Het nieuwe hoofdlijnenakkoord belooft niet veel goeds voor de elektrische auto.
Er is een regeerakkoord op hoofdlijnen! De kiezer wilde ditmaal iets anders dan de geijkte partijen. Na jarenlang combinaties van VVD en CDA hebben ze nu gekozen voor VVD, het boeren-CDA (oud CDA’ers uit de provincie), het nieuwe CDA (NSC zijn veel oud-CDA’ers) en voor de broodnodige smering en nuance Geert Wilders met zijn poffertjesbakkers. Dit kan alleen maar goed gaan, natuurlijk: in september 2010 wisten CDA en VVD de flirt met PVV niet te weerstaan en dat pakte goed uit.
We zijn dan ook natuurlijk razend benieuwd naar het nieuwe beleid voor de autobezitter. Want die ging het afgelopen jaar gebukt onder ‘draconisch beleid van de woke elite’, als we de internettrollen mogen geloven. Niet dat ze aan de macht waren, maar ja: het is wel zo makkelijk om het te roepen natuurlijk.
Hoofdlijnenakkoord
We gingen eventjes door het document heen spitten en kwamen diverse interessante dingen tegen. Voor de automobilist zijn er nog niet heel erg veel strohalmen om zich aan vast te houden.
Gaat de elektrische rijder een bedreigde diersoort worden? Nee, volgens het regeerakkoord zal het nieuwe kabinet elektrisch rijden blijven stimuleren. Op welke manier wordt niet gezegd, maar dat doen ze door de EV-bestuurder meer te laten betalen. Dit noemen ze ‘eerlijk bijdragen’ en op deze manier willen de overlords de opbrengsten op lange termijn houdbaar te houden.
Andere bijtelling
Dat klinkt een beetje als mijn neefje. Hij heeft nu zijn eigen slaapkamer en hij stimuleert het ‘kamer opruimen’ dan ook. Dat doet hij door achter de playstation te blijven zitten. Zo faciliteert hij het goede doel zonder er iets voor te hoeven doen. Mensen die hun kamer willen opruimen, mogen dat doen als ze er meer voor betalen.
Dan gaan we verder op een serieuze noot. Ook de bijtelling gaat veranderen. Dat is een extra belasting voor mensen die een auto van de zaak hebben. Dat is natuurlijk ongekend en dient keihard belast te worden. Het nieuwe kabinet gaat een nieuwe belastingschijf introduceren en de bijtelling aanpassen. Op welke manier is niet helemaal duidelijk.
Geen subsidies voor EV’s
Alle subsidies voor elektrische auto’s gaan eraan. Het nieuwe kabinet wil dat de kosten voor het autorijden tussen EVangelisten en benzinehoofden eerlijker verdeeld wordt. Het enige dat overblijft is de gewichtscorrectie. Op zich een goede insteek. Elektrische auto’s zijn iets zwaarder, maar dat wat ze zwaarder maakt draagt juist bij aan een schonere lucht. Alle andere EV-subsidies stoppen per 1 januari 2025.
Zero emissio zones
Dan zijn er ook nog de milieuzones. Het nieuwe kabinet wil namelijk dat de komst van de zogenaamde zero-emissionzones worden uitgesteld. Op welke manier men dat wil gaan doen is nog niet helemaal duidelijk. Ze zitten te denken aan ‘landelijke uitzonderingen voor ondernemers’ die dan met hun oude dieselbus alsnog stationair voor jouw raam kunnen parkeren ofzo. Wel is nu al duidelijk dat dit lastig gaat worden, want de invoering van milieuzones in steden is een gemeentelijk besluit en niet landelijk. Dus wil je meer uitstoot in je eigen binnenstad, moet je ook bij de gemeentelijke verkiezingen op poffertjesbakkers gaan stemmen en dan wordt het geregeld voor je!
We noemden het in het vorige artikel, die brandstofaccijnskorting. Die gaat voorlopig eventjes blijven. Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze aan het einde van 2024 zou aflopen, maar dat is dus niet het geval. Dat wordt nu tot en met 2025.
Check hier het complete document van het hoofdlijnenakkoord!
