Zo kun je problemen ook oplossen. In Hongarije rekent met 60% meer als je niet uit Hongarije komt.
Ook in Hongarije hebben de mensen het zwaar en probeert de overheid allerlei manieren te vinden hen een beetje te ontzien. Dat proberen ze door de tekorten elders weg te halen dan bij het volk.
Zoals we in de titel al verklappen, Hongarije gaat de buitenlanders keihard aanpakken. Dat doen ze door de hoge brandstofprijzen door te berekenen aan buitenlanders. En dan niet met een paar procentjes, maar 60%!!! De Hongaarse premier – Viktor Orban – kan zo een wit voetje halen bij zijn uitsluitend heteroseksuele achterban.
Hongarije rekent 60% meer aan buitenlanders
Het idee is simpel, als je tankt met een buitenlands kenteken, dan ben je een buitenlander en dien je tot wel 60% meer te betalen voor een litertje peut. Hongarije is gek genoeg lid van de EU en uiteraard vinden zij daar ook wat van. Volgens hen is het discriminatie.
Het is niet de enige maatregel die Orban erdoorheen heeft gedrukt. Ook diverse industrieën, banken en luchtvaartmaatschappijen worden zwaarder belast. In principe alles dat geld verdiend aan of via Hongarije, lijkt zwaarder belast te moeten worden.
Meer last van oorlog
Maar voordat we Hongarije keihard salonfähig gaan cancellen, is het zo’n raar idee? In Hongarije liggen de brandstofprijzen veel lager dan in de omringende landen. Hongarije doet dit om de economie zo een beetje draaiende te houden (ze hebben daar geen minister van stikstof bijvoorbeeld).
Dit grote verschil zorgde ervoor dat iedereen vanuit het buitenland kwam, om in Hongarije te gaan tanken. Op deze manier betalen de ‘buitenlanders’ (voornamelijk Oostenrijkers en Slowakije) eigenlijk de prijs die ze in hun eigen land al betalen. Omdat Hongarije veel dichter bij Rusland zit, hebben ze veel meer last van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.
Via: ABC News.
petroldrinker zegt
Goede zet vd overheid daar, zoiets zouden ze hier gewoon weg niet durven, liever het eigen volk melken dan de toeristen wat meer laten betalen
Die “stikstof minister” is juist 1 vd grootste remmen op onze economie nu met al die stikstof onzin in ons land
mashell zegt
De stikstof onzin is juist dat we al 20 jaar weten van de stikstof problemen maar dat de regering niets deed, boeren konden blijven uitbreiden, uitbreiden en uitbreiden want dat is “goed voor de economie”. Hoewel je daar ook aan kunt twijfelen want de boeren klagen ook over de lage prijzen voor melk en vee (ze hebben niet eens door dat ze elkaar helemaal kapot concurreren). Laten we eerlijk zijn, de economische bijdrage van de veeteelt en landbouw export is relatief laag, de milieuschade relatief hoog dus moet er ingegrepen worden (dat had 20 jaar terug zachtjes gekund en moet nu hard).
inflatable zegt
Ik zie ook liever dat ze de grote bio-industrie aanpakken dan dat ze de auto (en mij als liefhebber) nog harder gaan naaien.. Als je ziet hoeveel belasting er al op een leuke nieuwe sportauto en brandstof zit dan is dat buiten alle proporties en totaal niet in verhouding met hoe ze dat soort vervuilende industrieën belasten.. De kleine boer mogen ze met rust laten, maar die grote jongens met duizenden beesten mogen van mij best weg..
petroldrinker zegt
o maar over de boeren hoor je mij ook niet, het stikstof probleem in zn geheel is een verzonnen probleem, alsof de stikstof van duitsland netjes bij de landsgrenzen gaan wachten met een paspoortje totdat ze hier binnen komen, echt zo een onzin dat wij erop gaan letten en de rest niet….
mashell zegt
Je mag niet discrimineren op ras, religie, seksuele voorkeuren, politieke voorkeuren of zonnesproeten maar wel op nationaliteit. Is ook logisch want anders kan bijvoorbeeld iedereen in Nederland een uitkering aanvragen.
Dus wat Orban hier doet is heel erg Orban, niet erg sympathiek maar lijkt me niet illegaal.
karhengst zegt
Er wordt gediscrimineerd op land van kentekenregistratie. Je zou verwachten dat het is toegestaan, echter ligt er nog een recent precedent voor omtrent een zeker Autobahnvignet wat mij anders doet vermoeden.
Dat Orban wederom gewoon de EU trolt is een andere geval. Je vraagt je toch echt af waarom hij er niet gewoon uitstapt. Het is niet alsof we de nieuwe snelwegen komen confisceren.
mashell zegt
Dat Orban er niet uitstapt is logisch, er is een serieuze geldstroom van de EU in zijn richting en de vrije markt is ook voor hem van belang.
