Het ringrecord van Honda is niet op eerlijke wijze behaald, zo lijkt het.
Hello Carmrades!! Afgelopen week was het zover, Honda kondigde aan dat ze het record van voorwielaandrijvers op de Nordschleife van de Nürburgring hebben verbroken. Uiteraard is het een heel erg knappe tijd. Sowieso, alles onder de acht minuten is echt serieus snel.
Afgelopen week trokken we aan de bel door te stellen dat Honda toch wel een klein beetje keihard vals heeft gespeeld. Niet dat er een Australische wedstrijdleider was (die zijn vaak pro-Honda), maar omdat ze gebruik hebben gemaakt van een speciaal lichtgewicht model (dat nog niet beschikbaar is) en op speciale semi-slicks die je niet bij Honda kan bestellen. Voor de Michelin Pilot Sport 2 cup-banden moet je namelijk naar de bandenspecialist. Tot zover was alles bekend.
Truukjes Honda ringrecord
Nu kun je dat verdedigen. Veel fabrikanten passen dit soort truukjes toe. Maar wat blijkt, er is veel meer aan de hand. Dat blijkt uit een recente video van niemand minder dan Misha Charoudin. Deze Ringridder en internet-persoonlijkheid met een lichte voorkeur voor overstuur analyseert wel vaker de rondetijden die op de Nürburgring worden gereden.
Naast het valsspelen met de uitvoering en de banden, speelde Honda hoogstwaarschijnlijk ECHT heel erg hard vals. Ja, Honda heeft gesjoemeld met het Ringrecord op een manier waarvan ze in Wolfsburg zouden zeggen dat het niet ‘Salonfähig’ is.
Turbodruk
Ten eerste de turbodruk. De Civic Type-R heeft een indicator waar je kan zien hoeveel turbodruk (boost) er geleverd wordt. Deze was aanzienlijk hoger dan standaard. Honda is natuurlijk niet de eerste die met de Civic Type-R over de ‘Ring jaagt met n camera erbij.
Nu is het heel erg onduidelijk hoeveel pk’s die extra druk oplevert. Ook is wel vrij duidelijk dat het niet in de eerste paar versnellingen zo hoog is. De auto is niet noemenswaardig sneller dan andere Type-R’s. Het is een voorwielaandrijver, dus heel veel winst behaal je er dan ook niet direct mee. In hogere versnellingen lijkt dat echter wel het geval te zijn.
Kortere overbrenging
Maar dan komen we bij het keiharde sjoemelen van Honda. Want spelen met software blijft spelen met software. Het lijkt er namelijk op dat ze een hardware wijziging hebben doorgevoerd. Het is er alleen eentje die je niet kan zien, maar die wel erg effectief kan zijn. Op de video is namelijk vrij duidelijk te zien dat de Civic Type R van Honda een veel kortere laatste overbrenging heft. Smiechten zijn het toch!
Normaal gesproken valt de motor behoorlijk dood als je ‘m in zijn zes doet. Logisch, het is een soort overdrive om het verbruik wat te drukken (en dus de CO2-uitstoot). Maar het verval in toeren van vijf naar zes is veel kleiner bij Honda’s video dan bij de Civics van ander eigenaren.
8 minuten onhaalbaar Honda ringrecord
Twee dingen kunnen we je dus zeggen. Als jij een standaard Civic Type-R koopt bij de Honda dealer, gaat jij ‘m niet onder de 8 minuten krijgen. Absoluut niet mogelijk. De banden zijn al gauw 15 seconden per rondje, het hogere vermogen en kortere laatste overbrenging schelen ook wel wat.
Tenslotte moet er eigenlijk een soort standaard komen. Ringrecords zijn leuk en aardig, maar de tijden zijn alleen relevant als je ze met elkaar vergelijkt. Als ze dan zorgen dat modificaties niet pertinent niet zijn toegestaan, hebben wij ook daadwerkelijk wat aan de tijden. Sport Auto doet dat overigens al. Wellicht een ideetje voor Charoudin om nieuwe auto’s te meten in en rubriek op zijn kanaal?
