Het gaat toch juist voorspoedig, daar in Zweden…
Het Zweedse automerk Volvo heeft naar het schijnt minder mensen nodig voor zijn activiteiten, want naar verluidt zullen er op korte termijn honderden banen verdwijnen. Dit klinkt niet als een groot aantal, maar aangezien er krap 45.000 mensen in dienst zijn bij het bedrijf, heeft de ingreep wel degelijk een behoorlijke impact.
Het nieuws is bij de internationale pers op de radar gekomen nadat er recentelijk over werd gesproken op de Zweedse radio. Volgens insiders zullen er relatief snel honderden banen verdwijnen. De getroffen werknemers zullen hun baan verliezen, omdat Volvo moet snijden in de kosten die het maakt. De reorganisatie is nodig omdat Volvo een flinke financiële tegenslag moet verteren: ondanks dat het qua verkopen een recordjaar en een nog beter eerste kwartaal in 2019 achter de rug heeft, is de winst onlangs met een vijfde gedaald naar een kleine 300 miljoen euro. Vermoedelijk zullen de positieve cijfers nog verder krimpen, waardoor het merk naar zijn uitgaven moet kijken.
In een reactie aan Automotive News heeft een woordvoerder van Volvo laten weten dat het niet om banen van fabriekswerkers gaat. In plaats daarvan staan vooral de banen van consultants op de tocht. Als het gerucht blijkt te kloppen, dan zullen we hierover ongetwijfeld meer duidelijkheid krijgen.
Dutchdriftking zegt
Iedereen met kennis van dieselmotoren mag er natuurlijk uit…. Gelukkig zal Audi hun met open armen ontvangen.
dracae zegt
@dutchdriftking: We moeten eens gaan turven bij hoeveel artikelen over andere merken de eerste of een van de eerste reacties toch weer over Audi of VW gaat….
dieselkameel zegt
@dutchdriftking: Zal voor de nodige merken een flinke verbetering brengen..
RickB zegt
@dutchdriftking: Volgens mij kochten ze vooral de motoren in bij Peugeot en Ford, die waren nou niet om over naar huis te schrijven. Pas vanaf MY2015 ging het lekker met de diesels, op wat olieverbruik na bij de 2.0 D2, D3 en D4 motoren.
volvo480gtt zegt
@RickB: dat was inderdaad zo. De nieuwe 2.0L 4 cilinder is van Volvo zelf. Diesel en benzine is in basis dezelfde. De 1.5 is het zelfde als de 2.0 maar met een kortere slag speciaal voor de T2 (en T3?) automaat.
mashell zegt
@rickb: die Peugeot diesel motoren waren juist heel goed, stukken beter dan wat VAG in die tijd aanbood.
gasskaas zegt
@mashell: klopt als je alleen snelweg kilometers rijd. In vooral stadsgebruik hadden die motoren regelmatig problemen.
dondeboer zegt
@RickB: olieverbruik is vooral ’t gevolg van de absurd dunne olie die erin gaat tegenwoordig. Alles om de frictie te verminderen. In mijn d4 gaat 0w20, dat is net water. Verder wel erg fijne motor, en na een modificatie van de egr-klep ook geen problemen mee gehad (120k gereden)
wimof zegt
We gooien er enkele % buiten, goed voor de cijfers en de aandeelhouders , overmorgen nemen we er nieuwe aan die we gaan opleiden. En iedere CEO moet toch opzienbarend gedaan hebben hé.
autodidact zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dracae zegt
Net nu Volvo weer een beetje mooiere auto’s maakt.. of eigenlijk, kijkend naar het plaatje….heeel veeeel mooiere auto’s!
karhengst zegt
@dracae: Hun werk zit er kennelijk op. Stuur ze maar door naar München.
gasskaas zegt
@karhengst: inderdaad, even kijken of ze die bbq grill kunnen verkleinen.
moveyourmind zegt
Van ‘ik rol’ naar ‘van de payroll’
gandini zegt
@moveyourmind: Maar gelukkig is daar Telf… Of waren die onlangs overgenomen door KPN?
dwfc zegt
De fabrieksarbeiders zijn de volgende slachtoffers, eens men 100 % voor elektrische assamblage gaat kan je 20 % schrappen van de loonkosten ! Dit zien aandeelhouders meestal graag !
davelepeef zegt
@dwfc: volvo is nog niet beursgenoteerd…
sirprize zegt
@davelepeef: Geely wel
appeltaartislekker zegt
Want geld en winst.
lincoln zegt
Scheelt weer een hoop loonbelasting ..
utregcity zegt
In China weten ze inmiddels hoe je een Volvo bouwt.
