We kunnen weer een elektrische auto uit China in ons land verwelkomen. Deze keer een premium SUV die luistert naar de naam Hongqi E-HS9.
Dat de Chinezen Europa veroveren met elektrische auto’s is geen verrassing meer. BYD, MG en Lynk & Co zien we inmiddels al veel rijden op ’s heerens wegen en daar kunnen we weer een Chinees merk aan toevoegen: Hongqi.
Om precies te zijn de Hongqi E-HS9. Deze premium SUV met zes of zeven zitplaatsen wordt door Stern als importeur en exclusief dealer naar ons land gehaald. De E-HS9 is het eerste model van het merk dat in ons land verkrijgbaar zal zijn, eind 2023 en begin 2024 verwacht Stern nog twee modellen in Nederland te introduceren. Welke dat zijn is nog niet bekend.
Premium SUV van formaat
Het merk Hongqi staat ook wel bekend als het Chinese Rolls Royce. Zeker geen proletenbak dus. Vooral de partijbonzen in China schijnen zich graag in bolides van dit merk rond te laten rijden. Voel je Xi JinPing en stap in deze premium SUV.
Dan voel je een grote jongen in een grote auto. Met een lengte van 5,2 meter en een breedte van 2,01 meter is de auto fors te noemen. Ruimte zat dus voor zes of zeven stoelen, je mag kiezen.
Die stoelen zijn dan van zacht nappa leder of alcantara, zijn voorzien van een zacht hoofdkussentje en elektrisch verstelbaar. Uiteraard voorzien van verwarming en koeling en voorin van een massagefunctie. Per zitrij voorzien van een eigen paneel voor de climate control en USB poorten.
Volledig elektrisch
De volledig elektrische Hongqi E-HS9 is in Nederland verkrijgbaar met twee verschillende accupakketten. Een 84 kWh batterij met een actieradius van 396 kilometer en een 99 kWh batterijpakket met een actieradius van 465 kilometer. Qua Pk’s goed voor respectievelijk 436 en 551 pk. Krachtige aandrijflijnen, maar die heb je ook wel nodig bij een gewicht van meer dan 2.500 kilogram.
Noorwegen
Het merk Hongqi bestaat al sinds de jaren vijftig en is ook al enige tijd in Noorwegen te koop. In Noorwegen zijn er al meer dan 1.000 stuks verkocht, dus wat dat betreft zien de mannen en vrouwen van Stern er voor Hongqi in Nederland ook wel brood in. Interessant detail is wel dat de vanafprijs in Noorwegen dik 22 duizend euro lager is dan in ons land (!)
De Hongqi E-HS9 Business met het 84kWh accupakket is bij ons namelijk te koop vanaf 83.590 euro tegen 61.500 euro in Noorwegen. Voor de Executive met het grotere accupakket betaal je minimaal 94.590 euro. Ben je Xi Jinping zelf dan ga je natuurlijk voor de E-HS9 President en moet je 103.590 euro aftikken. De duurste versie in Noorwegen “doet” 78.500 euro.
Voor ongeveer hetzelfde bedrag als de goedkoopste versie rij je ook een BMW iX. Die is natuurlijk wel een klap kleiner, maar ook een stuk minder Chinees.
Het prijsverschil tussen Hongqi Nederland en Hongqi Noorwegen komt doordat je in Noorwegen voor elektrische auto’s geen importbelasting hoeft te betalen en geen BTW, leert navraag. Voor een premium auto lopen percentages als ongeveer 10 procent importtax en 21 procent BTW aardig op, aldus Stern.
mashell zegt
“Waar het prijsverschil tussen Nederland en Noorwegen in zit hebben we voor je nagevraagd bij Stern.”
Dus nu zit er iemand bij Stern op vrijdagmiddag zijn brein te breken om iets te bedenken dat “gulzige inhaligheid” netjes kan omschrijven…
Michel zegt
We hebben inmiddels reactie binnen en het artikel voorzien van een update.
mattr zegt
Als AB voordat het artikel getikt werd twee tellen prijzen had vergeleken van andere EV’s in Noorwegen vs. NL hadden ze het ook geweten.. beetje meer onderzoek zou de kwaliteit van AB goed doen
audicoupe84 zegt
Stern is overgenomen door HEDIN een Zweedse holding op automobiel gebied.
pomoek zegt
De jingle van de reclamevideo is er al!
https://youtu.be/a2begmUC7F8?t=29
Jens zegt
Bijzondere voorkant.
