Mocht je nog niet weten wat een DSG versnellingsbak is, zou je je eigenlijk in een hoek je gaan zitten schamen, maar omdat ik de rotste niet ben, leg ik het je nog wel een keertje uit. Bij de DSG techniek zijn de schakeltijden zeer kort, doordat op moment van schakelen de volgende versnelling al klaar staat. Hierdoor is het mogelijk om te schakelen zonder (of zeer geringe) onderbreking van de trekkracht. Je zou het kunnen vergelijken met een traploze automaat, maar wanneer je het gas flink intrapt, voel je ook een DSG wel schakelen.
Om de theorie te visualiseren, het onderstaande filmpje.
(via: germancarblog.com)
ano'tje zegt
klein vraagje, ik zie vaak zoekertjes staan met “tiptronic” in hun details, is dit dan zo’n DSG bak? of ’n gewone automatische versnellingsbak?
w0o0dy zegt
een tiptronic versnellingsbak is eigenlijk een automaat, maar door de knoppen op het stuur (of flippers erachter) kun je ook zelf bepalen waneer geschakeld wordt (soms ook met de pook via een speciale stand (je ziet dan een + en een -))
DSG is in feite een normale versnellingsbak, met twee koppelingen (heel kort door de bocht die samenvatting, maar ik wou het simpel houden)
Dr. 156 zegt
Als Techneut is het idd erg mooie techniek zo’n DSG. Alleen lees ik steeds meer dat dit soort half-automaten de “fun” uit het rijden halen. Er is te weinig sensatie, alleen een niet aflatende trekkracht tot het einde v/d km teller.
Persoonlijk vindt ik schakelen een erg amusante bezigheid, en geeft ook bij lage snelheden al voldoening.
Maar voor een echt oordeer, zou ik zo’n DSG zelf moeten proberen.
Audi zegt
Geloof me, zo’n DSG bak haalt echt alles, behalve het plezier, uit het rijden.. Je zou het echt eens moeten proberen, super! Bij Audi gaat het nu S-tronic heten..
Mpower zegt
Normaal gesproken ben ik helemaal geen fan van automaten (nog steeds eigenlijk). Maar ik moet zeggen dat de DSG wel wat speciaals is flippers achter je stuur maken het af. DSG moet je gewoon proberen ik had het geprobeerd op de nieuwste generatie A3 TDI 140pk. Ik ben zeer te spreken over DSG (net playstation) alleen weet ik niet hoe het zou zijn als ik het op lange termijn zou gaan gebruiken, verveling? Weet ik niet, zou best kunnen
Jappekop zegt
Boring!!!
silasse zegt
Automaat is vo mij de max!
haat de DSG!
(heb ervaring)
Marchel zegt
Inmiddels heb ik 90.000 km gereden in een Skoda Octavia 1.9TDI DSG en er bestaat echt geen betere automaat dan een DSG!
Handmatig kan je echt nooit zo snel schakelen als een DSG bak.
Wat betreft de tipronicfunctie (handmatig “sequentieel” schakelen met de pook), ik heb het een paar keer geprobeerd, maar wat mij betreft mogen ze die functie eruit slopen. Laat dat ding maar gewoon zelf zijn werk doen.
Mpower zegt
@silasse
Automaat het naam zegt het al automatisch dus je hoeft (bijna) niets te doen, waar is het pure autorijden gebleven? Het is al erg genoeg dat er zoveel onnodige electronica in auto’s wordt gestopt waardoor het gewicht zwaar omhoog gaat.
m5 zegt
nee danku doe mij maar smg
BMW zegt
@m5 Met jou kan ik praten!
silasse zegt
@Mpower
Jah ik weet het.
Maar ben nogal een luie.
