Honda speelde keihard vals, maar toegegeven: dat doet iedereen.
Nürburgring-records zijn in principe compleet waardeloos. Het geeft aan dat een coureur op een zekere dag tijdens bepaalde omstandigheden een bepaalde tijd heeft gereden. In principe gaat het echt helemaal nergens over. Want je wil de tijden kunnen vergelijken en dat kan dus niet. Andere coureurs of andere weersomstandigheden kunnen soms zo 5 tot 10 seconden schelen.
Maar er is nog en reden waarom het niets zegt: de auto waarmee de rondetijd wordt gereden is niet representatief. Ja, afgelopen week reed Honda met de Civic Type-R het record voor voorwielaandrijvers met een tijd van 7:44.881. Leuk, maar compleet waardeloos, dus. Waarom? Niet zozeer omdat de coureur als een bezetene over de Groene Hell ging in de Witte Schicht. Nee, de auto is simpelweg niet te koop op deze wijze zoals de tijd is neergezet.
Honda speelde keihard vals met poging
Ten eerste, de uitvoering. Het was namelijk niet een gewone Honda Civic Type-R, maar een Civic Type-R S. Dat is een iets lichtere uitvoering in de geest van de vroegere Civic Type-RX uit 1998 of de Civic Type-R LE uit 2022.
Paar puntjes die anders zijn:
- Navigatie ontbreekt (scherm is wel aanwezig, computer erachter niet)
- Geen airconditioning!
- Handmatig bedienbare spiegels
- Geen lampjes in zonnekleppen
- Parkeersensoren ontbreken
- Stalen hoedenplank niet aanwezig
- Ook geen dimmende binnenspiegel
- Loodzware haakjes om bagagenet te bevestigen ontbreken.
Wat het verschil in gewicht is, geen idee. Sommige dingen zijn dermate licht en makkelijk dat we het hadden laten zitten. Een aircosysteem daarentegen kan wel zo 20 kilogram schelen.
Is er meer?
Ja, er is meer! Een andere reden waarom de tijd nutteloos is: de banden. Als jij een Civic Type-R bestelt bij de dealer, dan wordt deze afgeleverd op Michelin Pilot Sport 4S. Dat is al een zogenaamde UUHP (Ultra Ultra High Performance) band.
Maar voor de rondetijd lagen er ‘ineens’ Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect onder. Dat zijn in principe gewoon semislick c.q. trackday banden. In Europa kun je deze banden niet bij de dealer bestellen.
Is Honda hier de enige in? Nee, natuurlijk niet. Alle fabrikanten maken gebruik van dit soort ingrepen. Bij Porsche zien we ineens volwaardige racekuipen die niet hun configurator staan en in principe zijn alle recordpogingen gedaan op semi-slicks. In die zin zijn de tijden min of meer te vergelijken.
Maar die hete hatchback van jou die voor de deur staat te shinen, gaat absoluut niet in minder dan 8 minuten over de ‘Ring met een professionele coureur achter het stuurwiel. Gewoon nee, ook al zegt de folder van ‘ja’.
In ander nieuws: EV’s halen hun geclaimde range bij lange na niet, water is nat, songfestivalliedjes zijn verschrikkelijk en in de Beekse Bergen zijn DRIE olifanten zwanger.
Met dank aan @HZW voor de tip!
Meer lezen? Dit zijn 9 redenen waarom Nürburgringtijden echt volkomen waardeloos zijn!
Frenkyboy zegt
Zo, 3 olifanten zwanger?!
waterisnat zegt
Klimaatverandering hè
stefanvts16v zegt
@willeme: een stalen hoedenplank ontbrak? ;)
willeme zegt
@stefanvts16v:
Die hoedenplank moet wel van staal zijn gemaakt. Of beton. Anders haal je ‘m er niet uit ;-)
basman147 zegt
An sich logisch dat ze hem van staal maken. Dan blijven die 15 AutoStyle speakers tenminste goed vast zitten als je hem op standje niervergruizer zet
Robert zegt
@willeme: een beetje Civic liefhebber koos ‘vroegâh’ voor 28 mm MDF plaat. Perfect voor de montage van dikke speakers, eindversterker en een puike afdekking van je subwoofer in de kofferbak.
https://www.youtube.com/watch?v=rgR4kLjShkM
Hoedenplank. Je weet toch!