Fotocredit: elektrische SUV met 653 pk door @Maurice16 via Autoblog Spots!
pier zegt
Tsja, het volk krijgt de leiders die het verdient. Bovenstaande stemt mij echter niet vrolijk.
arta zegt
Eens
fastshifter zegt
Eens
a_buis zegt
Klopt. Tijd die voorbijgaat doet rare dingen met geheugens. Wanneer leren we eens dat een proteststem niet werkt. On topic: ik hou ook van weinig belasting betalen en een (boxer) 6 cilinder! Maar ja..
jessepinkman zegt
Mooi. Nu nog de BPM op een mooie 6- of 8-cilinder weg a.u.b. En kom maar door met al die zure linkse reacties. Heerlijk!
pomoek zegt
Ik verbaas me vooral over die zure “rechtse” reacties. Heb je eindelijk een regering die maar een dotje doet. En dan de linksen blijven ownen.
arta zegt
Behalve schrappen van subsidie nog geen concrete of aanpak die is uitgewerkt.
Geen gezeik iedereen rijk! Niemand hoeft te veranderen en minder kosten voor iedereen behalve linkse hobbyisten.
petroldrinker zegt
Goed begin, nu nog de BPM op veel cilinders afbouwen. Was natuurlijk al vd zotte dat ze gratis geld kregen als je een EV kocht, die dan ook nog eens wegenbelasting vrij was (en straks met sterke korting) ondanks dat ze veel zwaarder zijn en meer schade aan het wegdek maken met hun instant koppel. Iedereen hoort gewoon zijn deel te betalen, of je een EV rijdt of niet is jouw (financiele)keuze…
JelmerS zegt
Zou fijn zijn als die torenhoge belasting op stroom voor de kleine man/vrouw/verbruiker wordt afgebouwd. Dat stimuleert veel lagere gebruikskosten van de EV, warmtepomp etc. De Nederlander met de rekenmachine in de hand maakt dan de juiste en passende beslissing die bij zijn/haar situatie past. Zakken geld en subsidie strooien werkt alleen maar markt verstorend. Ben benieuwd of er nu een run komt op de EV.
CL65 zegt
Fantastisch! Laat iedereen lekker zelf besluiten hoe ze zich willen verplaatsten.
heckblende zegt
met deze aantallen mensen is een strenge aanpak van boven nodig.
Mocha Joe zegt
Henk en Ingrid zullen tevreden zijn als ze weer 130 kunnen rijden in hun oude diesel zonder EGR en DPF. Wat een vooruitgang. /s
Johanneke zegt
De rekening wordt gewoon nog een generatie verder uitgesteld. Mijn kleinkinderen zullen drinkwaterproblemen hebben, maar boeiend. Iedereen aan de longkanker van de fijnstof, helpt wel met de tekorten in de pensioenen straks.
legion1349 zegt
Populistenkabinet, korte termijn lol. We schuiven de rekening wederom op en deze wordt uiteindelijk weer exponentieel hoger zodat we daarna lekker wéér kunnen klagen op het ‘linkse kabinet’ dat de puinzooi moet gaan opruimen. Treurig land hebben we.
Autokenner zegt
Als je verder kijkt dan je neus lang is zie je gewoon dat de begroting nagenoeg sluitend word zover er nu informatie is
pomoek zegt
Haha, op papier ja. Dat is iets anders dan concreet beleid uitvoeren. En vergeet niet: ze willen fors bezuinigen op ambtenaren. Dus dat nieuwe beleid moet worden uitgevoerd en geïmplementeerd met minder mensen.
Dus ik zou zeggen: Verleng voor de zekerheid je rijbewijs nu maar alvast. Want over een jaar of 2 zit daar een dikke wachttijd op.
nicolasr zegt
Iemand een mooie Tesla kopen?
SanderB zegt
Ik wacht nog wel een paar manden, dan is de prijs weer door de helft
fanboy zegt
@nicolasr: Zeker, straks een model 3 voor weinig en nu zijn ze al niet duur
Flutterbear zegt
Het is bizar hoeveel auto je koopt met een gebruikte Model 3 voor 20k, misschien toch maar voor erbij en de kinderen naar school te brengen.
