Kijk, dus zo goed was Renault dus niet…
Nog eventjes en we leven in 2019. Dat betekent nieuwe autoshows, nieuwe rijtesten met @Wouter en @CasperH en geweldige redactieborrels onder leiding van @autoblogger. Maar 2019 is ook het jaar van de waarheid voor Honda. Nee, niet de personenautodivisie. Als je zulke goede auto’s zo slecht kan verkopen, moet je misschien een ander marketingteam aanstellen. Dit lijkt nergens op: de Jazz, Civic, HR-V en CR-V zijn uitstekende auto’s waar niemand naar om kijkt.
Ze mogen daar wel iets meer aandacht aan geven, want in 2019 vangt het nieuwe Formule 1 seizoen aan! Eindelijk krijgt Red Bull dan de beschikking over een ‘fabrieksmotor’ in plaats van een klantenmotor. Nu gaan er al allerlei geruchten. Vanuit Renault wordt het gerelativeerd. Ene Cyril Abiteboul (we hebben zijn naam af en toe laten vallen) denkt dat het allemaal wel meevalt: de Renault is véél beter dan iedereen denkt en Honda heeft in 2018 nog niets laten zien.
Maar is dat wel zo? Als we kijken naar het rijdersduo, had Toro Rosso Honda niet de meest talentvolle coureurs. Volgens ons eindoordeel was Gasly redelijk goed en Hartley zeldzaam matig. Toro Rosso pakte de 9e plaats in de WK-stand voor de constructeurs, niet al te best. Met 33 punten pakte Toro Rosso wel meer punten dan McLaren het laatste jaar deed met een Honda-krachtbron.
De prestaties waren niet top, maar dat was ook zeker niet de bedoeling, zo legt Franz Tost uit aan AutoSport:
Tegenwoordig kun je in de Formule 1 heel veel data vergaren middels de simulator en met name via de dyno. Maar je hebt niet te maken met alle fijne details waar je in het echt wél mee te maken en die het verschil kunnen maken. Je zult op de dyno nooit de specifieke eigenschappen van de motor ontdekken.
Daarom wilde we aan het einde graag gebruik maken van de nieuwe specificatie van de Honda motor. Het was niet direct nodig om de motor erin te leggen. Maar we wilden het graag. Zodat we konden zien hoe de motor zich gedroeg, in verband temperatuursverschillen, opschakelen en terugschakelen bijvoorbeeld.
We wilden niet alleen weten wat de prestaties van de motor zou zijn, maar ook daadwerkelijk een beeld krijgen van hoe de motor zich gedroeg.
TL;DR, wat we al langer vermoeden bleek dus te kloppen. De relatief matige prestaties van Toro Rosso zijn niet geheel representatief voor de verwachtingen van Red-Bull Honda volgend jaar (of voor Toro Rosso met Daniel Kvyat). Meerdere malen zijn de Toro Rosso’s opgeofferd om informatie in te winnen voor volgend jaar. Daarmee is het natuurlijk een peperduur testcentrum. Het is wel slim, daar teams buiten de seizoenen om nauwelijks meer mogen testen. Of het gewerkt heeft en hoe goed de motoren hierdoor gaan doen zien we zondag 17 maart, dan start om 06:10 de Grand Prix van Australië.
HzR zegt
Natuuuurlijk!
mashell zegt
Samengevat: lieve sponsors, het is echt allemaal niet zo erg als het er uit ziet, blijf alstublieft, please, please…
cvoc zegt
@mashell:
Klinkt leuk, maar dan blijft toch de vraag over waarom Red Bull bewust voor slechtere motoren gaat. Zij waren de enige die alle gegevens hadden over beide motoren en zijn bij Honda uitgekomen. Of zouden ze er echt helemaal niks van snappen daar?
mashell zegt
@cvoc: Red Bull wil kosten besparen, Honda is voor hen een stuk goedkoper dan Renault.
