De Honda N-One is echt aanzienlijk leuker dan de Honda e.
Onlangs had ik het genoegen dat mijn auto stond geparkeerd naast een Honda e. De Honda e is een van de geinigste auto’s van het afgelopen jaar. Het is zo’n project waar nog echt over is nagedacht, op het formaat na dan, want het ding is 10 centimeter hoger dan een 3 Serie (E91) en bijna net zo breed!
Japanse retro-kitsch
Het is niet zozeer de elektrische aandrijving dat de Honda e zo gaaf maakt. Integendeel, dat is eigenlijk wat de Honda e alleen maar ‘slecht’ maakt als auto (veel te hoog gewicht, te kleine actieradius). Nee, het design, het interieur, de gekke stofjes, de kekke houtpanelen, de vissenkom-screensaver: het is heerlijke Japanse retro-kitsch briljant uitgevoerd.
Honda N-One
Met name dat hoge gewicht is zonde, want dat maakt de auto gewoonweg minder leuk. Een kleine auto is JUIST leuk vanwege het gebrek aan massa. De Honda E weegt 1.500 kilogram en dat is te veel voor een auto die de spirituele opvolger van de Honda N360 moet zijn. Gelukkig is daar deze nieuwe kleine Honda: de Honda N-One. Net als de Honda e is de Honda N-One ook een interpretatie op de Honda N360. Volgens Honda is het een compleet nieuw model, alhoewel de N-One redelijk veel lijkt op zijn voorganger.
Dicht bij het concept
Maar de Honda N-One bleef veel dichter bij het concept. De Honda N-one is een zogenaamde Kei-car, dus met een klein 658 cc drieclinder motortje met naar keuze wel of geen turbo. Zonder turbo levert het blokje 58 stampende paarden, met turbo hebben ze het overheidswege moeten begrenzen op, eh, 64 pk. Dat is nu eenmaal het maximale vermogen dat een auto mag hebben om in de Kei-car regeling te passen.
Nieuwe uitvoeringen Honda N-One
Er zijn er een paar nieuwe uitvoeringen bijgekomen en ze zijn knotsgek en briljant. De eerste leuke kleine Honda is de N-One in retro-uitvoering. De wieldopjes doen denken aan de vroege Honda’s als de N360 (maar ook de S500, bijvoorbeeld). Het front is bijna een kopie van de N360 en het is beter gelukt dan de Honda e.
Honda N-One RS
Dan de tweede variant van deze Honda N-One, want dat is namelijk de Honda N-One RS. Zoals de naam impliceert is dit de sportieve variant en dat klopt ook. Je krijgt zwarte stickers, kekke wielen, een dakspoiler, donkere gaasgrille en hoogglans zwarte tankklep.
Het leukste is de in spiegelbeeld gedrukte ‘T U R B O’-sticker. Ook het interieur is een stuk sportiever. Waar de gewone N-One een CVT-automaat heeft, kun je de RS krijgen met een handgeschakelde zesbak!
Accessoires Honda N-One
Verder is het accessoire-programma van deze nieuwe kleine Honda wat uitgebreid. Denk aan mistlampen die lijken op iPhone-camera’s, carbon (look) grill, racestrepen en zelfs een grille in hout-look! Hoe cool is dat?
Dan het vervelende nieuws, deze nieuwe kleine Honda is helaas niet leverbaar in Nederland. Ondanks dat dit bijzonder zuinige autootjes zijn die erg praktisch zijn en nauwelijks ruimte innemen, is er geen markt voor. Wij houden van grotere auto’s. Gelukkig is de Honda e immens.
Meer lezen? Dit zijn 17 briljante Kei-cars op een rij!
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk best leuk, ook benieuwd wat het turboblokje doet met een klein chipje. 700kg en bijvoorbeeld 85pk zijn leuke waarden in de stad.
deeberton zegt
ben benieuwd wat jij doet met een chipje.
Jantje_555 zegt
was ik ook aan het denken, deze schreeuwt om volle potentie en geen begrenzing op 64pk!
Erik zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
autopetje zegt
Hier hebben wij toch all micro car en die ander overdekte fietsen ?
E34M5Touring zegt
Ik hoop stiekem nog steeds dat Honda die E als peutmodel uitbrengt. 1l met 100pk en een lekkere redline (8000rpm) ofzo. Lijkt me geweldig. Zo’n leuke auto.
moveyourmind zegt
Leuk wagentje, maar niet heel erg mooi. Veel liever de Honda e, op dat model werken de retro-elementen veel beter, omdat het totaalplaatje gewoon klopt. Bij deze is het alsof de model al jaren bestaat en ze de koets eens flink gefacelift hebben door er een andere neus op te plakken.
autopetje zegt
De Honda N-One is echt aanzienlijk leuker dan de Honda e. ???? Did I miss something????
utregcity zegt
“…want het ding is 10 centimeter hoger dan een 3 Serie (E91)…” en wat dacht je van die N-One dan? Die is bijkans een meter hoger dan die Bimmer hoor. Die e is gewoon perfect en juist door het gewicht én de dikke sloffen ligt die als een blok op de weg. En driften kan ie trouwens ook. ?
willeme zegt
@utregcity: die Honda N-One is lager en veel smaller. De Honda e is ook nog eens bijna net zo breed als de Bimmer
donaldjgarrison zegt
Alleen leuker volgens een volstrekt blinde…
toyotafortuner zegt
Heerlijk toch weer dit soort Kei cars!
cossiekiller zegt
@Willeme
Die obrut, die op de motor staat…. Wordt die dan ook aangedreven door de inlaatgassen en zet die de uitlaat onder druk?
speedster72 zegt
Op zich leuk dat ze wat anders maken, maar onder de streep is het een soort 2020 model van de Canta geworden. Als ze die koplampen nou boven de motorkap hadden geplaatst, onder de voorruit, was het een “waardige” opvolger van de Multipla geweest. Qua uiterlijk dan.