rollingstoned zegt
Ze hebben gewoon de design-afdeling van BMW ingehuurd. Of was het nu precies andersom? 🥴
Edge zegt
Ik kan mij niet voorstellen dat dit veel verkocht gaat worden. Honqi is een onbekend merk, het is een Chinees merk (en dus –al dan niet terecht– onderhevig aan vooroordelen) en dan ook nog iets dat in een prijsklasse zit waarmee je ook een mooie Mercedes, BMW, Audi of Volvo kunt kopen. Als je ziet hoe moeilijk een gevestigd merk als Jaguar het al heeft tegen die gevestigde orde, zal Honqi met al die extra nadelen echt geen potten gaan breken.
kle500 zegt
Mwoa Tesla had na de roadster ook nog niet echt naam en de Model Y was ook niet goedkoop toch?
Zal heus nog wel ergens een loophole te vinden zijn voor de ondernemer om dit voor een slag minder geld te rijden, waardoor hij ineens wel (financieel) aantrekkelijk word.
Wolflow zegt
Als alternatief noem je zelf al een ander Chinees merk (Volvo) dat hier, net als zusje Polestar, ook gretige aftrek vindt
Edge zegt
@Wolflow: Je weet zelf volgens mij ook heel goed dat de gemiddelde autokoper Volvo en zustermerk Polestar nog altijd als Zweeds zien en vaak niet eens weten dat Geely daar in Gothenburg de rekeningen betaalt.
Robert zegt
Hongqi is in wezen niet eens heel erg onbekend, omdat ze jaren lang de Audi 100 (C3 / Typ 44) in licentie hebben gebouwd. Zelfs dik tien jaar langer dan dat Audi deze zelf produceerde. Het waren daar in China echte partijbonzen auto’s, die ook in verlengde uitvoering en zelfs als vierdeurs cabrio werd geleverd.
Dit gedrocht hierboven mogen ze trouwens gewoon in China houden. Foei wat een proletenbak.
thjvanvlerken zegt
Het ziet er toch best gaaf uit moet ik zeggen.
dees zegt
Ze zagen BMW en dachten “dat kan erger”
wza1979 zegt
Kun je die niet in Noorwegen kopen en hier invoeren ? Volledig electrisch is toch vrij om in te voeren binnen de eu . ?
GWBoes zegt
Noorwegen is geen EU.
SNDR zegt
Oorsprong van dit apparaat blijft China, of je nou importeert in Noorwegen of in Nederland
GWBoes zegt
In Noorwegen inderdaad al veel zien rijden, schold hem al uit voor een Lincoln op basis van het logo in de grill, de algehele Amerikaanse uitstraling en formaat.
Denk en hoop niet dat het echt een verkooptopper gaat worden. Ik zag in Noorwegen ook super veel BMW iX’en, teller stond bijna op 20 per dag rond Oslo, zoveel heb ik er sindsdien (2 maand) nog niet eens in Nederland gezien.
1wan zegt
Ik vind het een mooie EV met op papier goede range. Ik zou het serieus overwegen. Het probleem zit hem voornamelijk in de snellaadcapaciteit; ik begreep dat dit max 100kW is (terwijl andere EVs al 200kW of meer kunnen laden (Tesla 250kW). Dit zorgt op roadtrips voor aanzienlijk langere laadtijden en gedoe. Terwijl deze auto daarvoor juist geschikt lijkt.
Ik hoop dat ze dit hebben aangepakt, maar aangezien ik nergens iets kan lezen over laadsnelheid etc. vrees ik het ergste…
gregorius zegt
De enige reden dat die Honqi er is, is omdat de gevestigde merken nog geen full-size SUV met 100kWh hebben.
En nee; de BMW iX telt niet; ik vind die Honqi er niet uitzien, maar het ziet er nog altijd stoerder uit dan zo’n iX, of zo’n niets zeggende EQS-SUV.
brumax zegt
Ik heb deze in NL gezien, gecamoufleerd en voorzien van een rood kenteken (China?). Het is echt een enorme auto.
banderas zegt
Werd de iX ook niet in China gebouwd?
mashell zegt
Dat is de iX3. De iX wordt in Dingolfing gebouwd.
Donstil zegt
Ik vind hem best wel gaaf eigenlijk en voor 75k heb je dan in Noorwegen wel een enorm ding staan.
Voor onze Nederlandse prijs zou ik hem op zeker laten staan.
AudiRS zegt
Best gaaf. Maar de duurste is 50k te duur.
vetnek zegt
Dikke lul voor Stern maar dan ben je voordeliger uit buiten hen om!
nofxke zegt
Hongqi of Honqi ?
Titel en artikel kopen niet met elkaar overeen…