Dikke bumperkit, grote velgen en enorme spoiler? Check!
Honda heeft het op het moment niet bijzonder gemakkelijk in Nederland. Een vlugge blik op de site leert ons dat er op dit moment slechts vier (4!) modellen leverbaar zijn bij het voorheen Japanse equivalent van BMW en Alfa Romeo. Je weet wel, merken die net even wat meer aandacht schenken aan een blije bestuurder met uitstekende rijeigenschappen. Nu zullen de meeste mensen die een nieuwe Honda kopen uitermate tevreden zijn over hun aanschaf, maar laten we eerlijk zijn: de meeste modellen spreken niet bij de liefhebber tot de verbeelding.
De Honda Jazz is een prima kleintje, maar niet spannend. Hetzelfde geldt in het kwadraat voor de HR-V en de CR-V. Twee crossovers die nergens in verrassen, behalve in niet kapot gaan en best duur zijn. Gelukkig is de nieuwe Honda Civic wél een zeer aansprekende auto en dat geldt al helemaal voor de Type-R variant. Dat is natuurlijk altijd de kracht van Honda geweest. Een uitstekende auto als basis voor het grote publiek waarover Honda dan een Si, Si-R, VTi of Type-R sausje sprenkelt.
Dat laatste heeft Honda gedaan met de Honda Small RS Concept. Het idee is volgens Honda-Honcho Takehiro Watanabe de ideale visie overhou een kleine sportieve hatchback van Honda eruit kan komen te zien. Er zijn veel stylingelementen geleend van de huidige Civic Type-R. De diepe voorbumper, de zwarte grille, de enorme achterspoiler en de zwarte velgen laten er geen twijfel over bestaan dat dit een pittig autootje moet zijn.
Moet zijn inderdaad, want er zijn vooralsnog geen specificatiecijfers bekend. De kans is groot dat we hier kijken naar de opvolger van de Honda Brio, een kleine hatchback die gepositioneerd is onder de Honda Jazz. Verwacht de naam RS vaker terug te zien op Honda’s, want nog niet zo lang geleden onthulde het merk de Jade RS (een soort grote Jazz). Laten we hopen dat de sportieve varianten ditmaal wat vaker de overtocht naar de oude wereld weten te maken.
mikje90 zegt
Het oogt best leuk zo’n sportief bejaarden autotje
JanJansen zegt
Laten ze die Urban EV maar snel gaan bouwen, dan wil ik weer een Honda rijden.
Dit is Mansory op zijn Japans.
stephane8200 zegt
@janjansen: die is inderdaad echt gaaf! Hopelijk volgend jaar werkelijk in productie.
baklava zegt
Tijdje geleden nog in een Honda Brio RS gereden. Heerlijk karretje. Dit zal ook wel leuk rijden!
allesmetturbo zegt
Best wel geinig, concurrent voor de up gti misschien? Zal vast niet in de buurt komen van de polo gti e.d. qua vermogen en potentieel
erce zegt
Erg smakelijk? Waar dan? Wat een hok met opsmuk.
Loek zegt
Waarom niet? Ziet er leuk uit en als het gewicht laag gehouden kan worden hoeft er geen grote motor in gehangen te worden zodat hij in Nederland niet te duur wordt.
toyotafortuner zegt
Ik lees geregeld het automotive nieuws uit Indonesië. Daar wordt dit concept op de lokale beurs getoond. Als ik zo t nieuws volg en inlees, leer ik juist dat de RS modellen van Honda geen extra go hebben. De RS modellen van Honda in Indonesië zijn doorgaans de topmodellen, voorzien van een bodykit affabriek. Zo is de Brio RS standaard voorzien van om en nabij de 90pk uit een 1.2. In t geval van de Jazz RS: 118pk uit een 1.5. Dit soort auto’s worden vaak gekocht door studenten en jonge, kleine gezinnen. Tuurlijk een Honda RS-model met extra show en go zou mooi zijn. Maar tot zover is dat alleen extra show geweest
baklava zegt
@toyotafortuner: Correct. RS is alleen maar uiterlijk. Van binnen en buiten. Geen motorische aanpassingen oid.
moveyourmind zegt
Zo’n 30 jaar terug konden ze het wél, en echt sportieve variant maken van een compact autootje. Daarvoor waren niet eens veel uiterlijke wijzigingen nodig, een setje lichtmetalen velgen, stoelen met meer zijdelingse steun en meegespoten bumpers… En natuurlijk de Vtec aanduiding achterop met bijpassend motorblok onder de kap:
https://goo.gl/images/BE9AJA
En dan hadden ze ook nog zoiets als de CRX, voor wie al dit lekkers nog niet genoeg was.