Mpower zegt
@M5
SMG kan je alleen vinden op de top M modellen voor de rest moet je het doen met steptronic. DSG is in mijn ogen revolutionair omdat het toegankelijk is gemaakt voor een grote doelgroep, SMG kan je niet hebben op 320d terwijl je een A3 dieseltje er wel uitgerust mee kan zijn. SMG is ook bijna 2 maal zo sneller dan de DSG, 0.08sec vs. 0.15sec
Erik zegt
SMG haalt bij lange na de duurzaamheid van DSG niet. Ook geeft DSG je een korter schakelgevoel dan SMG, er is eigenlijk geen kracht onderbreking bij DSG. BMW is niet voor niets al bezig met een DSG versnellingsbak. Zal geen jaar meer duren voordat die ook geintroduceerd wordt.
Mpower zegt
@erik
over dat kort schakel gevoel heb ik wel mijn twijvels, en voor de rest zou ik graag de bronnen van je willen zien
m5 zegt
@ erik dsg geeft je een korter schakelgevoel maar dat is niet zo smg schakelt sneller
cvt-pusher zegt
ff wat rechtzetten: het reclame filmpje voor de VW-dsg is eigenlijk een spotje voor cvt: het jongetje maakt geen schakelstappen! En cvt is uiteindelijk ook de ideale automaat: De nieuwste generaties (o.a. Mercedes A en B-klasse) hebben een brandstofverbruik dat vrijwel gelijk is aan DSG en handbak. Maar bovendien hebben ze een koppelomvormer, waarmee de wegrijsensatie ongeevenaard is. Om deze reden ook krijgt de DSG nauwelijks een poot aan de grond in de VS waar automaten met koppelomvormer standaard zijn. Omdat nagenoeg elke CVT met een tiptronic geleverd wordt (Honda, Nissan, Mercedes, etc.) kan de fervente schakelaar zelf zijn schakelmomenten kiezen (maar de ervaring leert dat de CVT je al snel overtuigt dat je dat aan hemzelf kan overlaten).
Jp zegt
je moet de DSG proberen met 300+ pk je weet niet wat er gebeurt.
Heb dit gedaan in een A4.
trekkracht tot eind van de teller.
De DSG krijgt alleen weinig kopers in de usa, maar ja dat land bestaat ook niet echt!
Henk zegt
Door beenampytaties ben ik verplicht om automaat te rijden , dit is toch wel een grote verbetering om daarbij toch “gemakkelijk” te schakelen .
Alleen met handgas en handbedrijfsrem , zullen die flippers toch wel iets moeilijker te bedienen zijn , maar toch heel was beter dan het bedienen van die
auotomaathandel ..
A.P.M. van den Goorbergh zegt
Hoe deze automaten ook allemaal mogen heten DSG, SMG of CVT. De beste automaat is en blijft voor mij de CVT. Alle automaten hebben schakelmomenten hoe kort deze ook mogen zijn, ze zijn er in iedergeval. Er is er niet een sneller dan de CVT. Deze continu variabele transmissie van de DAF personenauto. Uiteindelijk rijdt ieder merk die dit type automaat kan leveren met het pientere pookje rond. Het is gewoon een verbeterde en uitgewerkte versie van de Variomatic. En daar mogen wij (nederlanders) best weleens trots op zijn. Deze transmissie kan bijna bij ieder automerk als optie geleverd worden. Ook Jeep komt er binnenkort mee op de markt. Ik heb hierin al mogen rijden. Het is echt het neusje van de zalm, en daar kan een DSG of SMG niet tegenaan.
b.d.kerkhoven zegt
Ruim 12 jaar ervaring met de CVT, waarvan 9 jaar met Cruise Control, hebben aangetoond, dat dit een subliem systeem is: Stijgingen en afdalingen, wind tegen
en wind mee…bij alle belastingen wordt de perfecte combinatie traploos gekozen.
Het lijkt wel of “sportieve” rijders terugwillen naar double clutch en tussengas.
