GP2 engine!
Alonso verschijnt volgend jaar niet op de F1-grid. Of zijn absentie definitief is of misschien slechs tijdelijk weten we nog niet zeker, maar de wenkbrauw zal in ieder geval volgend jaar vermoedelijk in andere series uitkomen. In de wandelgangen wordt aangenomen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de Spanjaard bekend maakt dat hij uit gaat komen in het IndyCar-kampioenschap.
De reden dat de bevestiging voorlopig uitblijft, zou liggen in de getroebleerde geschiedenis tussen Alonso en Honda. De tweevoudig F1-kampioen had tijdens de drie jaar dat Honda motoren leverde aan McLaren regelmatig kritiek op de fabrikant. De woorden *spanglish accent aan* ‘GP2 engine! GP2 engine!’ *spanglish accent uit*, uitgesproken op het rechte stuk in Suzuka, echoën nog regelmatig in het gehoor. Uiteindelijk is Fernando volgens velen ook de reden dat McLaren dit jaar met klantenmotoren van Renault rijdt.
Het ’toeval’ wil echter dat Honda ook een belangrijke speler is in het IndyCar-kampioenschap. Sterker nog, het hele veld bestaat uit Honda’s en Chevy’s. Hét geijkte team waar Alonso voor uit zou komen, Andretti Autosport, rijdt met Honda-motoren. Vorig jaar deed ALO al de Indy 500 in een door Andretti gerunde ‘McLaren’ aangedreven door een Honda-motor. Door een wrange speling van het lot plofte ook die krachtbron in de slotfase van de race. Vanwege al dit oud zeer zou er op de achtergrond gewerkt worden aan een ingewikkelde constructie waarin Andretti via een satelliet-team een auto zou runnen voor Alonso met Chevy-motor.
Maar, misschien is dat onverwacht wel helemaal niet nodig. De president van Honda Amerika, een man met de epische naam Art St. Cyr, meent namelijk dat Alonso een aanwinst zou zijn voor de renstal van iedere fabrikant. In gesprek met Formula Passion laat hij optekenen:
Alonso heeft in 2017 bewezen competitief te kunnen zijn. Iedereen zou een duidelijk voordeel binnenhalen met Alonso in het team.
Diplomatie, je doet het goed. Tuurlijk is het een risico voor Honda om de bij vlagen volatiele Alonso weer binnen de gelederen te halen. Maar Cyr weet ook: het tekenen van Alonso door een IndyCar-team zou een enorme coup zijn en waarschijnlijk direct het verhaal van het jaar. Vanuit zijn oogpunt bezien is het beter dat Honda met die die goede PR aan de haal gaat in plaats van Chevrolet. Blijft de vraag staan wat Alonso van dit alles vindt. Waarom tekent ‘ie eigenlijk niet gewoon bij Penske?
alfapeter zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt, beroepsdeformatie ;)-
redbeams zegt
@alfapeter: Staatsgreep bedoel je ;)
qoekje zegt
Penske wat een geweldige naam en dat voor een race team!
Edge zegt
Robin Miller, een van de meest betrouwbare journalisten in de Indycar meldde dit ook, maar wel met een kanttekening: Honda heeft geen problemen met Alonso, maar zit er niet op te wachten om een McLaren-team van motoren te voorzien.
Realistisch gezien zie ik dan ook maar drie opties voor Alonso:
1. Chip Ganassi Racing heeft nog een stoeltje vrij naast Scott Dixon.
2. Alonso gaat zonder McLaren verder en tekent bij Andretti
3. Andretti en McLaren geven hun samenwerking een vervolg en kopen gezamenlijk een bestaand team, inclusief het Chevrolet-contract. Zo kunnen McLaren en Andretti toch samenwerken en Alonso behouden zonder Honda voor het hoofd te stoten. De twee genoemde kandidaat-teams hiervoor zijn Ed Carpenter Racing en Harding Racing.
Wat de uitkomst ook gaat worden, het lijkt dat we niet lang meer hoeven te wachten. Tony Kanaan kwam gisteren na zijn uitvalbeurt doodleuk in de commentatorsbooth erbij zitten en praatte erover alsof het al een done deal was. Sterker nog, hij zei dat er in Gateway (eind deze week) genoeg over gepraat gaat worden.
pomoek zegt
@e34m5touring: Zei ik toch!
E34M5Touring zegt
@pomoek: Ik was vergeten, financieel gewin gaat altijd boven principes. Toch wil ik wel even @Edge: z’n kanttekening aanhalen. Ze willen geen motoren leveren. Dus dat gezeik zijn ze wel echt zat.
w0o0dy zegt
@jaapiyo: nieuws: Gasly confirmed @RedBull.