We weten niet precies waarom ze het doen, we weten alleen dat we het heel prettig vinden dat Honda een vierwieler heeft gekruist met een MotoGP racer.
Dat is namelijk wat er ongeveer gebeurd is bij de Project 2&4, winnaar van Honda’s Global Design Project. Ze hebben een minuscuul chassis gecombineerd met een ‘zwevende’ stoel en een 999cc tellende V4. Dit blok is een afgeleide van de RC213V uit de MotoGP-klasse, aangepast voor straatgebruik en goed voor 215 pk. Aangezien het een motorfietsblok is, piekt ‘ie pas bij 13.000 tpm en staat de redline op een overheerlijke 14.000 tpm. Het vermogen wordt via een zestraps DCT-bak op de achteras overgebracht.
De 3,040 mm lange, 1,820mm brede en 995mm open racer weegt volgens Honda niet meer dan 405 kg (droog). Als ze dit ook zo in productie weten te brengen, dan gaan ze het bij Ariel en KTM nog behoorlijk benauwd krijgen, maar of de Japanners hem daadwerkelijk gaan verkopen is nog niet bekend. Honda debuteert ‘m op de IAA volgende week.
poeperman zegt
Ik kan enkel zeggen dat die honda DSG’s voor moto’s voortreffelijk werken
Dutchdriftking zegt
Gaaf ding. Het nadeel van zo`n motorfiets blok is echter het ontbreken van koppel. Iets wat op een motor niet zo erg is, maar wat bij een karretje van 400kg toch al wel prettig is. Het zal wel lekker klinken!
jmeverts zegt
@dutchdriftking: gewoon een tandje terugschakelen en knallen.
Arnoud zegt
Alleen is dit een monoposto. Zowel de Ariel Atom als de KTM X-bow kan een passagier meenemen. Niet dat je dat vaak doet, want gummen, gooien en smijten gaat het best met zo min mogelijk gewicht aan boord. Dus wat dat betreft heeft deze een streepje voor.
MLTB zegt
@Original_Arnoud: BAC Mono wel dan maar, maar zeker, maar altijd maar alleen moeten rijden wel is saai toch :P denk ik
kylian zegt
@MLTB:
Of dit monstertje van Gordon Murray.
http://www.beacar.com/wp-content/uploads/2014/10/1992-Light-Car-Company-Rocket-Front-Three-Quarters-View.jpg
Ook aangedreven door een motorfietsblokje, in dit geval van Yamaha.
jobberns zegt
Ja doe maar! Maar maak er dan wel even iets van een body om de stoel heen, dat is iets veiliger en rijdt iets lekkerder… Dat er dan misschien 50 kilo extra bij komt maakt toch niet zoveel uit, het ding weegt toch al niks
SimonMc zegt
@jobberns: 50 kg op 404 kg is VEEL. Misschien dat het op een auto van 1300 kg niet zo veel uitmaakt ( vind dat eigenlijk wel nog ), maar in dit geval zou dat 12,35 % meergewicht zijn, en op een auto van bv 1300 kg is dat 3,85 %.
jobberns zegt
@SimonMc: ik bedoelde eigenlijk dat zelfs met 50 kg erbij hij nog steeds zo licht is dat 215 pk meer dan genoeg is om iedereen het snot voor de ogen te rijden
MrHyde zegt
@jobberns: Speciaal voor jouw: het bestaat.
Palatov is een kleine fabrikant van Hill Climb racers, en ze maken een auto die wat betreft concept precies hetzelfde is als deze. Het verschil is een andere body, en een betere kooibescherming voor de bestuurder.
Deze Honda lijkt op een design versie van wat Palatov maakt.
De Palatov D4 / D1 lijkt sterk op deze auto, maar is uitgerust met een Hayabusa motorblok(al dan niet voorzien van een turbo), of in top-spec zelfs voorzien van de Hartley V8.
Dat autoTJE, (want echt superklein) is nog korter als dat deze Honda is. In de top-specificatie levert hij ongeveer 1000pk/ton, en is daarmee een mini-raket. De Hill Climbs waar deze wagen aan meedoet, doet hij ook altijd voor de eerste plaats mee.
Tip@autoblog: een artikel over het kleine merk Palatov zou wel leuk zijn.
dirkiii zegt
In productie nemen dat ding ziet er gewoon retesnel uit
Tonnie zegt
Lekker! Maken maken maken honda!
gtwillem zegt
Leuke auto, absoluut, maar kun je niet beter een CBR1000RR Fireblade aanschaffen? Heb je ook 200plus pk. En een gewicht van iets onder de 200kg.
