Dit is hem dan in the flesh: de tweede generatie Honda NSX, die eind dit jaar bij de eerste klanten staat.
In de 25 jaar die tussen de 1e en 2e generatie zit bleef 1 ding gelijk: de V6-motor achter de bestuurder. Maar daar houden de gelijkenissen dan ook aardig op: het huidige 3,5 liter-exemplaar met een blokhoek van 75 graden ligt niet meer in de breedte, maar in de lengte, en is bovendien voorzien van blaasinstrumenten in de vorm van 2 turbo’s. Tot slot assisteren nog eens 3 elektromotoren bij de aandrijving.
Het vermogen bedraagt ‘minstens 550 pk’, en aangezien ze dat in de VS ook zeggen, mag je uitgaan van in ieder geval 560 Europese peekaas.
De nieuwe NSX meet 4470 mm x 1.940 mm x 1.215 mm. Hiermee is hij marginaal langer, maar wel veel breder dan zijn voorganger. Ook groeide de wielbasis enorm, van 2.350 tot 2.630 mm. De auto kent 4 rijmodi: ‘Quiet’ (good for sneakin’ up on motherfuckas), ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Track’.
Made in America
Nope, deze Honda wordt niet in Japan in elkaar geschroefd, maar in de Amerikaanse staat Ohio. Hier rolt hij als Acura van de band, maar voor de Europese markt komt er gewoon een Honda-badge op.
jeppie zegt
Rete dik.
donvincenzo zegt
@jeppie: Hmm ja, ach ja, ik weet het zo net nog niet. De eerste generatie was een heel herkenbare, sierlijke sportwagen. Deze ziet er – voor een sportauto – vrij gewoon uit. Niet heel anders dan andere sportwagens.
JanJansen zegt
@jeppie: wat een ingewikkelde lijnen allemaal. Prima basis voor een coachbuild, maar in deze vorm zou ik eerder bij de concurrent gaan shoppen.
Esprit_de_Flandre zegt
Zou Honda/Acura ook elk jaar drie speciale versies gaan maken?
Ram-G-maN zegt
@Esprit_de_Flandre: Oeh ja, doe maar een NSX-R of een Type R variant. Meer vermogen, plakkerige banden en meer passieve aerodynamica. En made in Japan als het kan.
mnblaas zegt
Uit een V6 met 2 turbo’s en ook nog eens 3 elektromotoren mag je toch wel wat meer verwachten dan 560 Europese pk’s?
tupperware zegt
@mnblaas:
Yep, dit is echt behelpen, het is maar de vraag of je een beetje met het verkeer kan meekomen..
Zucht..
dawwg zegt
@tupperware: Ach, zolang ie maar max 14% bijtelling heeft toch :)
motiondrive zegt
@tupperware: ik vind het geen geheel onterechte opmerking van mnblaas… voor de tools die ze uit de kast hebben gehaald is het vermogen niet optimaal te noemen. Maar ach, ik verwacht nog wel latere versies met meer vermogen.
toyotafortuner zegt
Geweldig lekkere wagen! Maar het kan niet tippen aan het oermodel
knipperlichtje zegt
Ben benieuwd wat voor impact het aandrijvingssysteem heeft op de rijeigenschappen van deze nieuwe NSX. Überhaupt ben ik benieuwd of deze NSX zijn naam eer aandoet. Ik durf al wel te zeggen dat het design, hoewel mooi, niet zo tijdloos zal blijken als dat van de originele NSX.
mrrallycross zegt
Hoor ik hier nsx vs gt aankomen
lincoln zegt
meer of minder dan 1700 KG ..
heb zwaar het vermoeden dat de essentie helemaal verkwanselt is ..
richman zegt
Tesla who?
jensgib zegt
Geef mij de GT maar :)
henkhupelschoten zegt
Een rede om een bezoekje te brengen bij de Honda dealer…… Ik heb toch liever iets anders onder m’n kont zitten het liefste in de vorm van een amg gt of f-type
mercedesbenz63 zegt
Ziek maar ik denk niet echt dat die de topklasse doet
kasplant zegt
Prachtige compositie, al waren we er al een lange tijd bekend mee. Ik vind alleen dat bordeauxrood de auto geen goed doet. In een fellere kleur lijkt hij me een stuk aantrekkelijker.
ablogjunk zegt
De tweede generatie? Volgens mij waren er wel wat meer. Of telt deze alleen mee als facelift?
toyotafortuner zegt
@ablogjunk: Nope dit is echt de 2e gen. De 1e gen is ong 15 jaar in productie geweest en is een paar keer opgefrist Belangrijkste facelifts waren in 97 (de motorvergroting van 3L naar 3.2) en in 2002 (pop-uplampen eruit en gewone koplampen erin)
berlinetta zegt
@ablogjunk: Dit is pas de tweede generatie van de NSX. Het vorige model is wel eens gefacelift.
