Sneller dan Max dus…
Na een helse periode krabbelt Honda, de grootste fabrikant van motoren ter wereld, er dit seizoen langzaam bovenop in de Formule 1. En hoewel het debacle dat de tweede iteratie van McLaren-Honda was nog vers in het het geheugen ligt, moeten we eigenlijk nóg veel verder terug in de tijd om een periode te vinden waarin Honda echt top was in de F1. Zo markeerde het podium in Duitsland de eerste keer dat er twee coureurs met Honda-power op het ereschavot stonden sinds de Portugese Grand Prix van 1992. Toen eindigden Gerhard Berger en Ayrton Senna respectievelijk als tweede en derde voor -jawel- McLaren-Honda, achter Old Nige in de Williams-Renault.
Hoog tijd dus voor hoofdmonteur Masamitsu Motohashi om met trots een interview te geven aan het Japanse Autosport, waarin hij dieper ingaat op Honda’s sterke punten en uitdagingen op het gebied van de motor. Hilarisch genoeg wordt in het transcript van het interview ook de expressie van Motohashi opgetekend, met termen als ‘lacht’ maar ook ‘lacht volledig’.
Qua inhoud gaat het vooral over Honda’s strategie om de motor eerst betrouwbaar te maken alvorens er extra performance uit peuren. Daarnaast was er ook het feit dat een maatregel die vooral genomen werd om de motor beter bestand te maken tegen de hitte in Oostenrijk uiteindelijk ‘per toeval’ de deur opende naar meer prestaties (helaas wordt hierbij niet ingegaan op details). Maar wat ons vooral in het oog springt is de ontboezeming dat Honda eigenlijk voor alle vier van haar coureurs een andere afstelling moet maken van de motor. Vooral Kvyat ontpopt zich daarbij als het ‘probleemkind’:
Het hangt af van de manier waarop je rijdt, maar Daniil (Kvyat) is sneller in het openen van het gas. Dus voor ons is Danny moeilijker (lacht).
Zo blijkt, Daniil is sneller dan zijn eigen schaduw als het gaat om het gaspedaal intrappen. Waarvan akte.
pexers zegt
Niet voor niets de Torpedo
appeltaartislekker zegt
Het is aan ons om waarvan akte te zeggen en niet zelf onder je eigen mening betreft dat Kyvat sneller de gaspedaal in kan trappen dan zijn eigen schaduw.
hplh zegt
@appeltaartislekker: waarvan akte
appeltaartislekker zegt
@hplh: jij begrijp het. ;)
jaapiyo zegt
@appeltaartislekker: waarvan akte.
bassx zegt
@appeltaartislekker: A poor lonesome cowboy, long long way from home
stupendo zegt
“…Honda, de grootste fabrikant van motoren ter wereld…”,
Je bedoelt denk ik “motorfietsen”, want van motoren zal het eerder Volkswagen of Toyota zijn en van gemotoriseerde twee – en driewielers zal het Piaggio zijn (waar dus ook bijv. de motorfietsen van MotoGuzzi bijhoren).
fernie zegt
@stupendo: bijna heel Azië rijdt op een honda brommertje dus zou best wel eens waar kunnen zijn.
stupendo zegt
@fernie:
Piaggio heeft fabrieken in Azie staan. In ieder geval in Vietnam, daar rijden ze al sinds de jaren ’60 op Vespa’s.
fernie zegt
@stupendo: piaggio… ja fabrieken zullen er vast staan, wat is je punt precies? Overgrote deel rijdt al jaren Honda, statistieken genoeg.
87tb zegt
@stupendo: Maar Honda produceert juist weer veel aggregaaden en motoren voor boten.
hplh zegt
@stupendo: motoren is een verzamelnaam. Dus gaat van grasmaaier tot en met auto . En dan is honda inderdaad de grootste.
poeperman zegt
@stupendo: honda is by far de grootste fabrikant van motoren (lees: motorblokken)
– brommers
– auto’s
– motorfietsen
Maar ook:
– grasmaaiers
– boten
– aggregaten
– …
mark997gt3 zegt
@stupendo: nope.
Honda is de grootste wat betreft motoren bouw. Grasmaaiers, boten, auto’s, vliegtuigen, motoren, brommers en ga zo maar door…..
stupendo zegt
@mark997gt3:
Vliegtuigmotoren? General Electric en Rolls Royce, maar Honda.
Honda is als autofabrikant maar een kleintje en bij alle andere apparaten zijn er vele andere fabrikanten van motoren. Scheepsmotoren bijvoorbeeld Volvo en Caterpillar. Grasmaaiers, zeker Honda, maar ook John Deere en weet ik niet wat voor andere merken allemaal. Tractoren van Honda, volgens mij is Case New Holland zo’n beetje de grootste.
Enfin, ik zie graag bewijzen.
ferraricorse zegt
@stupendo: google maar eens de honda jet, ze hebben zelfs hun eigen private jet gebouwd met motoren van honda onder de vleugels
w0o0dy zegt
@stupendo: over de motoren die Honda maakt voor allerlei “Power Equipment”: “More than 5 million general-purpose engines were manufactured by Honda in 2009.
Approximately 70% of the general-purpose engines manufactured by Honda are supplied as OEM engines to other manufacturers of power products.”
w0o0dy zegt
@stupendo: zelfs vliegtuig motoren: https://en.m.wikipedia.org/wiki/GE_Honda_HF120
lekbak zegt
@stupendo: kerel, alles wat verkrijgbaar is met benzinemotor is verkrijgbaar met Honda motor, en op auto’s na is Honda bijna overal marktleider. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zit een Honda motortje in.
johanw zegt
@stupendo:
Hehe Honda is zoals al wordt gezegd veruit de grootse fabrikant van motoren..
