Waarschijnlijk heeft het merendeel van ons op jonge leeftijd leren fietsen. Eerst nog met twee zijwieltjes, daarna met één zijwieltje en tenslotte zonder zijwieltjes. Je vader of moeder rende in het begin dan nog hijgend achter je aan om te voorkomen dat je met je wiebelige stuurkunsten in de bosjes of tussen de geparkeerde auto’s crashte.
Fietsen verleer je nooit, luidt het gezegde, maar veel fietsers kunnen nog wel wat bijles gebruiken. Fietsers manoeuvreren zich vaak door het verkeer zonder daarbij enige blijk te geven zich bewust te zijn van het overige verkeer. Ze denken dat ze altijd voorrang hebben en geregeld schieten ze vlak voor je motorkap langs. Wanneer je dan toetert, krijg je een zwaar geïrriteerde blik, een paar vloeken, een middelvinger, of een combinatie daarvan.
Nu de hybride auto’s in opmars zijn, klagen fietsers dat de hybrides zo stil zijn en dat je ze daardoor niet hoort aankomen. Net alsof fietsers zich wat van auto’s aantrekken. Onderzoek heeft overigens wel uitgewezen dat hybrides meer ongelukken veroorzaken met fietsers en voetgangers dan normale auto’s.
Maar goed, ik laat even mijn frustratie over fietsers even voor wat het is en kom tot de kern van dit bericht. Honda heeft namelijk een fiets-simulator ontwikkeld waarmee fietsers beter leren fietsen. De simulator moet de kwetsbare fietsers meer bewust maken van de gevaren in het verkeer en op die manier bijdragen aan minder ongelukken.
Honda mikt met het systeem op scholen, maar bijvoorbeeld ook op bejaardenhuizen. De simulator heeft verschillende lesprogramma’s, waaronder: “going to school”, “going to the grocery store”, “going to cram school” en “going to a local shopping street”. Het systeem is vanaf november te koop. (via: autobloggreen)
de sjonnies zegt
Zal gouden handel voor Honda zijn als ik het gedrag van de gemiddelde fietser zie; gauw maar wat Honda aandeeltjes kopen?
lincoln zegt
fietsen leren doe je met vallen en opstaan ..
het heerlijke gevoel eindelijk evenwicht te vinden is onbeschrijvelijk ..
de eerste keer zonder handen ook ..
en met de eerste wheelie weet je zeker dat je de coolste bent ..
EJS zegt
haha, neemt niet weg dat automobilisten ook érg asociaal kunnen zijn. Ik rij regelmatig over de rondweg in Veenendaal met m’n brommer, en moet regelmatig als een gek uitwijken omdat er weer iemand is die denkt dattie 5 km/h harder kan als ik, en me dan gewoon aan de kant duwt in z’n dikke suv. Terwijl mijn brommer gewoon 65 loopt, dus zó traag ben ik nou ook weer niet over een rondweg waar je 50 mag..
Ines zegt
Wat mij betreft laten we de frustratie over fietsers helemaal niet voor wat-ie is; ik vind het ronduit lomp dat de automobilist ALTIJD de schuldige is in het verkeer. Zoals ik al heel lang roep: een vinger uitsteken om richting aan te geven lijkt teveel gevraagd, maar een vinger opsteken om een automobilist te beledigen is een fluitje van een cent. Wanneer komen de eerste Postbus 51 spotjes op tv die fietsers eens wijzen op, ach, zoiets futiels als VERKEERSREGELS? Veiligheid en eigen verantwoordelijkheid? Ik weet niet hoor, maar dat soort nonsens?
frans zegt
@lincoln, toen jij nog fietste was een wheelie nog een attractie en welhaast een unicum? Bij mij ook. Zucht.
Vroeger..
DenE zegt
We kunnen natuurlijk niet van ‘ons Hollanders’ uit gaan.
Net als de kleine Oostenrijkertjes zowat eerder kunnen skiën als lopen, is ons Nederlanders het fietsen (ook in druk verkeer)met de paplepel in geslagen.