Who_carez zegt
bij mijn ep3 type r weegt de hoedenplank 3 kilo. Een sportstuur maakt 1.5 kilo verschil… Alle beetjes helpen!
hondafiel zegt
Hetzelfde voor de loodzware haakjes. Mijn ervaring met het vorige model wereld Civic is dat deze voor mijn gevoel minder solide ontworpen was dan het Europese model ervoor.
dijan zegt
Ja, Honda ,wie anders?
pier zegt
Ik snap dergelijke auto’s nooit echt, je bespaart als je geluk hebt in totaal 50kg op een auto van 1430kg. Geen airco is echt een no go.
Richmond zegt
Ik denk niet dat de coureur in kwestie zich er om druk maakt, dat het warm is in de auto
werf76 zegt
Wel als hij er ontspannen mee in een erg warm land rijd in een mooie outfit.
michiel_vandelft zegt
Heerlijk artikel @willeme, ik heb genoten 🤣👍
basman147 zegt
Ik meen mij te herinneren van vorige pogingen dat er idd dingen waren weggelaten maar dat ze dat toen hadden gedaan om het gewicht van de (niet vastgelaste) rolkooi te compenseren. Waarschijnlijk is dat nu ook weer het geval?
Maar idd, de pogingen van de fabrikanten zijn met een korreltje zout te nemen. wat dat betreft kan je beter naar het lijstje van SportAuto kijken, die gebruiken tenminste dezelfde bestuurder, alhoewel die ook behoorlijk wat ondersteuning van de fabrikanten krijgen de laatste paar jaar
Johanneke zegt
Niet fucken met het songfestival maat. Ik ga helemaal uit mijn dak hier.
‘Zet huilend Sieneke op’
willeme zegt
@4g63: dat was met die indianentooi op haar hoofd toch?
Johanneke zegt
Hahaha oja die hebben we ook nog gehad. En natuurlijk de toppers in hun glitterpakkies. Wat een culturele verrijking.
soes750 zegt
Ik meen ook dat ze de bestuurder eerst een liter laxeermiddel hebben laten drinken en een uitgebreid toilet bezoek hebben laten doen. Die volledige sportkuipen snap ik vanuit veiligheidsoogpunt dan wel weer.
Loek zegt
De grootste wassen neus vind ik altijd wel de bestuurder. Niks ten nadele van hun stuurmanskunsten, daar ligt het probleem niet. Maar die absoluut sublieme wagenbeheersing ga jij als normale burger nooit kunnen evenaren.
Sowieso heb je natuurlijk een onafhankelijke bestuurder à la Stig nodig om de tijden representatief te maken. Allemaal redenen waarom autobouwers tegenwoordig de Ring zien als het wedstrijdje ver-plassen wat telt, terwijl ik juist voor de hot hatch zou kiezen die het beste gevoel biedt. Dat zou de Civic kunnen zijn, daar niet van, maar niet omdat deze in x aantal minuten de Ring over vliegt.
Jetlag zegt
– Edit: gefixt, dank je wel –
OT: Weinig spannends, maar het zijn leuke weetjes…
utregcity zegt
Als álle fabrikanten hier gebruik van maken, is/blijft de Honda toch de snelste FWD daar op de ring. 😌
Paul58 zegt
Ongeacht de kleine tweaks blijft het wel een hele strakke tijd voor een FWD auto!
Een RWD BMW M3 of een Alfa Giulia zitten volgens mij rond de 7 minuut 30. Best dichtbij.
Toevallig kwam ik het filmpje vorige week nog tegen, bizar eigenlijk lekker in een t-shirtje voor het ronderecord gaan haha!!
https://www.youtube.com/watch?v=5gEdJmIVqLY
alpina007 zegt
Die banden lukken gewoon hoor 😇