
het wordt pas echt leuk als een dieselauto een vierkant brandstofklepje krijg en de benzineversies een ronde; realistisch? nee, maar wel duidelijk
gwnbmw zegt
@nlbuurman: kan een diesel nou op benzine lopen of kan een benzine op diesel lopen?
techniekmeneer zegt
@gwnbmw: Een dieselmotor kan op benzine lopen, eventjes… Brandstofpomp gaat kapot, verstuivers.. Als je pech hebt brand er een gat in de zuigers. Een benzinemotor loopt niet op diesel. Als je daarmee een keer diesel tankt kan het ook lang niet zoveel kwaad. Leegzuigen en doorspoelen is vaak voldoende.
flutterby zegt
@techniekmeneer: een dieselpiston pas niet op een benzine auto.
techniekmeneer zegt
@flutterby: Klopt, aansluiting is dikker. Maar toch krijgen mensen (vooral ouderen) het voor elkaar om diesel in een benzine auto te gooien. Heb al genoeg tanks leeg gezogen..
Jochempie zegt
Wat is hier het punt van? Ik wil graag het octaangetal van de brandstof weten als ik voor die slangen sta.
smiley70 zegt
@jochempie: Als je 98 zonder octaan zoekt, wordt het de shell. Die heeft zijn excellium net van 97 naar 98 gebracht, en aangegeven niet met ethanol aan te lengen. BP 98 bijvoorbeeld is al E5.
torsen zegt
@smiley70: *Als je 98 zonder ethanol zoekt, wordt het de shell. Die heeft zijn v-power net van 97 naar 98 gebracht, en aangegeven niet met ethanol aan te lengen. BP 98 bijvoorbeeld is al E5.
Volgens mij bedoelde je ‘m zo.
smiley70 zegt
@torsen: Inderdaad.
kennone zegt
@torsen: was BP 98 ook niet ethanol vrij?
henk_he zegt
@Jochempie: de nieuwe stickers zijn geen vervanging maar een aanvulling
granlusso zegt
Ik wil niet conservatief overkomen en meteen roepen dat alles bij het oude moet blijven, maar wie verzint het nu om een ‘B’ voor diesel te gaan gebruiken?
karaya zegt
En mensen die benzine en diesel blijven zeggen zijn fascistisch!
Zo, dat lucht op.
intimrasiert zegt
@granlusso: Heel logisch: het is de B van Beëlzebub-sap
e36thuglife zegt
Waarom van de saaie namen met nummertjes?? Als je dan toch bezig bent geef benzine dan een dope naam zoals Ultra Fire Flame Juice en noem Diesel dan Mega Power Speed Oil. Gemiste kans voor de EU.
arjontje zegt
@e36thuglife: heet je toevallig Jeremy Clarkson??
e36thuglife zegt
@arjontje: Nee E36Thuglife. Waarom?
BrutaalAapje zegt
@e36thuglife: JC? Is that you?
posthumus zegt
Wat fijn, een oplossing voor een niet-bestaand probleem
hectorjenks zegt
En die biodiesel, mag dat gewoon in mijn 14 jaar oude stinkdiesel?
robert110 zegt
@hectorjenks: Ik denk dat jouw 14 jaar oude diesel er minder problemen mee heeft dan een moderne diesel. Voor benzine gebruikers is het helaas andersom.
hectorjenks zegt
@robert110: Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben ja, die oude diesels lopen in feite overal op, haha.
poursuivant zegt
Het is wel de dag van de nieuwe standaardnamen met logo’s. We mogen het ook al niet meer over 802.11ac etc hebben https://tweakers.net/nieuws/144151/wi-fi-alliance-noemt-80211ax-standaard-wi-fi-6.html
dawwg zegt
@poursuivant: Dat is nu wel een verbetering; we hebben al zoveel 802.11xx standaarden dat ze moeilijk uit elkaar te houden worden …
aquila2003 zegt
Wat een ongelofelijke onzin weer. Benzine is overal in de wereld herkenbaar aan het octaan getal!
cyclonic zegt
Hoe gaat dit dan in Duitsland, Je hebt Super E10, Super(onze 95) Super + (98) Dus dan krijg je: E10 E5 en E5?