Robert zegt
@utregcity: precies, voor de kosten van één Zweedse engineer kun je er in China een stuk of zes laten werken – die ook nog eens volgens het 9-9-6 principe (van negen tot negen, zes dagen per week) doorbuffelen.
emping zegt
@RRRobert: nou dat valt ook wel weer mee. Miss 2 max 3. Goede engineers zijn niet meer goedkoop. En dat 9-9-6 is ook lang niet overal. Is meer iets wat Jack Ma heeft bedacht en nu denkt dat ieder bedrijf moet doen.
marinepower zegt
Wat doet een consultant bij een auto concern?
stationcar zegt
@marinepower:
Hetzelfde wat ze overal doen: parasiteren op een organisatie.
sirprize zegt
@marinepower: consulteren.
mashell zegt
@marinepower: expertise brengen die ze zelf niet in huis hebben.
RickB zegt
Om een statement te maken zet ik mijn Volvo binnenkort ook op straat.
MDA zegt
Ok… We hebben het over ‘honderden’ op een bedrijf van 45000 man? Als de ontslagen 500 man bedraagt is dat krap aan 1% van de werknemers. Dus op een afdeling van 100man, mag er 1 met pensioen. Dat zal schelen in de kosten…
lompey zegt
Veel minder testwerk. Ze mogen binnenkort toch niet boven de 180 komen
schuimbekje3 zegt
Nog een reden om nooitmeer een volvo te kopen. Als bedrijf heb je niet alleen een verantwoording naar je aandeelhouders maar ook het fatsoen naar je werknemers en je omgeving. Als je met 20 MINDER winst het nodig vindt om je personeel de shit schrik aan te jagen met het idee ” ben ik degene die ontslagen wordt?” dan hoor je met je bollar op het blok. Ik pak de houten hamer wel.
sirprize zegt
@schuimbekje3: welkom in de grote mensenwereld, waar aandeelhouders het beleid bepalen, en winst belangrijker is dan goed werkgeverschap. Het alternatief is overigens niet beter hoor
reactief zegt
@sirprize: Het is de realiteit. Maar daar kan je wel op tegen zijn toch!
Beetje flauw om dan over de grote mensen wereld te beginnen.
Per definitie tegen ontslag zijn is trouwens ook kort door de bocht, dat wel.
alfalfa zegt
@schuimbekje3: “Vermoedelijk zullen de positieve cijfers nog verder krimpen, waardoor het merk naar zijn uitgaven moet kijken.”
Jij gaat liever met z’n allen strijdend ten onder?
dondeboer zegt
@schuimbekje3: op zich ben ik het wel met je eens, maar ik denk niet dat er volumemerken zijn die de belangen van ’t personeel hoger waarderen dan de invloed van de aandeelhouders. Als dat bepalend zou moeten zijn voor je autokeuze, dan vrees ik dat je terechtkomt bij Königsegg of Morgan of zo.
wimof zegt
We gooien er enkele % buiten, goed voor de cijfers en de aandeelhouders , overmorgen nemen we er nieuwe aan die we gaan opleiden. En iedere CEO moet toch opzienbarend gedaan hebben hé.
joosstra zegt
Beetje vaag artikel zo, zonder feiten of cijfers. Als de winst 300 miljoen is in een kwartaal, zijn ze er 75 miljoen op achteruitgegaan in vergelijking met 2018. Op jaarbasis maken ze dus 1,2 miljard winst. Ik kan me niet voorstellen dat ze hiervan in paniek raken en nu dus maar een ontslagronde afkondigen. Ook aandeelhouders gaat het vaak om de lange termijn. En consultants : dat zijn toch meestal mensen die je inhuurt? Die staan niet op de loonlijst, en als je ze niet meer nodig hebt huur je ze niet meer in. Dat scheelt direkt in je kosten.
Gulli zegt
Als ze nou een nieuwe V40 aankondigen met de designtaal van de V60 en V90 kunnen ze die lui zo weer aannemen.
ghost zegt
Wisten jullie dat Volvo “ik rol” betekent?
volvonietmeer zegt
Prachtige auto’s die Volvo’s. Begrijpelijk dat er medewerkers weg moeten. Nu alleen maar 4-cyl. ‘Husqvarna naaimachine’ motoren (wel uit Zweden zelf) en geen roffelende 5-cyl meer. Jammer. Daarnaast een senioren i-pad in de middenconsole die je afleidt van het verkeer. Tenslotte worden veel modellen aan de achterzijde uitgerust met twee mega peniskokers waar slechts een lullig slangetje achter zit. Zelf daarom over naar een Audi 6-cyl. Maar wie weet, het blijven fraaie auto’s.