
Waar een wil is…
Sinds Toyota heeft aangegeven van plan te zijn nieuwe sportauto’s op de markt te brengen, draait de geruchtenmolen op volle toeren. Zeker na de terugkeer van de Supra (rijtest) lijkt het enthousiasme geen grenzen te kennen. Inmiddels is duidelijk dat Toyota overweegt nog een sportauto te lanceren. Misschien werkt het zelfs in het geheim al aan een volgend model.
Momenteel wijst alles erop dat Toyota een kleinere, goedkopere sportauto ter wereld wil brengen. Mogelijk wordt deze derde sportieveling de spirituele opvolger van de MR2. Zeker is de terugkeer van de MR2 lang nog niet, maar de hoofdingenieur van Toyota, Tetsuya Tada, heeft het vuur der speculatie in ieder geval vergroot door te zeggen dat hij graag met Porsche in zee zou gaan voor een dergelijk project.
Tada deelde zijn visie over een nieuwe MR2, nadat hij door AutoIndustriya werd gevraagd met welke fabrikant hij graag de handen ineen zou slaan om het vergane model nieuw leven in te blazen.
Het is geen verrassing dat Porsche volgens Tada de ideale kandidaat is om Toyota te helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe MR2. Immers, Porsche is meer dan vaardig als het gaat om het bouwen van sportieve, achterwielaangedreven wagens met een middenmotor. Denk maar aan de Cayman en de Boxster, die al jarenlang in de smaak vallen bij de consument alsmede de pers.
Het is lastig te zeggen of Toyota inderdaad uit is op een partnerschap met Porsche voor de ontwikkeling van een nieuwe sportauto. Als blijkt dat Tada niet aan het dollen was, dan is het in lijn met de werkwijze van de afgelopen jaren. De terugkeer van de GT86 was immers een samenwerkingsproject met Subaru en de nieuwe Supra is deels tot stand gekomen dankzij de expertise van BMW.
Kan me niet voorstellen dat Porsche het mes in eigen vlees gaat zetten.
@tttijn: hoezo eigen vlees? Gewoon een model bouwen die onder de boxter valt.
@tttijn: In eigen vlees? Als in: een rechtstreekse concurrent? Nah, Toyota-klanten zijn anders dan Porsche-klanten. Er is toch ook geen overlap tussen de Supra en de Z4, qua klandizie?
@esprit_de_flandre:
Ook wel omdat deze z4 echt zo lelijk is dat enkel badgegeile mensen hem kopen. Vorige z4 was wel voor het type mens dat een sportwagen zou kopen van die prijscategorie.
Goed plan!
Als MR2 eigenaar vind ik dit opzich leuk nieuws, maar ben ik bang dat het een gewoon een dure snelle sportwagen wordt.
Sommigen zullen de jaren 90 turbo versie met 250pk (en makkelijk tunebaar) misschien het gaafst vinden.
Maar de eerste en laatste generatie waren eigenlijk het leukst en betaalbaarst, ook om te rijden.
Je pakt een pittig Corolla motorblokje en aandrijflijn, maakt de stuurstangen los, en zet geheel op de achteras ipv vooras. Goedkoop resultaat, mega betrouwbaar, ook als je het af trapt op circuit, en weinig gewicht.
Met Porsche zie ik het alleen maar duurder worden. Maar wel fijn dat er wat meer sportwagens komen van Toyota.
@fanboy: ik mis mijn 2e generatie MR2. Maar 3e generatie het leukst en betaalbaarst is allebei niet waar.
@redneckdarian: 950 kilo en 7 seconden naar de honderd, goedkoper dan de Lotus Elise maar vergelijkbaar
@redneckdarian: Mijn SW20 staat te koop! 1998, Originele BEAMS Rev 5 Japimport in Cosmos Blue… heeft klein beetje liefde nodig :) Zoek maar op autoscout!
#saleslvl9000
@fanboy: de laatste generatie was wel een oerlelijk ding.
@maotje: Grappig genoeg was het ontwerp eigenlijk best wel een Boxster-pastiche.
@maotje: De 3e generatie was wel 1 van de betere MR2’s… zeker als je er een 2ZZ in legt!
@G-Ammo: een auto moet je helemaal niks aan hoeven te verranderen en gewoon vanuit fabriek goed zijn.
@maotje: Als je een huis koopt laat je toch ook niet het behang hangen uit 1950.
Maar dan denk ik dat jij een purist bent… Ik namelijk niet :) Ik zie een auto uit de fabriek als een leeg canvas.