Kon maar zo zijn dat ze gewoon met Honda in het middenveld uit zingen tot er een nieuw motorenreglement is met mogelijk ook nieuwe leveranciers. Of totdat het team van Mercedes haar prioriteiten verlegt (naar de Formule E) en zij dan die motoren kunnen nemen. Of dat ze verwachten dat Honda de stekker trekt en ze dan een leverancier krijgen toegewezen. Of dat ze er mikken het team aan Honda te verkopen. Of misschien dat ze verwachten dat over een paar jaar Honda wel competatief kan zijn.
onnes zegt
Die moest ik toch even opzoeken…?
“A dynamometer or “dyno” for short, is a device for measuring force, torque, or power. For example, the power produced by an engine, motor or other rotating prime mover can be calculated by simultaneously measuring torque and rotational speed.”
JanJansen zegt
@onnes: een dyno is gewoon een soort rollenbank. Maar daar hebben ze hele fancy varianten van. En ja daarmee kan je echt wel meten hoe de Honda zich gedraagt vergeleken met de Renault.
De vraag is alleen of RB die Renault motor ooit heeft mogen testen op een dyno. Denk het niet, dus moeten ze het doen met vergelijken van de data van TR en RB.
supertjeduc zegt
@janjansen: ik denk dat ze vast wel een computertje hebben bij redbull waar ze precies konden uitrekenen hoeveel pk een Renault motor had
En natuurlijk hebben ze die gegevens , hoe moeten ze anders hun simulator fine tunen
Tonnie zegt
@janjansen: tuurlijk wel, rb kan zo’n fancy dyno aanschaffen en dan pleuren ze d’r een van hun klantenblokken op.
quincy zegt
@thijsj: Red Bulln heeft geen toegang gehad tot de klant motoren. Renault leverde bij de motoren monteurs mee die alles deden aangaande de motoren.
dees zegt
Aston martin Red Bull. Met een Honda motor :/ terwijl de Aston’s zelf vaak een mercedes motor gebruiken.
loutervanplezier zegt
@dees: Ja, één van de twee automerken(Aston Martin, is nu alleen maar co-sponsor en heeft alleen zijn naam verbonden aan Red Bull Racing, wel met een hoger doel overigens en er is Honda, de motorleverancier, die na mislukkingen in het verleden, uit is op eerherstel) gaat straks, na 2020, de teams overnemen. Red Bull trekt zich dan terug, als naamgever en zal als co-sponsor door het leven gaan. Verder zal het andere kansen aanpakken en een nieuwe uitdaging zoeken. Het is dan heel mooi geweest.
Honda gaat waarschijnlijk proberen Toro Rosso te bemachtigen en haar eigen team, auto en F1-aspiratie nog één keer te verwezenlijken.
Aston Martin gaat waarschijnlijk met Red Bull Racing aan de haal en zal ook haar F1-aspiratie proberen te verwezelijken, om zo meer aanzien te creeëren, als automobielbouwer.
Wie van de twee Max Verstappen en het beste personeel weet te overtuigen van de mogelijke kansen, die er komen, zal zegevieren en misschien lukt het beide wel op eigenwijze.
Dat zou eigenlijk wel het mooiste zijn.
Tonnie zegt
@loutervanplezier: ik denk van niet. AM heeft ’t budget voor een f1 team sowieso niet. Honda zal dan juist voor ’t RB team willen gaan, met ’t beste personeel en de beste infrastructuur en voorzieningen.
dieselkameel zegt
Wat is dat toch met Red Bull, eerst gigantisch hard van alle daken roepen WIJ WORDEN VOLGEND JAAR KAMPIOEN, WANT WIJ HEBBEN HET MEESTE VERBERTERD en daarna de keutel weer in trekken en zichzelf indekken voor situaties dat het toch zo kan zijn dat zij niet de beste zijn. Wees toch gewoon eerlijk hoe je er voor staat. Of we doen mee of je zegt dat dit nog een tussenjaar is die Honda nodig heeft om zich volledig te kunnen meten met Ferrari en Mercedes. Van een merk dat ‘extreem’ en ‘risico nemen’ moet uitstralen vind ik het verassende scheiterts.
