Het budgetmodel van Tesla onder de Model 3, wat ‘Model 2’ of ‘Redwood’ zou gaan heten, is geschrapt, of toch niet?
Dit artikel is geüpdatet met nieuwe informatie.
De prijzen van Tesla zijn scherp, met een ‘maar’. Het is altijd net ietsje meer dan wat Elon Musk belooft. Nou kun je dat de grote topman van Tesla niet altijd kwalijk nemen, want belastingen en complicaties. Laten we het zo zeggen: een Model 3 met een beetje specificaties was niet de ‘35.000 dollar kostende’ Tesla die Musk beoogde. De wereld hield daarom hun hart vast voor de ‘25.000 dollar kostende Tesla’ die voor binnenkort op de planning zou staan, naar verluidt onder de naam Model 2. Al worden EV’s wel steeds goedkoper en is inmiddels Tesla niet de enige fabrikant die met dit soort bedragen komt. Tesla kan een prijspakker goed gebruiken als je ziet wat voor hardlopers de relatief prijzige Model 3 en Model Y zijn.
Tesla Model 2 geschrapt?
Helaas is een goedkope EV produceren nog geen kattenpis en dat lijkt Tesla nu ondervonden te hebben. Volgens Reuters, gebaseerd op info van meerdere bronnen, is de Tesla Model 2 geschrapt. Er komt geen consumentenversie van de auto op de markt, maar het platform zou gebruikt worden voor zelfrijdende robottaxi’s. De 25.000 dollar kostende Tesla wordt het echter niet. Tesla en Musk hebben nog niet gereageerd op het bericht van Reuters, al kregen X-gebruikers wel de tekst ‘Reuters liegt’ te zien van Musk. Zonder specifiek te zijn. Nou zou Musk iets dat waarschijnlijk investeerders gaat kosten niet op die manier openbaar maken, maar toch.
Concurrentie
Eén van de bronnen zou als reden voor het schrappen van de Tesla Model 2 geven dat de concurrentie te groot wordt. Musk heeft zich vaker uitgelaten over hoe Chinese EV’s qua prijs-kwaliteitverhouding het de ‘westerse’ autofabrikanten erg lastig maken. Een andere bron zegt dat Musk heilig gelooft in de robottaxi’s en hij liever die switch maakt omdat de droom van een spotgoedkope EV in duigen ligt. Een concrete en overduidelijke reden voor het schrappen van de Model 2 wordt echter nog nergens bevestigd. Ook moet nog duidelijk worden of het überhaupt wel allemaal klopt, maar intern zou er al flink geschoven zijn en zouden de mensen van het Model 2-project al op de hoogte zijn.
Wacht maar af
Hoofdontwerper van Tesla Franz von Holzhausen heeft Elonesque antwoorden geven in de media goed begrepen. Desgevraagd bij een vraag-en-antwoordsessie zegt Von Holzhausen dat we moeten afwachten en vooral niet alles geloven wat we lezen. Tsja, ook dat kan je weer op meerdere manieren interpreteren en er wordt vooral niet gesuggereerd dat Reuters definitief ongelijk heeft. Ook kan je hieruit wellicht verstaan dat Tesla iets groots van plan is en dat dit grootse alsnog het robot-taxi-idee is.
Voor nu blijft de Model 3 dus nog even de goedkoopste Tesla en is het maar de vraag of dat in de nabije toekomst gaat veranderen.
Flutterbear zegt
Deze speculatie was ook al over de Model 3. Oude wijn, nieuwe zakken. Tesla beschikt echter niet over het kapitaal om miljoenen “25k” Robotaxi’s voor te financieren. De kans is wel groot dat FSD geen fixed prijs meer zal hebben en enkel via een abonnement.
Flutterbear zegt
https://insideevs.com/news/525055/tesla-modely-no-steering-wheel/
Gelukkig gaat het bij Tesla niet altijd zoals Musk wil.
goodvibrations zegt
Als dit niet doorgaat vraag ik me af waar Tesla de groei (waar de koers nog steeds gedeeltelijk op is gebaseerd) nog vandaan moet halen. Alle modellen behalve de cybertruck zijn inmiddels wel “belegen”. En een beetje inspiratieloos..
De model y “juniper” is ook niet bepaald een sprong of moeders mooiste…
Hyundai en Kia zijn wat dat betreft beter op weg denk ik… Stellantis maakt ook goede vorderingen.. Renault straks met de 5.
audirs3 zegt
Helemaal met je eens. Een model 2 en model Z in formaat A3 / Q3 zou enorme volumes kunnen verkopen. Als ze alleen maar zo doorgaan, dan is de stagnatie van Q1 een voorbode geweest.
harrie zegt
Enorme volumes heb je niks aan als je geen marge hebt
mashell zegt
Of je maakt met enorme volumes de techniek betaalbaar waar je dan met een premium sausje winst op maakt. Dus een goedkope Tesla 2 met weinig marge en een daarvan afgeleide “Elon 1” (met instrumentencluster, fysieke knoppen, schuifdak en echt leren bekleding) waar je dan serieuze marge op maakt.
hotze zegt
Jij kunt ze mooi verzinnen…
mashell zegt
Dat heb ik niet verzonnen, dat is hoe de Volkswagen groep het doet.
herve11f zegt
Zoiets als de Mercedes EQS bedoel je?
mashell zegt
Zelfde techniek als in de EQS vindt je ook in de EQE dus ja.
coupedriver zegt
“gedeeltelijk”?! Zeg maar gerust dat de hypothetische verkoop van de komende 200jaar in de huidige koersprijs zit verrekend. Complete zeepbel.
wimof zegt
Wanneer Elon ‘right” Musk het niet doet, doen zijn Chinese vriendjes het wel.
mashell zegt
Of zijn de bang dat ze de concurrentie met de Renault 4, 5 en de VW ID.2 niet aankunnen?
romanzy zegt
Exclusive: Tesla scraps low-cost car plans amid fierce Chinese EV competition !