@fanboy: je weet wel dat de MR2 turbo vaak kapot ging? Er was er in de late 90’s een in Brabant die er op leeg liep in ieder geval…
@daniel1975: De turbo blokken waren eigenlijk heel betrouwbaar als je ze niet tot de max tuned. Er was ook nog een Amerikaanse mr2 turbo, helemaal origineel, die 500.000 miles had gehaald.
Ik zou liever een nieuwe Celica hebben.
@alcantara: Als 4wd rally kanon wel ja. Maar als lager voorwielaangedreven coupe, mwah dan ben ik blij dat de GT86 er allang is.
@fanboy: Net alsof rwd altijd beter is…nu BMW de 1 zelfs liever van fwd voorziet is rwd definitief achterhaald.
@alcantara: dat doet BMW alleen omdat het veel goedkoper is qua productie.
@rollingstoned: €€€€
@alcantara: Ja fwd is echt zoveel beter, jammer dat ze daar nu pas achter komen bij BMW. Vertel eens, ben jij fanboy van leuke auto’s of van een bepaalde badge?
@alcantara: ja maar die koop je ook niet omdat hij te duur is in nederland
Tja, wanneer een Porsche qua techniek en prijs het zelfde is, dan is dat toch de badge waar men voor zal kiezen ipv de Toyota badge. Kom maar door met een knotsgek mooi gele Supra Nurburgring editie, dat lijkt mij een beter idee. Of een nieuwe sportwagen onder de merknaam Lexus….
Histories gezien grappig. Toyota heeft een groot aandeel gehad in het totstandkomen van de 1e generatie Porsche Boxter. Porsche stond er in de jaren 90 niet goed bij en Toyota heeft Porsche geholpen met het verbeteren van de bedrijfsvoering en kwaliteitscontrole. Lean manufacturing en Just in Time delivery zijn voorbeelden van Toyota’s bedrijfsvoeringen die sindsdien door Porsche gebruikt worden. De Boxter was de eerste Porsche die daar profijt van had en uiteindelijk heel Porsche. Zonder die hulp was Porsche niet wat het nu is.
@janboel: kijk! Informatie waar je wat aan hebt, dit wist ik niet.
@rufctr01: bedrijfsvoering van Toyota is überhaupt een soort rolmodel, los van de autotechniek.
@janboel: Kaizen heet dat.
Nieuwe volksporsche op komst!
Dit kan Toyota prima zelf.
@mopar70: Natuurlijk, maar de aantallen zullen zo laag zitten dat het niet rendabel is.
Toch gek dat ze dit niet aan Lotus vragen. Die zijn best aan een nieuwe Elise toe en die auto staat toch echt dichterbij een MR2 dan een Boxter.
@imaginenl: de mogelijkheden met porsche zullen waarschijnlijk veel groter zijn. 2 grote autoconcerns die samen iets moois maken. Dan kun je de kosten ook redelijk splitten. Dat gaat met lotus niet lukken. Is daar gewoon te klein voor.
@maotje: Plus Lotus is nu van Geely. En ik denk niet dat Toyota veel vertrouwen heeft in Chinese partners. Iets met een oorlogsverleden…
@esprit_de_flandre: Dat oorlogsverleden schept dan wel weer een band met Duitsland idd …..
Tada: en weer een goede zet van Toyota. Ga zo door!
@emping: Geweldige naam toch van die hoofdingenieur? En dan ook nog over nieuwe modellen vertellen. Benieuwd wat hij de volgende keer uit de hoge hoed tovert.
@emping:
’t Is dat Renault een band heeft met Nissan, anders zou Alpine een logischer keuze zijn als basis voor een nieuwe MR2.
Als het een MR2 wordt met een flat six 2 liter blok, dan ben ik erg geïnteresseerd…
@tjorque: Flat six? Lekker 4 cilindertje erin, NA en 180/200pk, meer dan zat om lekker rond te knallen. Het hoeft allemaal niet van 0-100 in 0,0000001 seconde.
@g-ammo: het gaat hem niet om de paarden maar om de kwijl opwekkende sound van een flat six
@tjorque: 4 cilinder met ITB’s is anders wel enorm **** :D En over m’n 3SGE Beams mag ik niet klagen… lekker de raampjes open in iedere tunnel.
@g-ammo: ik vrees dat ik niet kan volgen met itb en 3sge
Niet doen. De mr2 moet niet zo’n kansloze Supra worden. Maar ik zie het ook niet gebeuren. Laat BMW zich maar met dit soort kansloze projectjes bemoeien. Voor Porsche is dit te min…
Oei. Stimuleert Toyota daarmee dan niet het illegaal straatracen?