Ik denk dat dit een goed idee is voor landen waar het fietsen minder vanzelfsprekend is. We moeten toch de meest kwetsbare verkeersdeelnemers beschermen, ook al is het tegen zichzelf.
fiat coupe zegt
als ik in de auto zit erger ik me regelmatig aan fietsers die voor de auto langs schieten. Echter, als ik op de fiets zit erger ik of geregeld aan automobilisten die niet in hun spiegels kijken of er een fietser naast ze zit
floryn zegt
echt een grote hoop onzin zo’n simulator voor vijftig euro koop je een echte fiets en ben je onderweg. Welke ‘zieligerd’ heeft dit nou nodig. Hier leer je echt niet beter van fietsen!
John zegt
Dit lijkt me wel weer een mooi apparaat voor onze Koos! Na de verplichte alcoholcursus van 700e komt nu de cursus voor asociale fietsers voor het luttele bedrag van 450euro! Alles voor een veiliger Nederland..
@ EJS. Automobilisten gaan er vanuit dat jou ding gewoon 45 loopt, zij kunnen niet zien dat jou brommerke 65 loopt.
En aangezien je daar 50 mag moet je eigenlijk al helemaal niet zeuren..
EJS zegt
@John:
het gaat ook om de manier waarop; Het feit dat ik gewoon midden om de rijbaan rij, zoals me dat geleerd is op het examen, en er dan iemand anders denkt dat hij/zij er nog aan de linkerkant langskan, zelfs al komt er een tegenligger aan. Weet je naar welke kant zo’n auto dan uitwijkt als die tegenligger ineens toch wel erg dichtbij is? Naar die van mij, want ik ben kwetsbaarder dan die auto die ze tegemoet rijdt. Dat betekend dus dat ik weer als een gek moet uitwijken, en die automobilisten moeten gewoon niet zo debiel doen, het volgende stoplicht sta ik altijd weer achter ze..
ik probeer zelf overigens wel aan automobilisten te denken, door ze bijvoorbeeld niet in te halen als ze stilstaan bij stoplichten, dat is namelijk als je in de auto zit weer erg frustrerend;)
Tristan zegt
Middelvingers? hehe. Ja, in Amsterdam helemaal
Cantago zegt
Koop voor dat geld een fiets ofzo… Dat werkt veel beter!
C6_R zegt
Japanners, you gotta love ‘em!
http://www.youtube.com/watch?v=Nj5JxoSqSyQ
De_Wonderslof zegt
De sleutel tot veilig op weg zijn met fiets of auto is het extreem laag inschatten van de capaciteiten van je medeweggebruikers. (ook wel ‘realistisch blijven’ genoemd, in sommige gevallen)
dipsaus zegt
@EJS
gewoon doen joh! maakt het nou uit of je wel of niet langs rechts vooruitkruipt….zeker in een stad als Den Haag gaat je reistijd toch flink achteruit als je wat meer voorkruipt enzo. En wat JOHN zei over dat 65 rijden, ligt toch echt aan de autorijders…je moet namelijk zelf kijken hoe hard je rijdt en niet denken ‘he een scooter, die gaat maar 45’ dat zie je bijna nooit meer tegenwoordig..
Elke sjaak kan de varioring eruit halen en een mooier uitlaatje eronder hangen, en tadaaa, loopt je scootertje ineens 75
EJS zegt
@dipsaus:
ja, vind ik ook, mensen moeten op hun eigen snelheidsmeter kijken;) En ach, ik heb gemerkt dat ik er op de rondweg veenendaal niks mee opschiet in de praktijk en er wel mensen mee irriteer. Waarom zou ik daar?
Een varioring en een snellere uitlaat heeft overigens geen zin op een viertakter, een onbegrensd spruitstuk & vliegwiel is dan handiger;) maar hij is helemaal standaard dus;)
Esprit_de_Flandre zegt
Nieuw spelletje voor de Wii?
Zo’n dingen hebben alleen succes in Japan. Hoe zou dat eigenlijk komen? Is er hier ergens een PsychoJapanoloog in de zaal?
