Is het een zwakkere economie, of is de succesvolste sportwagen gewoon niet meer zo succesvol?
Na jaren van records moesten diverse autofabrikanten in 2024 een stapje terug doen. De auto-industrie werd flink geraakt door een afkoelende economie. Met name in China liepen de autoverkopen terug en dat hebben de grote merken gemerkt.
Ford Mustang verkopen
Zoomen we in op auto’s die wij leuk vinden, dan moet je het toch hebben over de Ford Mustang. Met een leuke dikke motor al jaren onbetaalbaar door het fantastische Nederlandse belastingklimaat. In de Verenigde Staten kun je een nieuwe ‘Stang nog wel voor een fatsoenlijke prijs rijden. Maar in thuisland Amerika doet de succesvolste sportwagen ter wereld het helemaal niet zo lekker.
In 2024 wist Ford slechts 44.003 exemplaren van de Mustang in Amerika te verkopen. Dat is nieuws, want niet eerder verkocht het merk zo weinig auto’s van dit model in de geschiedenis van de Mustang. Het zijn vrij lage aantallen voor zo’n groot land als de Verenigde Staten.
Mach-E verslaat de échte Mustang
Wat misschien nog wel pijnlijker is voor de Ford-veteranen in hart en nieren is dat de Mach-E zelfs beter verkocht dan de sportwagen. Toen het merk de Mach-E onthulde schreeuwde menig liefhebber moord en brand over het gebruik van de Mustang-naam voor deze elektrische crossover. Inmiddels is dit verbasterde model succesvoller dan het origineel. Hoe tijden kunnen veranderen. De Mach-E werd 51.745 keer verkocht. Zelfs de elektrische F-150 Lightning deed het met 33.510 stuks niet slecht.
Het is makkelijk om meteen de economie de schuld te geven van de tegenvallende Ford Mustang verkopen. Want de meeste autofabrikanten hebben te maken met dalende verkopen toch? Kijk bijvoorbeeld naar een Tesla. Ja, dat klopt. Echter heeft de Mustang al jarenlang te maken met een verkoopdaling, met 2023 als uitzondering.
Zoals de kop al stelt. Misschien liggen de hoogtijdagen van de succesvolste sportwagen ooit achter ons. Ford is er zelf gelukkig wat optimistischer over. Neem nu de brute Mustang GTD, het valt het merk te prijzen dat ze in deze tijden met zo’n wapen op de markt komen.
PunicaOase zegt
Misschien ook iets te maken met het design? Deze laatste versie in standaardtrim ziet er naar mijn mening een stuk minder mooi en gespierd uit dan de vorige editie.. Dat zag ik nog meer toen die twee naast elkaar stonden.. Aan de andere kant zijn de Camaro en Challenger min of meer weggevallen, dus zou je meer interesse verwachten..
ouwedibbes83 zegt
Idd, de vorige generatie was erg geslaagd en de generatie daarvoor was misschien onderhuids niet zo’n grote stap maar qua looks greep die passend terug op het verleden.
mashell zegt
Het moet tegenwoordig allemaal praktisch zijn, veel belangrijker dan mooi of leuk. Het zijn troosteloze tijden.
hotze zegt
Denk dat die twee stukken grijs plastic in de gril de boosdoener zijn, ziet er niet bepaald fraai uit. Waar dienen die dingen voor? Hopelijk zijn ze ook in zwart verkrijgbaar.
Yannick zegt
Dat zijn toch die brute RTR lichten?
banderas zegt
Auto’s worden steeds duurder, terwijl EV’s prijsdalingen kennen, meer acceleratie bieden en dan ook nog eens spotgoedkoop in onderhoud en lange garantie. Dan snap ik wel dat mensen overstappen.
HZW zegt
Het is natuurlijk heel simpel mijn inziens, de huidige Mustang generatie is minder mooi geworden.
Ze hebben hem een beetje een fantasieloos gemoderniseerd design gegeven.
De voorkant is gewoon lelijk, met die lelijke koplampen en die rare gril met veel plastic.
Verder is het ook steeds groter en logger geworden, met bijna 4.8+ meter lang.
Er ging een gerucht over de huidige generatie dat hij compacter zou worden, en ook lichter.
En verder een meer modern retro design richting het 1965 model zou krijgen.
Ik vind de vorige generatie zonder twijfel mooier.
Lambrusco zegt
Ben het met je eens. Ben een Mustang liefhebber en op mijn droomoprit staan er een aantal, variërend van een ‘65 cabrio tot een 2002 Mustang Cobra. Nu heb ik geen oprit en geen Mustangs maar dromen mag haha! Afgezien van het model wat ze rond 2015 uitbrachten kan ik het huidige model gewoon niet mooi noemen. Teveel fratsen en dan vind ik de nieuwe Charger een stuk fraaier. Auto’s horen bruut/mooi te zijn en toch een zekere elegantie te hebben in plaats van allemaal fratsen en flapjes, hoekjes etc.
mc96 zegt
Grappig. Naast zo’n pick up truck ziet een Mach E er bijna laag en sportief uit 😀
vaakbenjetebang zegt
Waarschijnlijk geldt voor de Mustang wat voor de meeste leuke auto’s geldt: de allerleukste versies zijn al jaren geleden gebouwd. Een nieuwe(re) is leuk, afgezet tegen andere auto’s van nu, maar niet afgezet tegen een eerdere Mustang.
HZW zegt
Vorige generatie Shelby GT350 / GT350R met 5.2L Voodoo motor, heeft mijn voorkeur.
O plaat zegt
Jammer, zeker gezien de mustang geen directe concurrentie meer heeft. Ik denk dat de enige concurrentie van de 4serie moet komen die in een hogere klasse opereert. Hopelijk stopt Ford niet met de productie van hun enige toffe wagen. Al is het maar als halo car, want door het gebrek aan toffe wagens krijg je ook geen nieuwe generatie autoliefhebbers. Geen enkel kind hangt een foto van een Ford Kuga boven zijn bed. Geen enkele puber droomt van een crossover.
Fernando zegt
Muscle car liefhebber, een 1972 Mustang Mach I, Dodge Viper GTSSRT-10; Dodge Ram SRT-10; Dodge Challenger SRT Hellcat en een 2022 Mustang Shelby GT500 in de garage. Ja Duitsland maakt je niet straatarm met BPM. Naar Nederlandse begrippen zijn deze wagens peperduur, gelukkig is dat niet het geval als je in Duitsland woont. Nee geen enkele nieuw gekocht, steeds als jonge occassie waarvan de vorige eigenaar de grootste afschrijving voor zijn rekening heeft genomen.
Lambrusco zegt
@fernando dat is oprecht een mooie garage zeg!! Gaaf man. Met welke rijdt je het liefst?
Fernando zegt
De Mach is mijn lieveling. In 1991 gekocht in België voor 20.000BEF/500€. Was te jong om oldtimer te zijn, te gulzig en te kostelijk aan MRB in die tijd. Taxatie 2023 : 70.000€ en een nekkendraaier waar ik ook kom. Rij er jaarlijks 10K km mee, gewoon omdat het leuk is