Robert zegt
@willeme: die eerste alinea is een toppertje. Alle broodnodige Autoblog Nuance over dit onderwerp in drie volzinnen samengevat.
Het is alleen een beetje jammer dat je in de tweede alinea feitelijk bezien je collega beticht van ‘internet trollen’ 😜
Autokenner zegt
Heerlijk overal online inclusief hier die links is die lekker loopt te janken over allerlei dingen wat met steun van de meerderheid van Nederland aangepast gaat worden.
degrotemuis zegt
Ja, want iedereen wordt enorm veel beter van die briljante plannen zoals de naam van het Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit weer omnoemen naar Ministerie van Landbouw Natuur en Visserij. Extra kosten maken voor een naam is natuurlijk logischerwijs superbelangrijk! Een stuk belangrijker dan onderwijs, waarop men juist wil bezuinigen.
130 is leuk en niet verplicht aan de warmtepomp met alle kosten van dien is ook best handig voor lagere inkomens, maar laten we niet doen alsof dit een doordacht beleidsplan is. Eerder een lijstje met de punten om op te scoren voor iedere partij in het kabinet, waar trouwens weer de kat met 9 levens VVD in zit. Hoeveel moeten die nog verpesten voor ze eindelijk eens niet in de regering komen?
MarcoM zegt
En zo bedenkt het oude kabinet regels, en hup die worden zo weer van tafel geveegd.
007 zegt
Met deze maatregelen krijgen we tussen 2030 en 2035 een groot probleem, omdat het aantal gebruikte EVs beperkter zal zijn. Ook zal er minder in de laadinfrastructuur geinvesteerd worden. Dit terwijl iedereen weet dat 2035 eraan zit te komen. Beetje struisvogelpolitiek.
racerx zegt
Ah joh, tzt zijn we het Havanna aan de Noordzee qua wagenpark…
…zal wel meevallen, er bestaat zoiets als importeren. Doen we nu al veelvuldig voor fraaie ICE auto’s.
O plaat zegt
In 2035 zal je nog steeds een verbrandings motor kunnen kopen hoor, en de oude zullen nog steeds rond lopen.
Na de volgende Europese verkiezing gaan alle groene pest maatregeltjes ook geschrapt worden.
Rustaagh zegt
Ik denk dat er sowieso wel een omslag gaat komen. Niet vanwege stimulatie of omdat het moet. Maar omdat steeds meer mensen erachter komen dat electrisch rijden eigenlijk gewoon heerlijk is. Ik vermoed dat vele criticasters blijven hangen bij enigszins irrationele klachten die in het verleden inderdaad legitiem waren, maar inmiddels achterhaald. Toen de eerste auto’s op de markt kwamen, was paard en wagen ook nog beter. Maar tijden veranderen. Uiteraard zijn er situaties waarbij fossiele brandstof een voordeel biedt. Ik denk dan met name aan afreizen naar Italië met de sleurhut. Nog niet echt goed te doen momenteel. En ik weet dat ik met mijn EV zo’n 1.5 uur langer onderweg ben naar de wintersport. Voor mij geen dealbreaker. Voor anderen wel.
racerx zegt
Ben ik met je eens. Zal vanzelf wel goed komen wanneer laadtijden korter worden. Omslagpunt voor mij zal zo op de 15min voor 500km komen te liggen. Goedkopere (ivm defecten) en milieuvriendelijkere batterijen hecht ik ook wel waarde aan trouwens.
chrisvis zegt
Volledig mee eens. Heb er jaren niets van moeten weten maar na een testrit met de nieuwe model 3 zijn mijn vrouw en ik overstag gegaan. Al moet ik zeggen dat het financiële aspect ook wel meespeelde. Heel even hebben we ook naar een cupra formentor (225 pk) gekeken maar de tesla komt gewoon voordeliger uit de bus. Als particulier krijgen we in Vlaanderen (normaal) ook nog een subsidie van 5000€ bij aankoop van een nieuwe ev, laden kan ik thuis met zonnepanelen die nog een terugdraaiende teller hebben en zelfs publiek is dit toch een beetje voordeliger dan benzine. Dan heb je voor net geen 35000€ een goed uitgeruste wagen daar waar je voor de cupra wel wat meer kwijt was alleen al in aanschaf en dan heb ik het nog niet over de vrijstelling op verkeersbelasting en inverkeerstelling…
We rijden ook elk jaar naar het zuiden en betrap er mij elk jaar terug opnieuw op dat ik zo gehaast ben dat het bijna onverantwoord is, nu ben ik verplicht een volledig andere mindset aan te nemen en dat anderhalf uurtje extra zal de zaak ook niet uitmaken. Ik zal trouwens zeker niet beweren dat iemand anders dezelfde keuze moet maken, dat maakt iedereen gewoon lekker voor zichzelf uit…en zo hoort het ook!