Het probleem met dat Autobahnvignet was niet het vignet zelf maar dat de Duitsers zelf een belastingverlaging zouden krijgen om het budget neutraal te maken, dat mocht niet van het Europees Hof en daarmee wilde het Duitse volk het niet.
In Hongarije kiest men voor het gedoe om de accijnsverlaging alleen voor de Hongaren te maken, of dat nou de moeite waard is?
dawwg zegt
Simpel toch, als Hongarije niet volgens de EU spelregels wil spelen, krijgen ze ook geen miljarden subsidie meer, wordt ie netto armer van; en zal de steun voor z’n beleid ondermijnen. Doodzonde voor de jonge generatie daar, echt een maatschappelijke tweedeling, maar had de meerderheid / oude garde maar niet zo’n populistische profiteur moeten kiezen. Iets met oorzaak en gevolg en op blaren zitten enzo.
potver7 zegt
Dat autobahnvignet was strijdig met Europese regels voor wat betreft tolheffing. Of er ook dergelijke regels zijn mbt belastingtarieven en accijnzen weet ik niet, maar ik vermoed dat dat wel is toegestaan. In Nederland kennen we bijvoorbeeld ook een aangepast inkomstenbelastingtarief voor buitenlandse kenniswerkers, of voor Chinese koks.
giulia64 zegt
Het concept van de EU is nog niet erg doorgedrongen in Hongarije… Juridisch niet houdbaar denk ik zo.
Dutchdriftking zegt
Juridisch niet houdbaar, maar bij onze overheid gebeuren wel gekkere dingen….
inflatable zegt
Ik wou net zeggen, de NL overheid is ook erg goed in het selectief wel of niet toepassen van EU-regelgeving naar gelang het hun uitkomt.. Nu we toch op een auto website zitten, een klein voorbeeld, de BPM als 2e aankoopbelasting mag eigenlijk ook niet volgens de EU, maar hebben ze in Den Haag ook een draai aan gegeven en gaan ze straks ook heffen op EV’s..
mashell zegt
De regering heeft een illegale belasting op de basisprijs van de auto met de naam BPM door vervangen door een belasting op basis van de CO2 uitstoot, dat is helemaal legaal. BPM komt er dus niet voor EV’s. Daar wordt wel een verwijderbijdrage of zo voor verzonnen.
rutgerg zegt
Tja, andersom alle buitenlanders komen geld brengen. Niet alleen aan benzine, ook aan een lunch/diner/drankje/boodschappen/hotelovernachting noem maar op. Vraag me af of dit zo’n slimme zet is of dat het de mensen juist wegjaagt.
pomoek zegt
Op zich wel grappig. In Nederland en andere landen worden expats en buitenlandse bedrijven gelokt met interessante fiscale maatregelen. In Hongarije hebben ze hier blijkbaar geen behoefte aan. Waar ik het logisch vind als we hier in Nederland daar paal en perk aan stellen begrijp ik niet dat Hongarije niet precies het omgekeerde doet. Natuurlijk wel met een patriottische populistische pet op. Maar het gaat de Hongaarse economie geen goed doen.
faalhaas zegt
Laten we ook sancties tegen Hongarije instellen, we sanctioneren iedereen gewoon de moeder.
T A X M E N zegt
Druist denk ik in tegen de vrijheden van de EU, dus zal niet houdbaar zijn. Vrij verkeer van personen. Niet dat dit Orban zal boeien overigens. Die doet toch waar hij zin in heeft
Jagris zegt
Waarom Orban nog in de EU zit zal mij een raadsel zijn. Die man druist tegen alle beginselen van de EU in en is niet heel erg ‘Europeesdenkend’ ingesteld. Ik denk dat hij het zelf fijner zou vinden buiten de EU met al die “vervelende” regeltjes.
kniesoor zegt
Dat hangt ervan af of Hongarije een grote netto ontvanger van of betaling aan de EU is. Ik vermoed dat het land tot de eerste categorie behoort . . .
wimof zegt
En de kruik gaat zo lang te water tot ze barst.
pomoek zegt
@wimof: nice one!
mashell zegt
Op welke wijze wordt het vrije verkeer (zoals jouw mogelijkheid om naar Budapest te rijden) hierdoor ingeperkt? Lijkt me van niet.
fapfap zegt
Dit artikel vergeet te melden, dat Hongarije de stijging van de brandstofprijs eerder al stopgezet had zodat het voor de bevolking niet te duur wordt.
Dat was voor de Oostenrijkers, waar de prijs op een historisch hoogtepunt staat, natuurlijk een magneet.
Volgens mij betaalt de overheid het verschil tussen de vastgezette prijs en de marktprijs. Dus is het niet meer dan logisch/eerlijk om de kosten door te verrekenen aan buitenlanders.