Werner zegt
Kan er mij nu eens iemand uitleggen wat er zo sportief is aan filerijden met een handgeschakelde bak…? Iedereen wil blijkbaar geld uitgeven aan zoveel mogelijk comfort (alles elektrisch, airco, gps,…) maar net het item dat het meeste bijdraagt, namelijk niet meer hoeven te schakelen, nee… dat is iets voor ouwe mannen die niet kunnen rijden… Je staat tegenwoordig meer in de file dan dat je rijdt, en dan is een handgeschakelde bak toch niet echt wat ik zoek. En als je dan toch eens een constante snelheid rijdt op de autosnelweg, dan heb je ook niet echt iets aan een handbak. Sportief? Ik zie niemand sneller met een handbak schakelen dan de dsg doet… Of het nu in 8/1000 of 15/1000 van een seconde gaat, dat verschil zal je niet voelen. En daarbij is de dsg nog zuiniger dan de handgschakelde versie…
Ieder zijn zin natuurlijk, maar ik ben er van overtuigd dat veel ‘automaat-haters’ bekeerd zouden zijn wanneer ze een jaar lang rijden met een automaat! En ik moet zeggen: ik spreek uit ervaring (Mitsubishi Galant V6 automaat)…zou nu niet anders meer willen en heb een Passat met dsg besteld (wordt volgende week geleverd).
Dr.156 zegt
@ Werner: Ik hoop dat je dan niet teleurgesteld wordt in de DSG. Om file te rijden gaat er namelijk niks boven een automaat met koppelomvormer. De DSG heeft een (eigenlijk zelfs twee) klassieke koppeling, en die zal in de file enige “bedenktijd” nodig hebben. Dat wordt nooit zo soepel als de automaat van je Galant.
Persoonlijk ben ik nog steeds van de handbak; maar ik houdt dan ook van de zelf kasteiding van een klassieke auto.
vwman zegt
@dr.156 dan moet je gewoon autohold nemen als je dan file rijd en stil komt te staan gaat automatisch de elektronische handrem erop zodat je niet constant je voet op de rem hoeft te houden zodra het weer begint te rijden geef je gewoon wat gas en je bent weg…. geloof me nix bedenktijd gewoon in 1 x weg…. en ’t kost d8 ik een euromeier of 2
Frank zegt
@dr.156 ook ik heb de nieuwe dsg besteld. Een van de redenen is het filerijden in Nederland. Aangevuld met de adaptive cruise control kan het niet meer stuk. Ik heb hier een dag mee proefgereden en was direct verkocht. Ongelooflijk hoe dit systeem prachtig de afstand houdt, ook als er plotseling iemand de auto op de snelweg ervoor gooit. Zelfs tot nagenoeg stilstand aan toe. Indrukwekkend.
walter zegt
jaren heb ik de baan gedaan met mercedes automaat – problemen legio in combinatie met cruise control. Nu Passat 5-bak en prima. Overweeg nu om een Touran DSG aan te schaffen. Maar eerst en vooral een uitgebreide proefrit met zulk een DSG bak.
Johannes zegt
En wat is dan weer het verschil tussen DSG en zogenaamde sequentiele versnellingsbak?
robertus zegt
@johannes
DSG is een geautomatiseerde handgeschakelde bak, door 2 koppelingen te gebruiken is ie sneller dan handgeschakeld. In theorie kan een DSG bak van de 1e direct naar bijv. de 6e schakelen (zonder via 2e,3e,4e en 5e te hoeven, de computer doet dit in de praktijk wel, maar mechanisch hoeft dit niet)
Sequentiele versnellingsbakken zie je bijv. op motorfietsen, bij deze bakken kun je slechts 1 versnelling omhoog of omlaag per schakelhandeling, je kunt er nooit 1 overslaan, mechanisch onmogelijk.
robertus zegt
Oh ja, ik ben zelf niet bepaald een automaat aanhanger, maar DSG lijkt me echt perfect, nog geen ervaring mee helaas. Die bak is sneller en zuiniger dan welke bak dan ook. VanDoorne’s transmissie (CVT) is ook een goede uitvinding, maar heeft gewoon een imago van rijden met een PTT elastiekje. En ik denk dat het qua rijgedrag niet zoveel beter is als een DSG, het nog enigszinds schokken van DSG bij volgas ligt meer aan de software dan aan het mechaniek. Theoretisch is het mogelijk om de koppelingen dermate te laten slippen dat het toerental ideaal blijft en de snelheid toeneemt, dit is in de praktijk ook bijna het geval. Maar om de slijtage niet uit de klauwen te laten lopen, zal dit denk ik iets abrupter gaan.
