Heb jij moeite om het verschil tussen een V6 en een V8 te horen?
Je kiest natuurlijk niet alleen voor een V8 vanwege het extra vermogen (115 pk extra), maar ook vanwege het lekkerdere geluid dat uit die Italiaanse uitlaat komt zetten.
Om het ons gemakkelijker te maken beide motorvarianten te vergelijken is Jaguar zo lief geweest om een vergelijkingsvideo te maken. We horen eerst de V6 voorbij komen en daarna is het tijd voor de V8. Beide motoren zijn overigens voorzien van een supercharger, mocht je dat niet weten.
Beluister de soundbattle HIER.
PS Op bovenstaande foto zie je links een F-Type V8 S en rechts een F-Type V6.
alcantara zegt
Die V8 klinkt een beetje als een tractor.
ederooij zegt
@alcantara:
Dan maar een tractor op mijn oprit
Megakix zegt
@alcantara: de reden waarom je de V6 of L6 wel kunt waarderen…smooth and clean..
porsche928 zegt
Dan toh maar die V8 mocht ik ooit de knaken hebben.
mgmgb zegt
Liefst natuurlijk de V8 maar de V6 is ook al een geweldige auto!
norge zegt
Zolang het geluid maar niet uit de deurspeakers komt…
douwe zegt
vind ze niet geweldig klinken, maar je kan toch wel beter de V8 kopen. Mocht je er een overwegen
solmatje zegt
@douwe: wacht maar tot je hem voor de eggie hoort! Moooi
MAB zegt
v6 klinkt al goed, maar als je de v8 daarna hoort.. wat een bruut geluid
salberts93 zegt
V8 klinkt niet als de V8 uit de XKR maar toch erg lekker moet ik zeggen! maar maakt me niet uit, als er maar niet die centrale uitlaten onder zitten die dubbele pijp aan twee kanten is toch mooier ! en ik zou een flinke duit extra betalen als dat zou betekenen dat Jag deze auto met een fatsoenlijke versnellingspook uitrust
mattr zegt
Bij de V8 hoor je vooral de compressor loeien, ik vind de V6 mooier klinken!
ej20g zegt
@mattr: daar sluit ik me bij aan. De V8 mist het hameren zoals een V8 hoort te doen.
kaasboerin zegt
@ej20g: Lol, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar volgens mij refereer jij naar het geluid van de oude V8’s..
Tegenwoordig ‘hamert’ een V8 bijna niet meer.
darkpluisje zegt
@kaasboerin: ja is dat ”gehamer” niet bij motoren met een langere slag als oude amerikanen inderdaad? Tegenwoordig hebben v8 en vaak een veel kortere slag als toen wat ze makkelijker toeren laat maken en minder laat hameren
ej20g zegt
@kaasboerin: ik heb het over échte achtcilinders. Dus blokken van AMG (voornamelijk de 6.2), Aston Martin en Porsche. De achtcilinders die niet hameren vind ik over het algemeen niet eens mooi klinken, tenzij het volbloed racemotoren zijn. De V8 van een 458 Italia vind ik bijvoorbeeld qua geluid niks aan, had net zo goed een goed aangepaste 4 cilinder kunnen zijn in mijn ogen. Eén van de weinige niet-hamerende achtcilinders die ik écht mooi vind klinken is het blok van de 360 Challenge Stradale. Zonde dat al die achtcilinders tegenwoordig hun brom verliezen.
kaasboerin zegt
@ej20g: De éckte achtcilinders?
A ha……..
MARS zegt
Helaas, beide doen mij de broek niet bollen!
straatpiraat zegt
Ik ben de enige op de wereld die van mening is dat dit geen mooie auto is maar dat ter zijde, een V8 klinkt vaak fantastisch dat is niet nu opeens uit gevonden ofzo..
notsobig zegt
@straatpiraat: Ik dacht dat ik op autoblog zit en niet op de uitvindingblog… Oh wacht ik heb gelijk, ik zit ook op autoblog…
straatpiraat zegt
@notsobig: Precies dat vind ik ook. Daarom vind ik het een beetje raar dat er nu net gedaan word alsof Jaguar voor het eerst een fantastisch geluid creëert terwijl ze dat al jaren doen.
notsobig zegt
@straatpiraat: Waar lees jij dat dan?
straatpiraat zegt
@notsobig: “Je kiest natuurlijk niet alleen voor een V8 vanwege het extra vermogen (115 pk extra), maar ook vanwege het lekkerdere geluid dat uit die Italiaanse uitlaat komt zetten.” Beetje open deuren intrappen vind ik dit. Maar dat is mijn mening en daar plaats ik dus een opmerking over.
moldauferrari zegt
Mooie auto , mooi geluid maakt niet uit welke je neemt want bijde zijn ze even mooi en ze klinken beide ook even mooi dus bij de zeer geslaagde auto’s
TT225man zegt
Nou, dat lijkt me duidelijk: de V8 heeft emotie, de V6 is wel erg klinisch (zou een Z4 kunnen zijn, Boxster klinkt al beter). Belangrijkste probleem blijft dat er geen handbak (of DSG/PDK/S-tronic/… bak) in komt en dat ze de pricing veel te hoog (=arrogant?) in hebben geschaald waardoor er betere alternatieven zijn. Mooi is ie wel, dus over jaartje een met >30% afschrijving bekijken :)
mco zegt
@TT225man:
Nee man, een 6 cilinder van BMW klinkt heel anders. Dat is een 6 in lijn. Dit is een V6 in het filmpje.
De nissan 350 z maakt (vind ik) het duidelijkst herkenbare v6 geluid. Daarna herken je iedere v6
nissan V6:
http://www.youtube.com/watch?v=njJEJNI_kHU
BMw I6
http://www.youtube.com/watch?v=5PMkovfshNw&feature=related
redneckdarian zegt
v6 kopen en zeggen dat je een v8 hebt!
j00rs zegt
Die V6 klinkt wel erg lekker. Dus doe mij de V6 maar en dan een Maserati Quattroporte voor het V8 geluid.
euro95 zegt
Niet dat ik in de veronderstelling ben dat ik me er druk om zou maken met zoveel geld, maar liever de V6 ipv de V8, brandstof is duur!
TT225man zegt
Kijk nou, de handbak gaat er nu echt komen: http://www.autocar.co.uk/car-news/jaguar-f-type/jaguar-offer-manual-gearboxes Duurt nog een jaar, maar dan hopelijk ook in de V8 voor de ultieme rijmachine!