Hoop echt dat die gave Urban en Sports EV er gaan komen, want anders kunnen ze de slogan net zo goed veranderen in The Power of memories.
focusrs1 zegt
Ja wel grappig maar persoonlijk zou ik op de binnenkort uitkomende Fiesta ST wachten als ik voor een kleine Hot hatch zou kiezen. Die perst 200pk uit een 1.5 drie cilinder.
nasty zegt
@focusrs1: honda houdt het graag betrouwbaar
focusrs1 zegt
@nasty: ik heb zelf de laatste 2 types fiesta st gereden en nooit problemen mee gehad. Zijn zelfs de best sturende auto’s in hun klasse.
JanJansen zegt
@focusrs1: en in de klasse eronder en erboven ook. Briljant sturend ding.
davelepeef zegt
@nasty: heeft Honda al x jaar achter elkaar prijzen gewonnen voor beste motor?
Erik zegt
@davelepeef: het gaat niet om de beste motor maar om het beste pakket.
De beste motorverkiezing is in mijn optiek een wassen neus, het zou beter zijn als de beste motor gekozen zou worden als deze minimaal 300.000 km gelopen heeft en dan nog (nagenoeg) dezelfde prestaties levert als nieuw.
davelepeef zegt
@erik2907: je refereert in de opmerking waar ik op reageer toch op de motor of niet? En natuurlijk speelt levensduur een rol. Ben ook benieuwd hoe dat met die kleine ecoboosts loopt. Maar we moeten niet denken dat een fabrikant dat negeert, dingen staan weet ik hoe lang op een testbank.
nasty zegt
@davelepeef: ford heeft toch ‘engine of the year’ gewonnen met hun kleine 1.0turbo? Eens googelen qua problemen met turbo, egr’s, koelslangen etc… je mag dan een prijs winnen, als de boel niet lang meegaat heb je er niks aan.
davelepeef zegt
@nasty: tja. Als we het internet als graad moeten nemen is alles ruk. Heb jij een sapcentrifuge? Ben je er tevreden mee? Heb je dat op internet gezet? Heb je wel ’s kriebel aan je zak. Moet je dat eens google’en. Ik noem maar wat stoms maar je snapt m’n punt vast wel. Ik bouw er in elk geval niet op. Als ik wat meer degelijke info wil, neem ik contact op met een werkplaats. Die kunnen je doorgaans prima vertellen wat aandachtspunten zijn. Of je die dan weer vertrouwd is weer een verhaal apart.
nasty zegt
@davelepeef: een heel groot deel van wat jij en ik bijleren over auto’s is via internet, is het daarom verkeerde info? Als je enkel de autoblog video’s al bekijkt, met alle aandachtspunten, zie je duidelijke verschillen tussen europese en japanse wagens. Daar hoef je zelfs niet bevooroordeeld voor te zijn.
Edge zegt
Leuk hoor, zo’n extreem ogend klein gebakje! Dit zouden andere merken ook moeten doen. Een Ford Ka+ RS, een Suzuki Celerio Sport, een Toyota Aygo GRNM, een Twingo RS Cup Trophy, dat soort bakkies zouden niet misstaan op het wegennet.
750i zegt
Ik wil best geloven dat het sportief zal rijden maar dit ziet er toch ech niet uit. Zelfs met dikke bumpers, achtervleugel en andere opsmuk straalt het bejaardengehalte ervan af.
mashell zegt
Wat een lieve kleine wieltjes. Zo schattig.
davelepeef zegt
@mashell: en dan te bedenken dat het nog een klein autootje is ook :D
Calimero zegt
Die zijn echt het spoor compleet bijster daar bij Honda. Een modellenprogramma wat in Europa nergens op lijkt. Bijna niemand wil ze of wil ze kopen. De modellen spreken de consument al jaren niet meer aan. Soortgelijk verhaal als dat van wat Mitsubishi in de showroom heeft staan.
Ooit een auto die je , bij wijze van spreken, op elke huizenhoek zag staan, de Civic, is inmiddels een zeldzaamheid en qua uiterlijk niet om over naar huis te schrijven. Er is dan ook niet één Honda model wat hier gevoerd wordt welke mij aanspreekt.
davelepeef zegt
@milan0: ik ben best benieuwd naar de mening van een dealerhouder hierover, 20 jaar geleden had deze volgens mij meer te doen…
prototip99 zegt
haal 2 deuren weg en ik wil er een
ikleesookoverautos zegt
@prototip99: mee eens.