waterisnat zegt
Het theater verandert in nuance, het beleid zal niks anders zijn. Geen oplossingen, maar collectivistisch doorrommelen in de marge en net doen of we een democratie zijn met een rechtsstaat dat iedereen gelijk behandelt en vooral hard roepen dat we zonder religie leven en “de wetenschap” volgen. Heerlijk. Ik had overigens verwacht dat er niks zou veranderen na de uitslag, buiten dat de staatsmedia flink zou moeten inleveren (en zo o.a. autoblog meer kansen zou geven). Jammer dat dit niet de eerste stap lijkt.
smeck zegt
Sinds wanneer is autoblog veranderd in een EV walhalla voor boomknuffelaars die het liefste alle sportauto’s voor een EV inruilen?
Afgelopen week werd nog duidelijk dat we over enkele jaren steeds vaker stroomstoringen kunnen verwachten vanwege het stroomtekort (wat de komende 10 jaar niet opgelost gaat worden), maar we moeten wel met zn allen overstappen op EV’s. De logica ontgaat me even compleet
herve11f zegt
Hallo Smeck, Ik zou zeggen welkom op het linkste autoforum ter wereld waar alle communicatie over wat in het nadeel van de EV afgedaan wordt als onjuist word bestempeld. Waar men met allerlei bewijs-links de EV de wereld in prijst en waar je meteen als klimaatontkenner afgeschreven word als je er een andere mening op nahoudt. Zelfs als je, zoals ikzelf, ook in het bezit bent van een EV.
Enfin, ik heb ook een ICE, maar daarover word op dit forum weinig over verteld.
Dus geen nadelige opmerkingen over de EV want anders wordt je verstoten! Het lijkt nu ook dat 130km/h rijden een groot probleem is op dit forum, waarschijnlijk omdat het rijbereik van de EV dramatisch implodeert. Je ziet hier idd weer “duivel in wijwatervat” reacties, maar dat is normaal. Je went er wel aan.
pomoek zegt
Have you met @jaapiyo?
degrotemuis zegt
We blijven stimuleren en dat doen we door lastenverzwaring, dat klinkt helemaal logisch.
De SEPP zou oorspronkelijk ook al tot 2025 lopen, tot dit voorjaar anders werd besloten. En die zal waarschijnlijk ook niet echt hard gemist worden, behalve door tweedehands verkopers die bij de invoer van SEPP meteen de prijzen van tweedehands EVs omhoog gooiden. Natuurlijk, leuk om 3k terug te krijgen bij je nieuwe auto, maar als je een nieuwe auto kan betalen, hangt dat ook niet echt op die 3k toch?
Valt me ook op dat er nu gepraat wordt over het handhaven van een gewichtscorrectie voor de MRB, waar er eerder gesproken werd over een tijdelijke korting, dat zou best gunstig kunnen uitpakken voor de EV rijder, als het volledige accu gewicht niet meetelt?
Kortom, tot nu toe lijkt er ook voor EV rijders niet direct veel aan de hand, puur gebaseerd op deze hoofdlijnen. En de benzinerijders kunnen nog langer genieten van een prijs onder de 2,5 euro per liter nu de tijdelijke accijnsverlaging een jaar langer geldt. De mensen die het meeste kwijt zijn aan de plannen lijken dus bedrijven die geen BPM korting meer krijgen op hun grijs kenteken auto’s en mensen die een camper of een aardgas- of G3 gasinstallatie in de auto hebben en straks vol tarief mrb mogen betalen.