Tesla heeft de afgelopen periode weer lekker geïnvesteerd met de installatie van nieuwe snelladers. Ook in ons land.
Je kunt over veel dingen klagen in Nederland, maar niet over de laadinfrastructuur. Serieus, dat hebben we echt goed voor elkaar. Je profiteert hier helemaal van als je een Tesla hebt. Want dan kun je ook nog eens gebruik maken van de Superchargers. Nog altijd is de Amerikaanse autofabrikant druk bezig met het verder uitbreiden van het snellaadnetwerk.
In het afgelopen kwartaal kwamen er weer 450 bij in Europa. Daarvan bevinden zich er twee nieuw in Nederland. Je gaat de nieuwe Tesla snellader vinden in Sassenheim (Zuid-Holland) en in Tilburg (Noord-Brabant). De Model S, Model X, Model 3 en Model Y’s van deze wereld zijn slim genoeg om de nieuwe stations op te nemen in het navigatiesysteem van de auto.
Op de website van Tesla staat het lijstje met snelladers in Nederland. Daar staat ook aangegeven wat er zoal in de pijplijn zit. Zo kun je onder meer een nieuwe Supercharger verwachten in Almere, Amsterdam, Bergen op Zoom, Haarlem, Ridderkerk en Schiedam. Sommigen daarvan worden nog in dit laatste kwartaal van het jaar geopend. Anderen staan op de agenda voor 2022.
De ontwikkelingen zijn vooral fijn voor Tesla-rijders die op vakantie gaan of een zakelijke trip in Europa plannen. Want over de grens is het wat lastiger een laadpaal te vinden. In Duitsland alleen al werden afgelopen kwartaal 111 nieuwe Tesla snelladers geopend. Dus dat gaat lekker. Net als Frankrijk, met 76 nieuwe Superchargers. Op termijn gaat Tesla het laadnetwerk ook voor andere merken openstellen. Daardoor kun je in de toekomst met je Volvo, Volkswagen, Renault of andere EV bij de Superchargers terecht.
redbeams zegt
Wow 2 tesla snelladers erbij en pas op termijn kunnen andere merken er gebruik van maken.Kan begrijpen dat tesla dat exclusief wilt houden voor het eigen merk maar als andere er ook gebruik van kunnen maken dan is dat knaken verdienen.
mt03 zegt
@redbeams: ik denk dat bedoeld wordt 2 locaties. Hier staan dan een stuk of10 a 15 laadpunten.
flutterby zegt
@redbeams: snelladen is geen lucratieve business, auto’s verkopen wel. Veel rijders kiezen nu voor Tesla vanwege dit netwerk en bijvoorbeeld niet voor Polestar die bij Ionity ook de hoofdprijs betaald.
redbeams zegt
@flutterby: Als het geen business zou zijn dan was het laden wel gratis 😉
shalomleon zegt
@redbeams: het was toch ook gratis…. een tijdje terug
redbeams zegt
@shalomleon: De nadruk ligt ook op “was” dus your point is?
flutterby zegt
@redbeams: als je nu een energiecontract afsluit betaal je thuis meer. Het is niet gratis omdat dan de bezetting veel te hoog wordt.
RutgerK zegt
De locatie Sassemheim beataat uit 12 snelladers die tot 250 kWh pieken.
frank2b zegt
Maak me gek!
Trouwens, hoeveel snelladers hebben Shell, Ionity en Fastned geplaatst inmiddels?
blogie zegt
@frank2b: je weet het toch, als Tesla een scheet laat is het wereldnieuws.
mashell zegt
Gaat dit om laadzuilen (waarvan er meerdere op een locatie staan) of om locaties?
Qua auto’s lijkt Tesla inmiddels voorbij gestreefd door Kia en Hyundai maar qua laadnetwerk lopen ze nog ver voor op de concurrentie.
flutterby zegt
@mashell: locaties, Tesla zet standaard meerdere laders neer per locatie van 8 tot 100 voor de extreme gevallen in Silicon Valley.
mattr zegt
W000t!! Twee nieuwe snelladers erbij in de afgelopen drie maanden..!