Videocredits: Misha Charoudin
Meer lezen? 8 redenen waarom Nordschleife tijden volkomen nutteloos zijn!
Turbo S zegt
Tussen een PS4S en Cup2 band zit geen 15 seconden. Eerder 5 seconden.
melcon zegt
Op een lang circuit als de NS zit je zeker wel snel op 15 seconden verschil tussen een Cup2 en PS4s (niets ten nadele van de PS4s).
Aon zegt
Ongelovelijk dit: rondetijden evensnel als zonda, ferrari en porsche. Je verwacht eerder dat de genoemde auto´s seconde of zelfs minuten sneller zijn. Gesjoemeld of niet, ik vind het nog steeds knap. Auto´s met het dubbele aantal peekaa´s en koppel. En ze wegen niet eens zoveel meer. Dan kun je je afvragen waar al die extra vermogen voor nodig is en je betaald een dot meer. Een honda civic type r is voldoende.
brammetjedeb zegt
Hoor ik hier Collin Chapman praten?
petroldrinker zegt
Minimumloon is ook voldoende om van te leven, en toch wilt 99,99% vd mensen meer, zelfde soort vergelijking
Johanneke zegt
Achja, eigenlijk is er maar 1 rondetijd echt belangrijk, en dat is Tsukuba. Echt bizar wat extreem gemodificeerde evo’s en silvia’s daar voor elkaar krijgen.
HZW zegt
Die ronde records zouden gewoon op de straatbanden plaats moeten vinden, de banden die ook op jou straat auto gemonteerd zijn, als je er één koopt.
petroldrinker zegt
Genoeg autos die af fabriek met semi slicks zijn geleverd…
Richmond zegt
Heeft ie niks beters te doen dan gewoon te genieten van het filmpje? Net als van die mensen die 80x een film kijken om alle fouten eruit te halen en op idmb te plempen. Het is niet alsof er gesjoemeld is met een Guiness record.
willeme zegt
@benja01:
Bwoah, ik ben het niet met die strekking eens. Het gaat hier niet zozeer om vermaak of ontspanning, maar om de beelden van een recordpoging. Daarbij is duidelijk dat er met meer boost wordt gereden én dat de transmissie niet overeenkomt.
Bij een Fast & Furious film moet je niet de foutjes vermelden op IMDB, maar als Vin Diesel je nieuwe natuurkundeleraar wordt, ga je toch even achter de oren krabben, nietwaar? ;-)
Richmond zegt
Het is duidelijk als je erop gaat letten. Niemand hier had er iets over gezegd toen her artikel de eerste keer werd geplaatst. Dus is het dat het hem opviel en daardoor het is gaan onderzoeken? Of zoekt hij bewust naar bewijs om te ontkrachten? Turbo druk en hogere toerentallen zijn niet dingen die zomaar opvallen.
mc96 zegt
Hij verdient zijn geld met het maken van YouTube filmpjes. En dit is een item dat een hoop kijkers trekt. Dus ja, hij heeft niets beteres te doen 😀
T16 zegt
Als je het persbericht van Honda leest is het record gezet met de Civic Type R S.
Het is dus een speciale versie die op een aantal punten is aangepast t.o.v. de Type R.
Een echte snelle jongen uit Japan. Indrukwekkend.
ggj1987 zegt
Ze hebben het er nu bij gezet ja. Ze noemen hem de Civic Type R S grade
https://hondanews.eu/eu/en/cars/media/pressreleases/434956/new-honda-civic-type-r-regains-production-vehicle-fwd-lap-record-at-nurburgring
melcon zegt
Als je de video kijkt zie je ook de verschillen uitgelegd tussen de speciale versie en de auto waarmee het record gezet is (die je dus niet kan kopen).