• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda N-1 doet Fiat 500 en MINI na

Auteur: maru, gepost 29 augustus 2012 om 20:17 – 59 Reacties

Honda N-1 aka Fiat 500 aka MINI

Goed gejat is beter dan slecht verzonnen. Zo denken de mensen bij Honda er in ieder geval over. Zij komen met een nieuw stadsautootje dat verdacht veel lijkt op de Fiat 500 en MINI One.

Vorig jaar werd de Honda N Concept 4 gepresenteerd op de Tokyo Motor Show. Erg veel aandacht werd er niet aan besteed, maar hij is desondanks toch in productie genomen. In een gelekte Japanse brochure zien we de binnen- en buitenkant van de nieuwste telg in de kei-car familie.

De naam laat zich vertalen naar N-One of N-1. Betekend dit een nieuwe generatie kleine auto’s, of hebben we hier te maken met een slap aftreksel? De overeenkomsten met de Fiat 500 en MINI, waarmee de N-1 wil gaan concurreren, zijn overduidelijk. Desondanks gaat de styling van de N-1 terug naar de originele N-serie kei-cars van de jaren 1960 en 1970, met name de N360 die gebouwd werd tussen 1967 en 1972.

De cosmetische veranderingen met het originele N concept 4, die op zichzelf weer voortvloeit uit de EV-N studie uit 2009, zijn minimaal. In plaats van LED units krijgt de N-1 ouderwetse gloeilampjes en op z’n kont plakt nu een chromen strip boven de nummerplaat. Aan de binnenkant is de N-1 minder retro. De onderste helft van het dashboard is vrijwel identiek aan de nieuwe N Box +, nog een klein autootje van Honda, terwijl de bovenkant een eigen toon voert. Verder naar beneden wordt er nog meer met de N Box + gedeeld, want het platform is hetzelfde.

Welke motor erin komt te liggen is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk wordt het Honda’s 660cc 3-cilinder benzinemotor. Zowel met als zonder turbo wordt deze gelinkt aan een CVT die alle wielen of slechts de voorwielen aandrijft. Wat wel duidelijk is, is dat Honda met de N Box + en de N-1 de verkoop van kleine Hondaatjes in Japan hoopt te verdubbelen naar 280.000 stuks. Zitten we hier wel op te wachten? Zo ja, kan het nog wel even duren voordat we de N-1 in Nederland kunnen spotten. Honda heeft nog niet gezegd of er plannen zijn om de auto buiten Japan op de markt te brengen. (Via minkara)

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

500, Honda, MINI

Vorig bericht: « Moderne auto’s lijken veel te veel op elkaar
Volgend bericht: Nieuwe Fiat Panda 4×4 is officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. michelyman zegt

    29 augustus 2012 om 20:21

    Ziet er best leuk uit, vooral die op de laatste foto met de velgjes :D

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    29 augustus 2012 om 20:22

    Lijkt er totaal niet op ,maar nou lijken alle wasmachines ook op elkaar voor mij.

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      29 augustus 2012 om 20:45

      @norge: Met allemaal een ander kleurtje!

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      29 augustus 2012 om 21:34

      @norge: @maru:

      Lijkt meer hierop dan op de 500. Dit is een Honda SB1 :)

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        29 augustus 2012 om 21:36

        @maru: Dus geen slap aftreksel..

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        29 augustus 2012 om 21:50

        @jzaero:

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          29 augustus 2012 om 21:50

          @jrk68: Of deze, de N600

          Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          29 augustus 2012 om 22:03

          @jrk68:

          Honda N360.
          Staat ook duidelijk in de tekst.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            29 augustus 2012 om 22:12

            @carmasterr:
            Ik weet wat er in de tekst staat, alleen is de foto die ik geplaatst heb die van een N600.
            Na genoeg dezelfde auto en van deze is zelfs een heuse Nederlandse club.
            Het is ook een reactie op de Civic van @jzearo.
            Jammer dat je die link niet kon leggen…

            Login om te reageren
            • carmasterr zegt

              29 augustus 2012 om 22:59

              @jrk68:

              Ik weet dat het nagenoeg dezelfde auto is, maar snap juist dan niet waarom je niet gewoon voor de genoemde N360 gaat.
              Ik zie ook niet in waarom die nederlandse club toegevoegde waarde heeft. Dus nee, ik leg die link inderdaad niet helemaal.

              Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              30 augustus 2012 om 08:28

              @jrk68:
              Klopt de N360 en 600 lijken sprekend op elkaar.
              Dat is hetzelfde geval met de S600 en de S800 Spooooortwagen van Honda uit dezelfde periode.
              De S600 had echter twee gesloten kettingkasten als aandrijving op de achterwielen en een lichtere motor.

              Het is trouwens nog steeds zo dat je voor de 360 en de 600 onderdelen kunt bestellen bij Honda.
              Oprichter Soichiro Honda heeft altijd gezegd : deze auto’s hebben ons op de kaart gezet als auto producent, dus ik wil dat er altijd nieuwe onderdelen geleverd kunnen worden aan onze trouwe klanten.
              Voordeel als je en oprichter en baas en eigenaar bent.

              En ik heb Honda altijd meer gezien als een Japanse engineering company.

              Login om te reageren
              • carmasterr zegt

                30 augustus 2012 om 20:40

                @desjonnies:

                En dan is er de S500 natuurlijk nog.
                De eerste personenwagen van Honda.

      • niex zegt

        30 augustus 2012 om 03:14

        @jzaero: Mooi de eerste civic en ook nog de RS. Heeft weinig te maken met de N serie maar je hebt me blij gemaakt met de foto van mijn oude liefje :)

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          30 augustus 2012 om 11:57

          @niex: Feit blijft dat het gewoon de styling is die Honda heeft opgepakt uit de geschiedenis, vandaar! Is inderdaad een hele mooie auto, love it!

          Login om te reageren
  3. blootmens zegt

    29 augustus 2012 om 20:22

    Als deze goedkoper wordt dan een MINI of Fiat, waarom niet. Akkoord, het is een misbaksel maar de mensen die dit kopen zien een auto enkel als een vervoermiddel en niets meer. Kleine wagens zijn meer en meer nodig in de stad.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      29 augustus 2012 om 21:41

      @blootmens: Sterker nog, in Japan moeten ze wel, in de stad is helemaal geen plek en dit is dan ook een zogeheten “Kei Car”. Japanners bouwen al jaaaaaaren zulke kleintjes en daarom vind ik het ook best wel slecht dat dit een slap aftreksel wordt genoemd.

      “To fall into the Kei class, a car can be no more than 11.1-feet long, 4.6-feet wide, and 6.5-feet high, with a 660 cc engine. “

      Login om te reageren
  4. splitsecond zegt

    29 augustus 2012 om 20:22

    Beste achterkleinkinderen… Jullie weten dat opa binnenkort jarig is…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 augustus 2012 om 20:28

      @splitsecond:
      We sturen er wel eentje naar je op…
      “gaat nu met de pet rond”.

      Login om te reageren
  5. jdmfan zegt

    29 augustus 2012 om 20:22

    Ik verwacht niet dat deze naar Europa of uberhaupt uit Japan komt, dit is namelijk een echte Kei car, die zie je hier niet.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 augustus 2012 om 20:30

      @jdmfan:
      Oh, ik zie anders nog genoeg oude Alto’s, Cuore’s en een verdwaalde Vivio rond rijden hoor.
      En dat zijn toch echt Kei cars.

      Login om te reageren
      • jdmfan zegt

        30 augustus 2012 om 07:15

        @jrk68: het klopt dat de eerste generaties van de modellen die je opnoemt Kei Cars waren, maar de oudere generaties die je hier veel ziet zijn eigenlijk altijd wel meer dan 660cc, dus geen Kei Car meer.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          30 augustus 2012 om 15:54

          @jdmfan:
          Klopt idd, de maten waren gelijk maar voor de europese markt werden vaak iets grotere motoren gebruikt.

          Login om te reageren
  6. zeeuw zegt

    29 augustus 2012 om 20:23

    Lijkt meer op een Tata Nano :P

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      29 augustus 2012 om 21:22

      @zeeuw: Ik moest aan een Copen denken.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        29 augustus 2012 om 21:35

        @Vanquish: @zeeuw: Kijk eens naar plaatje hierboven ;) Klassieke Honda

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          30 augustus 2012 om 23:12

          @jzaero: http://www.autoblog.nl/moderne-autos-lijken-veel-te-veel-op-elkaar

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            30 augustus 2012 om 23:29

            @Vanquish: Dat gevoel heb ik juist bij deze auto niet, zal wel aan mij liggen dan.