Vince zegt
Automobilisten zijn vaak gevaarlijker dan fietsers (ik ben regelmatig beide). Op je fiets krijg je praktisch nooit voorrang als je het wel hebt, mensen halen je in op de raarste punten en snijden je af, en als ze er echt niet voorbij komen gaan ze kleven bij een fiets (en bedenk maar eens wat er gebeurt als je op zo’n moment valt, of een tikje krijgt van de automobilist). Als de politie een keer op zulke dingen gaat letten in plaats als boetes voor een paar kilometer uitschrijven zou het de verkeersveiligheid zeker ten goede komen.
Diederik zegt
Ik ben erg blij voor Dennis dat hij enkel en alleen zijn frustratie in zijn stukje kan uiten. Daarvoor is het natuurlijk een blog en nog wel op een auto-georienteerde blog. Maar echt Dennis, noch fietsers, noch automobilisten zijn heilig.
Ik zit meer in de auto dan op de fiets en kan af en toe dood ergeren aan fietsers die inderdaad meer moeite hebben met de hand uitsteken om richting aan te geven dan een middelvinger opsteken. Maar op dan ook even vanuit de fietser redeneren:
– Automobilisten vinden het moeilijker om even de richtingaanwijzer aan te tikken bij het verlaten van rotondes dan naar hun voorhoofd wijzen als je dus maar besluit over te steken als fietser
– Automobilisten kunnen stilstaan voor een voorrangsweg, maar dan midden op het fietspad. Hulde, en dan nog boos kijken naar fietser als die besluit voor de auto langs te gaan
– Automobilisten kennen maar twee handelingen bij het verkeerslicht: groen en oranje zijn doorrijden en rood is “snel nog even doorknallen”, die fietser en voetganger wachten wel even voor het groene licht
– Automobilisten mogen altijd afslaan, de fietser kan best raden dat hij/zij afslaat en moet maar remmen. Ook al doet hij/zij zijn richtingaanwijzer niet aan. Dat rechtdoorgaand verkeer altijd voorrang heeft was in de jaren 30 zo kennelijk
Zoals Vince al aangeeft: als ome agent nu eens op dit soort zaken zou gaan letten (zowel bij automobilisten als bij fietsers, want die laatste trekken zich ook maar weinig aan van anderen) zou de verkeersveiligheid veel meer gediend zijn dan met een bekeuring omdat je 3 km per uur te hard ging.
Treff zegt
ik doe beide regelmatig (net als Vince), en moet wel zeggen dat ik beter op het verkeer ben gaan letten op de fiets toen ik mijn rijbewijs kreeg.
Soms zijn er mensen die ’s nachts in donkere kleren zonder licht op de weg fietsen! Die moet jij dan maar ontwijken, want hoe dan ook … je bent schuldig!
ook is de steden het gebruik van een stoplicht ook heel weinig en als het gebeurt een wonder te noemen!!
Ik denk op zich dat Honda hier iets goeds mee kan doen! Voor iedereen, dus ook voor ons autorijders ;-)
Maurice16 zegt
Automobilisten kunnen anders ook asociaal zijn. Ik heb vaak genoeg dat als ik voorrang op de fiets heb bij een rotonde, auto’s gewoon doorrijden zonder te kijken of er wat aankomt. Laatst ook; een getunende Golf met aanhanger en met vier gasten erin moest ineens vol op de rem voor mij bij de rotonde. Das dan wel weer grappig om te zien hoe ze schrikken . :P
C6_R zegt
Kom net terug van de boodschapjes doen (lopend), werd bijna platgereden op het zebrapad door een auto. De bestuurder had me al lang zien aankomen en het was duidelijk dat ik wou oversteken, sterker nog ik was al bijna halverwege. Maar blijkbaar had ie zo iets van, als ik gewoon hard door rij, dan springt ‘ie wel opzij. Nadat ik de beste man dmv een eenvingerige groet had duidelijk gemaakt wat ik van zijn actie vond, stopte hij, draaide z’n raampje naar beneden en verweet me op niet al te gezellige toon dat IK moest opletten…
Blijkbaar is het voor veel mensen makkelijker om te gaan schelden en de ander de schuld te geven dan om zich aan de regels te houden.
Ook het afslaan zonder knipperen van auto’s en daarbij de fietser meenemen is mij een doorn in het oog. Als automobilist erger ik me meer aan mede automobilisten dan aan het gedrag van fietsers eerlijk gezegd. Het onverlicht ’s nacht fietsen, vooral als het regent is wel heel irritant!