JanJansen zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
willeme zegt
@dieselkameel: Het is eigenlijk wat @Mashell zegt: grotendeels om de sponsoren tevreden te houden. Ik denk dat er overigens wel waarheid inzit, ze hebben een jaar kunnen testen met Honda. Ze hebben eventuele goede resultaten voor Toro Rosso ervoor opgeofferd.
De nuance zit hem waarschijnlijk de ‘de mate’. In welke mate hebben ze ‘gesandbagged’? Hadden ze veel marge? Zit er nog rek in? Red Bull heeft de afgelopen jaren het voordeel gehad dat ze met een mindere motor op veel circuits goed mee kunnen komen. Ook al is de Honda niet zo goed als de Mercedes en Ferrari krachtbron, is er niet direct een man overboord.
Persoonlijk denk ik dat ze in 2019 wéér een matige start mee gaan maken. Sneller dan de rest, maar achter de twee topteams. Gaandeweg het seizoen zullen ze dichterbij komen en krijgen we een kopie van de afgelopen paar jaren.
Het grote verschil met Honda is dat ze nu daadwerkelijk zicht hebben op meer. Niet meer wachten op hoe goed de klanten motor is, maar een leverancier die de perfecte motor voor het chassis bouwt en met elke wijziging meekijkt, meedenkt en meewerkt. Ik zet mijn geld op 2020 als een zeer spectaculair en spannend seizoen.
Maar ja, ik gaf Brawn GP aanvankelijk ook niet al te veel kans en die wonnen wel even het wereldkampioenschap in 2009.
notsobig zegt
@dieselkameel: Ze hebben naar mijn weten nooit gezegd dat ze wel ff kampioen gaan worden. Ze hebben gezegd dat het hun ambitie is, dat dat hun doel is. En daar is toch niks mis mee?
Feijenoord zegt in het begin van het seizoen toch ook niet dat het hun doel is om dit seizoen 3e te gaan worden?
giulio zegt
wat weten jullie ineens lekker veel van F1 af, he jongens.. paar jaartjes geleden hadden jullie maar moeite om iets over de F1 te pennen…
lekkaah zegt
@giulio: kwade dronk?
willeme zegt
@giulio: Toen werkte ik helaas nog niet voor Autoblog, maar was ik F1 races aan het kijken ;-). Zou ik wellicht mogen vragen van waar de (naar mijn mening) wat zure toon?
Natuurlijk is de F1 sinds Verstappen véél populairder geworden, maar dat is toch niet iets slechts? Het is toch juist fantastisch dat er nu een Nederlander succesvol is in de koningsklasse van de autosport? En dan is het toch ook geweldig dat er veel meer interesse in is? Persoonlijk zie ik er niet een nadeel in. Uiteraard ben ik benieuwd wat jouw visie hier op is.
giulio zegt
@willeme: ik volg al sinds begin jaren ’80 formule 1, heb Huub. R. punten zien scoren. Zodra de interesse in Verstappen Junior tanende is (en dat kan gebeuren) dan vallen er weer een hoop experts af om zich op het darten of voetbal te richten. En dat is dan ook geweldig en fantastisch..
Absoluut niet zuur bedoelt, gewoon realistisch en heb de neiging om er iets van te zeggen als het weer erg RTL boulevard wordt.
willeme zegt
@giulio: Het kan zijn dat er een kloofje is tussen ‘bedoel’ en wat er uiteindelijk staat. Ik ervaar het zelf als erg zuur.
Ik volg de sport zelf sinds de jaren ’80 en heb er altijd grote interesse in gehad. Ook in de tijden dat er geen Nederlanders mee deden ;-). Er waren altijd voldoende interessante coureurs en technologisch ontwikkelingen en intriges.