            Login om te reageren
            • Vanquish zegt

              31 augustus 2012 om 10:08

              @jzaero: Tja, iedereen ziet het weer anders. Feit is wel dat ik ‘m verschrikkelijk lelijk vind en absoluut niet bij Honda vind passen.

              Login om te reageren
  7. alcantara zegt

    29 augustus 2012 om 20:24

    Vind het meer weghebben van een Daihatsu Trevis.
    Maar dat is het gelukkig niet, want HONDA-power!!
    http://www.youtube.com/watch?v=yNVwabR6LKE

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      30 augustus 2012 om 13:05

      @alcantara: amen to that! :)

      Login om te reageren
  8. smoked zegt

    29 augustus 2012 om 20:25

    Is dit zo’n Kei car?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 augustus 2012 om 20:31

      @smoked:
      Ja, één van de vele…

      Login om te reageren
  9. mechanic zegt

    29 augustus 2012 om 20:32

    Ik zie er ook nog wel een nieuwe Twingo in, vooral de voorkant. En een up!, de achterkant. Fiat 500 zie ik er dan weer niet zo in…

    Login om te reageren
  10. 4x4wheels zegt

    29 augustus 2012 om 20:38

    Fiat 500 en Mini? Eerder een Daihatsu met Saab 900 wieldoppen

    Login om te reageren
  11. JamesBond007 zegt

    29 augustus 2012 om 20:43

    Vind ‘m meer op een VW Up lijken..

    Login om te reageren
  12. tvrspeedsix zegt

    29 augustus 2012 om 20:45

    Doe maar! Beter dan die zaaie zooi van onder andere de vag-familie en die andere kruimels van PSA/Toyota(met transparante regenpijp in het dashboard). (spreek uit ervaring heb namelijk laatst gereden in een Mii, manmanman wat een treurnis op wielen mijn eerste gedachte was dat ze gewoon de oude Twingo hebben gebruikt, overal kaal plaatwerk, en slecht weggedrag. Het enige positieve was het motorblokje.

    Login om te reageren
  13. Corrado16v zegt

    29 augustus 2012 om 20:52

    Honda heeft al jaren kleine wagentjes(kei car).
    Verder word er in de tekst zelf al aangegeven dat met het ontwerp van de auto is gekeken naar de N360 uit 1967.
    Ook is het vergelijken van deze auto met een Mini, of 500 naar mijn mening een beetje ver gezocht.
    Niet alles met ronde koplampjes is een Fiat 500

    Login om te reageren
  14. Truus zegt

    29 augustus 2012 om 20:57

    Hoewel Honda in Azië en de Amerika’s op veel fronten het grootste marktaandeel heeft, doet Honda het ontzettend slecht op de Europese markt. Honda Europa draait al een tiental jaar een enorm verlies. Mede dankzij de dure Yen, heeft Honda dan ook besloten om zich deels terug te trekken uit de Europese markt. Voertuigen die in Suzuka of een van de andere Japanse fabrieken zijn gemaakt, worden niet meer naar Europa gebracht (een stille getuige is de onmiddellijke importstop op de CR-Z, die per direct niet meer leverbaar is). Auto’s die in Europa (Swindon) worden gebouwd, zullen voorlopig wel nog beschikbaar blijven.

    Al met al geen rooskleurige toekomst voor Honda in Europa, van deze N1 zullen we dus nooit mogen genieten, alsmede waarschijnlijk nooit van de nieuwe NSX en andere technische hoogstandjes.

    N1 is overigens een referentie naar de in Japan uiterst populaire toerwagen raceklasse Nippon Ichi.

    Login om te reageren
    • d15b2 zegt

      29 augustus 2012 om 23:48

      @hondainsider: Heb je een bron over de importstop van de CR-Z naar Europa? Ben ik wel heel benieuwd naar.