Het zijn leuke speeltjes, die lichtgewicht sportwagens, maar ze zijn (logischerwijs) best duur, terwijl ze qua kicks niet beter doen dan zo’n fiets. Daarbij zijn de motoren goedkoper en sneller.
Daarbij, een grote ouwe kerel als ik in een klein sportwagentje ziet er toch totaal niet uit ?
lekbak zegt
@gtwillem: als je echt fun wilt moet je ook geen duizend supersport aanschaffen. Een lichte wendbare 1 of 2 cilinder is overal behalve het circuit veel leuker. Ktm is het merk waar je wilt shoppen als je tegenwoordig veel fun wilt.
gtwillem zegt
@lekbak: point taken! Als he puur gaat om fun moet je een behoorlijk coureur zijn om zo’n Fireblade goed te kunnen gebruiken.
poeperman zegt
@lekbak: klopt, kwam van een monster s2r 800 (L-twin) en rij nu met een Yamaha FZ-6n (licht begrensd r6 blok) en daar is geen snot leuk aan. Moet ‘ie 9000 toeren draaien vooraleer ‘ie van z’n plek komt. Dan gaat ’t van sloom naar raket in een fractie van een seconde… Wat een kutmotoren voor dagelijks gebruik die 600’s.
lekbak zegt
@poeperman: en dat terwijl de fz6 toch echt bekend staat als een heerlijke motor voor dagelijks gebruik die in de weekenden gebruikt kan worden om de hooligan uit te hangen. Voor woonwerk heb je dat topvermogen toch niet nodig, het blok is wel soepel (voor een 600) en zuinig en levert ook best wat kracht. Maar een duc is toch anders…
Moet wel zeggen dat ik dus toch voor de tdm850 heb gekozen van die twee. Ook vanwege het blok wat direct power heeft.
Dimglor zegt
@gtwillem: Zie je er dan zoveel beter uit op zo’n Fireblade? ;-)
Denk verder vooral dat dit gewoon is voor mensen die een funauto willen en niet echt fan zijn van een motor..
arthur zegt
@gtwillem: Niet iedereen kan motor rijden. Ik zelf kan er helemaal niets mee. Voelt voor mij gewoon niet natuurlijk aan. En juist het leuke van een motor is het lichte gewicht, waardoor je veel fun kan hebben zonder hoge vermogens. Dit soort maffe projecten zijn wat mij betreft zeer welkom en worden niet echt door motorfietsen overbodig gemaakt.
trustmeiamanengineer zegt
Kekke grasmaaier!
a3aan zegt
Wat een bruut karretje!
rotarypowah zegt
Gaaf ding! Opvolger van de Side by Side?
http://www.nsxfiles.com/images/Japan_side_cars.jpg
https://c1.staticflickr.com/3/2488/3757920513_9b9fa8416c_b.jpg
rotarypowah zegt
@rotarypowah: Persbericht uit 1997: http://world.honda.com/news/1997/c970919b.html
Rob zegt
@rotarypowah:
Hé, wat een geinig ding! Bedankt voor het delen, ik kende ‘em niet ;-)
Moet wel een aparte ervaring zijn. Zo naast de motor zitten..
mrrallycross zegt
Jaaa vet! Vraag mij alleen af of je hem door de euro ncap krijgt met die stoel zo
Jochempie zegt
Liever dit dan die Bentley!
pomoek zegt
Nee, dit is gewoon goed, dit ding is af, meteen in productie nemen. De betrokken ingenieurs meteen overhevelen naar het F1 motoren team zodat Jenson dit jaar nog wat punten kan pakken.
norge zegt
Met dit speeltje neem je nooit voorrang van rechts…
clarkson zegt
@norge: Dat lijkt me niet verstandig nee!
fapfap zegt
“De 3,040 mm lange, 1,820mm brede en 995mm open racer…”
995mm open, de sleuf van mijn schoonmoeder is nog meer open.
clarkson zegt
Gaaf ding! Ik neem aan dat dit niet voor op de openbare weg is?
jaapiyo zegt
Gaan ze natuurlijk nooit in productie nemen. Dit is wel weer een leuk concept maar de magie is er een beetje af bij de auto divisie van Honda IMO. Misschien wordt die beleving ook gevoed door hun onmacht in Indycar en de F1. Ze behoren een van de beste, zo niet dé beste motorenbouwer ter wereld zijn maar daar blijkt op het circuit weinig van. En de auto’s zijn ofwel saai ofwel hopeloos overgestyleerd en rijden ook niet meer zo inspirerend als vroegah.
Mazda maakt tegenwoordig betere Honda’s dan Honda.
rikvp zegt
Doet me denken aan de bac mono
Hupke zegt
Ziet er wel leuk uit, lijkt me perfect voor race of champions.
zoraul zegt
Lijkt me toch niet echt heel veilig?