Ik zou mij er zelf niet druk om maken, het is niet zo dat de ‘succes-fans’ jouw sport komen afpakken. Er is altijd interesse als Nederlandse inbreng het goed doet. Leer ermee leven en vooral doe er je voordeel mee! Ik begrijp dat jij Formule 1 fan bent, dan is het toch leuk dat er meer aandacht aan besteed wordt nu? Daarbij: ook toen de F1 minder populair was in Nederland, werd er op AutoBlog over geschreven.
Nog steeds zie ik het nadeel ervan nog niet, echt. Mocht ik er volkomen naast zitten, ben ik uiteraard ontvankelijk voor repliek!
giulio zegt
@willeme: fan? Ik volg het op de voet, met veel meer interesse dan bijvoorbeeld mijn vriendin. Heb wel eens links en rechts via mijn werkzaamheden (klussen voor pirelli en in verleden Bridgestone) formule 1 races van dichtbij gezien.. paddock enzo in de vrije trainingen. Races vanaf tribune. Ik vind Italiaanse auto’s schitterend maar om mij nou fan te noemen van de F1 en auto-industrie gebeuren.. kan me voorstellen dat het een jargon-juk is waar jij je als kenner mee behept.
Nogmaals, niet zuur bedoelt, maar als het 3 keer gaat herhalen dan zal je het ook wel erg zeker weten..
SpiderIV zegt
@giulio: je hebt ook de keuze om @willeme niet meer te volgen en/of Autoblog niet meer te volgen.
Maar liever je kennis en kunde op kennelijk zwart-banden-goud een beetje te delen.
sjeppie156 zegt
@willeme: Ik moet bekennen dat ik het zelfde ook wel eens denk, maar dan niet over de mensen die er over schrijven… vooral de nieuwe ‘fans’ die weten allemaal even hoe het zit. Het slaat nergens op maar het is redelijk irritant. Beetje het zelfde als die puristen die vanaf moment 1 ( voor mij dan vanaf 95 toen ik mijn moeder uit kroop) naar een artiest kijken/luisteren en dat die mainstream word en de pret er af is.
Mooi voorbeeld is Rob kamphuus…. of hij er nou echt al wat van wist weet ik niet, maar die kwam ook als een redelijke nitwit binnen toen de uitzendrechten bij ziggo kwamen en riep van alles en nog wat. Dat soort fans heel irritant.
En zo weer genoeg gezeurt!
Ps ik bespeur dat niet bij de redactie hier. Steek die maar in je zak! :)
r525 zegt
@willeme: Je hebt helemaal gelijk, het is zonde je eigen hobby te laten verpesten door anderen. Toch heb ik het er altijd wel moeilijk mee.
Ik volg een sport omdat ik de sport zelf interessant vind, en of die sporters nu een Nederlands vlaggetje dragen of niet, dat heeft er niets mee te maken. Natuurlijk moet iedereen zelf weten waarom die fan is van iemand/iets, maar fan zijn om een nationaliteit… Waarom? Dat is toch gewoon hetzelfde grondbeginsel waar de puinhoop in de jaren 40 mee is begonnen? Mensen die alleen maar kijken naar het vlaggetje laten vaak alle principes vallen, zolang het maar een Hollander is juichen ze. Wellicht is die Hollander wel een ontzettende kl**tzak, maar dat maakt dan opeens niet meer uit… Bovendien lijken nationaal aangelegde supporters en tokkiegedrag vaak hand in hand te gaan. Kijk bijvoorbeeld naar al die oranje figuren die op de Alpe D’huez staan.