Leuk vw maar Honda is ook met auto’s heel groot, twee a drue Honda in de top 10 best verkochte autos wereldwijd, Civic wordt meer verkocht dan een golf..crv best verkochte SUV wereldwijd..
rhellema zegt
@stupendo: ik ga er gemakshalve even van uit dat je inmiddels wel weet dat Honda de grootste motorenfabriek is?
w0o0dy zegt
@stupendo: motorfietsen, brommers, boten, auto’s, zelfs vliegtuigen…
w0o0dy zegt
@stupendo: in 2009 produceerde Honda zo’n 23 miljoen motoren PER JAAR..
“Honda is the world’s largest manufacturer of engines. In 2009 alone, Honda produced and marketed more than 23 million units globally for a diverse array of automotive, motorcycle, marine, and power equipment products.”
w0o0dy zegt
Inmiddels maakt Honda maar liefst 31.7 miljoen motoren op jaarbasis..
https://global.honda/content/dam/site/global/about/cq_img/profile/overview/image/img_06_2019.gif
stupendo zegt
@w0o0dy:
Ja, ik zie het nu. 120 fabrieken wereldwijd. Ongelooflijk. Boycotten die handel, de Europese werkloosheid loopt de spuigaten uit omdat “wij” dat spul allemaal kopen. En de Jappen zelf zijn jarenlang protectionistisch geweest.
Japan is daarmee grofweg het rijkste land ter wereld geworden en hé, dat is nou eigenaardig, toch hebben ze een gigantische staatsschuld. Hallo Nederland!
Koopt eigen waar dan helpen we elkaar…maar de meeste mensen gaan voor eigen belang.
niex zegt
@stupendo: sjongejonge dit is echt van deze tijd, maar men moet eens ophouden heel hard dingen te roepen waarvan ze duidelijk weinig begrijpen.
sirprize zegt
@stupendo: en dit je te typen op je Nederlandse smartphone? Ow, wacht…
giulia64 zegt
@stupendo: https://global.honda/about/profile.html
Ik denk dat Honda met 31.7 mln verkochte producten, van vliegtuigen tot grasmaaiers op nummer 1 staat
rob5nismo zegt
Dus elke coureur heeft een eigen map. Ik dacht dat ze dat ook al een keer van max gezegd hebben dat hij te snel op het gas ging en dat hij daardoor lag had
Dutchdriftking zegt
@rob5nismo: zoiets herinner ik mij ook inderdaad.
rijnounsdoor zegt
@rob5nismo: als de lag consistent is, kan je er als coureur op anticiperen ( maar fijn is anders). Als de lag inconsistent is, kun je er niet op vertrouwen en is het een wonder dat je de auto op de baan houdt.
Verder ben ik benieuwd hoe Albon met de druk omgaat in Spa en de overige races. Ik vind Kvyat leuk racen en groeien dit seizoen. Blij dat ik de keuze tussen die twee niet heb hoeven maken.
rob5nismo zegt
@rijnounsdoor: ik ben ook heel benieuwd naar albon in de redbull. Dat ze kvyat niet in red bull gezet hebben snap ik wel anders is dat best gezichtsverlies voor dhr marco dan zou hij naast zn “vervanger” zitten in het team
sterko zegt
@rob5nismo: Hoezo gezichtsverlies voor Marko? Zijn beslissing van toen heeft aardig goed uitgepakt, als je naar de resultaten van Max kijkt. Als Kvyat nu de ideale tweede rijder voor Red Bull zou zijn, zou hij daar weer gewoon kunnen rijden. Een voetbaltrainer zet ook wel eens een speler op de bank om hem een tijdje later weer in te zetten.
rob5nismo zegt
@sterko: dan zou blijken dat kvyat toen ook goed genoeg was in mijn ogen. En ik denk niet dat hij er iets voor voelt om 2de rijder te zijn
sterko zegt
@rob5nismo: Een coureur kan zich ook verbeteren. De Kvyat van nu is ouder, wijzer en meer ervaren dan toen. Als hij nu goed genoeg is voor Red Bull, betekend dat niet dat hij dat toen ook was. De wissel van toen is een hele goede zet geweest van Marko. De enige manier waarop dat hem gezichtsverlies had kunnen opleveren, was als Max geflopt zou zijn en Kvyat bij een ander team heel succesvol zou zijn geworden. Dat is allebei niet gebeurd. Als Kvyat nu terug zou gaan naar Red Bull en daar alsnog succesvol zou worden, is het juist een tweede succes voor Marko. Zijn beslissing van toen is dan voor de tweede keer goed uitgepakt.
P.S. ik denk dat Kvyat heel graag tweede rijder zou zijn bij Red Bull. Is beter dan in de middenmoot bij STR.
rob5nismo zegt
@sterko: je een punt zeker waar. Maar ik denk dat kvyat het beter doet met minder druk op zn nek ook al is hij rustiger geworden
pindakoning zegt
In sommige gevallen best handig dat er bijstaat als iemand ‘(volledig) lacht’. Dan kunnen de media minder snel iets opblazen en komt het goed over als iemand een grap maakt, zonder dat het als iets serieus opgepakt wordt