Tesla has canceled the long-promised inexpensive car that investors have been counting on to drive its growth into a mass-market automaker, according to three sources familiar with the matter and company messages seen by Reuters.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-scraps-low-cost-car-plans-amid-fierce-chinese-ev-competition-2024-04-05/
Flutterbear zegt
Dat is waar deze post over gaat en de link staat letterlijk in de post. Goedemorgen, tijd voor koffie.
bunnylebowski zegt
@flutterbear tsja, @romanzy is hevig verliefd op Elon musk. Klik z’n profieltje maar aan, z’n hart stroomt over van reacties over muskie
romanzy zegt
Juist. Ik vereenzelvig Tesla met Eltterbak Muskovite, en zal daarom nooit een Tesla kopen, of rijden. Ik wil er zelfs niet eens naar kijken.
bunnylebowski zegt
@romanzy heb je honger jongen. Je obsessie is ongezond
romanzy zegt
Het is Etterbak Muskoviet die om verschillende redenen voor ons allemaal ongezond is:
1) Hij probeert op alle mogelijke manieren hulp aan Oekraïne te voorkomen via zijn metgezel David Sacks (@davidsacks op Twitter) en via andere Russische oorlogscollaborateurs;
2) Hij verheerlijkt het Amerikaanse isolationisme, nationalisme en autoritaire krachten en beledigt voortdurend democratische rechtsstaten;
3) Hij heeft Twitter veranderd in een propagandamachine zonder grenzen voor het Kremlin, en voor de zieke MAGA-Amerikanen die koste wat het kost de Amerikaanse democratie willen vernietigen. Deze magaholics zijn pro-Rusland, anti-Europa, anti-Oekraïne;
4) Zijn zogenaamde uitrol van totale vrijheid van meningsuiting is er één zonder enig respect voor mensen. Ik kan je op Twitter van de meest ondenkbare, lasterlijke dingen beschuldigen zonder bewijs en zonder geblokkeerd te worden. Er gebeuren dingen die werkelijk te verschrikkelijk voor woorden zijn. Onze vijanden (en er zijn er veel) maken daar gretig gebruik van;
5) Hij probeert ons zijn zieke ideeën op te dringen en onze samenlevingen te ondermijnen, omdat hij denkt dat hij gelijk heeft en niemand anders;
6) Hij is volledig afhankelijk van China en zal alles doen om hen tevreden te stellen. China wil samen met Rusland de wereld controleren, en daarvoor moeten ze het hele Westen verzwakken. Dus ja, ook Europa en Nederland. En dat is ook wat er gebeurt. Elon Musk zal niet voor ons opkomen, maar wel voor de Chinezen. Hij zegt bijvoorbeeld letterlijk dat Taiwan bij China hoort. Omdat 92 procent van de meest geavanceerde productiecapaciteit voor chips ter wereld zich in Taiwan bevindt, weet je welk gevaar het voor ons kan opleveren als China morgen Taiwan aanvalt.
Ik kan nog wel een tijdje doorgaan. Etterbak Muskovite is niet zomaar een autofabrikant, maar een zeer gevaarlijk individu dat met een paar autocraten (waaronder Trump, Xi, bin Salman, Poetin, …) de wereld probeert te beheersen.
En jullie maar Teslas kopen….
Flutterbear zegt
Lol.. alsof David Sacks niet in staat is om zelf na te denken. Zet je aluminium hoedje maar snel weer op. Duidelijk een steekje los daarboven.
Verder is Musk met zijn bedrijven waarschijnlijk afhankelijker van Taiwan dan van China. Waar denk je dat al die FSD chips vandaan komen?
romanzy zegt
@Flutterbear
TESLA CARS AND COMPONENTS ARE ALMOST ENTIRELY “MADE IN CHINA”!
https://www.gizchina.com/2022/02/25/tesla-cars-and-components-are-almost-entirely-made-in-china/
KritischeKoen zegt
Wat een verwerpelijk artikel dit. Reuters: Tesla schrapt €25k auto. Tesla CEO: Reuters liegt. Autoblog: Tesla schrapt naar verluid de €25k “model 2”, geen reactie Tesla. Dit kun je als journalist toch niet serieus publiceren. Hahaha echt bizar
Flutterbear zegt
Autoblog leest een stuk prettiger als je het ziet als blog en niet als journalistiek. Eigenlijk heeft een blogger geen hogere betrouwbaarheid dan een reactie.
coupedriver zegt
Vind je het serieus dat sinds de oprichting zowel Tesla als musk zo goed als meerdere keren per dag in alle nieuws vermeld wordt?
Flutterbear zegt
Het is serieus belachelijk dat de media niets beters te melden heeft om ons aandacht te trekken. Ik ben afgehaakt om algemene media te volgen, enkel gespecialiseerde media kan fatsoenlijk journalistiek opleveren.
drdre1 zegt
Tesla moet gewoon doen waar ze goed in zijn: gewoon één grote megantische panelgap maken! Nou. Dat doen ze nu dus.
mashell zegt
Musk is een reden geen Tesla te willen maar Franz von Holzhausen is een nog grotere reden.