      Login om te reageren
  15. oxymoron zegt

    29 augustus 2012 om 21:13

    Honda had toch in diezelfde tijd een N600? Die had als enige bezwaar dat hij voor onze begrippen wel erg klein was (maar dat gold voor de oorspronkelijke Fiats 500 en 600 ook). Als deze nieuwe een beetje meer aan onze maten aangepast is – zoals de nieuwe 500 – geef ik hem nog wel een kans.

    Login om te reageren
  16. ederooij zegt

    29 augustus 2012 om 21:43

    Ik weet niet wat die schrijver van dit artikel heeft gedronken, maar het zal aardig gesmaakt hebben. Blijkbaar ziet hij door de bodem van zijn glas opmerkelijk veel ronde lijnen


    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      29 augustus 2012 om 22:02

      @ederooij: Zij*

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      29 augustus 2012 om 22:08

      @ederooij: ronde koplampen. Dan imiteer je tegenwoordig al snel iemand…

      Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      29 augustus 2012 om 23:05

      @ederooij: zo op foto heeft die Honda wat mij betreft toch wel meest premium-achtige uitstraling, ziet er ook veel stoerder uit dan die andere 2 Mike de Boer mobielen…

      Login om te reageren
    • maru zegt

      30 augustus 2012 om 00:23

      @ederooij: Ach… http://www.autoblog.nl/moderne-autos-lijken-veel-te-veel-op-elkaar

      Login om te reageren
  17. ederooij zegt

    29 augustus 2012 om 21:48

    vautje, dan de gehele link maar
    http://blogs.yahoo.co.jp/virgin_scale/54663229.html

    Login om te reageren
  18. meneersander zegt

    29 augustus 2012 om 21:59

    Ik ga hem niet kopen denk ik!

    Login om te reageren
  19. thowmas97 zegt

    29 augustus 2012 om 22:21

    Wat denken jullie van een nieuwe Honda city?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 augustus 2012 om 22:36

      @thowmas97:
      De eerste 2 series waren wel grappig, zeker de 1 turbo, nu is het gewoon een civic.
      De Today was ook wel een guitig ding dat veel lijkt op de latere Twingo.

      Login om te reageren
  20. PyroZnype zegt

    29 augustus 2012 om 23:06

    Leuke basis om een nieuwe Honda City Turbo II van te maken ^^

    Login om te reageren
  21. Tonnie zegt

    29 augustus 2012 om 23:19

    Ziet er behoorlijk leuk uit voor een stadsautootje. Vind m op niks lijken wat er genoemd is. Mooi eigen smoel en oogt modern!

    Login om te reageren
  22. onemorething zegt

    30 augustus 2012 om 09:30

    Wat een lelijk hok! Lijkt wat mij betreft in de verste verte niet op de MINI op Fiat 500!

    Login om te reageren
  23. dafmaf zegt

    30 augustus 2012 om 10:06

    Suggestieve kop hoor. Honda doet gewoon retro. En dat is net zo suf als die andere doen.

    Login om te reageren
  24. supermo zegt

    30 augustus 2012 om 11:55

    Hij lijkt nog het meeste op de oude Jazz.

    Login om te reageren
  25. utregcity zegt

    30 augustus 2012 om 13:07

    trouwens het concept (met electromotert) stamt al uit 2009…

    Login om te reageren
  26. potver7 zegt

    30 augustus 2012 om 13:24

    @maru: betekend schrijf je met een t (3e alinea eerste zin) ;)

    Login om te reageren
  27. potver7 zegt

    30 augustus 2012 om 13:32

    De 500 en Mini zijn behoorlijk verschillende auto’s (OK, ze hebben beide 4 wielen, een stuur, een motor en een paar ramen). Dus hoe AB erbij komt dat dit karretje lijkt op zowel de 500 als de Mini is mij een raadsel. Als je het mij vraagt is het een redelijk origineel vormgegeven wagentje, dat qua uiterlijk enigszins teruggrijpt naar kleine Hondaatjes van weleer.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      30 augustus 2012 om 20:43

      @potver7:

      Dat snap ik ook niet helemaal.
      Maar het is wel zo dat Honda deze merken na-aapt in hun retro design.

      Login om te reageren
  28. jordy14 zegt

    30 augustus 2012 om 16:28

    Wat een lelijk karretje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North