En hoe de hel dit allemaal komt? De rijopleidingen zijn toch meer dan prima in ons land?
Citrofiel zegt
Handig, die box daar achter je, op dat apparaat. Voor als er een kwade spatbordklevende automobilist nagebootst moet worden? :D
Over de auto’s/fietsenkwestie hier: Ik denk dat beide verkeersgebruikers schuld hebben. Ik kan me gigantisch ergeren aan automobilisten die zich ver boven de nietige fietser verheven voelen en alles zelf grijpen, of ze er nu recht op hebben of niet. Tegelijkertijd kan ik me net zo ergeren aan fietsers die denken dat zij altijd alle recht hebben (wat technisch gezien ook zo is, met de fietserminnende rechtspraak in NL) om alles te maken wat ze willen.
Diederik zegt
@ Citrofiel
Amen! Daar ben ik het geheel mee eens.
Misschien kan iemand trouwens hier wat duidelijkheid op werpen: is een automobilist automatisch schuldig bij een ongeluk met een fietser of is hij automatisch verantwoordelijk? Ik had namelijk begrepen dat je als automobilist niet persé schuldig wordt bevonden, maar wel financieel aansprakelijk omdat de fietser de zwakkere schakel is.
Maar zoals mag blijken uit mijn begin: ik weet dit niet zeker. Iemand die dat wel weet?
Citrofiel zegt
@Diederik: Je bent niet de enige die zich dat afvraagt. Even googlen levert altijd wel wat op.
de sjonnies zegt
@Diederik:
Ja, dit jaar er eentje van zijn sokken gereden die zich in het donker op zijn fiets voor mijn auto wierp zonder verlichting.
Gelukkig was mijn verzekering niet zo erg vriendelijk voor deze volwassen man en bood hem slechts 50% van de door hem geleden schade aan.
De schade aan mijn wagen mocht ik zelf betalen.
Windhoos zegt
@de sjonnies,
Dat is voor mij eén van de grootste ergenissen in het verkeer, fietsers zonder licht voering. Echt, dat lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, zo ben ik laatst nog een groepje van een stuk of 10á15 jongeren op een fiets tegen gekomen op een onverlichte superdonkere B weggetje. En kennelijk vonden al die jongeren het voeren van licht onbelangrijk…..
:?
Rodney zegt
@ schrijver:
ga toch lekker fietsen…
RenesisHP zegt
In de stad zijn fietsers nogal levensmoe van aard..
AlfaGTV zegt
Nou ik fiets zelf ook regelmatig, maar ik moet toch elke keer extra gaan op letten bij rotondes zeg. Je zou denken dat die haaientanden aan de kant van de automobilist toch wel duidelijk moeten zijn, maar hoevaak ik wel niet vol op mijn fiets rem moest om die aso’s die denken dat ze het nog wel halen voor te laten gaan. Ik denk dat ik de volgende keer toch maar wel door rijdt, en me dan vol laat raken door zo’n auto. Kan ik tenminste nog wat geld eisen.
Kortom, probleem ligt bij beide kanten, niet alleen de fietsers.
JDM__Wotevajjjj zegt
kheb nooit met zijwieltjes gereden ik ree als ik 3 jaar was al met bmxjes rond
Diederik zegt
@ Citrofiel,
Stom stom stom! Dat had ik idd ook zelf kunnen doen :D
Maar verhelderende site. Merci! Toch weer iets geleerd zo op de vroege vrijdagmorgen :)
HDM zegt
Prima idee, hoevaak die belachelijke denken king of the road te zijn en gewoon niet op te letten op het verkeer…
Drako zegt
uhhm sorry maar ik ben Fietskoerier in Eindhoven en heb ook een grote liefde voor auto’s. maar ten eerste moeten auto’s in de stad vriendelijk blijven tegenover fietsers, en ik denk dat automobilisten behoorlijk bijles moeten krijgen want het lijken af en toe mummies achter het stuur, leer te spiegelen verd#*%$n!! Ook vind ik dat fietsers zich netjes moeten gedragen maar ze mogen die Mummies wel wakker laten schrikken wanneer ze weer eens niet opletten