Mike zegt
Twee in Nederland is natuurlijk niet zoveel maar het natuurlijk goed dat ze met name toevoegen in de landen waar het aantal laders nog beperkt is.
flatsix010 zegt
Sta er van te kijken dat dit nog mag. Naar de toekomst kijkend is het zeer raar dat niet alle laadstation compatibel moeten zijn met alle EV’s. Maar dit inzicht gaat waarschijnlijk net zo lang duren als bij de universele telefoon aansluiting.
flutterby zegt
@flatsix010: deze laders beschikken over CCS Combo net als Ionity, Fastned en Shell Recharge.
pramm zegt
Misschien goed om er even wat achtergrond bij te schetsen. Snelladen begon in Nederland medio 2010 / 2011. Dat waren destijds ChaDeMo laders met maximaal 50 kW (vanuit Japanse autoproducenten). Omdat men in de EU niet achter wilde lopen, werd er een joint venture gestart (VW, Daimler, BMW, Ford) om ook een eigen standaard te ontwikkelen, dat werd CCS (Combo). Door deze partijen was ook besloten dan snelladen met 50 kW meer dan genoeg was. Tesla had op dat moment haar eigen standaard al ontwikkeld en was begonnen met de uitrol. Deze snelladers konden al een stuk sneller laden (150 kW), maar de andere fabrikanten vonden dat overbodig. Immers elektrische auto’s waren niet bedoelt om hun bestaande businessmodellen te vervangen, hooguit voor stadsautotjes.
Tesla gaf aan dat andere partijen mee mochten gaan in de doorontwikkeling van hun netwerk. De vereiste daarbij was wel dat andere partijen een (verhoudingsgewijs naar aantal EV’s) vergelijkbare financiele inbreng deden. De andere merken zagen het nog altijd niet zitten. Pas toen Porsche met haar EV kwam, ging de laadsnelheid omhoog. Tesla had ondertussen al een enorm netwerk uitgerold. Is daarbij later wel over gegaan naar de CCS standaard, (met lichte dwang van de EU en VS overheden).
Desondanks mochten andere partijen nog altijd mee doen (met dezelfde regels). Maar de EU partijen besloten liever gebruik te maken van maximale EU subsidie dan samen te werken met Tesla. En vanuit deze subsidie is Ionity gestart met het plaatsen van laadpalen.
Nu zie je dat Tesla een enorm netwerk heeft, met veelal 8 tot 32 laadpunten per locatie, waar Ionity en Shell met 2 a 4 laadpalen per locatie zit. Bovendien heeft Herbert Diess recentelijk nog aangegeven dat Ionity echt moet verbeteren. Er zijn veel storingen, problemen met laadpassen en er is maar matige integratie met de auto’s zelf.
Bij Tesla wordt er door de auto’s rekening gehouden met route en beschikbaarheid op locaties . Soms is het beter om wat langer door te rijden naar een volgend locatie, of juist een locatie eerder te gaan laden, omdat het bij een tussenliggende locaties veel te druk is. Ook hoef je nergens rekening mee te houden en niet te plannen bij lange afstanden en een pas is niet nodig. Beiden zou overigens ook bij Ionity etc niet per se hoeven, maar het lukt partijen maar niet om over hun schaduw heen te stappen.
Sanitarium zegt
@pramm thanks! Leuk stukje achtergrond
billymobiel zegt
@ Pramm. Dank. Eindelijk iemand die goed uitlegt hoe het zit met het eigen netwerk van Tesla.
marcomanta zegt
Ik zie langs de snelwegen ook steeds meer Fastned stations, oja en ook op de borden staat een stekkertje
vreekfonk zegt
Laatst bekeken wat het maximale vermogen is van de transformator kast bij de meest recente Tesla SC maar die gaan tot 350Kw, er zit dus nog meer in het vat..