OT: ik weet het nog niet. De auto moet me met zijn prestaties gaan overtuigen.
jrmpower24 zegt
Op een of andere manier vind ik hem vies.
Gewoon niet mooi of lekker.
dennisjuh95 zegt
@jrmpower24: Maar toch niks mis mee als je er in mag rijden. Net als een hoer.
jrmpower24 zegt
@dennisjuh95: dat vast wel maar zou m NOOIT overwegen.
rb26dett zegt
@jrmpower24: Vast wel na een ritje, het is heel vaak zo dat mensen sceptisch tegenover dit soort auto’s aankijken, maar als ze hem dan even hebben kunnen proberen, zijn ze vaak helemaal om, helaas zullen er maar weinig mensen zijn (die het daadwerkelijk kunnen bekostigen) die ook echt naast deze auto gaan kijken. Zucht
badboys zegt
@dennisjuh95: aight scherpe opmerking :)
ettie zegt
Is het tegenwoordig een trent dat rockstar games een auto ontwerpt en dat die dan gekopieerd wordt door een autofabrikant ipv andersom zoals vroeger?
dameister zegt
@ettie: grand theft car design
niex zegt
als vroegere hondafiel kan ik mij niet anders dan teleurgesteld voelen. ik weet niet precies waarom, eindelijk weer wat moois van honda…..maar een nsx…ik had mss te hoge verwachtingen, of ik heb te vaak die concepten voorgeschoteld gekregen. hoe dan ook, deze nsx doet me bijna niets en dat is bijna knap..
Michiel_vd_Brink zegt
Stilistisch nu al gedateerd… Jammer.
rufctr01 zegt
Helaas dat deze niet ontwikkeld is door een F1 coureur. Heb je het over de eerste generatie NSX dan heb je het ook over Senna.
shicomm zegt
De 1e nsx was een haat-liefde auto.
Technisch zeer sterk maar qua looks was het niet echt je van het ( geen schande voor honda btw.. )
De verschillende concepts die te zien hebben gekregen waren misschien wat over the top maar het geheel bleef sexy en sierlijk…
Op beeld kan ik dit niet echt fraai meer noemen ; tuurlijk is het voor honda gedurft maar toch knaagt er iets…
Zo extreem waren die (latere) concepts toch niet gestyled ?
Jammer want technisch zal het waarschijnlijk weer een geweldige rijdersauto worden…
tupperware zegt
Yep, destijds technisch een hele goede auto, een van de eerste sportwagens waar je probleemloos een paar rondjes ring kon doen zonder elke ronde je remmen te vervangen.
Vooral de achterkant vond ik te zwaar aangezet, een gevolg van een eis van de Amerikaanse markt.
Er moesten 2 golftassen in passen, No joke..
trustmeiamanengineer zegt
Ik mag toch hopen dat ze een grote groep Japanners en Europeanen naar Amerika hebben gestuurd om dit ding te ontwikkelen. Een volledig Amerikaanse Honda lijkt me nou niet echt iets dat je moet willen.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Honda is een internationale toko ..
die denken niet in landsgrenzen ..
die denken in “wereld” ..
maar doe geen moeite ..
want dat kan een mediocre NL ingenieurtje toch niet bevatten ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: Nee ik weet inderdaad niet hoe die wereld in elkaar steekt, ondanks dat er ik zelf deel van uitmaak ..
badboys zegt
Heerlijk dik Japans PK geweld, de Honda NSX of toch een Nissan GT-R.
roppp zegt
Die oude bleek een redelijk tijdloos ontwerp gezien het aantal jaren waarin hij/het/zij leverbaar was. Dit ding is over 5 jaar alweer over zijn houdbaarheidsdatum heen.
badboys zegt
@roppp: Heeft denk ik ook te maken dat we het design van de nieuwe NSX alweer een aantal jaren kennen. Was geen verassing alsof deze auto 3 jaar rondrijdt.
v60polestar zegt
Mmm
johanw zegt
Zo triest dat mensen roepen te weinig pk als je niet weet Wat de prestaties zijn. Volgens mij is dat One of a kind met die drie electromotoren en hoe dit nu wordt toegepast. Ding heeft mogelijk mega koppel en dan heb je niet perse veel pk nodig. Ik verwacht dat honda echt wel een goede combi heeft gemaakt om zo tot fenomenale prestaties te komen.
Buiten dat weten we nog niet meer dan minimaal 550pk en gewicht is ook onbekend maar toch branden personen hier de auto al af…waarom? Omdat het een honda is, hoe zielig…
badboys zegt
@johanw: Honda is werelwijd een hele grote speler, Honda is veel meer dan auto’s alleen. Dat zijn mensen die niet weten wat Honda inhoudt.
kliko zegt
meh…