Maar als het ff kan, een DSG voor mijn volgende auto.
Pieter zegt
Hoe koppelt een auto met dsg bak vanuit stilstand? Stel dat je met een zware aanghanger rijd en je moet een beetje steken. Een automaat heeft een vloeistof koppeling die niet slijt. Hoe werkt dit? Of rijd je dan constant op de koppeling?
Het lijkt me verder een ideaal systeem. Kan het vermogen zo goed als optimaal gebruikt worden.
jackie zegt
Is er iemand die ervaring heeft met een Touran DSG van 105 pk.
Is dit voertuig geschikt om een caravan te slepen. Nu trek ik deze caravan met een Passat van 100pk 5versnellingen, dit zonder problemen net een trein.
michel zegt
kan iemand mij het verschil tussen dsg en cvt uitleggen.
jan van bekkum zegt
Ik heb een oude cadillac uit 1970. Met een 3-traps outomaat. Al 12 jaar heb ik deze auto. Er is niets fijner dan een auto met automaat te rijden. Nu heb ik een vw caddy besteld. Met DSG natuurlijk. Lijkt me helemaal het einde. Geen geschakel meer tijdens mijn werk. Rij veel stads verkeer. Sta regelmatig in de file. Dit wordt elke dag een feest voor mij. mvgr jan van bekkum
cvt-pusher zegt
Nog wat info voor de vragenstellers:
Een DSG is een getrapte versnellingsbak (eigenlijk 2: 1 voor de even en 1 voor de oneven versnellingen), die de koppelonderbreking tijdens het schakelen vermijdt door met een slippende koppeling de overgang van de ene bak naar de andere te laten verlopen. Daar zit ‘m ook het zwakke punt van deze bakken: dat synchroniseren kost ontzettend veel calibratie inspanning en is erg gevoelig voor veranderingen (bijvoorbeeld de slipeigenschappen van de koppelingen). Er zijn al diverse log’s waar mensen hun ergernissen over haperend functioneren met elkaar delen. Het wegrijden van de dsg gebeurt met 1 van de 2 koppelingen, ook dmv slip.
Inmiddels zijn er twee groepen dsg’s: kleinere vermogens met droge versie, hogere vermogens met natte versie (heeft betrekking op koppeling met platen in olie c.q. droog zoals bij handschakelbak).
De cvt heeft van nature geen trekkrachtonderbreking, na eenmalig via de koppelomvormer van start te zijn gegaan is het systeem zonder verdere kunstgrepen klaar om al het aangeboden motorkoppel door te leiden. Dit gebeurt door middel van een metalen V-band die tussen twee poeliesets met de zelfde v-hoek geknepen wordt. een hydraulische regeling zorgt dat er juist voldoende voorspanning is om het koppel door te leiden en om de juiste overbrenging te kiezen (eventueel de keuze van de chauffeur uit te voeren in de zgn tip-mode).
Nog vragen?
patrick zegt
Heeft iemand ervaring met de betrouwbaarheid en levensduur van een DSG automaat? Heb wel eens gehoord dat deze tussen de 150 en 200 dkm aan een revisie toe is. Met name dus van belang voor de tweede eigenaar van een dergelijke auto…
jonas zegt
@patrick
DSG haalt probleemloos 300.000km, voordat revisie nodig is.
cvt-pusher zegt
Moet daar toch even wat over kwijt: typ maar eens DSG problem in op Google er zijn nogal wat forums die hun problemen delen.
een collega rijdt een vw passat met dsg, is na 80.000 km bezig met zijn 3e dsg!!! typisch probleem is te zien op:
http://nl.youtube.com/watch?v=cToGER1TEbs
Faical zegt
OK, wat kost zo’n revisie dan???Aangezien ik trouw mijn onderhoud bij de VW doe,zal dat niet goedkoop zijn.
Eryk zegt
kijk maar op dsg-dokter.nl dan krijg je een beeld van wat de prijzen zijn.