Ik snap je uitspraak “Het is toch juist fantastisch dat er nu een Nederlander succesvol is in de koningsklasse van de autosport?” daarom ook niet zo goed. Ja, het is fantastisch dat iemand succesvol is in de autosport, dat die persoon Nederlander is voegt daar alleen helemaal niets aan toe. Voor mij lokt dat alleen maar gelegenheidssupporters wiens wereldje blijkbaar alleen uit Nederland bestaat, en daar heb ik persoonlijk weinig behoefte aan. Je hebt gelijk dat het positief is dat er meer aandacht komt voor de sport, alleen is de aandacht vaak zo eenzijdig.
Dus ja… kon ik er maar mee leven, lukt me niet zo goed ;)
Eigenlijk ben ik gewoon jaloers dat er dus mensen zijn die dat wel kunnen!
chrisvonmeer zegt
@giulio: omdat je iets lang volgt betekent het niet dat je er verstand van hebt. Ik volg al heel mijn leven voetbal en ik kan niet pretenderen dat ik er echt iets van weet.
Pallas zegt
@giulio: Gelukkig ben jij er, die ons al sinds Fangio op de hoogte houdt van alle in en outs omtrent de F1 die alleen échte kenners kunnen weten
Rick-dos zegt
Het is duidelijk dat RBR, Honda en Verstappen er vertrouwen in hebben. Hun slag om de arm is alleen de vraag waar Mercedes en Ferrari mee gaan komen. Ik ga ervan uit dat zij marge aan houden met de progressie die ze hebben gemaakt t.o.v. de andere twee.
Blijkbaar heeft ze dat voldoende vertrouwen gegeven waardoor ze zo positief kunnen zijn zo vroeg in het seizoen.
Het zou echt dom van ze zijn als ze het alleen maar zitten op te hypen en ze vervolgens niet leveren.
cloverleaf zegt
@Rick-dos: #……………..?
quincy zegt
@cloverleaf: Bij het uitblijven van een reactie van @Rick-dos; #OntslaJackPlooij
pindakoning zegt
Hadden ze de motor dan niet één keer in het seizoen (op het laatst bijvoorbeeld) ‘perfect’ kunnen afstellen om aan te tonen hoe goed/snel die daadwerkelijk was…?!
mashell zegt
@pindakoning: klinkt logisch. Maar wat als ze dat nou echte gedaan hebben, misschien wel in de laatste 5 races en de resultaten waren eigenlijk maar matig, zouden ze dat dan vertellen? Of zouden ze een mooi verhaal ophangen?
pomoek zegt
Die Renault motoren van RB…staan die nu in Tokyo op de Dymo of heeft RB die moeten inleveren aan Renault?
pomoek zegt
@pomoek: Dymo: Dyno…
HZW zegt
@pomoek: die motoren gingen na elke race terug naar Renault.
pomoek zegt
@hzw: ok dank je.
utregcity zegt
@pomoek: die zijn terug naar La Douce France. Je hoeft Honda namelijk niet uit leggen hoe je een motor bouwt.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is in iedergeval een mooi verhaal.
johanw zegt
De CRV, hrv, jazz staan in de top 10 wereldwijd meest verkochte auto’s, enige nuance is wel op zijn plaats maar goed als je elke golf versie een review maakt en van de wereldwijd toch wel betitelde beste hot hatch min of meer links laat liggen, dan begrijp ik wel dat je zoiets roept, wat de boer niet kent…Maarja nu max met Honda gaat rijden is er ineens wel aandacht voor Honda, voorheen werd hier nooit iets over F1 geschreven en nu elke week…populistisch!!
En ja iedereen roept heel hard, vooral Renault, maar Honda werkt stilzwijgend hard door…
Erik zegt
@johanw: ben het helemaal eens met je, wereldwijd kunnen de Europese merken niet tippen aan de aantallen die de Jappanners op de markt brengen. VAG moet andere merken erbij nemen zoals bv. Skoda, Seat, Audi en Porsche om überhaupt die aantallen te kunnen scoren die bv. Toyota haalt.
carlovdh zegt
Het maakt mij niets uit hoe de andere motoren zijn zolang max en lewis maar winnen vind ik het zeker heel erg mooi