Ondanks de Honda e heeft Honda even flink zitten slapen. Honda zal sneller EV’s op de markt (moeten) gaan brengen.
Het is een beeld dat we vaker zien: Japanse fabrikanten zijn nogal laat met de transitie naar elektrische auto’s. Zoals we in het vorige artikel hebben kunnen lezen, doet Jaguar het de komende drie jaar rustig aan om vervolgens terug te slaan. Honda heeft die ruimte niet.
Het grote probleem is dat ze veel te laat zijn met het ontwikkelen van EV-platforms. Ja, natuurlijk, er is een Honda e. Dat is een buitengewoon geinige auto met SEO-technisch gezien een lastige naam. Maar hoe leuk die auto ook is (je kunt er zelfs mee driften), het is als EV niet een briljante auto. Een zeer kleine actieradius en alsnog hoog gewicht. Misschien wel belangrijker is dat de Honda e echt als luxe-product in de markt is gezet, als een concurrent voor een Mini Electric dan een Volkswagen ID3. Niet als volumemodel.
Honda: sneller EV’s op de markt
De nieuwe CEO van Honda, Toshiro Mibe, ziet de bui dan al hangen. Mibe is een ingenieur en komt uit de R&D-hoek van Honda en weet dus wat er allemaal nodig is. Het merk wil namelijk de verbrandingsmotor vaarwel zeggen in 2040. Omdat Honda snel veel elektrische auto’s nodig heeft, is men niet van plan een eigen platform te gaan ontwikkelen. Dan kan het namelijk nog jaren duren. Honda is namelijk van plan om de komende 5 jaar maar liefst 10 nieuwe elektrische auto’s op de markt te brengen.
Daarvoor heeft Honda een partner nodig. Eentje die al wél flink heeft geïnvesteerd in EV-techniek. Toshiro Mibe geeft aan dat General Motors de meest logisch partner is. Deze samenwerking werd een tijdje geleden al aangekondigd. Zeker sinds Sleepy Joe president is, wordt de EV-transitie versneld. Het is dus voor GM en Honda beide interessant om samen te werken en het traject te versnellen.
Geen pionier meer
Net als Toyota was Honda een pionier op het gebied van hybrides. Sterker nog, de Insight was iets eerder op de (Japanse) mark dan de Prius. Beide merken hebben flink ingezet op hybridetechniek en diverse waterstofprojecten. Zodoende hebben beide merken de EV-boot nogal gemist. Toyota werkt nu samen met Subaru aan EV’s. Honda werkt heeft overigens ook de banden aangehaald met andere Japanse automerken als Mazda en Subaru. Ook zijn er projecten met Volkswagen en Ford op het gebied van EV’s waar Honda over de schouder mee kan kijken.
Er zijn meerdere redenen dat de Japanse automerken laat zijn met EV’s. Een van de belangrijkste is dat ze niet erg groot zijn in Europa. De wetgeving is hier veel strenger dan in Amerika of Azië. Zodoende was er geen nood om de EV-transitie te versnellen. Nu ook de VS van de verbrandingsmotor af wil, moeten de traditionele Japanse merken ‘ineens’ omschakelen.
Via: Automotive News.
Meer lezen? Deze Honda e werd door een Nederlander ingrijpend verbeterd.
waterisnat zegt
Bij Honda (en vele andere Japanse en Duitse autobouwers) zijn ingenieurs aan de macht die nog steeds niet kunnen geloven dat via de onwetenschappelijke klimaatkolder een onrijp product (EVs, batterijen) met subsidie op de markt wordt gedrukt door ambtenaren die willen deugroven. Het is heel moeilijk om je businessmodel aan te passen aan de verandering van regels dat roven en liegen ineens mag en zelfs wordt gepromote als iets goeds voor de wereld.
ty5500 zegt
@waterisnat: De absolute meerderheid van de wetenschappers is toch redelijk stellig dat de activiteiten van de mens de klimaatverandering versnellen. Je kan veel op de politiek steken maar je kan het niet onwetenschappelijk noemen.
notsobig zegt
@ty5500: Maar in welke mate is er minder stelligheid, de invloed kan net zo goed 0,00000000000000001% zijn…
ty5500 zegt
@notsobig: Zelfs daarover is er in grote mate concensus, men doet immers computersimulaties om zo in te schatten wat nodig is om de opwarming tot x graden te beperken.
“Computer simulations, known as climate models, have been used to show what would have happened to temperatures without the massive amounts of greenhouse gases released by humans.
They reveal there would have been little global warming – and possibly some cooling – over the 20th and 21st Centuries, if only natural factors had been influencing the climate.
Only when human factors are introduced can the models explain increases in temperature.”
https://www.bbc.com/news/science-environment-58954530
Paul58 zegt
@waterisnat: wat is er anders dan bij Japanse of Duitse autobouwers in vergelijking met bijvoorbeeld Britse, Franse, Italiaanse, Scandinavische autobouwers? Zetten zij minder in op elektrisch? Die link kan ik even niet leggen. Bij Japanse en Duitse engineers is dit toch ook erg gemixt gezien de types/ modellen die ze ontwikkelen en produceren. Benieuwd waar de toekomst naartoe gaat zo.
mashell zegt
Dat liegen (nee hoor, diesel is heus schoon) was voor de ingenieurs toch al bijzonder ongemakkelijk. Maar de fabrikanten worden niet door ingenieurs gerund maar door managers, klein beetje verstand van techniek, klein beetje van management, veel van sales en veel van politiek. Overigens is een aandrijflijn met een dramatisch betere efficiëntie, geen noodzakelijke afhankelijkheid van de mannen in jurken en geen uitstoot in de woongebieden wel heel duidelijk een stap naar een betere wereld.
stekkerkoning zegt
@waterisnat lekker tanken tot in de oneindigheid, veel plezier!
mijnporsche zegt
Kiek ze worden wakker. Maar zijn helaas te laat op werk en ontslagen door Elon.