En dan heb je nog de Vpower 100 en Aral 102… nou lekker duidelijk dan.
autoblogger zegt
@cyclonic: je krijgt extra benamingen voor het octaangetal. Dus in principe zou je straks 3 soorten E5 kunnen tanken: E5 95, E5 98 en E5 100.
bakingmynextbenz zegt
Hmm dit gaat voor meer verwarring zorgen dan duidelijkheid. Als je dan al een EU standaard wil hou dan de ‘lokale benamingen’ en voeg er een EU label aan toe…
henk_he zegt
@bakingmynextbenz: dat is ook de bedoeling
frederik zegt
Bevat op dit moment de gewone Euro 95 al 10% ethanol eigenlijk? Ik dacht alleen als er E10 bijstaat maar na dit bericht ga ik twijfelen.
ikschrijfookoverautos zegt
@frederik: Momenteel is het ongeveer 7 procent, maar dat moet meer worden.
JaxDryke zegt
Belachelijk.
bennyyy zegt
Benieuwd hoe ze dan RON 102 gaan noemen? E0?
henk_he zegt
@bennyyy: octaangetal zegt niks over het bestanddeel biobrandstof. Dus je kunt in theorie e10 hebben met octaan 102
camber24 zegt
E85 is ethanol?
techniekmeneer zegt
@camber24: 85% ethanol, 15% benzine. Word vaak gebruikt in de racerij.
kennone zegt
@techniekmeneer: doet ook wel echt wat. Meen dat je bij een (er voor aangepaste) 200pk volvo 50 paarden extra kreeg als je dat tankte
peug206 zegt
@kennone: beetje overdreven. Rond de 30 tot 50 pk bij 400pk. Maar dan hebben we het wel over een auto met standalone, ethanolsensoren en de complete meuk.
rpaolo zegt
Wke gaat mij helpen? Ik wil gewoon diesel tanken zoals ik dat voorheen al deed. Wat gooi ik er in Godsnaam in?
BaRa zegt
@rpaolo: Frituurolie
peug206 zegt
@rpaolo: whiskey
ghost zegt
Vandaag vroeg ik mij ineens af, waarom hebben Tesla’s en soortgelijke oplaadfrikandellen niet een uitrolbare stekker? Zoals bij een stofzuiger?
Ik zie dus dagelijks mensen een snoer uit de kofferbak pakken om deze vervolgens op de plaats van de tankklep, in te pluggen en het uiteinde aan de laadpaal te hangen.
Dan doen we hier met zn allen moeilijk over logo’s en onzin maar die toekomstmobielen zijn ook onhandig.
arjontje zegt
@ghost: Omdat als je de rol niet goed genoeg uitrolt je dan in eens een brandende tesla kan hebben. Het opgerolde stuk laadsnoer wordt enorm heet dan.
Het zelfde met een verleng snoer, die moet je eigelijkook geheel van de haspel rollen.
e36thuglife zegt
@ghost: ja vriend ik vind goed plan en dan ook met een knop net als op de stofzuiger dat ie zo flip flap zelf weer oprolt en dat die stekker dan nog even 3x tegen je lak klapt en een barst in je achterruit tikt terwijl ie oprolt.
e28forever zegt
@e36thuglife: Geniaal!
NLBUURMAN zegt
@ghost: omdat het veel logischer zou zijn als deze gewoon in de laadpaal zit; anders moet iedereen zo’n haspel meenemen. 1 standaard oplaadkabel zou zo veel handiger zijn; maar goed, als het bij telefoons al niet lukt…
alassad zegt
Goed idee!
Dizono zegt
Wat een IDIOOT KUTPLAN.
Ok, en dan nu de onderbouwing:
Ongeveer een derde van de bevolking op onze aardbol leidt honger. Wisten we natuurlijk al, maar waarom gaan we dan in godsnaam VOEDSEL door onze brandstof mengen. Ja, voedsel ja, want ethanol maak je van bv suikerbiet of graan. En aangezien de vraag hiernaar toeneemt, zullen er wel weer (oer)bossen worden gekapt om nieuwe landbouwgrond te verkrijgen. Waarbij dus A) CO2 vrijkomt bij de kap en verwerking van het hout en er B) minder bossen zijn om onze lucht van CO2 te ontdoen en C) allemaal lieve beestjes dakloos worden. En dat alles omdat wij zo nodig ‘groen’ moeten doen. Wat een bullshit…
jochempie zegt
@Dizono: je hebt helemaal gelijk, het is ook geen groen doen. Groen doen met brandstof is heel simpel. Koop een zonnepaneel. Koop een huis-accu. Koop een elektrische auto. Laad ‘m op met het zonnepaneel en de huis-accu als buffer. Klaar is Jean-Claude.
Dizono zegt
@jochempie: ja, behalve dat de meeste groene stroom waarmee je je Tesla of Mitsubsidie oplaadt, helemaal niet groen is, maar -wederom- gekapt bos dat per boot de halve wereld over gaat en hier wordt opgestookt. In dat licht bezien vraag ik me zelfs af of het onder aan de streep als consument niet bijna beter is om grijze stroom af te nemen dan ‘groene’ stroom bij de meeste grote energietoko’s.
2176cc zegt
@dizono: Het beste is gewoon kernenergie, geen uitstoot en je kunt er veel mee opwekken.
Dizono zegt
@2176cc: ik ben in Pripyat geweest en ik ben toch wat minder overtuigd geraakt van kernenergie. Best interessant om je eens te verdiepen in wat er gebeurt zou zijn als die dappere brandweerlieden niet hun leven hadden gegeven en de hele handel de lucht in was gegaan.
peug206 zegt
@Dizono: zeker, maar zo heeft iedere soort van energie opwekken zn nadelen. Gister was op het nieuws dat er al een telactie is voor dooie vogels door windmolens… Tuurlijk, alles met radioactief afval is gevaarlijk. Waarom kunnen we dan wel bommen maken zonder dat het fout gaat van hetzelfde spul, maar stroom dan gaat het een paar keer mis. Daarnaast is het verreweg het efficiëntste (lees input VS output) en de productie is eenmalig voor een x aantal jaren. Dat aantal is een factor X hoger dan zonnepanelen, rendament is X hoger, om het nog maar niet te hebben over de totale capaciteit.
Jochempie zegt
@dizono: Niet als je het zelf in de hand neemt natuurlijk. 20 m2 zonnepanelen is genoeg om een Model S 20.000 km per jaar mee te laten rijden, mits je een powerwall of twee neemt.
Onehp zegt
@dizono: Nja. Je zou beter stoppen met vlees te eten, want die beesten eten geven kost véél meer voedsel, ongeveer 75% van de gebruikte landbouwgrond. 75%!!! En ze drinken/gebruiken ook nog eens een derde van al het vers water dat er ter beschikking is op de aarbol (wij drinken nog geen 1% hé). Dus als je je argument tegen ethanol doorzet, dan moet je bij deze, ter plaatse voor heel AB, zweren nooit meer vlees te eten. Wat dat is IDIOOT KUT KUT KUT etc.
Dizono zegt
@onehp: Zover ga ik niet, maar ik denk dat ik -met dank aan mijn wél volledig vegetarisch etende vriendin, minder dan 20% van de hoeveelheid vlees eet die de gemiddelde Nederlander naar binnen werkt. Wat die laatste twintig procent betreft, om met Herman Finkers te spreken: ‘ik eet meestal vegetarisch, maar tegen een schattig lammetje kan ik echt geen weerstand bieden’
Onehp zegt
@dizono: heerlijk :) Ben ook grotendeel vegetariër, of zoals men nu ook zegt – flexitarier. Ik vermoed dat je ook wat etanol lust? Ik niet (heb een slechte lever), heb er dan maar 4 jaar op rondgereden ;)
kobus1967 zegt
@onehp: volgens mijn natuurkundeleraar raakt water nooit op, het veranderd van vorm zoals daar zijn vloeibaar, vast en waterdamp.
Een koe zuipt net zo makkelijk slootwater, daar hoeft geen duur kraanwater in en pist dat vervolgens weer uit.
donotfeed zegt
@kobus1967: dat is omdat jouw natuurkundeleraar niet zo goed in scheikunde was
Dizono zegt
@donotfeed: feitelijk klopt het wel, het aantal watermoleculen op aarde blijft normaliter gelijk. Er zit natuurlijk wel een verschil in H2O en drinkwater. Verreweg het meeste water op aarde is zout of verontreinigd en niet geschikt voor consumptie of landbouw.
donotfeed zegt
@dizono: jij ook niet goed opgelet dan ;).
Het kan inderdaad oneindig van fase veranderen (Natuurkunde), maar het kan ook reageren en dan is de H2O toch echt weg (Scheikunde).
Dizono zegt
@donotfeed: en welke chemische reacties vinden er in de natuur plaats waarop in grote schaal watermoleculen reacties aangaan met andere moleculen?
donotfeed zegt
@dizono: rottingsprocessen in de natuur verbruiken water (droge rijst rot niet).
De andere kant op gebeurt natuurlijk ook.
Glucose en zuurstof reageren tot koolstofdioxide en water (spijsvertering).
Water is ook het afvalproduct van iedere verbranding, zoals ook bij een automotor.
Het water evenwicht op de aarde is een stuk complexer dan: de watermoleculen op aarde blijven gelijk.
donotfeed zegt
@dizono: beetje muggenziften want het percentage water dat reageert is wel nihil op al het water op de wereld ;)
peug206 zegt
@donotfeed: axh joh, tegen de tijd dat er te weinig is stappen we lachend in de v8 om nog ff wat noordpool te smelten.
donotfeed zegt
@peug206: waar kan ik me inschrijven?
Onehp zegt
@kobus1967: de wereld is groter dan Nederland. En je scheikunde leraar mag het onderscheid leren tussen H2O, en het soms erg schaarse proper/vers water…
robert110 zegt
@onehp: Je vergeet er voor het gemak wel even bij te vertellen dat een groot deel van die landbouwgrond ongeschikt is om menselijk voedsel te produceren. Vlees is de enige manier om die stukken grond efficiënt voor voedsel te benutten.
Onehp zegt
@robert110: of je kan er biobrandstof op laten groeien ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@robert110: Onzin. Vergeet grazende koeien in grasweiden die te schraal zijn om ander spul te kweken, dat gebeurde vroeger wel, en in sommige derdewereldlanden nog steeds, maar hier al lang niet meer. Vee eet vooral granen, mais en soja, allemaal eetbaar voor de mens, en dat wordt gekweekt op velden die ook zoveel mogelijk moeten opbrengen, want veevoeder is ook een grote business. Het omzetten van plantaardige calorieën naar vlees is sowieso inefficiënt, dus als je meer mensen wil eten geven, is de tussenstap beter over te slaan. Met alles wat vee gevoerd krijgt kan je meer mensen eten geven dan met het vlees van dat vee…
lekbak zegt
@esprit_de_flandre: Koeien en schapen in nederland eten vooral gras. Krachtvoer is duur en word dus minimaal gegeven. Van varkens en kippen weet ik het niet.
robert110 zegt
@dizono: Er moet harder gewerkt worden om de efficiëntie van agrarische bedrijven in voornamelijk derde wereld landen te verbeteren. Er is op dit moment ruim voldoende landbouwgrond beschikbaar om aan de wereldwijde vraag naar voedsel te voldoen en om biobrandstof te produceren. Alleen wordt die landbouwgrond niet volledig benut.
Volledig andere werkmethodes aanleren duurt alleen lang en het kan best moeilijk zijn, voor sommige kan het betekenen dat de ontwikkelingen waar wij Nederlanders ruim 60 jaar over gedaan hebben binnen 10 jaar moeten gebeuren. Er wordt wel hard aangewerkt, maar het blijft nu nog achter de feiten aanlopen.
gebakkenei zegt
@dizono: Leidt ? Echt ?
lekbak zegt
@dizono: Verdiep je eens in hoe een kringloop werkt. Olie uit de grond halen en de lucht in stoken is een kringloop van miljoenen jaren. Een boom kappen en opstoken, waarna er weer een nieuw groeit is een proces van tientallen tot hooguit honderden jaren. Daarom is biomassa ook groen, het stoot wel uit maar de nieuwe groei neemt het ook direct weer op. Mooi spul zo’n korte kringloop.
Zo heeft een koe die in een weiland loopt ook geen uitstoot. Hij eet co2 en ademt het weer uit (waarna zijn voedsel dat weer opneemt). Zelfs methaan van een koe is onderdeel van een hele korte kringloop als de koe buiten loopt (de stijging van methaan komt vooral door andere natuurverschijnselen zoals vulkanen). Oh, en dieren worden heel vaak gehouden op grond die niet erg geschikt is voor landbouw. Kan je vrouwtje ook weer met een gerust hart vlees eten. Wel biologisch scharrel vlees want ze moeten buiten lopen wil dit waar zijn.
e36thuglife zegt
Gazole = Diesel in Frankrijk
Gasolio = Diesel in Italië
Gasolina = Benzine in Spanje
¿Hola estoy conectado a la ANWB española?
¡Tu maldito combustible español me jodió el auto!
robert110 zegt
@e36thuglife: Het mooie aan het woord diesel is, is dat het in zo’n beetje iedere Europese taal herkent wordt, ook al hebben ze er ook nog een ander woord voor.
mashell zegt
@robert110: kom je een Frans tankstation binnen en roep je diesel? Na enig nadenken zegt de man achter de balie “Ahh Oui” en neemt je mee naar het DVD rek en wijst op een Fast & Furious DVD.
Onehp zegt
Ethanol. Een heerlijke brandstof, heeft erg hoog octaangehalte, heeft reeds een zuurstof atoompje in de keten en heeft dus minder lucht nodig, verbrandt kouder en op de koop toe is het enigszins een duurzame brandstof, mits je wat minder vlees belooft te eten (zie hierboven).
Het probleem van E5, E7, E10 etc. is niet per se bijmeningen van ethanol, maar het feit dat de rest van de benzine van slechtere kwaliteit is, vermoed ik zo, als die nu effectief slechter lopen. Maar dus in principe, geen bezwaar tegen Ethanol.
peug206 zegt
@Onehp: vreet de leidingen aan in de oude autos?
desjonnies zegt
Gewoon weer lood in het spul stoppen en de Namen normaal en Super herintroduceren voor benzines zodat we die ouderwetse lucht -die Jeremy Clarksons hersens ooit onherstelbaar heeft beschadigd- terug brengen, met merken als Fina, Caltex en Elf en weer stickers geven ba een tankbeurt.
Voordeel is dat wanneer een pliessieagent aan je vraagt “Of het Normaal is dat je tegen een boom staat te pissen”, je vol onschuld kunt antwoorden dat het Super is.
utregcity zegt
En dan staat Henk met z’n Tesla aan de pomp, moet ie dan E(lectrisch)5, E10 of E85 hebben? “Diny weet jij dat?”
wopfe zegt
Ik dacht dat alleen BP euro 98 geen ethanol bevatte in Nederland. Was alweer even geleden zelfs een item op Autoblog.
krissie zegt
indd de B voor diesel gebruiken gaat problemen geven. en nu we dan toch overgaan op E10, de wat oudere auto,s met directe inspuiting (VAG FSI, GM DGI, en enkele wat oudere mercedesmotoren o.a.) zijn niet zonder schadelijke gevolgen op biobrandstof te rijden….
smiley70 zegt
Van de zomer in Frankrijk ron98 E5 getankt in mijn supercharged opel speedster.
Liep als een verkouden koffiemolen op vol gas.
Ik tank daarom voorlopig shell v-power waar nog geen ethanol inzit.
lekkaah zegt
Aha, daar is de EU dus druk mee
krissie zegt
op http://www.e10check kun je zien welke auto op e10 kan en welke niet…. ff opletten bij het aanschaffen dus, want over een paar jaar is e10 de standaard benzine…